Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@20:23:05 GMT

معرفی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید استان گلستان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۴۴۸۷

معرفی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید استان گلستان

یحیی بن زید بن علی بن حسین نوه بلافصل سجاد و یکی از چهار پسر زید بن علی و بزرگترین آن‌ها از همسر اول زید بن علی است که نسبش با سه واسطه هم پدری و هم مادری به علی بن ابی‌طالب می‌رسد. بنا به نقل مشهور وی در سال ۱۰۷ هجری قمری در محلهٔ بنی‌هاشم شهر مکه به دنیا آمد. مادرش ریطه دختر ابوهاشم عبدالله بن محمد حنفیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از امامزاده یحیی بن زید (ع) به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می‌شود.
گفته می‌شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد. والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.



اطلاعات بنای امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام)
بنای اصلی ساختمان بقعه حدوداً ۲۵۰۰ مترمربع شامل حرم، دوگلدسته و سردرب ورودی وهمچنین شبستان‌های متعددی به سبک ساختمان‌های اسلیمی می‌باشد که در عرصه‌ای به مساحت ۲۲۵۰۰ مترمربع واقع شده که دور تا دور حیاط اصلی بقعه زائر سرا‌هایی جهت استفاده زائرین ساخته شده است. بنای باشکوه ساختمان بقعه آنرا مرحوم علا الدوله در زمان ناصرالدین شاه بناکرد. ضریح مطلا بر روی مرقد این امامزاده نصب گردیده.
این بقعه هم اکنون دارای ۲۳۱۵۰ متر مربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن ۱۳۴ زائر سرا وجود دارد و هر کدام درطول سال تعداد ۳۰۰۰ نفر زائر را پذیرا می‌باشند.


آدرس
آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام) در استان استان گلستان، شهرستان گنبدکاووس، بخش مرکزی، دوکیلومتری شهرگنبدکاووس/ قابوس (شهرباستانی وتاریخی جرجان) انتهای خیابان امامزاده مشهوربه شهیدشهرجرجان واقع شده است.   منبع:بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری گلستان امامزاده یحیی بن زید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان خبر داد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حادثه غرق شدگی یک جوان حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله در کانال آب محدوده امامزاده ردان ساعت ۱۱:۲۱ امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش شد.

وی با اشاره به اعزام مأموران آتش‌نشانی از دو ایستگاه امداد و نجات و غواصی به محل حادثه افزود: مأموران اعزامی در حال جست‌وجو در فاصله بین دو دریچه آب‌بند بودند که فاصله این دو دریچه حدود دو کیلومتر است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: پس از جست‌وجو در محدوده مذکور و با وجود زیاد بودن جریان آب، فرد غرق شده از آب خارج شد، اما علائم حیاتی نداشت.

شریعتی اضافه کرد: فرد در بیهوشی کامل بود و به‌رغم تلاش کارشناسان اورژانس برای احیا، جان خود را از دست داد.

کد خبر 749068

دیگر خبرها

  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود