Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@06:16:53 GMT

نکاتی درباره واریکوسل و ناباروری در مردان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۶۵۷۸

نکاتی درباره واریکوسل و ناباروری در مردان

واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است. از آنجا که شناخت نوع آسیب ایجاد شده برای درمان مبتلایان ضروری است، پژوهشگران رویان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، به اتساع و پیچ‌خوردگی شبکه سیاهرگی بیضه، واریکوسل می‌گویند. این بیماری می‌تواند تولید اسپرم یا کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد.

واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که شناخت نوع آسیب ایجاد شده برای درمان مبتلایان ضروری است، دکتر نصر اصفهانی، رعنا قندهاری، دکتر تولایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مؤسسه آموزش عالی نوردانش اصفهان و مرکز باروری و ناباروری اصفهان، به مقایسه نشانگرهای مولکولی هایپوکسی (به شرایط کمبود اکسیژن گفته می‌شود) و التهاب میان مردان نابارور مبتلا به واریکوسل و مردان عادی پرداختند.

به این منظور از ۲۰ مرد نابارور مبتلا به واریکوسل درجه ۲ یا ۳، و ۲۰ مرد سالم نمونه‌برداری شد. ویژگی‌های اسپرم، مانند شکل ظاهری، غلظت، میزان حرکت، علاوه بر نشانگرهای مولکولی هایپوکسی و التهاب، و شکستگی ماده ژنتیکی اسپرم، میان دو گروه بررسی و مقایسه شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد، غلظت، میزان حرکت و سایر ویژگی‌های سلامت اسپرم در مبتلایان به واریکوسل به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افراد سالم بود؛ علاوه بر این آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم نیز در این گروه به شکل معنی‌داری بالاتر بود. بر خلاف نشانگرهای مربوط به التهاب، بیان نشانگرهای مربوط به هایپوکسی در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل به صورت معنی داری بیشتر از مردان بارور بود.

طبق اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، در مبتلایان به واریکوسل، اثر هایپوکسی در آسیب وارد شده به اسپرم‌ها قابل توجه است در حالی که التهاب اهمیت به مراتب کمتری دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهش پژوهشگاه رویان ناباروري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۶۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاح کارخانه هادی چوپان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین هادی چوپان قهرمان و نایب قهرمان مستر المپیا و همچنین قهرمان ۲ مسابقه بزرگ آرنولد کلاسیک است.

کد خبر 849441 برچسب‌ها هادی چوپان ویژه ورزشی بدنسازی و رزمی پرورش اندام

دیگر خبرها

  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • (عکس) قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان
  • قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان (عکس)
  • در فوتبال ایران، مردان فحاشی می‌کنند اما زنان‌ محروم می‌شوند!
  • قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاح کارخانه هادی چوپان + عکس
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!