Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، تعدادی از نمایندگان مجمع استان خوزستان در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگان آخرین وضعیت این استان و خسارت های ناشی از سیلاب های اخیر پرداختند.

 سید راضی نوری درباره  آخرین وضعیت از شهرستان سیل زده شوش در استان خوزستان گفت: سیلاب و بارش یکی از حوادث طبیعی است که در هر جای دنیا اتفاق می‌افتد ولی تفاوت خوزستان با سایر مناطق این است که علاوه بر سیلابی که به دنبال بارش مستقیم در خود خوزستان ایجاد شده است به طور غیر مستقیم بارشهای سایر استان‌ها نیز در خوزستان جمع شده و مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائل مؤثر در سیل به خوزستان مسئله آبخیزداری بود که علیرغم تمام توصیه‌ها و ردیف‌های که در بودجه سالانه برای آن دیده شده بود به نحوه احسن در استان انجام نشده و مشکلاتی را ایجاد کرد. زمانی که آب پشت سدها از مناطق بالاتر آمده و جمع می‌شود اگر آبخیزداری انجام نشود رسوبات و گل و لای در پشت سد جمع شده و ظرفیت سد کاهش می‌یابد. در طول ۵۰ سال گذشته سد دز آبخیزداری انجام نشده است و حدود یک میلیارد متر مکعب رسوبات در پشت سد جمع شده است و به دنبال آن ظرفیت این سد از ۳.۵ میلیارد متر مکعب به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مردم نماینده شوش در مجلس تصریح کرد: طبق آمارها در تاریخ ۱۱/‌۱۲/‌۹۷‬ سازمان هواشناسی هشدار این بارشها را داده بود. ستاد مدیریت بحران باید وزارت نیرو را ملزم می‌کرد تا اقدام لازم برای رهاسازی آب از پشت سدها را انجام دهد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه تاکید کرد: بارشها از تاریخ ۰۶/‌۰۱/‌۹۸‬ در سطح استان شدت گرفت و آب زیادی در پشت سدها تجمع یافت که باید قبل از سرزیر شدن سدها عملیات رهاسازی انجام می‌شد. از تاریخ ۱۱/‌۰۱/‌۹۸‬ رهاسازی آب از پشت سدها به طور غیر معقول و غیر علمی انجام شد. بعد از رهاسازی آب در داخل رودها به دلیل عدم لایروبی رودخانه‌ها شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سرایت به مناطق اطراف بودیم.

وی در ادامه اظهار کرد: آن چه که سیل خوزستان را از سایر استان‌ها متفاوت می‌کند رهاسازی آب از پشت سدها است که بعد از گذشت مدتی آثار تخریبی خود را به زیرساخت‌ها، جاده‌های مواصلاتی و شبکه‌های آب و برق و منازل مسکونی به طور کامل نشان خواهد داد. دولت در تصمیم گیری در خصوص تخریب‌ها و خسارات سیل باید آثار آینده را در نظر گیرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از حضور پر رنگ مردم، مواکب حسینی، نیروهای سپاه و هلال احمر در کمک به سیل زدگان بیان کرد: از تمام عزیزان خواهش می‌کنم همانطور که در عین سیل کمک‌های خود را از مردم دریغ نکردند پس از سیل نیز در بازسازی و نوسازی مناطق محروم خوزستان در کنار مردم باشند. از قوه قضاییه و سازمان‌های نظارتی خواستارم تا با بررسی دقیق موضوع در صورتی که مقصر وجود دارد آن را شناسایی کرده و از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنند. سیل تمام زندگی مردم را تخریب کرده و به زیرساخت‌ها و آثار باستانی نیز آسیب زده است. از مجموعه میراث فرهنگی می‌خواهیم از مناطق بازدید کرده و برای ترمیم آثار باستانی اقدامات لازم انجام شود. بسیاری از میراث جنگی ما دچار خسارت شده است. به طور کلی ۶۹ روستا درگیر سیل شدند و در ۴۴ روستا مردم مقاومت کردند اما آب به ۲۵ روستا تعرض کرد و ۱۸ روستا به زیر آب رفته اند و همچنان آب در ۸ روستا باقی مانده است.

در ادامه همایون یوسفی ضمن ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت شهر کارون پس از وقوع سیل بیان کرد: در ابتدا از همه ملت ایران برای کمک به سیل زدگان در کل کشور از جمله خوزستان تشکر می‌کنم. در خصوص سیل خوزستان نکته حائز اهمیت این است که خوزستان یک اقلیم وابسته به آب است و تمدن نیز در خوزستان به واسطه رودخانه‌های پر آب شکل گرفته است. اگر بخواهیم حیات در جلگه خوزستان ادامه یابد باید حیات رودخانه‌های آن را در اولویت قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: نباید سیلاب اخیر در خوزستان بر روی سیاست‌ها و طرح‌های انتقال آب تأثیر بگذارد. علت سیل اخیر بارش است ولی علت تخریب‌ها سوء مدیریت‌های است که طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است. اعطای مجوز ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودخانه یکی از دلایل بالا بودن خسارات است. اگر ما می‌خواهیم در آینده با سیل مشکل نداشته باشیم باید حریم و بستر رودخانه‌ها را بازسازی و به نوعی پاکسازی کنیم. آن چه که در چند روز اخیر در شهر اهواز مشکل ایجاد کرده است فاضلاب شهری است که به علت بالا آمدن سطح آب‌های تحت الارضی دفع فاضلاب در شهر دچار مشکل شده است. فاضلاب اهواز یکی از اولویت‌هایی است که وزارت نیرو باید در دهه‌های قبل به آن توجه می‌کرد. انتظار می‌رود از این پس نیز اهتمام ویژه برای حل این مشکل در نظر گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگر در سیل خوزستان لایروبی رودخانه کارون است که به علت عدم لایروبی این رودخانه آب بالا آمد و سیل جاری شد. در طی دو سال اخیر ما پیگیر لایروبی این رودخانه از سوی وزارت نیرو بودیم اما تا به این لحظه به نتیجه عملی در این زمینه دست نیافتیم. امیدواریم با پیگیری دولت به نتایج مثبتی برسیم. اکنون با مدیریت خروجی آب از پشت سدها میزان حجم آب در رودخانه‌ها کمتر شده و به دنبال آن سطح سیلاب نیز کاهش یافته است. در حوزه‌های مختلف نظیر ساخت اردوگاه، تأمین ماشین آلات، مواد غذایی و وسایل بهداشتی درمانی برای سیل زدگان اقدامات لازم انجام شده است. خوشبختانه با اندیشیدن تهمیدات لازم در حوزه بهداشت و درمان و تأمین داروهای مورد نیاز افزایش بیماری در بین سیل زدگان نداشتیم. میزان خسارت پس از پایان سیل باید برآورد شده و نسبت به جبران آن اقدام شود.

یوسفی گفت:در مجلس نیز به دنبال تهیه طرح دو فوریتی برای کمک به سیل زدگان هستیم. از مهمترین نکات این طرح دادن اجازه‌های به دولت برای برداشت از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی در چارچوب این طرح دو فوریتی برای جبران خسارت سیل زدگان است. سیل اخیر نتیجه تغییرات اقلیمی است و مطابق با پیش بینی‌ها این تغییرات منجر به خشک‌تر شدن فلات ایران خواهد شد. در این مقطع زمانی وظیفه دولت است تا وزارت نیرو را مکلف کند تا در مسائل مربوط با آب از نظر کارشناسان بهره بگیرد. و از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری کند. اکنون ۹۲ اردوگاه در سطح استان فعال است و بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در اردوگاه ساکن هستند اقلام اولیه نظیر چادر، آب آشامیدنی، مواد غذایی و نیازهای بهداشتی و درمانی سیل زدگان تأمین شده است.

همچنینقاسم بیان کرد: استان خوزستان دارای دو رودخانه پرآب کارون و کرخه است که از بزرگترین رودخانه‌های کشور به حساب می‌رود. بعد از سال‌ها خشکسالی با توجه به بارش‌ها و رحمت الهی پست سدها از آب پر شد و به دنبال رهاسازی آب دو رودخانه کارون و کرخه سیلابی شده و آب وارد روستاهای منطقه شد. با توجه به حضور پرشور مردم در جهت تقویت سیل بندها و همچنین حضور ماشین آلات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مردم در برابر سیل مقاومت کردند. سیل در خوزستان از رودخانه‌ی کرخه شروع شد و تاکنون نیز جاری است. علی رغم حضور مردم و کمک نیروهای جهادی و ستاد مدیریت بحران خیلی از روستاها و زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفتند. با توجه به این که سه هفته دیگر فصل برداشت است، اکنون با جاری شدن سیل خوشه‌های طلایی گندم در زیر آب رفته است.

