Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:18:24 GMT

خسارات ناشی از سیل در کانون توجه مسولان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۷۴۲

خسارات ناشی از سیل در کانون توجه مسولان

تهران- ایرنا- بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مانند سیل اخیر ممکن است در هر نقطه از جهان به وجود آید و آثار قابل ملاحظه و گاهی غیرقابل جبرانی به دنبال دارد. مرگ‌و میر، مصدومیت و همچنین مفقود و بی‌خانمان شدن تعدادی از افراد از جمله آثار زیانباری است که در این گونه حوادث، سبب خسارت‌های فراوان و همچنین تحمیل بار روانی به بازماندگان این حوادث می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ بروز سیلاب ها در نخستین روزهای 1398 خورشیدی بسیاری از مردم و گردشگران نوروزی را دچار شوک کرد و شروعی متفاوت و غیر قابل باور برای همگان شد. در سالی که تحریم‌های ظالمانه، کشور را دچار بحرانی اقتصادی کرده بود، سیل هم به هزینه‌های غیر منتظره دولت افزوده شد. این میزان خسارت احتمالا با شرایط بحرانی در خوزستان و ادامه بارندگی‌ها و برآوردهای دقیق‌تر در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. از این رو پیشنهادهای همچون برداشت از صندوق توسعه ملی تا چاپ پول توسط دولت به مجلس برای جبران خسارات ارایه شده است.

بنا به اعلام سازمان مدیریت بحران، ایران در 25 استان از 31 استان خود با سیل بی‌سابقه مواجه است. سیلاب‌هایی که در طی روزهای گذشته بیشتر کشور را درگیر خود کرده بود.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفته است: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شدند.

«محمود حجتی» وزیر جهادکشاورزی نیز گفته است: وقوع سیل در کشور، تا امروز (یکشنبه، 25 فروردین) حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی درباره خسارات سیل در این بخش اخیر اعلام کرده است: بیش از 14 هزار کیلومتر از راه های کشور اعم از راه های اصلی، فرعی و روستایی در بیش از 6 هزار و 800 نقطه کشور، در اثر سیل دچار آسیب و در این مقاطع به بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی (از جمله پل ها و آب رو ها) آسیب وارد شد که در این ارتباط، 725 پل به طور کامل تخریب شد. سیلاب اخیر سه هزار و 250 میلیارد تومان خسارت به راه ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرد.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو نیز با بیان اینکه سیلاب هفته های اخیر 2 هزار و 100 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرد، گفته است: برق 2 هزار و 352 روستا به علت سیلاب قطع شد اما اکنون تنها برق 35 روستا به علت عدم دسترسی همچنان قطع است. آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.

«علی اصغر پیوندی» رییس جمعیت هلال احمر نیز درباره سیلاب های اخیر گفته است: از ابتدای وقوع سیل و آبگرفتگی در استان های گلستان، لرستان و خوزستان تاکنون 227 هزار نفر از سیل زدگان در اردوگاه های اسکان اضطراری و موقت اسکان یافتند. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تاکنون از محل منابع داخلی این جمعیت 130 میلیارد تومان در سیل کل کشور هزینه شده است، اضافه کرد: این هزینه ها در حوزه های نیروهای عملیاتی اعزامی به مناطق عملیاتی، هزینه های امدادی هوایی با 6 فروند بالگرد، هزینه های اقلام امدادی توزیع شده و هزینه های لجستیک و انتقال اقلام امدادی بوده که تاکنون 130 هزار بسته و سبد غذایی یک ماهه و 72 ساعته در بین سیل زدگان به تناسب جمعیت و پراکندگی شهرها و روستاها توزیع شده است.

**گلستان
در این استان شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، بندر ترکمن و گمیشان که در مسیر رودخانه‌های «قره سو» و «گرگان رود» قرار داشتند خسارت دیدند. سیل همچنین بخش‌هایی از گلستان، به ویژه گنبدکاووس را درگیر کرد. بارندگی شدید در شرق گلستان از ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی آغاز شد و طی ۴۸ ساعت به‌طور مداوم در برخی شهرستان‌های این استان ادامه داشت که میزان آن تا ۳۰۰ میلی‌متر رسید، این بارندگی‌ها موجب شد سدهای بوستان و گلستان در شرق گلستان سرریز کنند و رودخانه‌های «چهل‌چای» و «گرگان رود» در اطراف گنبدکاووس از توابع گلستان طغیان کنند.

بنابه گفته «عبدالهاشم حسن‌نیا» معاون وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در محور‌های گلستان بیش از 100 میلیارد تومان بوده است.

بنابر اعلام سازمان دامپزشکی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در گلستان حدود ۶۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.«علیرضا رفیعی پور» رییس این سازمان گفته است: «در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبک و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است.»

طبق برآوردهای اولیه، خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرک های صنعتی گلستان به ویژه در شهرستان آق قلا بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان است. «حجت‌الله خلیل زاده» مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفته است: از این میزان (۱۶۰ میلیارد تومان)، ۱۳۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و ۳۰ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، سیستم های تأسیسات برق، مخابرات و آبرسانی وارد شده است.

شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام کرده است.

«عاشورمحمد مرگان‌پور» معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفته است: «تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.»

«محمدتقی زمانی‌نژاد» مدیرکل بنیاد مسکن گلستان می‌گوید: بر اثر توفان و سیل در استان بیش از 17هزار‌و 800 واحد مسکونی دچار خسارت شد که طبق آخرین مصوبه هیات دولت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای احداث و تعمیرات واحدهای مسکونی روستایی و شهری پرداخت می‌شود.

«مهرالله رخشانی مهر» معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کل کشور گفته است: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ مدرسه در استان «گلستان» زیر آب رفته و یا بر اثر شدت باران آسیب دیده‌اند. وی همچنین گفته برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که خسارت اولیه این مدارس حدود ۲۶ میلیارد تومان است.

**مازندران
بارندگی شدید و سیلاب، مازندران را در روزهای پایانی سال غافلگیر و برخی شهرهای استان را دچار آبگرفتگی کرد تا جایی که تردد در آن با قایق موتوری و جت اسکی صورت گرفت.

«علی ادیانی» نماینده قایمشهر خسارات وارده به مازندران را یک هزار و900 میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی و مسکن عنوان کرد و گفت: «چهار هزار دام سنگین و سبک، هزار هکتار از اراضی و باغات، سه هزار واحد صنفی کوچک و 6 هزار و 400 واحد مسکونی از ۲۰ تا 100 درصد از بین رفته‌اند».

حجتی بر آوردهای دولت در خسارت های بخش کشاورزی دو استان گلستان و مازندران را نزدیک 2 هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته است: طبق مصوبات ابلاغی دولت، یک بخش در ارتباط با تسهیلات بلاعوض مطرح شد که 50 درصد آن تخصیص و دستورالعمل آن تهیه شد.به گفته وی، نزدیک به 540 میلیارد تومان تسهیلات برای دو استان گلستان و مازندران در نظر گرفته شده است که 50 درصد توسط سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شده است.

**لرستان
از پنجم فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی ورود سامانه بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهرهای لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد. این سامانه بارشی در 2 موج در پنجم تا ۹ فروردین و نیز موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در شهرستان‌های لرستان شد.

«اصغر سلیمی» نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون میزان خسارات سیل در پلدختر پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است، عنوان کرده است: لازم است برای بیش از 10 روستا جانمایی جدید صورت گیرد و راه های ارتباطی 40 روستا نیز قطع شده و اکثر اهالی منازل مسکونی خود را از دست داده اند.

«اللهیار ملکشاهی» نماینده حوزه انتخابیه کوهدشت با اشاره به اینکه خسارات فراوانی به اراضی کشاورزی و باغات کوهدشت وارد شده که میزان آن یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: «مقصر اصلی در سیل لرستان وزارت نیرو است و بر این اساس مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو به دادگستری شکایت خواهند کرد».

«علیرضا تابش» رییس بنیاد مسکن کشور در محل استانداری لرستان اظهار داشت: 700 روستا در لرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفته است که وضعیت روستاها باید مورد مطالعه جدی قرار گیرد.

**فارس
سیلاب پنجم فروردین در شیراز و دیگر شهرهای فارس به سه هزار و ۸۵۰ واحد شهری خسارت جزیی و به ۲۸۹ واحد خسارت کلی وارد کرده‌ است. همچنین بر اساس این آمارها در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای فارس سیل به یک هزار و ۸۵۰ واحد خسارت جزیی و به ۴۵۰ واحد خسارت کلی وارد کرده ‌است.

«بهرام پارسایی» نماینده شیراز در مجلس از خسارت 700 میلیارد تومانی سیل گفت. نماینده شیراز اشاره کرده است که «متأسفانه در منطقه «دروازه‌ قرآن» ۲۱ تَن جان خود را از دست دادند و ۱۰۵ تَن مجروح شدند. کل خسارات فارس ۷۰۰ میلیارد تومان است. فارس، شیراز، خوزستان، کرمانشاه، آق‌قلا و دیگر مناطق تفاوتی با هم ندارند».

«سرهنگ نادر رحمانی» رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که طغیان مسیل در شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برده ‌است.

«عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی از تخریب 193 مکان ورزشی در 11 شهر در سیل اخیر کشور خبر داد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس هم گفت: در جریان وقوع سیل در شیراز به ویژه در دروازه قرآن و محله سعدی ۱۰۷ تَن مصدوم شدند.

**خراسان ‌شمالی
سیل هر ساله خسارت های فراوانی را به بخش های مختلف خراسان شمالی وارد می کند اما بارش های شدید باران از 28 اسفند 1397خورشیدی موجب شد تا این اتفاق در اندازه وسیع تری دوباره تکرار شود.

در همین خصوص «محمدعلی شجاعی» استاندار خراسان شمالی گفته که سیل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و حوزه کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است. شجاعی بیان داشت: «با توجه به گزارش‌های هواشناسی تلاش کردیم تدابیری را اتخاذ کنیم تا بارندگی‌هایی که از بیست و هفتم اسفندماه شدت گرفت، کمترین آسیب را به روستاهای در مسیر سیل برساند».

**خوزستان
سیل در این منطقه به علت مد دریا و ورود آب آن به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده بود. همچنین در پی رهاسازی آب سدها در بالادست رودخانه کارون، حجم آب این رودخانه در مقطع پایین دستی خرمشهر به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافت. درپی بارش شدید باران در بالا دست خوزستان در فروردین امسال و رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز، بیشتر مناطق حاشیه 2 رودخانه دز و کرخه درگیر سیلاب شده اند.

«سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش در همین خصوص گفته که 538 مدرسه در نقاط مختلف خوزستان براثر سیلاب اخیر در این استان آسیب دیده است. بازسازی مدارس آسیب دیده از سیل درخوزستان از تابستان امسال آغاز می شود.

«علی خدادادی» مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان از شکسته شدن سیل بندهای روستاهای اروندکنار و وقوع سیل در این روستاها خبر داد و گفت: «در روستاهای نهر قصر، نهر دایر، ابوچنبه، ابودگل و عریض ۱۸۰تَن دچار آسیب ناشی از سیل شده‌اند. همچنین ورود آب رودخانه اروند به برخی از منازل گزارش شده است.»

«محمود حجتی» وزیر کشاورزی گفته است: اکنون فصل برداشت گندم در استان خوزستان است که نزدیک 200 هزار هکتار اراضی گندم از بین رفته و زیر گل و لای است که قابل بازیافت نیست. وزیر جهادکشاورزی همچنین افزود: با توجه به اینکه آب گرفتگی در خوزستان رو به گسترش است برآورد ما این است که نزدیک به 6 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش کشاورزی در زمینه مسائل مربوط به زراعت ، امور دام، آبزی پروری، طیور و سایر زیربخش های بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده است.

**ایلام
ایلام در هفته دوم فروردین 1398 خورشیدی بیشتر دچار خسارت ناشی از سیل شد و در دوازدهم فروردین برای ساعتی راه‌های ارتباطی تلفنی به این استان قطع شد.

«کیانوش محمدنژاد» فرماندار دره‌شهر در ایلام در خصوص خسارت های سیل به این استان گفت: «بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین 2 پل منطقه ماژین تخریب شدند. دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم اکنون قطع است که شاید تا یک هفته آینده وصل نشود. در بخش مرکزی نیز ارتباط حدود ۶ روستا قطع شد، تاسیساتی مانند پل، جاده تخریب شدند.»

در این ارتباط «محمد راشد مدرس گرجی» معاون دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل همچنین گفته است: در ایلام، مجموعا 25 میلیارد تومان خسارت به 102 کیلومتر راه و 395 دستگاه پل وارد آمده است. 70 تا 80 درصد راه‌ها و پل‌های روستایی استان از سیل خسارت عمده دیده اند.

در این خصوص «شادمهر کاظم‌زاده» نماینده مردم دهلران در مجلس گفته است: 60 هزار هکتار زمین کشاورزی، چندین هزار هکتار باغات و بیش از هزار کیلومتر از راه‌ها و سیل بندها و کانال‌های شهری دچار خسارت شده‌اند و کشاورزان در شهر تمام مایملک خود را از دست دادند.

**کرمانشاه
طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب زندگی ساکنان این منطقه را که از زمان زلزله کرمانشاه در چادر و اتاقک‌های پیش‌ساخته ساکن بودند، با دشواری‌هایی رو به رو کرد.

«مهرداد سالاری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اعلام کرد: 314 واحد مسکونی شهری و روستایی در اثر بارشهای چند روز اخیر در استان آسیب دیدند که 240 واحد آن تخریبی است.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه هم گفته که «سیل اخیر ۴۰۰ دهنه پل و آبراه استان را تخریب کرده و بیش از ۲۴۳ میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی استان خسارت زده است.» استاندار کرمانشاه همچنین افزود: بیش از ۷۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان در این سیل خسارت دیده است.

«امیرهمایون دولتشاهی» مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرمانشاه از آبگرفتگی 106 واحد مسکونی و تجاری در سطح شهر کرمانشاه درپی بارندگی ها خبر داد. دولتشاهی همچنین گفته است: طی شبانه روز گذشته و با توجه به آبگرفتگی برخی معابر ۲۷ دستگاه خودرو از درون آب بیرون کشیده شد.

**کهگیلویه و بویراحمد
سیل پنجم فروردین 1398 خورشیدی خسارت های زیادی به بخش های مختلف این استان وارد کرده است. این بخش‌ها شامل کشاورزی، باغات، اراضی زراعی، طرح های پرورش ماهی، دام و طیور، راه های اصلی، فرعی و روستایی، آب شرب شهری و روستایی، مخابرات، شبکه برق، سدها، سیل بندها و ساماندهی رودخانه ها می شود.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است: سیلاب های بهار امسال هزار و 500 میلیارد تومان به زیرساخت های استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرده است. بنا به گفته اسلامی از این میزان خسارات وارد شده به این استان 500 میلیارد تومان آن در حوزه کشاورزی بوده است.

«علی محمد احمدی» استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان کرده است: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرسوده بودن و ضعف زیرساخت های زندگی مردم مشکلات زیادی داشت و با بارندگی های اخیر مشکلات مردم افزایش یافته است.

احمدی بیان کرد: هم اکنون تردد در 60 روستای این استان که با سیلاب مسدود شده به سختی انجام می شود.استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخریب 500 واحد مسکونی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و آسیب رسیدن به 700 واحد مسکونی دیگر گفت: سیلاب زندگی تعداد زیادی از مردم این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

«غلام‌محمد زارعی» نماینده بویراحمد و دنا، درباره استان خود چنین گفته است: «سیل بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به مردم و تأسیسات عمومی و زیربنایی کهگیلویه‌وبویراحمد وارد کرد و متأسفانه سه تن جان خود را از دست دادند، باوجوداین هیچ مسوولی از استان بازدید و با مردم همدردی نکرد.»

**قم
قم از نظر بارش باران و ایجاد سیلاب و آسیب های ناشی از سیل، بحران را تا حد زیادی پشت سر گذاشته و تا کنون گزارش از فوت در این استان ثبت نشده است.

در این خصوص «سید امیر سامع» معاون خدمات شهری شهرداری قم گفته است: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، 2 سیل روزهای اخیر، 116 میلیارد ریال به زیرساخت های شهری قم خسارت وارد کرد. سامع ادامه داد: در بارندگی نخست که از بامداد پنجم فرودین آغاز و در 40 ساعت، 49 میلی متر در سطح شهر و بیش از 70 میلی متر در بالادست رودخانه بارش باران ثبت شد، در هفت نقطه، بیرون زدگی سیلاب از رودخانه رخ داد و هشت مکان در مناطق مختلف شهر در مرز بحران قرار گرفت.

**تهران
در پی بارش‌ شدید برف و باران در تهران سیلاب در بخش فشم جاری شد. در شمال شهر نیز بر اثر بارش مداوم باران، کوه در محدوده دره فرحزاد ریزش کرد که طی آن دستکم پنج تن مصدوم شدند.

«سیروس قدرتی» معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات خسارات بارندگی ها و سیلاب هفته گذشته در سطح شهرستان را 230 میلیارد و 880 میلیون تومان برآورد کرد.

قدرتی اظهار داشت: بنا بر اعلام شهرداری ها خسارت وارده به ابنیه فنی، معابر شهری، تخریب پل ها و دیوارهای حایل، زیرسازی و ... در شهر اوشان، فشم و میگون 110 میلیارد تومان، شهر شمشک 29 میلیارد و 500 میلیون تومان و لواسان 3 میلیارد و 800 تومان برآورد شده است.

معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات افزود: در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای، تخریب راه های اصلی و فرعی و دیوارهای حایل، ریزش برداری، بهسازی آسفالت و ... 48 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به همراه داشت.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی نیز خسارت ناشی از تخریب انهار زراعی، رسوبات به جا مانده در باغات، تخریب سربندهای انهار و تاسیسات 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد.

قدرتی اذعان داشت: احیای ساختار رودخانه های اصلی و فرعی، اصلاح هندسه ی رودخانه ها و خطوط انتقال 10 میلیارد تومان برای امور منابع آب هزینه خواهد داشت.به گفته قدرتی ترمیم مخزن های آبفای روستایی و خطوط انتقال نیز 280 میلیون تومان هزینه دارد. وی بیان داشت: «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خسارت ناشی از تخریب ابنیه و تاسیسات روبنایی حریم روستاها، آسیب واحدهای مسکونی و ... را 10 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد.»

معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات با اشاره به آسیب های وارده به تاسیسات دستگاه های خدمات رسان خاطرنشان کرد:«شرکت گاز 1 میلیارد و 200 میلیون تومان، اداره برق 1 میلیارد و 100 میلیون تومان و مخابرات 500 میلیون تومان خسارت دیده اند.»

**آمار خسارات جانی و مصدومان
«احمد شجاعی» رییس سازمان پزشکی قانونی گفته است با مرگ پنج تن در سیل اخیر خوزستان استان خوزستان و یک تن در ایلام، تعداد افرادی که در سیل اخیر جان خود را از دست داده‌اند به ۷۶تن می‌رسد. این ۷۶ تن در اثر سیل و حوادث ناشی از آن در ۱۴ استان ایران فوت کرده اند. پزشکی قانونی، استان فارس را با ۲۱ تن، لرستان را با ۱۵ تن و گلستان و همدان را با هشت کشته، استان‌هایی با بیشترین تلفات ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن دانست.

**سخن پایانی
آنچه از میران خسارت در نقاط مختلف کشور گزارش شده است، بیش از هرچیز به آماده نبودن نهادهای امداد رسانی و عدم توجه به پیش بینی های هواشناسی حکایت دارد، موضوع بسیار مهم و حایز اهمیتی که با توجه به احتمال زیاد وقوع سیل در کشور انتظار توجه و عنایت بیشتری از سوی متولیان امر وجود داشت.

اما هر چه بود اتفاق افتاد و کشور با وجود همه مشکلات داخلی و تحریم های خارجی با بحران جدیدی به نام «سیل» رو به رو شده است که بیش از هرچیز نیازمند «اتحاد» و «همدلی» همه نهادهای مختلف با دولت از یک سو و اعتماد و همیاری مردم از سوی دیگر دارد و مهم ترین آفت این دوران سیاسی کردن سیل و بهره گیری و فرصت طلبی های سیاسی و جناحی است که به شدت برای کشور و سرنوشت مردم مخاطره آمیز خواهد بود.

پژوهشم**9280**9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بلاياي طبيعي خسارت ها سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید فرماندار تفتان از خسارات بارندگی و سیل بخش گوهر کوه، تفتان جنوبی

شهنوازان  فرماندار شهرستان تفتان  از خسارات ناشی از بارندگی و سیل در راه‌های روستایی شهرستان و پروژه‌های نیمه تمام و در حال اجرا بازدید و مشکلات رخ داده در اثر آسیب دیدن زیرساخت‌های مذکور را از نزدیک بررسی کرد.

شهنوازان با حضور در مناطق کوهستانی تفتان جنوبی در بخش مرکزی و بخش گوهرکوه روستا‌های شهرستان و مشاهده موارد مختلف خسارات در اثر بارندگی و شکستگی خاک دامنه کوه ها، سیل بردگی راه‌های مواصلاتی روستا‌ها بازدید کرد.

 فرماندار شهرستان تفتان در حاشیه بازدید از آسیب‌های وارده به برخی از راه‌های روستایی بر اثر بارش‌های اخیر، تأکید کرد: راه‌های روستایی که بر اثر بارش‌های اخیر تخریب شده اند بایستی مرمت و لکه گیری شده و برخی نقاط نیز روکش آسفالت شوند. 

شهنوازان افزود: باید با تعامل و همکاری اداره کل راهداری، دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی روستاها، ایمنی ورودی روستا‌ها مورد توجه قرار گیرد و مسائل موجود در این زمینه برطرف گردد.

 فرماندار تصریح کرد، بخشداران تابعه و مدیران دهیاران ضمن جمع بندی خسارات، گزارشات خود را در خصوص جاده ها،کشاورزی، باغات بصورت کتبی جهت اقدام به ستاد بحران شهرستان اعلام نمایند.

عمرهاشمزهی مدیر آبفاتفتان  نیز گفت: چاه شرب آب کوته پایینوچاه آب شرب سایت آبرسانی از بخش گوهرکوه به شهر نوک آباد و همچنین چاه شماره دو کچ گوهرکوه به دلیل طغیان رود خانه مدار بهره برداری خارج گردیده اند ونیاز ضروری به لایه روبی دارند طی روزهای آینده با همکاری بخشداران، مدیرکل آبفا استان جهت لایه روبی چاه ها انجام میگیرد. 

کردی مدیر جهادکشاورزی تفتان  اظهار کرد: با توجه به بازدیدهای میدانی خبر از خسارات  80 درصدی وارده به بخش کشاورزی و باغات زردآلو و سایر مرکبات داد. 

وی گفت در مدت بارش تگرگ و شدت بالای بارش و حجم زیاد آن به کشاورزان خسارات جدی وارد شد که میطلبد برای جبران خسارات وارده به کشاورزان مساعدت لازم با کشاورزان که قشر زحمت کش می باشد انجام گیرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 
  • بازدید فرماندار تفتان از خسارات بارندگی و سیل بخش گوهر کوه، تفتان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • بازدید جمعی از مسولان از مناطق سیل زده دنا
  • گفتگو با فرماندار راور درباره خسارات سیل به این شهرستان