Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@10:59:48 GMT

پيامي که در سيل شيراز اميدبخش شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۸۳۲۴

پيامي که در سيل شيراز اميدبخش شد

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- تصاوير نخست دريافتي روز پنجم فروردين 98 از دروازه قرآن غيرقابل باور به نظر مي رسيد اما دقايقي بعد، تصاوير و اخبار تکميلي اين رويداد حاکي از آن بود که اين `سيل ويرانگر`، شيراز و ايرانيان را در سوگ 21 نفر از هموطنان نشانده است.

به گزارش ايرنا، در پي اين حادثه، نيروهاي امدادي و خدمات رسان به محل حادثه گسيل شدند تا براي کاستن از پيامدهاي برخورد افزون بر 200 خودرو با يکديگر و نجات جان انسان ها به ويژه مسافران نوروزي شهر شيراز بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از اين رويداد تلخ، رهبر معظم انقلاب پيام تسليتي صادر کردند که التيام و مرهمي بر زخم هاي آسيب ديدگان بود و از منظري ديگر، اميدبخش و توان افزا براي گذر مردم و مسئولان از شرايط دشوار بود.
** سيل ويرانگر
در پي حادثه ويرانگر سيل شيراز، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ششم فروردين ماه 98 در پيامي به امام‌ جمعه‌ شيراز، ضمن تسليت به مردم داغدار، سرعت و جديت در امر امدادرساني به حادثه‌ديدگان را خواستار شدند.
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:
`بسم الله الرّحمن الرّحيم
جناب حجت الاسلام آقاي دژکام امام‌جمعه‌ محترم شيراز دامت‌ توفيقاته
با سلام و تحيت،
حادثه تأثرانگيز سيل ويرانگر در شيراز که به درگذشت تعدادي از مردم عزيز و داغدار شدن خانواده‌ها در ايام عيد و نيز به مجروحيت جمعي ديگر و ويراني و خسارت در شهر انجاميد، مايه‌ اندوه اينجانب است. مقتضي است جنابعالي ضمن ابلاغ سلام و تسليت اينجانب به خانواده‌هاي مصيبت‌ ديده و نيز به مجروحان اين حادثه، در تلاش براي غمگساري و جبران مصيبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولين دولتي همکاري و همگان را توصيه به‌سرعت و جديت در انجام‌ وظيفه نماييد.
والسلام عليکم و رحمة الله
سيّدعلي خامنه‌اي
6 فروردين‌ماه 1398 `
** سيلي با پيامدهايي به مختصات ايران
سيل شيراز در نوروز 98 رخ داد و از اين منظر که اين شهر در اين مناسبت ملي ميزبان صدها هزار گردشگر از سراسر ميهن اسلامي است، قطعه اي کوچک از ايران با نمادها و فرهنگ هاي مختلف در اين ايام ميهمان اين شهر بودند.
مروري بر اسامي و شهرهاي موطن جانباختگان، مصدومان و آسيب ديدگان مالي ناشي از حادثه برخورد خودروهاي مسافران و شهروندان گوياي آن بود که اين `سيل ويرانگر` ، جمعيتي به گستردگي سراسر کشور را درگير کرد و از اين منظر، پيام رهبر معظم انقلاب در پي سيل پنجم فروردين ماه شيراز، بهنگام و گوياي درک سريع اهميت ابعاد اين واقعه بود.
** سومين حرم اهل بيت، سربلند از آزمون
شيراز را رهبر معظم انقلاب به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) در ايران اسلامي نامگذاري کردند و اين عنوان، نقشه راه حرکت اين شهر در مسير توسعه را روشن کرده است. از سوي ديگر، اين نامگذاري، اهميت شيراز را يادآوري مي کند.
مروري بر بيانات رهبر معظم انقلاب درباره شهر شيراز، توصيف دقيقي از جايگاه اين شهر را ترسيم مي کند. از آن جمله، سال 1387 فرموده اند: `شهر شيراز در شمار نگين هاي درخشان اين سرزمين پر افتخار است. مردم عزيز آن سامان همواره در گذشته و حال، به اخلاق شناخته شده و به ميزباني و ارادت به امامزادگان اهل بيت عليهم السلام سرافراز و سربلند بوده اند و ... از همه آزمونهاي دشوار و پرتلاش، با افتخار و موّفقيّت عبور کرده اند. `
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين سال 1390 در ديدار جمع پرشوري از مردم استان فارس تاکيد کردند: `حقاً و انصافاً استان فارس و شهر شيراز يکي از قله‌هاي برجسته‌ کشور ما و ملت ماست؛ قله برجسته‌ نيروهاي انسانيِ ممتاز، در علم، در ادب، در پيشرفت هاي گوناگون امور حيات اجتماعي، در مبارزات، در جهاد، در تدين. به تاريخ اخير قبل از پيروزي انقلاب هم که نگاه کنيم، نام شيراز در حساسترين و حياتي ترين قضاياي اجتماعي ما برجسته است. `
ايشان افزودند: ` در حرکت علميِ ممتاز بعد از دوران انقلاب - بخصوص در سالهاي اخير - شيراز يکي از پيشروان است. در مسائل سياسي، در مسائل اجتماعي- در اين حوادث دشوار - مردم شيراز جزو آگاه‌ترين‌ها و بابصيرت‌ترين‌ها به حساب مي آيند.`
رهبر معظم انقلاب سال 1397 در حکم انتصاب آيت الله لطف الله دژکام به عنوان نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز، خطاب به وي مرقوم فرمودند: `به خوبي آگاهيد که شيراز يکي از پايگاههاي برجسته‌ي فرهنگي کشور و نيز در بردارنده‌ي يکي از حرمهاي مطهر خاندان مکرم پيامبر صلوات‌الله ‌عليهم است. مردم فارس در آزمون هاي بزرگ کشور، رشد فرهنگي و نيز ارادت قلبي و پايبندي عميق خود به اهل‌بيت عليهم‌السلام را نشان داده‌اند.`
از اين منظر نيز حادثه سيل شيراز به واسطه رخ دادن در شهري با اين مختصات فرهنگي، مذهبي، علمي و اجتماعي درخور نگاه ويژه رهبري بود.
نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر، گروهي از آزمون‌شوندگان در حادثه سيل را مردمي خواند که وظيفه خود را در قبال همشهريان مصيبت‌زده‌شان به خوبي نشان دادند و افزود: ما مردم در اين مرحله وظيفه داريم. امتحان ما شروع شده و هنوز هم تمام نشده است؛‌ با اين حال بايد از عموم مردم فارس و شيراز تشکر کرد که صحنه‌هايي را به يادگار گذاشتند که يادآور اين نکته بود که مقام معظم رهبري فرمودند شيراز در قله فرهنگ است.
آيت الله دژکام اظهار داشت: مردم شيراز مردانگي، غيرت و نوع‌دوستي را در اوج نشان دادند و از امتحان الهي سربلند بيرون آمدند.
** صيانت از وجهه شيراز در عرصه بين الملل
گذشته از ابعاد و ويژگي هاي حادثه سيل دروازه قرآن که دايره اي گسترده از مخاطبان داشت، وقوع اين حادثه در شيراز به عنوان يکي از نمادهاي گردشگري ايران در سطح بين الملل از ديگر مولفه هايي بود که در تحليل پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت سيل ويرانگر شيراز اشاره شد.
نماينده ولي فقيه در استان فارس 18 فروردين ماه در نشستي با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب براي حادثه سيل شيراز گفت: ارسال سريع اين پيام بدان معناست که شيراز آبروي ايران است. دروازه قرآن در اين 40 سال براي توريست ها جهاني بوده است و نمي‌توان از اين موضوع چشم پوشي کرد.
آيت الله دژکام با اشاره به جايگاه شيراز در گردشگري ايران و جهان، رفع مشکلات زيرساختي اين کلانشهر با هدف پيشگيري از رخدادهاي مشابه را طي يک ماه گذشته مورد تاکيد قرار داده است.
** پيامي تسکين بخش
استاندار فارس که از روز حادثه سيل در صحنه امداد و پشتيباني از آسيب ديدگان سيل حضور داشت نيز در سخنراني هاي مختلف از پيام تسليت تسکين بخش رهبر معظم انقلاب و حضور دولتمردان در استان فارس و به ويژه شهر شيراز براي پيگيري مسائل سيل قدرداني کرده است.
عنايت الله رحيمي ضمن تسليت به خانواده قربانيان سيل اخير در شيراز و ابراز همدردي با آسيب ديدگان اين سانحه گفت: آنچه که در آن شرايط سخت توانست تسکيني بر درد و رنج آسيب ديدگان و مردم باشد، پيام تسليت رهبر معظم انقلاب بود.
وقوع سيل در پنجم و ششم فروردين ماه 98 در شيراز، جان 21 نفر را گرفت و 164 نفر را مصدوم کرد، افزون بر اين بسياري از افراد در اين سيل منازل خود را در محله سعدي و زمين هاي پايين دست سيل از دست دادند و به تعدادي از خودروها آسيب وارد شد.
2027 /1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۸۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

دیگر خبرها