Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:36:06 GMT

اروپایی ها برجام را دوباره بخوانند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۰۲۰۶

اروپایی ها برجام را دوباره بخوانند

تهران - ایرنا – واکنش رییس دیپلماسی ایران درخصوص برخی اظهارات 'تند و نابجا' غربی ها درباره غنی سازی اورانیوم درایران از جمله توییت جنجالی سفیر فرانسه در واشنگتن؛ باردیگر این واقعیت را به جهانیان بویژه اروپایی ها گوشزد کرد که جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی و حقوق حقه هسته ای خود که در توافقنامه ها و اسناد بین المللی به آن اشاره شده است؛ چشم پوشی نخواهد کرد

به گزارش ایرنا؛ سفیر فرانسه در واشنگتن به تازگی در توییتی جنجالی که مجبور شد خیلی زود آن را از صفحه خود حذف کند ؛ مدعی شده بود ' دلیلی برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران پس از توافق برجام وجود ندارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'
'ژرار آرو' افزوده بود:'اینکه بگوییم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی سازی کند؛ اشتباه است.'
همانگونه که انتظار می رفت؛ اظهارات توییتری این مقام فرانسوی بلافاصله با واکنش صریح مسئولان دیپلماسی ایران مواجه شد.«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه اعلام کرد:« طبق ان پی تی، برجام و قطعنامه 2231شورای امنیت، ایران هیچ منعی برای غنی‌سازی ندارد؛ نه اکنون، نه در سال 2025 و نه پس از آن.»
علاوه بر دکتر ظریف؛ عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به توییت سفیر فرانسه در واشنگتن گفت که اقدام 'ژرار آرو' در صورتی که اعلام موضع پاریس در قبال برجام باشد، نقض فاحش هدف و موضوع این توافق بین المللی و قعطنامه 2231 است.
عراقچی از کاخ الیزه خواست تا در این ارتباط اعلام موضع کند؛ در غیر این صورت ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.
این واکنش روشن و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی ایران منجر به این شد تا سفیر فرانسه در تهران که به تازگی ماموریت خود را در کشورمان آغاز کرده به وزارت خارجه احضار شود.
احضار'فیلیپ تیه بو' سفیر فرانسه در تهران در حالی صورت گرفت که تنها چند ساعت از تقدیم رونوشت استوارنامه اش به وزیر خارجه ایران گذشته بود.
در جلسه ای که به دنبال احضارسفیر فرانسه به تهران در وزارت خارجه تشکیل شد، طرف ایرانی با اشاره به توییت های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن، خواستار توضیح دولت فرانسه شد و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تائید دولت فرانسه بوده و بیان کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود.
به دنبال احضار فرستاده فرانسه به تهران، سفیر فرانسه در واشنگتن بدون ارائه هیچگونه توضیحی توئیت های جنجالی خود را پاک کرد؛ اگر چه می شود این را اعلام برائتی از سوی کاخ الیزه از مواضع دور از انتظار این دیپلمات فرانسوی در ایالات متحده دانست اما توئیت امروز محمدجواد ظریف خطاب به تروئیکای اروپایی در برجام نه تنها یادآوری که به نوعی هشداری بود تا ضمن پرهیز از هر گونه مواضع نابجا و نادرست، تکلیف خود را در توافق هسته ای مشخص کنند.
ظریف همچنین بازخوانی سندی که شرکای اروپایی ایران در برجام آن را امضا کردند و نسبت به دفاع از آن قول دادند را مفید خواند.
اقدام سفیر فرانسه در واشنگتن در زمانی صورت گرفت که وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش به رسانه ها گفته بود:روابط اقتصادی با ایران برپایه توافق هسته ای است.
او گفت که بعد ازخروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها روی ایران که باعث تاسف ما شد، اروپا تصمیم به حفظ برجام دارد تا زمانی که ایران به تعهد خود عمل کند.
اظهارات این مقام اروپایی و همتایان انگلیسی و آلمانی بر حفظ توافق برجام در حالی صورت می گیرد که وزیر امور خارجه روز یکشنبه در حاشیه آئین رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران در این رابطه تصریح کرد: اروپایی ها اردیبهشت ماه سال گذشته پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) راه اندازی شود.
ظریف تصریح کرد: اروپایی ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می ماند.
در روزهای اخیر اگرچه برخی مقام های سیاسی اروپا با پرداختن به توافق برجام بر تداوم آن تاکید داشته اند، اما انفعال اروپا در بلندمدت و درقبال عمل به تعهدات برجامی می تواند آینده این توافق را با خطر مواجه سازد.
درقالب همکاری‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا، مکانیزم مالی اینستکس اجرا شد که باید زمینه تحقق معاملات مالی را برای شرکت‌ها و بازرگانانی که مایل به برقراری روابط تجاری با ایران هستند آسان کند و در چهارچوب قوانین اروپا باشد.
تردیدی نیست که سخنان اخیر حجت الاسلام و المسلمین«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در روز ملی فناوری هسته‌ای، هشداری جدی به طرف اروپایی برای اتخاذ رویکردی مسوولانه تر در برابر ایران بود.
روحانی تاکید کرده است: 'ما صبر می‌کنیم و تاکنون صبر کرده‌ایم اما صبر آستانه‌ای دارد و در آن آستانه ممکن است دولت و ملت ایران قدم دیگری بردارند؛ روحانی خطاب به شرکای ایران در برجام تاکید کرد: برای چنین روزی فکر کنند.'
ایران همچنین اعلام کرده است که دیگر منتظر شرکای اروپایی خود نخواهند ماند؛ و پس از آزمون و خطای دیپلمات فرانسوی در موضع گیری 'تند و نابجا' نسبت به برجام که منجر به عقب نشینی پاریس شد، نه تنها فرانسه که اروپا برای عمل به تعهداتش لازم است تعلل را کنار بگذارد و تکلیف خود را مشخص کند.
اروپام**6984** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران اروپا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد