Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@15:08:01 GMT

هنر؛ رساترین وسیله انعکاس اندیشه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۴۸۰

هنر؛ رساترین وسیله انعکاس اندیشه‌ها

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، هفته هنر انقلاب اسلامی یادآور هنرمندان متعهدی است که فراتر از هنر خویش به یک جریان و سلوک فردی و اجتماعی پرداخته و آن را در در قالب آثار هنری تجلی می‌نمایند و نامگذاری روز شهادت شهید «مرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم به نام روز «هنر انقلاب اسلامی» نمادی از وفاداری به هنر اصیل انقلابی است که با ابزار هنر و رسانه در صدد است مفهوم انقلاب را به دنیا صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همین دلیل هم هنر انقلاب اسلامی درهر حال، خروش علیه بی‌عدالتی‌ها و کژتابی‌ها هم محسوب می‌شود. نقد اجتماعی در آثار هنری انقلابی، ترقی‌خواه و حماسی و خط‌ شکن است تا در پی آن عالمی دیگر و از نو آدمی را بسازد.
مقام معظم رهبری نیز در بیانات متعدد خودشان بر هنر دینی و انقلابی تاکید کرده و در جمع هنرمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند به عنوان مثال در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنردر سال 1380 فرموده‌اند «نباید تصوّر کرد که هنر دینی آن است که حتماً یک داستان دینی را به تصویر بکشد یا از یک مقوله دینی - مثلاً روحانیت و غیره - صحبت کند. هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه ادیان و بیش از همه، دین مبین اسلام به نشر آن در بین انسانها همت گماشته‌اند و جانهای پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهنها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینی است. اینها حقایقی است که همه پیامبران الهی برای آوردن آنها به میان زندگی بشر، بارهای سنگینی را تحمّل کردند. نمی‌شود ما این‌جا بنشینیم و تلاش‌های زبده‌ترین انسان‌های عالم را که مصلحان و پیامبران و مجاهدان راه خدا بودند تخطئه کنیم و نسبت به آن بی تفاوت بگذریم. هنر دینی این معارف را منتشر می‌کند؛ هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی می‌کند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیه‌ای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.»
مهدی لزیری یکی از هنرمندان شاخص هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است: هنر از بدو پیدایش با هنر دینی گره خورده است، برداشت انسان از هنر برداشت دینی بود برای همین است که بشر از کائنات، هستی و نظم و ترتیبی که در جهان وجود دارد معقولات را در بیان محسوسات مطرح می کند. کائنات به حدی هستی وسیع بوده و نظم و ترتیب در آن حاکم است که بشر را به چالش می‌کشد.
وی با اشاره به ماهیت فرهنگی و مذهبی  انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی، مذهبی و فرهنگی است که بزرگ ترین شاخصه آن دینی بودن است و چه بهتر که ما بتوانیم هنر را در قالب حرکت انقلابی تعریف کنیم و باید نگاه ما نگاه پرمفهوم انقلابی باشد اگراین گونه نباشد انقلاب ما موثر واقع نشده است.
وی افزود: هنرمند انقلابی از دو دریچه سمعی و بصری  می‌تواند بر دیگران و بر ماهیت جریانات تاثیرگذارباشد چرا که هنر از این دریچه استفاده می‌کند و وظیفه هنرمند کنکاش و تحلیل است یعنی یک بخشی از هستی را انتخاب و تحلیل کند تا آن را به نتیجه برساند.
لزیری اظهار کرد: شهید آوینی به عنوان یک مستندساز وارد جبهه شد و در این وادی به تعالی رسید یعنی یک بخشی از هستی را انتخاب کرد و در آن انتخاب به جایی رسید که سید شهیدان اهل قلم شد.
وی داشتن صداقت در هنر انقلابی را شاخص مهم این موضوع ذکر کرد و افزود: در هنرانقلاب اگر صداقت نباشد موفقیت کسب نمی‌شود، قبای دنیا خیلی نازک است هر کس این قبا را با ریاکاری و تزویر برتن کند به راحتی معلوم می شود ولی آوینی اهل ریاکاری نبود و صداقت و پاکی در وجودش موج می‌زد و این  موفقیت حاصل حضور در جبهه بود و حاصل این صداقت و آرامش می شود روایت فتح که فتح بزرگی بود.
لزیزی تصریح کرد: هر هنرمند می تواند راه شهید آوینی را ادامه دهد چرا که هنر از دو دریچه سمعی و بصری تاثیرگذار است.
وی با اشاره به شتاب گرفتن رسانه‌های الکترونیکی و مجازی بر رسانه‌های مکتوب و شتاب عصر علم و فناوری افزود: باید در عصر شتاب زده کنونی که جوانان حالی برای مطالعه ندارند بتوانیم با ترفندهایی به ذهن جوانان نفوذ کرده و این مفاهیم را به جوانان انتقال دهیم و در این راستا باید از ظرفیت صدا وسیما و فضای مجازی و شبکه های در جهت ارتقای فرهنگ انقلابی استفاده کنیم.
هنرمند عرصه تئاتر کشور با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در طولانی مدت جوابگو است خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی کاری طولانی مدت بوده و سرمایه گذاری فرهنگی با عجله سروکار ندارد و تمامی تلاش ما باید این باشد که ازهنر در جهت تاثیرگذاری متعالی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود افراد در مقابل ابزارهای رسانه‌ای مقاومت می‌کنند خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نحوه برخورد با ابزار رسانه خوشایند نیست و افراد در مقابل ابزارهای اطلاع رسانی و رسانه مقاومت کرده و تمایلی به آن ندارند در حالی که باید ابزارهای هنری را به کار گرفت و به بهترین شکل از وجود آن بهره مند شده و مفاهیم را انتقال دهیم.
در این زمانه که جوانان که فرصتی برای مطالعه کتاب و روزنامه ندارند باید از طریق اپلیکیشن های رسانه ای مفاهیم را انتقال دهیم.
وی با اشاره به وظایف دولتمردان در حمایت از هنر انقلاب خاطرنشان کرد: انقلاب یک حرکت و جریان است که با اندرون بدن انسان کار کرده و جای خودش را در بین انسان‌ها باز نموده و توان دفاع از آرمان‌ها و اهداف خودش را دارد.انقلاب یک جریان است که در بطن جامعه ریشه دوانده و برای تقویت آن دولتمردان وظایف گوناگونی دارند وحمایت از انقلاب وظیفه یک دولت خاص نیست
در این میان نقش اجتماعی دولت‌ها مهم است به عنوان مثال اگر یک دولتمرد در زمان ارائه یک اثر هنری حضور داشته باشد حضور این فرد حمایت از آن اثرهنری انقلابی است و علاوه بر آن باید از هنرشاخص انقلابی حمایت های مادی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن فرهنگی هنر انقلاب شهید آوینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است

امام جمعه رفسنجان گفت: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش «شهردار شو» همان کاری بود که امام (ره)به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، اظهار کرد: خداوند در قرآن از پیامبر (ص) به عنوان انسان برجسته در همه زمینه‌ها یاد کرده و مشورت کردن با مردم را به وی متذکر می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در راه‌اندازی پویش رقابتی «شهردار شو»، افزود: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان همان کاری بود که امام (ره) به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

امام جمعه رفسنجان خطاب به شهردار تصریح کرد: امروز شما با همکاری شهرداری و شورای شهر به جوانان توانمند دهه هشتادی میدان و شخصیت دادید و به آن‌ها اعتماد کردید و از فکر و اندیشه آنان استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید این جوانان غیرتی پای کار خواهند بود و شما را به عنوان شهردار موفق در کشور معرفی خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت برای مشاهده و انتقال تجربه موفق شهرداری و انتقال آن به هیئت دولت، گفت: این الگوی موفق را در کشور عملیاتی و اجرایی کنید و مطمئن باشید کشور از این جوانان برخوردار است و می‌توانند منشأ اثر باشند.

عسکری با بیان اینکه مدیرانی چون استاندار کرمان و سردار سلیمانی نیز در دوران دفاع مقدس با داشتن سن کم از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند که به آن‌ها اعتماد شده است، بیان کرد: این جریان اکنون در دست جوانان دهه هشتادی است و مدیریت شهری برای کار، فکر و عمل جوانان احترام قائل شده است.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار کرمان و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748898

دیگر خبرها

  • صدور رای از دادگاه انقلاب برای ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است