وی  ادامه داد: با جاری شدن سیل در شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه کشاورزان و دامداران خسارت چشم‌گیری دیده‌اند. اکنون نیز در بخش دشت آزادگان و هویزه برخی از روستاها در محاصره سیل قرار دارند و مردم در حال مقاومت هستند. با وجود کمبود خاک و گونی در این مناطق امکان رساندن آنها نیز وجود ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس تصریح کرد: اکنون همبستگی و تعامل و همکاری در بین صناف و همه قومیت‌ها در سراسر خوزستان باعث شده تا مقاومت خوبی در برابر سیل شکل بگیرد. همگی برادرانه در کنار یکدیگر در حال کمک هستند و همبستگی ملی شکل گرفته است. از حضور همه مردم در جهت کمک به سیل زدگان تشکر می‌کنیم. امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر نسبت به جبران خسارت کشاورزان و دامداران اقدام کند.

وی در ادامه تاکید کرد: منازل مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب شهری و زیرساخت‌ها آسیب جدی دیده است. امیدواریم دولت بعد از پایان سیل در استان با تشکیل ستاد ویژه به بررسی میزان خسارات وارده و جبران آن اقدام کند. سرعت عمل در جبران خسارات باعث امیدوار شدن مردم می‌شود. وزارت نیرو باید در زمینه‌ی مدیریت آب تجدید نظر کند و مدیریت آب باید در چارچوب مدل‌های علمی انجام شود.

ساعدی در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا در رسیدن کمک‌های مالی به مردم سیل زده بیان کرد: امریکا اوج خباثت خود را نشان داده است. از نظر اخلاق بشر دوستانه در هر جایی که حادثه‌ای غیر مترقبه رخ دهد وظیفه انسانی حکم می‌کند تا به یکدیگر کمک کنیم. اما اکنون این تحریم‌ها باعث شده کمک نقدی به دست مردم سیل زده نرسد. البته مردم ما نیز به این کمک‌ها نیازی ندارند و خود در کنار یکدیگر ایستاده و هر چه که دارند را در سبد اخلاص می‌گذارند.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که هنوز در استان خوزستان سیل جاری است و میزان آب در کرخه و دشت آزادگان کاهش چشمگیری نداشته است آرزیابی خسارات آغاز نشده است. پس از پایان سیل حجم آسیب‌ها و تخریب‌ها ارزیابی خواهد شد.

ساعدی در ادامه با اشاره به مطالب منتشر شده در خصوص ممانعت وزارت نیرو برای جاری شدن آب در تالار هورالعظیم بیان کرد: تالار هورالعظیم یکی از تالاب‌های بین‌المللی کشور است؛ با توجه به این که چند سال طولانی این تالار خشک بود شرکت‌های نفتی در آن فعالیت کرده و ۵ مخزن ایجاد کرده بود. از سوی دیگر به دنبال خشک بودن، این تالاب به یک منبع برای ریزگردهای استان تبدیل شده بود. اما اکنون با توجه به ورود آب سعی داریم تا این تالاب را احیا کنیم تا کانون ریزگردها از بین برود.

وی افزود: در ابتدا بعضی از مسئولین محلی شرکت‌های نفتی در برابر جاری شدن آب مقاومت کردند، اما پس از دستور وزیر اقدامات لازم انجام شده است. می‌توان از مخازن در این تالاب به عنوان منبعی برای ذخیره‌ی آب و احیای این تالاب استفاده کرد. بنده روز گذشته با وزیر نفت جلسه‌ای داشتم و ایشان دستورات ویژه‌ای را ابلاغ کرد. از سوی دیگر مجمع نمایندگان استان به دنبال تهیه‌ای نامه‌ای به رئیس جمهور برای احیا و آبگیری تالاب‌های هورالعظیم و شادگان با توجه به ظرفیتی که سیل ایجاد کرده است هستیم.

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان خوزستان دولت اهواز کشاورزان آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت

 اسدالله عباسی با حضور در بین مردم شهرک گردشگری و زیارتی امامزاده ابراهیم (ع) شفت با اشاره به حریق نیمه شب گذشته و سوختن حدود ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری گفت: از همه ظرفیت‌های استانی و ملی برای جبران خسارت مردم این منطقه استفاده می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به آتش سوزی گسترده در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت که عموما سازه‌های چوبی بودند افزود: تعدادی از این واحد‌ها بیمه می‌باشند وبخش زیادی از آنها بدون پوشش بیمه‌ای هستند.

وی به وضعیت شهرک امام زاده ابراهیم و خسارت وارده گفت: فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان با حضور در بین مردم حادثه دیده وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان بررسی کردند.

عباسی با تاکید بر اینکه هلال احمر اسکان اضطراری، تامین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوار‌ها را آغاز کرده است افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس جمهور ارائه خواهد شد تصریح کرد: کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحد‌های تجاری خسارت دیدگان این حادثه تامین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی به کشاورزان/ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت
  • بهره گیری از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • تقویت زیرساخت‌های ورزشی شهر صدرا