Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@11:37:54 GMT

تحریم نفت ایران یعنی رونق شیل

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۳۵۵

تحریم نفت ایران یعنی رونق شیل

یک استاد اقتصاد آمریکایی تولید نفت شیل (نفت سنگ) آمریکا را یکی از عوامل مهم افزایش عرضه جهانی نفت و کاهش قیمت آن دانست و گفت: تحریم های نفتی علیه ایران، به فروش نفت آمریکا در بازارهای جهانی رونق می بخشد.

 

«جک راسمس» افزود: روشن است که امروزه سه منبع اصلی تامین نفت در جهان به وجود آمده است: نخست تولیدات ایالات متحده به وسیله فناوی انقلابی استخراج نفت سنگ، دوم، روسیه و سوم اوپک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفت شیل یا نفت سنگ از گرماکافت، هیدروژنه‌کردن و انحلال گرمایی خرده‌های سنگ نفت‌زا (شیل نفتی) به دست می‌آید. این فرایندها مواد آلی درون سنگ (کروژن) را به نفت و گاز مصنوعی تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت خام گفت: تولید نفت و گاز طبیعی ما بیش از مصرف مورد نیاز داخلی است و تولیدکنندگان آمریکایی نمی خواهند که این مازاد مصرف در داخل آمریکا فروش برود، زیرا باعث کاهش قیمت بنزین و سوخت در داخل می شود.

استاد اقتصاد کالج سینت مری در کالیفرنیا ادامه داد: برای همین این مازاد را به بازار بین المللی سرازیر کرده اند تا قیمت فروش بنزین و سوخت در داخل بالا بماند اما این کار نیازمند گرفتن سهم فروش نفت و گاز دیگر کشورهاست.

 

رابطه تحریم ها و صادرات نفت آمریکا

این اقتصاددان آمریکایی تاکید کرد: اینجاست که موضوع تحریم های نفتی قابل توجه است. با از دست رفتن سهم بازار ایران و ونزوئلا، جا برای صادرات ایالات متحده بازتر می شود.

راسمس خاطرنشان کرد: تحریم های نفت ایران و ونزوئلا را نمی توان بی ارتباط به تلاش های ایالات متحده برای افزایش سهم خود در بازار جهانی نفت دانست اما اساسا انگیزه بزرگتر برای اعمال این تحریم ها، سیاسی است تا اقتصادی. مساله اساسی اینجاست که نئومحافظه کاران زمام امور را در دست دارند و سیاست های افراطی خود را برای گسترش امپراتوری آمریکا پیش برده و پیگیری می کنند. برای همین به نظر من موضوع بازاریابی برای نفت آمریکا، ثانوی است.

 

تنش نفتی و گازی با روسیه

وی تاکید کرد: تولید نفت سنگ ایالات متحده بازارها را اشباع کرده است و این برخلاف تلاش های روسیه و اوپک برای بالا نگه داشتن قیمت های نفت بوده است. رقابت نفتی وگاز با روسیه جدی است، ایالات متحده با تولید بی سابقه نفت سنگ و گاز، عملا وارد دوران مهمی شده است.

این استاد اقتصاد آمریکا اظهار کرد: این افزایش تولید که آمریکا را به جای واردکننده به صادرکننده تبدیل کرده است، از منظر رقابت ژئوپولیتیک بر سر گاز با روسیه اهمیت دارد. یکی از نشانه های آشکار این تنش بر سر واردات گاز روسیه از سوی آلمان است. ایالات متحده بر این باور است که آلمان بیش از اندازه به گاز روسیه وابسته شده است.

راسمس در عین حال گفت با وجود اینکه نفت آمریکا بازار جهانی را اشباع کرده است، اما مقام های آمریکایی علاقه ندارند که قیمت جهانی نفت بیش از اندازه پایین بیاید، زیرا که به درآمد آن برای پرداخت هزینه های سرمایه گذاری احتیاج دارند.

وی توضیح داد: فناوری انقلابی تولید نفت سنگ در ایالات متحده، نه تنها کاهش هزینه تولید نفت را در پی داشته، بلکه قیمت نفت را نیز کاهش داده است. در این میان بدهی شرکت هایی مطرح است که دست به استخراج این نوع نفت می زنند. آنها برای تامین مالی اکتشاف و استخراج، وام های کلانی گرفته اند که سر رسید پرداخت آنها رسیده است.

استاد اقتصاد کالج سینت مری تاکید کرد: بنابراین آنها باید نفت بیشتری تولید کرده و به فروش برسانند تا هزینه های سرمایه گذاری برای این فناوری های جدید را پرداخت کنند. با کاهش قیمت جهانی نفت، آنها باید تولید و فروش را افزایش دهند تا بتوانند سود وام ها و اصل این وام ها را پرداخت کنند.

 

روند نزولی اقتصاد جهان و قیمت نفت

 

راسمس پیش بینی کرد به دلیل رکود اقتصاد جهانی، قیمت جهانی نفت رو به کاهش گذاشته و این دو عامل بر یکدیگر اثر هم افزایی منفی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: با کاهش رشد اقتصاد جهانی، تولیدکنندگان نفت جهان، تولید نفت را افزایش می دهند. روسیه، ونزوئلا، عراق و تولیدکنندگان کوچکتر آفریقایی و آسیایی، برای تامین بودجه خود وابسته به فروش نفت هستند.با رکود اقتصادی، کسری بودجه آنها افزایش خواهد یافت و این دولت ها نیازمند افزایش درآمدهای دولتی با افزایش فروش نفت هستند.

استاد اقتصاد کالج سینت مری در کالیفرنیا با بیان اینکه «ترامپ نمی خواهد قیمت نفت خیلی گران شود»، اظهار کرد: او می خواهد هزینه ها برای پایگاه اجتماعی وی در بخش کشاورزی و تجارت های کوچک کمتر شود. در واقع میان قیمت جهانی نفت، ارزش دلار و نرخ بهره در آمریکا رابطه وجود دارد که کمتر دیده می شود.

راسمس یادآور شد: نفت، فقط کالا نیست. نفت، یک دارایی مالی است که سمت و سوی آن برای بازار مهم است و بر تصمیم سرمایه گذاران اثر می گذارد. اگر قیمت های جهانی نفت رو به کاهش بگذارد، سرمایه گذاران علاقه ای به خرید قراردادهای نفتی نشان نخواهند داد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاران کلان در جهان این کاهش قیمت جهانی نفت را نشان دهنده کاهش ارزش دارایی ها در بازارهای بورس دیده و ممکن است سرمایه خود را از این بازارها خارج کنند. این به ضعف بیشتر اقتصاد جهانی و رکود منجر خواهد شد که نشانه های آن را از هم اکنون در آمریکا، ژاپن، اروپا و دیگر مناطق جهان می بینیم.

این اقتصاددان آمریکایی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی اروپا زیر یک درصد بوده و اقتصاد ژاپن از همین الان در رکود است و این روند دامنگیر اقتصاد آمریکا هم خواهد شد. این رکود به معنای این است که چشم انداز قیمت جهانی نفت کاهشی است.

راسمس با بیان اینکه یکی از دلایل تحریم نفت ایران به نظر من تلاش برای افزایش قیمت جهانی نفت است، اظهار کرد: همین کار را با ونزوئلا نیز می کنند. آمریکا، روسیه و عربستان تولید را افزایش داده اند. شرکت های استخراج نفت سنگ ایالات متحده بطور گسترده ای، به استخراج و فروش نفت ادامه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: این اضافه تولید ایالات متحده است که قیمت جهانی نفت را پایین آورده است. روسیه و عربستان به دنبال جلوگیری از افزایش حفاری و استخراج نفت در امریکا بوده اند، اما موفق نشدند.

استاد اقتصاد آمریکا یادآور شد: شرکت های نفتی در آمریکا که استخراج می کنند، باید وام هایی را که گرفته اند، پرداخت کنند و به همین دلیل نیاز به استخراج و فروش فزاینده نفت دارند، ولو اینکه این ادامه استخراج و افزایش فروش آن به کاهش قمیت نفت منجر شود.

راسمس نسبت به آینده اپک ابراز تردید کرد و گفت که این سازمان توان کنترل و مدیریت بازار جهانی نفت را از دست داده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: مولفه‌های سیاسی، حوزه‌های امنیتی و موضوعات پیرامون آن در مباحث اقتصادی کشور تاثیر دارد، اما مولفه اصلی نیست.

وی توضیح داد: دشمنان ما در پی سال‌ها علاقه‌مند بودند که بگویند که در موقع وقوع جنگ اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و می‌خواستند این موضوع را به شکل اغراق آمیزی بزرگنمایی کنند تا جایی که می‌گفتند حتی نان گیر مردم هم نمی‌آید و مردم باید در صف‌های طولانی نان بایستند.

وی اضافه کرد: دشمنان این موضوع را بار‌ها اعلام می‌کردند که آمریکا آماده حمله است و اگر ایران حتی یک فشنگ به اسرائیل شلیک کند آنها تمام مواضع ایران را می‌زنند؛ این موارد رعب و ترس در مردم ایران ایجاد کرد که بخشی از آن به اقتصاد کشور هم وارد شد به طوری که طبق نظرسنجی‌ها خیلی‌ها نگران مباحث اقتصادی تا امنیتی بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات «وعده صادق» نشان داد که هم هجمه نظامی دشمنان واقعیت ندارد و هم بر موضوعات اقتصادی اثرگذار نیست، پس باید راهکار رفع مشکلات در حوزه اقتصادی را در داخل کشور پیدا کنیم به عبارت دقیق‌تر کلید رفع مشکلات اقتصادی در زمین دیگران نیست و در زمین خودمان است.

پورابراهیمی در عین حال تصریح کرد: البته تحریم‌ها و تهدید‌ها به اندازه خودش اثرگذار است، اما بخش اصلی مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌ها نیست. این چیزی است که عملیات «وعده صادق» نشان داد.

وی اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» این موضوع را ثابت کرد که جنگ هراسی در اقتصاد کشور تاثیر زیادی ندارد و عملا تمامی نقشه‌های قبلی در ایجاد رعب بر بخش اقتصادی کشور را فرو ریخت البته که نمی‌توان تاثیر تحریم و تهدید بر اقتصاد را نفی کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد