Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@20:01:13 GMT

خسارت 1787 ميليارد ريالي سيل در آذربايجان شرقي

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۸۲۷

خسارت 1787 ميليارد ريالي سيل در آذربايجان شرقي

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - هر چند آذربايجان شرقي در سال جاري، بارش سيل آسياي بسياري از مناطق ديگر کشورمان را تجربه نکرد، اما بر اساس برآوردهاي اوليه، افزايش بارندگي ها تاکنون 1787ميليارد ريال خسارت به زيرساخت ها و کشاورزي استان وارد کرده است.

به گزارش ايرنا، بر اساس اسناد منتشر شده، آذربايجان شرقي دومين استان سيل خيز کشور است و دره ها و مسيل هاي اين خطه به دليل کوهستاني بودن آن، به شکل بالقوه ظرفيت جريان سازي براي سيل هاي ويرانگر و مهيب را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفته مي شود همزماني باران هاي سيل آسا با ذوب شدن برف ارتفاعات سر به فلک کشيده اي مانند «سهند»، «ميشو» و «بزقوش» مي تواند براي تبريز و ديگر ديگر شهرستان هاي 20 گانه استان خطرآفرين باشد.
البته تبريزيان هنوز تجربه سيل ويرانگر سال 1313 شمسي را که آسيب هاي مالي زيادي زد و آب همه شهر را فرا گرفت، به خاطر دارند؛ در آن سال مردم ناگزير به استفاده از قايق براي تردد در بعضي از نقاط شهر شدند و تصاوير باقي مانده از آبگرفتگي مقابل بناي تاريخي «شمس العماره»، گوياي عظمت سيل آن سال است.
اما شايد براي تبيين تهديدات سيل احتمالي در آذربايجان شرقي، نيازي به ارجاع به سال هاي دور نباشد؛ همين سه سال قبل بود که بارش باران سيل آسا و ذوب شدن برف دامنه هاي شمالي سهند، سيل بزرگي را به جريان انداخت که حاصل آن مرگ 39 نفر از مردم استان و وارد آمدن صدها ميليارد تومان خسارت مالي بود.
از سوي ديگر بارش خوب باران در هفته هاي اخير، هر چند سيل هاي ويرانگر نداشت، اما سيلاب ها و آبگرفتگي ناشي از آن خسارات چشمگيري به زيرساخت ها و کشاورزي آذربايجان شرقي وارد کرد که اجتناب از تشديد آن در مواجهه با هر گونه سيل احتمالي در آينده نيازمند اقدامات پشيگيرانه جدي است.
در تشريح وضعيت استان از نظر سيل خيزي مي توان به اظهارات اخير حافظ باباپور، مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي اشاره کرد که گفته است 700 روستاي استان در مسيل واقع شده اند که 45 مورد آن نياز به جابجايي دارد؛ تامل در اين اظهارات، شدت خطر سيل در اين مناطق را به طور واضح نشان مي دهد.
** آذربايجان شرقي دومين استان سيل خيز کشور است
معاون حفاظت و بهره برداري منابع آب شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي با بيان اينکه 50 درصد اين خطه در معرض خطر سيل قرار دارد، گفت: استان در اين زمينه رتبه دوم کشوري را دارد.
آذربايجان شرقي دومين استان سيل خيز کشور است
مجتبي جليل زاده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به سهم سيل در بين بلاياي طبيعي آذربايجان شرقي افزود: 70 درصد اعتبارات اختصاص يافته بلاياي طبيعي براي جبران خسارت هاي سيل مي باشد.
جليل زاده با بيان اينکه آمارها نشان مي دهد بيش از 80 درصد سيل ها در رودخانه هاي فرعي و درجه 3 و 10 درصد در رودخانه هاي اصلي اتفاق مي افتد، خاطرنشان کرد: امسال جاري شدن 9 مورد سيل، به شهرهاي کليبر، خداآفرين، جلفا و تبريز خسارت زد.
وي با اشاره به وقوع چند سيل در تبريز گفت: منطقه 5 شهرداري تبريز به علت ساخت و سازهاي غير اصولي و تغيير کاربري در مسيل ها، در معرض خسارات و خطرات بيشتر سيل قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي با اشاره به سيل خيز بودن استان، استفاده از فناوري هاي جديد مانند سيستم هشدار هواشناسي، افزايش آگاهي هاي عمومي و رفع تصرف رودخانه ها را از مهم ترين راهکارهاي مقابله با خسارت هاي سيل برشمرد.
وي افزود: شرکت آب منطقه اي نيز با آزاد سازي مسير رودخانه ها، تعيين حدود و بستر آنها و بازگشايي و اصلاح مسير براي تسهيل جريان روان آب ها و کاهش خطرات سيل اقدام مي کند.
** خسارت 1622 ميليارد ريالي سيل به کشاورزي استان
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي نيز گفت: جاري شدن سيل در هفته هاي اخير بيش از يک هزار و 622 ميليارد ريال به محصولات کشاورزي و دامي استان خسارت وارد کرد.
فيروز باقرزاده اظهار داشت: بارش شديد باران و جاري شدن سيل به بيش از 20 هزار هکتار از اراضي زراعي آذربايجان‌شرقي مبلغ 420 ميليارد ريال خسارت وارد کرد؛ همچنين خسارت سيل به 20 هکتار از باغات استان 12 ميليارد ريال ارزيابي مي شود.
وي با اشاره به اين که خسارت وارده به دام، طيور و آبزيان استان به دليل وقوع سيل اخير مبلغ 90 ميليارد ريال مي باشد، گفت: تاسيسات زيربنايي کشاورزي آذربايجان‌شرقي نيز از جاري شدن سيل، متحمل يک هزار و 100 ميليارد ريال خسارت شده است.
** سيل 165 ميليارد ريال به راه هاي آذربايجانشرقي خسارت وارد کرد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان شرقي نيز اعلام کرد: بارش هاي اخير و جاري شدن سيل در برخي محورهاي روستايي 165 ميليارد ريال به زيرساخت هاي حمل و نقل استان خسارت وارد کرد.
اروجعلي عليزاده در گفت و گو با ايرنا افزود: سيل به راه ارتباطي 4 روستاي ينگجه، آغجه رود، بيگ کندي و بايقره رود شهرستان هشترود و 3 پل واقع در مسير اين روستاها خسارت وارد کرده است.
وي يادآوري کرد: بارش هاي اخير همچنين موجب ريزش کوه در محورهاي بستان آباد - ميانه، ميانه - سرچم و مسير نوار مرزي جلفا - نوردوز و مراغه به اشان و ياي شهري و بروز خسارت به زيرساخت هاي حمل و نقل در اين محورها شد.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان شرقي با بيان اينکه با تلاش راهداران محورهاي روستايي و پل هاي آسيب ديده ترميم شده است، اظهار داشت: هم اکنون مشکلي در رفت و آمد خودروها در محورهاي اصلي، فرعي و راه هاي روستايي استان وجود ندارد.
** خسارت بارش ها در آذربايجان شرقي جبران شود
رييس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي نيز با تاکيد بر اينکه دولت خسارت بارش سيل‎‌ را تامين مي کند، گفت: خسارت بارندگي‌هاي اخير در استان که موجب تخريب برخي پل‌ها، واحدهاي مسکوني، اماکن دولتي و تلف شدن حيوانات شده است، بايد به مسوولان منعکس و خسارت هاي وارده جبران شود.
محمد وحدتي هلان با اشاره به برگزاري جلسه مديريت بحران با حضور تعدادي از نمايندگان استان، اظهار داشت: اقدامات انجام شده و طرح هاي پيشگيرانه به منظور جلوگيري از خسارت هاي احتمالي بارندگي‌هاي استان در اين جلسه سه ساعته بازگو شد.
وي تدابير انديشيده شده توسط دستگاه‎هاي مختلف در آذربايجان شرقي براي جلوگيري از خسارت احتمالي بارندگي‌ها را مثبت و قابل قبول ارزيابي کرد و گفت: با توجه به تداوم بارندگي‌ها راهکارهاي لازم نيز علاوه بر ارزيابي عملکردها به منظور پيشگيري از خسارات احتمالي به هنگام وقوع حوادث طبيعي مثل سيل و زلزله ارايه شد.
نماينده مردم بستان آباد در مجلس شوراي اسلامي با ابراز رضايت از عملکرد فرمانداري‎‌ها و بخشدار‌ي‌ها در مديريت بحران افزود: در روزهاي گذشته وضعيت شهرستان‎ها و دورترين نقاط استان بررسي و به مديريت بحران و استانداري مخابره مي‎شد و بر اين اساس مجموع اقدامات به عمل آمده در اين ارتباط رضايت بخش است.
وحدتي بيان کرد: با توجه به حادثه‌خيز بودن آذربايجان شرقي تدابير لازم براي بازگشايي مسيل‎ها و بازسازي ساختمان‌ها انجام شده و بر اين اساس با افرادي که در بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها اقدام به ساخت‌وساز مي‌کنند نيز بايد برخورد شود.
وي ادامه داد: بايد تدابير لازم هم براي انتقال حاشيه‌نشينان تبريز و ساکنان بستر رودخانه‌ها که بر اثر سال‌ها خشکسالي و نبود بارندگي در حاشيه رودخانه‌ها ساکن شده‌اند، انديشيده شود.
518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی صبح امروز جمعه به همراه استاندار آذربایجان شرقی با حضور میدانی در قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه در جریان پیشرفت کار آن قرار گرفتند.

در این بازدید اعلام شد قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه ۲۸ کیلومتر طول دارد که قرار است با هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ساخته شود.

قرار است ۱۶ کیلومتر از قطعه ششم آزادراه امسال افتتاح شود که ۱۲ کیلومتر آن آماده آسفالت است.

کل ۲۸ کیلومتر قطعه ششم آزادراه نیز تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل و افتتاح می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید گفت: امیدوارم تا پایان دولت خبرهای خوبی در حوزه راه استان بشنویم.

مالک رحمتی افزود: قرارداد قطعات سوم و پنجم آزادراه راه تبریز- ارومیه آماده شده و نیازمند دستور وزیر محترم راه است.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ به این طرح اختصاص یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی نیز از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه باید به این طرح اختصاص یابد که تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان محقق شده است.

وی یادآوری کرد: سال قبل نیز سازمان برنامه و بودجه قول داد ۲۰۰ میلیارد تومان بدهد که هنوز محقق نشده است.

رحمتی تشریح کرد: بر اساس مصوبه سفر استانی رئیس جمهور ۱۵ هزار تن قیر هم باید به طرح بدهند که اگر هشت هزار تن هم بدهند، مشکل شأن حل می‌شود.

کد خبر 6088928

دیگر خبرها

  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان