Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، طی روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه جاری بارندگی‌هایی در استان لرستان رخ داد که باعث خسارات زیادی به زیرساخت‎ها، ابنیه، ساختمان‎ها و ... در شهرهای معمولان، پلدختر، خرم‎آباد، دورود، بروجرد و ...شد.
باران همیشه برای همه مردم رحمت و نعمت الهی بوده و با خود طراوت و سرسبزی را به‌دنبال داشته است اما در برخی مناطق این رحمت و نعمت الهی تبدیل به نقمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلاتی که در بارندگی‎های اخیر برای ما به وجود آمد به‌دلیل عدم رعایت خود ما بود.اگر در حریم و مسیر رودخانه ساخت و ساز انجام نشود مشکلی برای ما پیش نمی‎آید.باید حریم رودخانه‎ها رعایت شود.

یکی‌از علت‎های این‌که این نعمت الهی برای مردم از نعمت تبدیل به نقمت شد عدم سد بود، سدهایی که مطالعات آن‌ها انجام شده ولی همچنان عملیاتی نشده است و به بهره‎برداری نرسیده است.
از جمله این سدها می‎توان به سد زیبامحمد، آبسرده، تاج امیر، مخملکوه و ... اشاره کرد که اگر این سدها در استان ساخته شده بود این‎قدر ویرانی بهدنبال نداشت و این هجمه آب توسط سدها کنترل می‎شود و به‎جای وارد شدن به داخل شهرها پشت سدها می‎ماندند.
بعد از سال‌های سال که خشکسالی مهم‌ترین مشکل در کشور بود حالا بارش رحمت الهی می‌بارد اما این بارش‌ها و جاری شدن سیل، مشکلات عظیمی را ایجاد می‌کند در صورتی‌که اگر سدسازی در این استان جدی‌تر گرفته می‌شد و ساخت و سازهای غیر مجاز رخ نمی‌داد قطعاً این بارش‌ها به بحران تبدیل نمی‌شد.
لرستان ازجمله استان‌های پُربارش است اما به‌دلیل نبود سدهای کافی هر ساله 12میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب بدون استفاده از استان خارج می‌شود و از سوی دیگر قطعاً وجود سدها قطعاً می‌توانست از این بحران عظیم جلوگیری کند.
حدود هشت سد نیمه کاره در استان لرستان وجود دارد که درصد پیشرفت آن‌ها بین 20 تا 95 درصد است که سال‌های سال است با اندکی پیشرفت مواجه هستند و معلوم نیست چند دهه یا چند سال دیگر باید بگذرد تا شاید این سدها به مرحله افتتاح برسند در حالی‌که تسریع در روند احداث این سدها بسیار ضروری است و این سیل اخیر شاید تلنگری باشد تا اقدامات بیشتری برای پیشرفت این سدها صورت گیرد.
به هر حال سیل هم ازجمله بلایای طبیعی است که باید برای پیشگیری از وقوع سیل اقداماتی قبل‌از بروز حادثه انجام داد، هزینه کردن برای جلوگیری از حادثه قطعاً کمتر از هزینه کردن برای جبران خسارت‌ها بعد از حادثه است.

سیل اخیر در استان لرستان 16 کشته بر جای گذاشت

بعد از سیل مخرب و مهیب در لرستان، بسیاری از مسئولان به شهرستان پلدختر که بیشترین آسیب را در سیل دیده بود سفر کردند تا از نزدیک با وضعیت سیل و سیل‌زدگان آشنا شوند و در راستای اقدامات و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات برنامه‌های اساسی داشته باشند.
هر کدام از مسئولان دولت در حوزه خود وعده‌هایی را برای جبران خسارت اعلام کرده‌اند، برخی از پرداخت تسهیلات خبر دادند و برخی از رفع مشکلات در آینده نزدیک.سیل اخیر در استان لرستان 16 کشته بر جای گذاشت و هزاران خانواده را بی‌خانمان کرد.
رحیمی، یک بانوی سیل‌زده پلدختری است او آرام یک گوشه نشسته و به دیوارهای خراب شده خانه خیره شده است، خانه‌ای که با هزاران رنج و سختی ساخته بود اما سیلی مهیب خانه را تخریب کرد.
او که بعد از مرگ همسرش سرپرست خانوار شده، دو فرزند دارد و با دامداری روزگار را سپری می‌کند اما سیل امسال زندگی او را نابود کرده و بی‌خانمان شده و حالا با خود فکر می‌کند که چند وقت دیگر زندگی او سر و سامان می‌گیرد.
کم نیستند خانواده‌هایی که همه خانه و وسایل زندگی خود را در این سیل از دست داده‌اند و حالا ضروری است که مسئولان برای تسریع در رفع مشکلات و کمک برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند تا زندگی این افراد هرچه سریع‌تر به روال عادی برگردد.
حالا که کمی اوضاع در مناطق سیل‌زده آرام شده، نباید فراموش کنیم که ممکن است این حادثه باز هم تکرار شود پس تا فرصت هست مسئولان آستین همت برای رفع موانع و اقدامات لازم برای جلوگری از این‌گونه حوادث را انجام دهند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 226 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا شانزدهم اردیبهشت 1403) در مجموع 28 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 30 میلیارد و 320 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 5درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 17 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 17 میلیارد و 440 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی 3درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 32 میلیارد و 390 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 65 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 35 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز شانزدهم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 970 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سدها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • بارش باران در تمام محورهای لرستان
  • اعزام ۱۲۱۰ زائر لرستانی به حج تمتع
  • ۱۲۱۰ زائر لرستانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو شعار دادند
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان