Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان شمالي با اشاره به وارد آمدن 6 هزار و 110 ميليارد ريال خسارت به استان از ناحيه سيلاب، گفت: مهم ترين علل بروز اين خسارت ها رعايت نکردن حريم و بستر رودخانه ها بوده است.

به گزارش ايرنا؛ رضا رجب زاده در جمع خبرنگاران استان افزود: در اين راستا تصميماتي گرفته شده که از جمله آن مي توان به تشکيل کارگروه ها اشاره کرد؛ اين کارگروه ها با تخلفات موجود در بستر رودخانه ها برخورد مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*بازسازي مناطق سيل زده مهم ترين اولويت سال جاري
وي از مهم ترين اولويت هاي سال جاري را بازسازي مناطق سيل زده شامل واحدهاي مسکوني، زيرساخت ها، پل و ابنيه راه ها بويژه در روستاها دانست و گفت: پيگيري هاي لازم براي جبران خسارت مناطق سيل زده در دست انجام است.
رجب زاده با اشاره به جمعيت بالاي 45 درصدي ساکن در روستاهاي استان، افزود: بر اين اساس اولويت ارائه خدمات و تمرکز بيشتر بر روستاها بويژه در اجراي طرح هاي هادي و مقاوم سازي منازل روستايي و طرح هاي توسعه اشتغال است.
*آغاز کيفي سازي خدمات فني و مهندسي و ساخت و ساز
وي يادآور شد: در سال گذشته مراحل آغاز کيفي سازي خدمات فني و مهندسي و ساخت و ساز را در استان داشتيم که در اين راستا تفاهم نامه هاي خوبي نيز به منظور کيفي سازي ساخت و ساز در حوزه اجرا و توليد مصالح ساختماني منعقد شده است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان شمالي از ديگر اولويت هاي استان را بهره برداري از پروژه هاي نيمه تمام که داراي پيشرفت فيزيکي مطلوب و قابل قبول است، دانست.
وي افزود: به همين منظور اين پروژه ها فازبندي شده اند تا با توجه به محدوديت اعتبارات در حوزه طراحي و بهره برداري بخشي از آنها قابل اجرا شوند.
رجب زاده با اشاره به جاي خالي بيمه منازل مسکوني در کشور و استان، گفت: اين امر نيازمند فرهنگ سازي بيشتر در بين مردم و شرکت هاي بيمه اي است.
وي افزود: در حال حاضر آمادگي لازم براي بيمه منازل مسکوني روستايي داريم هر چند ابهاماتي در خصوص نحوه انعقاد قرارداد و نحوه اجراي آن به دليل خشتي و گلي بودن بيشتر واحدها وجود دارد.
وي اظهار داشت: با وجود اين، به علت آسيب پذير بودن واحدهاي روستايي تلاش داريم با مشخص کردن همه زواياي امر و شفاف سازي مساله مبلغي را براي اين منظور در نظر بگيريم.
*مقاوم سازي منازل اهل سنت نيازمند فرهنگ سازي بيشتر
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان شمالي عدم مقاوم سازي منازل مسکوني توسط اهالي سنت را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مقوله نيازمند فرهنگ سازي بيشتر است.
وي افزود: در حال حاضر اهالي اين مناطق با توجه به مشاهده عدم وارد آمدن خسارت به منازلي که مقاوم سازي شده اند تا حدودي نسبت به استفاده از تسهيلات مقاوم سازي منازل خود ترغيب شده اند.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي خراسان شمالي نيز در اين نشست در خصوص اختلافات موجود با شهرداري بجنورد مبني بر لايروبي مسيل ها و آبراه هاي داخل شهر گفت: اين اختلافات وجود دارد ولي با توجه به شرايط بحران اين اقدام به صورت مشترک با شهرداري در حال انجام است که بعد از فروکش کردن بحران در زمان مناسب اين اختلاف نظر پيگيري مي شود.
سيدعقيل مرتضوي افزود: هم اينک هدايت روان آب هاي سطحي در بجنورد از طريق چندين مسيل کال پسته، کال دوبرار و خندق اصلي و خندق ملکش انجام مي شود.
وي گفت: کال اصلي شاه جوب نيز تا جاده باباامان در سنوات گذشته مطالعه و اجرا شده است و لايروبي مسيل ها به تناسب اعتبار در حال لايروبي و ساماندهي است.
مرتضوي در ادامه به اعتراض هاي مردم در خصوص عدم اطلاع رساني از زمان رهاسازي سند چندير رازوجرگلان نيز اشاره کرد و افزود: رهاسازي آب اين سند پايان سال گذشته چندين بار از طريق رسانه ها، شوراهاي اسلامي روستا و بخشداران و دهياران انجام گرفت و آب با دبي مناسب رهاسازي شد.
وي اظهار داشت: با توجه به اينکه آب اين سد براي اولين بار به اين تراز آبگيري رسيده بود 70 ميليون متر مکعب آب اين سد مديريت شد و در هفت روز متوالي حدود 10 ميليون متر مکعب آب از مخزن سد خارج شد.
وي اعتراض هاي مردم را در راستاي متفاوت بودن دبي آب در زمان رهاسازي و مشکلاتي در تردد آنها دانست.
*خالي بودن 47 درصد ظرفيت مخازن سدهاي استان
مرتضوي با اشاره به وجود هشت سد در استان، حجم مخازن اين سدها را 234 ميليون متر مکعب اعلام کرد و افزود: از اين ميزان تاکنون 53 درصد ظرفيت مخازن سدها آبگيري شده است.
وي اظهار داشت: هم اينک در تمامي سدهاي استان ظرفيت سازي مناسب انجام گرفته و تمام سيلاب ها کنترل و مهار شده اند.
*اتمام مطالعات اوليه رانش زمين توسط مرکز پژوهشکده سوانح
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي نيز با اشاره به رانش زمين در چند روستاي استان بويژه در روستاهاي گلي، نرگسلوي عليا و سراني، گفت: در اين راستا مطالعات اوليه دلايل رانش زمين توسط مرکز پژوهشکده سوانح انجام گرفته است.
علي محمدي افزود: اين تيم در بررسي اوليه با بررسي تمامي واحدها بارندگي هاي اخير، ترکيدگي لوله هاي آب و احداث چاه هاي جذبي براي دفن آب را از مهم ترين دلايل رانش زمين در اين روستاها اعلام کردند.
وي اظهار داشت: اين عوامل باعث اشباع شدن لايه هاي پاييني از آب شده که بارندگي هاي اخير نيز باعث تشديد آنها شده است.
محمدي گفت: در حال حاضر مطالعات اوليه انجام شده و منتظر تخصيص اعتبارات لازم براي انجام مطالعات ژئوتکنيک هستيم.
وي افزود: اين در حالي است که 35 چادر در اين روستا مستقر شده و دستور تخليه تعدادي از واحدها که وضعيت حادي دارند نيز صادر شده و کمک هاي بلاعوض تسهيلاتي نيز براي اين امر پيش بيني شده است.
*پرداخت تسهيلات مسکن روستايي به 2734 واحد رازوجرگلان
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي در ادامه گفت: در حال حاضر دو هزار و 734 واحد مسکن روستايي در راز و جرگلان از تسهيلات مسکن استفاده کرده اند که فرهنگ سازي بيشتر نيز انجام مي شود.
* 301 ميلي متر بارش در استان
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي نيز در ادامه اين نشست ميانگين بارش ها از ابتداي سال آبي تا امروز را 301 ميلي متر اعلام کرد و گفت: اين ميزان بارندگي در طول دهه هاي گذشته بي نظير بوده است.
دکتر عبدالله يوسفي افزود: بر همين اساس پيش بيني مي شود در حوزه کشاورزي با تدارک نهاده ها توليدات بسيار خوبي امسال داشته باشيم.
* وارد آمدن 1300 ميليارد ريال خسارت به بخش کشاورزي
وي ميزان خسارات وارده به بخش کشاورزي را تاکنون يک هزار و 300ميليون ريال ذکر کرد و گفت: ارزيابي خسارات از تمامي محصولات کشاورزي و دامي مشمول بيمه انجام گرفته و منابع تامين و پرداخت خسارات در سطح کشور شروع شده است.
ط/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های خراسان شمالی لغزنده است

ایسنا/خراسان شمالی فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی از لغزندگی جاده‌های استان خبر داد.

سرهنگ اسپیدکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سامانه بارشی در استان فعال شده و اکنون بیشتر جاده‌های استان لغزنده است.

وی با اشاره به اعلام هشدار نارنجی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان از سوی اداره کل هواشناسی، تاکید کرد: رانندگان از انجام سفرهای غیرضروری در جاده‌های این استان خودداری کنند.

اسپیدکار بیان کرد: رانندگان نکات ایمنی را رعایت کنند، از انجام سبقت‌های غیرمجاز و داشتن سرعت غیرمجاز خودداری کنند.

وی افزود: اکنون تردد در تمام محورهای استان خراسان شمالی بدون مشکل انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • درخواست پیگیری بازگشایی گذر مرزی پرسه‌سو در سفر رییس جمهور
  • تخریب کامل ۱۲۰ ساختمان در حادثه آتش سوزی شفت
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود
  • رفتار زائران ایرانی در حج باید الگو باشد
  • جاده‌های خراسان شمالی لغزنده است
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت