Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری مشترک انسان و حیوان در مناطق سیل زده دیده نشده است اما چهارپایان منطقه در حال واکسینه شدن هستند.

سید بهمن نقیبی مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، درخصوص بیماری‌های دامی در مناطق سیل زده گفت: معمولا بعد از هر حادثه غیرمترقبه‌ای که اتفاق می‌افتد و به دلیل تغییر ساختار خاک، جابه جایی خاک و یا حتی تجمع لجن در یک منطقه که باعث بشود انواع و اقسام بندپایان در آن مکان بیشتر شوند می‌تواند عاملی برای شیوع بیماری‌های مشترک هم حیوان و انسان و هم بین حیوانات باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاراه به صحبت‌های خودش ادامه داد: عملا ما باید برای مناطق سیل زده تمهیداتی را در نظر بگیریم که بتوانیم مانع اپیدمی این دسته از بیماری‌ها شویم شاید بشود گفت مهمترین بیماری که در این خصوص وجود دارد «شاربون» است به این دلیل که عامل ایجاد این بیماری باکتری است که زمانی که شرایط نامساعد باشد به شکل نهفته پیدا می‌شود و اگر شرایط تغییر پیدا کند خودش را بروز می‌دهد.
نقیبی عنوان کرد: شاربون بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و اگر بتوانیم جمعیت حیوان را کنترل کنیم می‌توانیم جلوی پیشرفتنش را بگیریم از همین رو یکی از برنامه‌های اساسی ما بعد از سیل کنترل دام‌های منطقه و حتی دام‌های سراسر کشور است و یک واکسیناسیون فراوانی دارد صورت می‌گیرد ضمن اینکه لاشه‌هایی که در مناطق سیل زده وجود دارد زمینه و منشا رشد بسیاری از بیماری خواهند بود و باید با دستگاه‌های مختلف که امکان جابه جایی با آن ها وجود دارد این لاشه‌ها جمع آوری شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه لاشه‌های حیوانات مرده باید خیلی سریع دفن شود تا منبع فساد و بیماری نگردند تصریح کرد: و در مناطقی هم که به سبب تجمع لجن ممکن است چهارپایان زیاد شود سم پاشی می‌شود تا بیماری‌ها کنترل شود و این کنترل مانع این شود که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند تب کریمه کنگو و تب سه روزه شیوع پیدا کند، خوشبختانه گزارش‌هایی که از سراسر مناطق سیل زده می‌رسد این هست که تا این لحظه مشکل حادی را مشاهده نکرده ایم.
وی افزود: تمام ادارات دامپزشکی در مناطق سیل زده و شهرستان‌های اطرف آنان به طور ویژه و با کمک مردم رصد می‌کنند، زیرا با توجه به اینکه به فصل گرم نزدیک می‌شویم مشکلات بیماری‌ها نیز بیشتر خواهد شد، اما باید گفت به دلیل اینکه تغییراتی نیز در مواد غذایی دام هم اتفاق می‌افتاد ممکن است بیماری‌هایی مانند آنترتروپسکی نیز مشاهد شود که خوشبختانه در مقابل آن‌ها هم واکسیناسیون صورت می‌گیرد.
نقیبی عنوان کرد: نیرو‌های دامپزشکی تا آخرین لحظه در مناطق سیل زده حضور خواهند داشت تا شرایط به وضعیت عادی برسد و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری در مناطق سیل زده چه در انسان و چه در حیوان دیده نشده است، اما دامپزشکی آماده این است تمام اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناطق سیل زده سیل در ایران بیماری های مناطق سیل زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل