Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@10:12:18 GMT

اختراع استاد دانشگاه سمنان ثبت بین المللی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۶۸۶۶

اختراع استاد دانشگاه سمنان ثبت بین المللی شد

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛این اختراع با عنوان Piezoelectric Energy Harvesting System From Vehicle’s Tires (سیستم استحصال انرژی پیزوالکتریک از چرخهای خودرو ) است که به شماره  B2 10.243.136 US  در اداره‌  ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) ثبت شده است .

پروفسور نیما امجدی ، استفاده از فناوری پیزوالکتریک برای بازیابی انرژی تلف شده در چرخ های خودرو  را هدف اصلی در انجام تحقیقات و در نتیجه این اختراع عنوان کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور امجدی  با بیان اینکه با ظهور خودروهای خودران و هیبریدی توجه بسیاری از محققین بسوی تأمین نیروی محرکه مناسب نظیر انرژی الکتریکی برای این وسایل نقلیه معطوف شده گفت :  سیستم تولید توان الکتریکی از تایر خودرو یک مکانیزم موثر و مکمل تامین توان در خودروهای هیبریدی است که تحقیقات اصلی بر روی این ایده با تشکیل تیم تحقیقاتی به سرپرستی اینجانب از سال ۱۳۹۲ آغاز شد .

پروفسور امجدی افزود : با توجه به بکر بودن این ایده ، از همان ابتدا اختراعات متعددی (با شماره ثبت های ۸۵۱۱۹، ۸۲۱۳۸، ۸۲۷۱۷، ۸۳۰۶۶ و ۸۶۰۹۶) با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در این خصوص در کشور به ثبت رسید و موفق به دریافت دو گواهینامه تاییدیه علمی ( به شماره ثبت های ۹۳۰۵۳۹۳، ۹۳۰۴۲۸۵) از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران هم شد.  

وی تصریح کرد : در نهایت با بررسی های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح موفق به دریافت حمایت ارزی برای ارسال اختراع به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) شد .

وی ادامه داد: پس از تلاش های فراوان و پاسخگویی به سوالات و چالش های مطرح شده توسط داوران اداره ثبت اختراعات آمریکا در دو سال گذشته، این ایده در نهایت موفق به دریافت گواهینامه ثبت اختراع از آمریکا با نام Piezoelectric energy harvesting system from vehicle’s tires به شماره ثبت U.S. Patent 10,243,136 شد .

پروفسور نیما امجدی درباره کاربرد این اختراع گفت : با استفاده از این اختراع می توان منبع کمکی پایدار توان الکتریکی برای خودرو تأمین نمود بدون آن که نیاز به مولد الکتریکی اضافی (نظیر باتری یا دینام اضافی) باشد.

پروفسور امجدی افزود: گواهینامه ثبت اختراع یک سند مالکیت فکری زنده است و بر اساس پیشنهادات دریافت شده از سوی وکیل این اختراع که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای مدیریت امور حقوقی این اختراع با تیم تحقیقاتی همکاری نموده‌اند، این سند نیاز به پایش و مراقبت های پیوسته دارد که در صورت انجام صحیح و کامل مکاتبات حقوقی مربوطه، مالکیت معنوی و اعتبار سند ثبت اختراع  تا ۱۸ سال آینده برقرار خواهد ماند. 

وی ادامه داد :  تأمین هزینه ۱۳۰۰ دلاری وکالت حقوقی این اختراع پس از ثبت، علاوه بر تضمین مالکیت فکری تیم تحقیقاتی در طی بازه زمانی ۱۸ سال آینده، تجربه ای جدید در تثبیت مالکیت معنوی تیم تحقیقاتی دانشگاه سمنان در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)   خواهد بود. 

محقق طرح درباره شرط لازم برای تحقق تجاری‌سازی اختراع خود در داخل کشور گفت: توجه و حمایت دولت خصوصا صنایع خودروسازی در تأمین هزینه های مورد نیاز برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی به نمونه صنعتی شرط لازم برای تحقق تجاری‌سازی این اختراع در داخل کشور است . 

پروفسور امجدی  این اختراع را حاصل تلاش های تیم تحقیقاتی خود ، خصوصا مهندس مسعود قنبری دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه سمنان عنوان کرد. 

وی حمایت و پرداخت لازم از سوی دانشگاه برای ثبت اختراع و ثبت امتیاز لازم جهت ارتقای مفهوم پتنت را از موانع و مشکلات پیش روی محققانی که قصد ثبت اختراع دارند، عنوان  وآمادگی خود را برای همکاری و ارائه دانش فنی خود به صنعت و سرمایه‌گذاران علاقمند اعلام نمود.

 یاد آور می شود ، پروفسور امجدی با مدرک دکترای مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه صنعتی شریف ، استاد دانشگاه سمنان است. 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاد دانشگاه برق خودرو فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۶۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب علم با معرفت همراه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی در آیین سپاس و نکوداشت اساتید دانشگاه سمنان که ظهر سه شنبه برگزار شد، ضمن اشاره به خصوصیات عالم در دیدگاه اسلام، تاکید کرد: کسب علم باید با معرفت همراه باشد.

وی افزود: عالمی که در مسیر تحصیل دانش گام برمی‌دارد به واسطه لذت حاصل از کسب علم و معرفت، به عشق دست می‌یابد و البته عشق نیز انتها ندارد.

امام جمعه سمنان ضمن قدردانی از حضور خانواده اساتید دانشگاه در این مراسم بیان کرد: همراهی با اساتید در مقاطع مختلف زندگی، دارای برکات و ثمرات فراوانی است چراکه حفظ علم و دانش منوط به وجود دانشمندان و علما است.

مطیعی با بیان اینکه خانواده اساتید و معلمان در پاداش معنوی آنان شریک هستند بیان کرد: امیدوارم همه ما در مسیر ترویج علم نافع برای رفع مسائل و مشکلات کشور کوشا باشیم.

به گزارش مهر، در این مراسم یاد و خاطره مرحوم «فرامرز هرمزی» عضو فقید هیات علمی دانشگاه سمنان و از دانشمندان یک درصد برتر جهان و همسر آن مرحوم قدردانی شد.

کد خبر 6093265

دیگر خبرها

  • #من_هم _یک_پروفسور_هستم
  • تجلیل از اساتيد برتر دانشگاه پیام نور استان کرمان
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری
  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • کسب علم با معرفت همراه باشد
  • درخشش شطرنج باز خوزستان در مسابقات شهر‌های آسیا
  • آخرین ساعات زندگی افلاطون فاش شد: افلاطون در آخرین ساعات زندگی‌اش چه می‌کرد؟!
  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)