Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر بیان کرد: هماهنگی‌های لازم و اطلاع رسانی با دستگاه ها، ادارات و فرمانداری‌ها برای همکاری‌های لازم در مسیر‌های کوچ و حمل دام انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کوچ بهاره عشایر فارس از مناطق گرمسیر جنوب و غرب استان و استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان آغاز و عشایر پس از عبور از مراتع میانبند (شیراز و کوار) در اواخر اردیبهشت ماه در مناطق سردسیری شمال استان و اصفهان وکهگیلویه و بویر احمد در سیاه چادر‌های عشایری مستقر می‌شوند.

بوستانی با بیان اینکه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان مطابق با تاریخ مندرج در پروانه چرای دام بوده افزود: زمان حرکت کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ رو با تریلی، کامیون و کامیونت از ۲۳ اردیبهشت ماه به بعد است.

‎ مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی و دام مازاد بر پروانه چرا در این مراتع تخلف محسوب می‌شود اضافه کرد: دامداران ملزم به رعایت زمان ورود دام به مراتع ییلاقی مطابق با پروانه‎های مرتعداری هستند.

وی همراه داشتن اصل پروانه مرتعداری در هنگام ورود دام به عرصه‎های مرتعی برای کنترل و شمارش دام را الزامی دانست و اظهار کرد: چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم محسوب می‌شود.

بوستانی تاکید کرد: تعداد واحد دامی موجود در عرصه‌های طبیعی استان ۴۱۲ هزار و ۴۵۵ واحد بوده، که تا کنون ظرفیت مجاز مراتع استان تنها ۱۳۵ هزار و ۴۲۸ واحد دامی است.

‎ مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: استان فارس دارای ۳۰ هزار خانوار عشایر سیار و ۲۲ هزار و ۵۹۴ بهره بردار است.

انتهای پیام/ت

تمهیدات منابع طبیعی فارس برای افزایش ایمنی و کوچ بهاره عشایر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۱۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض

ایسنا/ایلام مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی بومی توسط افراد بومی و غیر بومی در استان ایلام، وجود برخی از این گیاهان را در انقراض قرار داده است.

«علی فرضی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: از حدود ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته شده کشور ۳۵۰ گونه در استان ایلام وجود دارد که در هر منطقه از طبیعت استان بسته به شرایط آب و هوایی و خاک رشد می‌کنند و مردم برای مصارف درمانی و همچنین برخی صرفه اقتصادی و فروش، به برداشت آن‌ها مبادرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی، داروخانه کوچک طبیعت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه و بهره‌برداری غیراصولی به‌واسطه عدم شناخت از نحوه برداشت این گیاهان، آن‌ها را در خطر انقراض قرار داده است.

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: کنگر، پاقازه، ترگ، پیچگ و ونگی و ازبوه، تشنه‌داری بلاورو گیاهانی هستند که بیشترین استفاده را دارند و بیشترین خطر متوجه این گیاهان است.

فرضی‌نژاد گفت: برای پیشگیری از انقراض این گیاهان باید سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی کشور و استان در خصوص ممنوعیت‌ها و میزان برداشت گیاهان دارویی را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه حفاظت، احیا و توسعه گیاهان دارویی کار منابع طبیعی استان است عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی به تنهایی از عهده این مهم برنمی‌آید و باید همه مردم و بهره‌برداران برای این کار آموزش ببینند تا این این گیاهان برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد