Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@21:50:28 GMT

فضای مجازی کارکرد تأثیرگذاری در تقویت آموزش قرآن دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۵۷۸۳

فضای مجازی کارکرد تأثیرگذاری در تقویت آموزش قرآن دارد

محمدماهر قبیس، قاری سوری و نماینده سوریه در رشته قرائت سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا درباره چگونگی فراگیری قرائت قرآن گفت: از سنین پایین و از وقتی که خردسال بودم، یعنی از مقطع ابتدایی شروع به آموختن قرآن کردم و از آن زمان تاکنون مشغول یادگیری قرآن هستم.

وی افزود: حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نخستین تجربه من برای شرکت در یک رخداد بین‌المللی قرآنی است و من قرآن را به دو شیوه تحقیق و ترتیل تلاوت می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قاری سوری درباره چگونگی راه‌یابی‌ به مسابقات قرآن ایران گفت: از طریق وزارت اوقاف سوریه برای شرکت در این دوره از مسابقات کاندید شدم و پس از آن هماهنگی‌ها با مسئولین ایران انجام شد و در نهایت مفتخر به حضور در این رقابت‌ها شدم.

وی همچنین درباره استادان و مشوقان قرآنی‌ خود اظهار کرد: نخستین مشوق من در یادگیری قرآن کریم، مرحوم شیخ محمد صالح، از اساتيد و مبلغان برجسته سوری بود و پس از وفات وی تا الآن، استاد من شیخ محمد هلال است.

محمد ماهر قبیس در مورد آموزش قرآن در سوریه تصریح کرد: در کشور من به قرآن اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود و مدارس قرآنی زیادی هم داریم. قرآن کریم همانطور که بر پیامبر (ص) نازل شده، نسل به نسل به ما منتقل شده وما نیز آن را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنیم. استاد من از استادش آموخت و او نیز از استادش و همینطور تا متصل می‌شود به نبی مکرم اسلام.

وی افزود: ما در دانشگاه‌های سوریه رشته‌های علوم دینی داریم که در این رشته‌ها دانشجویان علوم دینی تربیت می‌شوند و به صورت تخصصی علوم قرآنی را نیز فرا می‌گیرند.

سطح قاریان

محمد ماهر قبیس درباره سطح شرکت‌کنندگان مسابقات ایران تأکید کرد: سطح قاریان حاضر این دوره از مسابقات خوب بود، البته تلاوت قرآن در مقابل تماشاگران کار خیلی سختی است و ممکن است فرد دچار استرس شود، همان‌طور که من نیزهنگام تلاوتم خیلی استرس داشتم.

کارکرد شبکه‌های اجتماعی

این قاری قرآنی سوری در ادامه درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در آموزش قرآن گفت: شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در آموزش قرآن دارند. مثلا وقتی کسی می‌خواهد قرآن را یاد بگیرد فقط کافی است اینترنت را فعال و بعد به سایت قاریان و پایگاه‌های آموزش قرآن مراجعه کند و یا صوت هر قاری را که می‌خواهد سرچ کند مثلا استاد عبدالباسط یا هر استاد دیگری که می‌خواهد، بنابراین فرد گزینه‌های بسیاری دارد، هر کدام را بخواهد می‌تواند انتخاب کند و به صوتش گوش دهد و  قرآن را یاد بگیرد؛ چه از لحاظ فهم و تدبر و چه از لحاظ صوت، لحن و فنون و احکام قرائت.

ويژگی اخلاقی اهل قرآن

وی همچنین با تأکید بر اینکه قرآن باید بر روح و اخلاق افراد مؤثر باشد، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی اخلاقی حافظ و قاری قرآن تواضع و فروتنی است، شخص قرآنی باید متواضع باشد، شایسته نیست که قاری قرآن متکبر یا خودبین باشد، بلکه شخص قرآنی باید بگوید: «خدایا من برای تو قرآن می‌خوانم».

محمد ماهر قبیس در ادامه گفت: قاری قرآن باید با صوت زیبا و دلنشین خود به سوی خدا دعوت کند، پس باید به صداقت و درستی و همه صفات پسندیده مزین باشد که در رأس آنها همان‌طور که گفتم، تواضع است.

این قاری قرآن اهل سوریه در پایان تصریح کرد: قرآن می‌تواند نقش بسیار مهمی در اتحاد میان پیروان مذاهب اسلامی داشته باشد و امت اسلام را یکپارچه و متحد کند، به‌طوری که اکنون در محافل قرآنی که در سوریه برگزار می‌شود همه مردم اعم از شیعه و سنی حضور دارند.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مسابقات قرآن ایران سوریه قاری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در این جشنواره که در ۸ هزار مدرسه برگزار شد،   ۴۰۰ هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه استان حضور داشتند.

عبدالله حبیبی افزود: از میان این دانش آموزان ۲۰۰ هزار نفر برای مسابقات منطقه‌ای قرآن و عترت که در سه شهرستان ایذه، شوش و امیدیه برگزار شد با هم به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: در جشنواره نخبگان قرآنی که امروز برگزار شد از مرحله‌ای   منطقه‌ای ۵۵۰ نفر از سراسر استان راه یافتند که از میان آنها ۱۷۴ نفر برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی انتخاب می‌شوند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: پس از برگزاری این کارگاه‌ها ۷۰ نفر انتخاب و در مسابقات کشوری قرآن و عترت آموزش و پرورش شرکت خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی زن بی‌حجاب قـاریِ قرآن: کار دشمنه | فیلم
  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • (ویدئو) روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • ببینید | روایت سردار رادان از ویدیوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی