Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@11:24:17 GMT

سیل را به فرصت تبدیل کنیم

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۷۱۹

سیل را به فرصت تبدیل کنیم

تهران-ایرنا- نمایندگان استان خوزستان خسارت های سیل اخیر در این استان را ناشی از سوء مدیریت دانستند و بر مدیریت منابع آب و تبدیل تهدید سیل به فرصت در این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مجمع نمایندگان استان خوزستان امروز - دوشنبه - در نشست خبری گزارشی از میزان خسارات ناشی از سیل و مشکلات موجود در این استان ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خوزستان رودخانه های بزرگ کارون، دز و کرخه را در خود دارد؛ پس از سال ها خشکسالی، بارش ها و نزولات جوزی در این استان، باعث سرازیر شدن سیلاب و بالا آمدن سطح آب و دبی این رودخانه شد.
وی با بیان این که سیل در استان خوزستان تلفات و خسارت های زیادی بر جای گذاشته است، افزود: علی رغم حضو و تلاش مردم، نیروهای جهادی و دستگاه ها و نهادهای نظامی و انتظامی، بسیاری از روستاها و همچنین مزارع کشاورزی مردم – سه هفته مانده به فصل برداشت-زیر آب رفت؛ بسیاری از روستاهای دشت آزادگان، هویزه و سوسنگرد در محاصره سیل قرار دارند.
این نماینده مجلس با یادآوری مقاومت و ایثارگری همه اقشار و قومیت های این استان از همراهی مردم و دستگاه ها ونهادهای محتلف کشور با سیل زدگان استان خوزستان تشکر کرد و اظهار داشت: امیدواریم دولت هر چه سریع تر نسبت به ارزیابی و جبران خسارت های کشاورزی و دامداری مردم استان اقدام کند؛ زیرساخت های شهری در این استان متضرر و تخریب شده و شبکه فاضلاب شهری در شهر اهواز مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.
ساعدی توجه به تامین آب و استفاده از فرصتت پیش آمده در سیل اخیر را ضروری دانست و اظهارداشت: این وزارتخانه باید در موضوع تامین آب تجدید نظر کند و این ثروت گران بها نباید هدر رفته و باید مدیریت شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا در ارسال کمک‌های مالی سیل زدگان اظهار داشت: آمریکا اوج خباثت خود را نشان داده است؛ از نظر اخلاق بشر دوستانه در هر جایی که حادثه‌ای غیر مترقبه رخ دهد وظیفه انسانی حکم می‌کند تا به یکدیگر کمک کنیم، اما اکنون این تحریم‌ها باعث شده کمک نقدی به دست مردم سیل زده نرسد؛ البته مردم ما نیز به این کمک‌ها نیازی ندارند و خود در کنار یکدیگر ایستاده و دارایی خود را در سبد اخلاص می‌گذارند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی خسارت های سیل در این استان گفت: هنوز سیل در استان فروکش نکرده و به همین دلیل ارزیابی ها پس از فروکش کردن سیل در استان صورت خواهد گرفت.
عضو کمیبسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره شایعاتی که در باره ممانعت شرکت های نفتی از رها سازی آب در تالاب هورالعظیم مطرح شده بود، افزود: این تالاب بین المللی است و با توجه به خشکسالی های بسیار طولانی در استان خوزستان، این تالاب خشک شده و باعث شد که به 5 مخزن نفتی تقسیم و به کانون ریزگرد تبدیل شده بود.
ساعدی ادامه داد: برخی شرکت های نفتی در هورالعظیم ابتدا در این زمینه مقواومت کردند، اما پس از دستور وزیر اقدامات لازم انجام شد، از مخازن در این تالاب به عنوان منبعی می توان برای ذخیره‌ی آب و احیای این تالاب استفاده کرد؛ هم در موضوع حفظ تالاب و هم حفظ تعادل زیست محیطی منطقه و جلوگیری از گسترش ریزگردها، باید تهدید سیل را در این منطقه به فرصت تبدیل و این تالاب بین المللی و همچنین تالاب شادگان را آبگیری و برای احیای آن تلاش کنیم.

** سیلاب اخیر خوزستان، ما را در خصوص پیگیری سیاست های آبی به اشتباه نیندازد
همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری گفت: خوزستان اقلیمی وابسته به آب است و تمدن این منطقه در طول تاریخ به سبب بهره مندی از رودخانه های بزرگی چون دز، کارون و کرخه تداوم داشته است؛ اگر بخواهیم حیات را در این منطقه پویا کنیم، باید حیات رودخانه های آن را تامین و تضمین کنیم.
وی افزود: باید هم به موضوع خشکسالی و هم سیلاب اخیر و نسبت به تامین آب موردنیاز جلگه خوزستان، نظر ویژه داشته باشیم؛ نباید سیلاب اخیر در خصوص سیاست های آبی در خصوص پروژه های انتقال آب این استان ما را به اشتباه اندازد.
یوسفی با تاکید بر اینکه علت سیل بارش است اما تخریب ها از سوء مدیریت ناشی می شود، اظهار داشت: اگر می خواهیم که حوادث سیل اخیر را در کشور و از جمله خوزستان در آینده تکرار نشود، باید حریم و بستر رودخانه ها را بازسازی و پاکسازی کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به مشکلات فاضلاب شهری اهواز که به سبب سیل ایجاد شده است، گفت: به علت بالا آمدن سطح آب های تحت الارضی و افزایش دبی رودخانه ها، دفع فاضلاب در شهر اهواز دچار مشکل شده؛ این از اولویت هایی است که وزارت نیرو باید از دهه های قبل برای آن چاره اندیشی می کرد؛ این وزارتخانه نسبت به رفع این مشکل در شهر اهواز اهتمام ویژه داشته باشد.
نماینده مردم اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت لایروبی رودخانه ها و سدهای استان خوزستان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باعث سیلاب های اخیر در استان شده، عدم لایروبی رودخانه کارون است؛ در دوسال اخیر به صورت مستمر این موضوع را از وزارت نیرو پیگیری کردیم، اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است، امیدواریم با پیگیری ها و اهتمام ویژه دولت، این موضوع عملیاتی شود.
وی گفت: هم اکنون با توجه به خروج آب از سدها و کاهش دبی رودخانه ها، میزان خطر در این استان پایین آمده و سطح سیلاب ها کمتر شده است؛ امیدواریم با کنترل خروجی شدها و کاهش بارش ها، مشکل سیلاب برطرف و کنترل و مدیریت بارندگی ها در منطقه برقرار شود.
یوسفی با اشاره به تامین اقلام موردنیاز سیل زدگان استان خوزستان، اظهار داشت: تامین آب، مواد غذایی و بهداشتی برای سیل زدگان در حال انجام است، با تمهدات بهداشتی، با افزایش بیماری مواجه نبودیم، امیدواریم زندگی مردم هر چه سریع تر به وضعیت عادی بازگردد؛ 92 ارودگاه رد استان فعال است و مابین 70 تا 80 هزار نفر در این اردوگاه ها ساکن هستند.
این نماینده مجلس با اشاره به طرح دوفوریتی مجلس برای مناطق سیل زده کشور، گفت: در این دولت به اجازه داده می شود که از از محل بودجه سنواتی و صندوق ملی توسعه، منابع لازم برای ساماندهی به مناطق سیل زده کشور را برداشت کند.

** با مقصران مدیریت سیل برخورد قضایی شود
راضی نوری نماینده مردم شوش هم در نشست خبری نمایندگان استان خوزستان با تشکر از امداد رسانی مردم و دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور به سیلزدگان گفت: تفاوت سیل خوزستان با دیگر مناطق سیل زده کشور در این است که علاوه بر نزولات جوی و بارش چندبرابری نسبت به سال های قبل، این استان به صورت غیر مستقیم، سیلاب و بارش های استان های دیگر را پذیرا بود و به دلیلی رهاسازی بسیاری از آب ها که در اثر سوء مدیریت ایجاد شده بود، استان خوزستان متضرر شد.
وی افزود: علی رغمم پیش بینی ردیف های بودجه ای برای آبخیز داری، طرح های توسعه آبخیز داری اجرا نشده و همین مساله باعث جاری شدن سیلاب ها و تخریب زیرساخت های شهری و روستایی، بخش کشاورزی و ... شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان هواشناسی از قبل نسبت به میزان بارندگی ها هشدار داده بود، ادامه داد: ستاد مدیریت بحران باید وزارت نیرو را نسبت به رها سازی تدریجی آب سدها ملزم می کرد تا خسارات ناشی از این سرریز شدن آب سدها برای این مناطق به وجود نمی آمد،. از 18 فروردین ماه رها سازی آب سدها نیز به شکل غیر علمی انجام و میزان خسارت ها را افزایش داد.
وی با اشاره به عدم لایروبی رودخانه های استان طی دهه های اخیر، گفت: عدم لایروبی رودخانه مانع از پذیرش آب بیشتر شده و در نتیجه حجم خارج از ظرفیت به صورت سیلاب به شهرها، روستاها و زیرساخت های شهری آسیب های فراوانی رساند.
نوری با بیان اینکه میزان خسارت ها و تخریب های سیل خوزستان نه در روزها و هفته های اخیر بلکه پس از فروکش کردن سیلاب بیشتر خواهد شد، گفت: میزان خسارت و تخریب مناطق شهری، روستایی، زیرساخت ها و مزارع کشاروزی نه در این روزها که بعدا مشخص خواهد شد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: سیل تمام زندگی مردم را تخریب کرده و به زیرساخت‌ها و آثار باستانی نیز آسیب زده است؛ از مجموعه میراث فرهنگی می‌خواهیم از مناطق بازدید کرده و برای ترمیم آثار باستانی اقدامات لازم انجام شود، بسیاری از میراث جنگی ما دچار خسارت شده است؛ به طور کلی 69 روستا درگیر سیل شدند و در 44 روستا مردم مقاومت کردند اما آب به 25 روستا تعرض کرد و 18 روستا به زیر آب رفته اند و همچنان آب در 8 روستا باقی مانده است.
وی در پایان از قوای سه گانه درخواست کرد که به مساله مدیریت سیل در استان های سیل زده ورود کنند و اگر قصور و کوتاهی در این زمینه صورت گرفته با متخلفان و مقصران برخورد قضایی ترتیب دهند.
سیام**3050**1336

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سيل 98 خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب نهبندان



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان‌جنوبی، ۱۵ اردیبهشت در روزی که بر اثر سیلاب و جاری شدن رودخانه های فصلی تمامی جاده های روستایی مسدود شده بود، امدادگران پایگاه چاهداشی شهرستان گزارشی مبنی بر گرفتار شدن آمبولانس حامل مادر باردار پشت رودخانه فصلی روستای میغان دریافت کردند.

خودروی آمبولانس که برای انتقال مادر باردار از روستای بصیران به شهرستان نهبندان راهی این روستا شده بود، پشت رودخانه فصلی روستای میغان گیر افتاد و با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر خراسان جنوبی تماس گرفت و درخواست کمک کرد.

بلافاصله پس از دریافت گزارش، خودروی آمبولانس هلال احمر پایگاه چاهداشی شهرستان نهبندان به روستای بصیران اعزام و مادر باردار را به سلامت به بیمارستان رساند.

نوزاد این مادر باردار به محض رسیدن به بیمارستان به سلامت به دنیا آمد و گرمابخش خانواده ۵ نفره شد.

دختر تازه متولد شده این مادر در سلامتی کامل به سر می برد.

دیگر خبرها

  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب نهبندان
  • امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
  • تدوام سامانه بارشی در آذربایجان غربی/سیلاب و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی
  • بسته شدن برخی محورهای خراسان جنوبی بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی
  • برخی راه‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب مسدود شد
  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری