Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@02:52:42 GMT

آبخیزداری حلقه مفقوده سیل اخیر

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۸۳۳۹

آبخیزداری حلقه مفقوده سیل اخیر

به گزارش ایرنا، 12 فروردین ماه سالجاری بود که بارش های شدید باران در این استان آغاز شد و رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان کرده و موجب سرریز شدن سد مروک دورود نیز شد.
گرچه ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به هزاران نفر از اهالی این استان هشدار داده شد منازل خود را ترک کنند اما جرای شدن سیل برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی را قطع کرد ، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخت و راه دسترسی بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چگنی قطع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد.
حال با آنکه اوضاع در مناطق سیلزده پس از 2 هفته به حالت عادی برگشته کارشناسان برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان را 37 هزار میلیارد ریال اعلام می کنند.
همچنین 15 نفر در این سیل جان خود را از دست دادند.
ایرنا در مرکز لرستان برای بررسی عللی وقوع سیل مخرب با چند تن از اساتید دانشگاه در میزگردی به بررسی این حادثه پرداخته است.

**بیشترین آسیب سیل در ساخت و سازهای حریم رودخانه بود
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد در این میزگرد گفت: در 45 سال اخیر بیش از پنج میلیارد نفر تحت تاثیر سیل بوده اند و سیل میلیاردها دلار خسارت به کشورها وارد کرده و هیچ کشوری از این آسیب های بی نصیب نبوده است.
حمیدرضا باباعلی با بیان اینکه یکی در بروز سیل بحث های هواشناسی و اقلیم نقش بسیار مهمی دارد عنوان کرد: خسارات سیلاب ها متفاوت است و در سیلاب لرستان برای نخستین بار بود که کشور از این رخداد غافلگیر شد.
این متخصص سازه های هیدرولیکی یادآور شد: آمارهای خسارات سیل در کشور نشان می دهد که تاکنون برای بحث مهم آبخیزداری در سطح کشور به ویژه در لرستان اقدام جدی نشده است.
وی افزود: حریم و بستر رودخانه ها بسیار مهم است و بیشترین آسیب ها درسیلاب لرستان مربوط به ساخت و سازهای حریم رودخانه بوده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد گفت: در نقاطی که فاصله با حریم رودخانه ها رعایت شده ، آسیب ها بسیار کم بوده است.
باباعلی تاکید کرد: در معمولان، پلدختر، دورود ، نورآباد و خرم آباد نقاط دچار آسیب کمترین فاصله را با رودخانه ها داشته است.
وی افزود: سیل اخیر باید در دشت ها پخش می شود و بدون کمترین هزینه عبور می کرد در صورتیکه در لرستان در تمام سیلاب دشت ها ساخت و ساز شده است.
بابا علی با بیان این سئوال که چرا شهرداری ها مجوز ساخت این مناطق را صادر کرده اند، ادامه داد: باید از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می شد تا این میزان خسارت ببار نمی آمد.
وی افزود: در خرم آباد 10 کیلومتر ساحل رودخانه وجود دارد که هر 2 طرف آن مسکونی است و تقریبا تمام این مسیر در معرض خطر سیلاب است و با اوضاع تغییر اقیلم هواشناسی امکان خسارت بیشتر سیلاب در استان وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد گفت:در سیلاب 98 مدیریت بحران در خرم آباد با همکاری مردم به خوبی انجام شد اما در پلدختر و معمولان بر اثر غافلگیری مردم که بحث سیلاب را جدی نگرفتند، بیشترین خسارات وارد شد.

**پیشینه هفت ماهه بارندگی ها در لرستان باعث این حجم بالای خسارت شد
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد همچنین گفت: تغییرات هواشناسی از ابتدای مهرماه قابل ملاحظه بود و
به لحاظ بارندگی امسال سالی ویژه بوده و خسارات زیاد شده است.
وی ادامه داد: سیلاب هایی که امسال در لرستان رخ داد باید هر پنج یا 6 سالی یکبار رخ می داد اما کمتر از هفت ماه چند سیلاب در لرستان شاهد بودیم.
باباعلی اظهار داشت: برابر سوابق بارندگی تا قبل از این بارندگی ها احتمال این سیلاب ها در لرستان صفر بود و پیشینه هفت ماهه باعث این حجم بالای خسارت شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد گفت: در سیل اخیر خاک کاملا اشباع شد بود و ضریب روان آب تغییر کرد و کل بارندگی تبدیل به روان آب شد.
این متخصص سازه های هیدرولیکی افزود: سیلاب 250 ساله پنجم فروردین میزان خسارت را بیشتر کرد چراکه شدت بارش ها در 6 ساعت مداوم و گاه تا 10 میلیمتر بر ساعت می رسید و پیک سیلاب ها همزمان وارد محدوده های شهری شد و تمام پیک ها با هم وارد رودخانه ئها شده و زیر حوزه ها به ماکسیمم دبی خود رسید.
باباعلی ادامه داد: در 11 فروردین دبی رودخانه خرم رود در خیابان علوی 700 مترمکعب بر ثانیه بوده است که بر اساس مطالعات دبی های 50 سال اخیر باید 400 مترمکعب بر ثانیه باشد که یک دبی بالای 500 ساله است.

**سیلاب اخیر معیارهای طراحی را با چالش مواجه کرد
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد همچنین گفت:حدود 80 پل اصلی در لرستان براثر سیلاب شکسته شد که با احتساب پل های روستایی تعداد زیادی از پل های استان دچار خسارت و تخریب شده است.
وی افزود: جامعه مهندسی با معیارهای طراحی مشکل دارد و پس از سیلاب مبنای طراحی تغییر می کندو مطابق آئین نامه برای پل های شهرهای بزرگ باید سیلاب 100 ساله کنترل شود در حالیکه اکنون سیلاب 500 و 1000ساله در استان شاهد بودیم.
باباعلی با بیان اینکه جامعه مهندسی باید برای معیارهای طراحی سازه های هیدرولیکی تصمیم بگیرد اظهار داشت: در صورت طراحی 100 ساله پل ها ، سیلاب 500 ساله را چگونه باید پاسخگو باشیم؟

** میزان سرریز رودخانه ها با طرح های آبخیزداری باید کنترل شود
باباعلی با بیان اینکه میزان سرریز رودخانه ها که به مردم آسیب می زند باید با آبخیزداری کنترل شود گفت: در رودخانه خرم آباد در پل انقلاب 540 مترمکعب آب وارد رودخانه شده بود در حالیکه دبی 100 ساله این رودخانه 330 متر مکعب بوده است.
وی افزود: برای رفع آسیب های سیل و اینکه ظرفیت های اضافه را رودخانه نمی تواند تحمل کند ، باید با آبخیزداری و سدسازی و طرح های سازه ای اقدام شود.
به گفته وی از مجموع 43 بلای طبیعی 33 مورد در ایران وجود دارد که در غرب کشور بیشتر بلاها رخ می دهد و در این نواحی هم سیل و هم زلزله رخ می دهد.

**لرستان نیازمند طرح های سدسازی است
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد همچنین گفت: در کشور و در مقطعی سدسازی بسیار خوب تلقی می شد و اکنون سدسازی مضر شمرده می شود.
بابا علی افزود: در زمان مطرح بودن سدسازی در خوزستان سدهای زیادی احداث شد و لرستان از این سازه ها بی بهره ماند.
وی اظهار داشت: سدسازی معایب و محاسنی دارد اما مزایا بر معایب آن غالب است اما برخی از سدها مشکلات محیط زیستی و مشکلات فرهنگی داشته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد گفت: لرستان به لحاظ آماری 9 سد دارد اما حجم مخازن آنها 206 میلیون متر مکعب است که ظرفیت زیادی نیست.
باباعلی اظهار داشت: تاکنون مشاوره ای در راستای سدسازی و وضعیت آب استان از دانشگاهیان و متخصصان این رشته در استان گرفته نشده است.

**سیل پدیده ای طبیعی است که اقدامات غیرکارشناسی باعث خسارات سنگین آن شد
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان نیز در این میزگرد گفت: اکنون پدیده سیلاب در استان های مختلف فراگیر شده و هر زمانیکه آب در سطح زمین جاری شود امکان وقوع سیل وجود دارد.
حجت الله یونسی افزود: رودخانه ها ظرفیتی دارند که به تمام اقدامات پیرامون خود واکنش نشان می دهند و اگر دست درازی به حریم آنها شود قطعا پاسخ رودخانه در بالادست و پایین دست رخ می دهد.
وی اظهار داشت: بخش مهندسی در کشور ما در سایه مباحث سیاسی قرار گرفته است و رشد بی رویه جمعیت و تمایل مردم به شهرنشینی باعث شد که اکثر زمین های مرتع بدون مطالعه و طرح های مهندسی تبدیل به زمین شهری شوند.
یونسی ادامه داد: شهرسازی مترادف با وقوع سیل است و نفوذپذیری خاک را به حداقل می رساند.
وی بیان کرد: با اقدام به شهرسازی آسفالت خیابان ها و تبدیل زمینها به خانه های مسکونی و نفوذپذیری صفر پشت بام ها آب ها را روانه رودخانه و باعث وقوع سیل می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: در سال های گذشته رودخانه خرم آباد به عنوان مسیل خرم آباد نام برده می شد و زمانی محل ماهیگیری بود، در حالیکه اکنون حریم این رودخانه ساخت و ساز شده است و ساکنان آنها دارای سند هستند.
وی افزود: سیلاب لرستان یادآوری کرد که سیل هم مثل زلزله خطر آفرین است و صدمات بسیاری واردمی کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه متخصصان امر سیل را یک نعمت محسوب می کنند ادامه داد: اما همه آحاد جامعه باید برای کاهش خسارت ها تلاش کنندو اجازه دهیم سیل مسیر طبیعی خود را طی کند.
وی افزود: در شرایط کنونی خیابان ها تبدیل به رودخانه نشده اند بلکه رودخانه ها تبدیل به خیابان شده اند.
یونسی اظهار داشت: اقدامات غیرکارشناسی برای رفع گره های کور شهری،با طرح های غیر اصولی باعث ایجاد سیل شد.

**استانداردها و قوانین در حوزه آب و سیلاب باید تغییر، به روز رسانی و بومی سازی شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: باید استانداردها در حوزه آب و مطالعات سیلاب تغییر و به روز شود.
وی اظهار داشت: خسارات مالی سیلاب را می توان جبران کرد اما خسارت جانی را کسی نمی تواند جبران کند.
یونسی ادامه داد: اکنون که به رودخانه ها دست درازی شده ومردم ساکن حریم رودخانه شده اند، باید استانداردها را به روز و بومی سازی کرد.
وی اظهار داشت: نمی توان برای کل مناطق نسخه واحدی ارائه کرد و باید برای هر منطقه مطالعه و استانداردسازی شود.
یونسی ادامه داد:در دوره ای نهضت سدسازی در ایران ایجاد شد که متاسفانه لرستان از این قافله عقب افتاد.
وی اظهار داشت:نخستین هدف سدسازی ذخیره سازی آب و کاهش خسارت سیل است اما مسئولان نباید منطقه ای و جزیره ای رفتار کنند.

**آبخیز داری حلقه مفقوده سیلاب است
یونسی ادامه داد: در مدیریت آب نباید منطقه ای و سیاسی کاری شود و به فکر خرابی اکوسیستم نباشیم و قانون مدیریت یکپارچه منابع آب باید در نظر گرفته شود.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: مدیریت آب باید در اولویت قرار گیرد و باید همه جوانب و حق آبه ها را محترم شمرد.
وی افزود: آبخیزداری و هدایت آب به زمین و سفره آب زیرزمینی بسیار مهم است و اگر شدت باران را توسط روش های سدسازی کنترل کنیم خیرو برکات به تمام نقاط کشور خواهد رسید.
وی اظهار داشت: در سیلاب اخیر شدت بارندگی و سیل توسط آبخیز داری و سد در لرستان کنترل نشد و نتایج نامطلوبی برجا گذاشت.

**حلقه مفقوده مدیریت های سیاسی کم رنگ بودن ارتباط با دانشگاه است
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان همچنین گفت: تعامل با دانشگاه باعث موفقیت در تصمیم گیر ها می شود.
وی اظهار داشت: دانشگاهیان علاقمند به همفکری و تعامل به مدیریت های مربوطه در راستای توسعه و تعالی استان هستند در حالیکه در سطح استان از این ظرفیت استفاده نمی شود در سطح ملی متخصصان امر استان به مطالعه و تحقیق دعوت می شوند.

**رودخانه ها با ساخت و سازهای غیرکارشناسی مظلوم واقع شده اند
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در این میزگرد گفت: در فروردین ماه جاری 2 سیلاب پنجم و ششم و یازدهم و دوازدهم را شاهد بودیم که میزان بارندگی روز پنجم در ایستگاه های باران سنجی 77 میلی متر متوسط استان و دوازدهم 89 میلی متر بوده است.
احمد گودرزی افزود: تا 12 فروردین ماه جاری 275 میلی متر بارندگی در استان گزارش شده که این میزان بارندگی در 12 روز در استان کم سابقه بوده است.
وی اظهار داشت: سیلاب لرستان اتفاقی کم سابقه بوده است و دوره بازگشت را از 500 تا یک هزار سال محاسبه می کنند.
گودرزی ادامه داد: لرستان یکی از معدود استان هایی است که با این همه منابع آبی و تولید 12 میلیارد مترمکعب و حدود 11 درصد کل آب کشور، کل مخازن سدهای ساخته شده آن 206 میلیون متر مکعب و یک درصد کل روان آب های استان است.
وی اظهار داشت:با این حجم کم سد مروک و حوضیان شهرستان های دورود و الیگودرز را نجات دادند و به عبارتی خسارت های این 2 شهر را کاهش دادند.
وی با اشاره به اینکه میزان بارش در لرستان در حداقل 200 سال گذشته بی سابقه بوده است، بیان کرد: سال بارندگی در لرستان استثنایی بود و به گفته وزیر نیرو در50 سال گذشته در سطح کشور این حجم بارندگی بی سابقه بوده است.
این کارشناس ارشد آبیاری زهکشی گفت: سدسازی در لرستان بسیار مهم است چراکه لرستان با حجم بالای بارندگی و توپوگرافی خاص و روان آب به دلیل شیب زیاد نسبت به مناطقی که دشت هستند، بیشتر نیازمند ایجاد سد است.
وی افزود: رودخانه کشکان نیازمند سدی برای کنترل سیلاب ها است و سد سیمره شاخه سیمره را در سیل 12 فروردین مهار کرد.
وی اظهار داشت: سد سیمره با وجود سرریز اما توانست سیلاب را مهار کند.
گودرزی عنوان کرد: رودخانه های کشور مظلوم هستند و هرکجا خیابان، پارک و فضای مسکونی نیاز بود از بستر رودخانه ها استفاده شد و هجوم به سمت حریم و بستر رودخانه ها ایجاد شد.
وی یادآور شد: بنابر قانون بستر رودخانه ها براثر سیلاب 25 ساله باید در نظر گرفته شود در حالیکه بستر باید بر اساس سیلاب 100 ساله و 200 ساله در نظر گرفته شود.
گودرزی اظهار داشت: این ضعف قانونی حریم رودخانه ها باید بازنگری شود و این ضعف در حضور نمایندگان مجلس یادآوری شده است.
وی افزود: در بروز سیلاب های با دور بازگشت 100 سال به بالا این قانون بسیار ضعیف است و جوابگوی نیازهای رودخانه ها نیست.
معاون بهره برداری آب منطقه ای لرستان گفت: این قانون باید در سطح کشور تبدیل به مطالبه عمومی شود و در مجلس در مورد این قانون بازنگری شود.

**سد مروک تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان خسارت سیلاب دورود داشت
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به شایعات مبنی بر رها سازی آب سدهای ایوشان و مروک و دلیل ایجاد سیلاب در پلدختر گفت: سد مروک در حوزه دز است و آب این سد به سمت پلدختر نمی رود.
وی اظهار داشت: سد ایوشان نیز در روز 12 فروردین سرریز کرد و دریچه خروجی آن حدود 80 مترمکعب بود و تا پلدختر 250کیلومتر فاصله داشت و 24 ساعت زمان نیاز است تا آب به پلدختر برسد.
وی اظهار داشت: مروک به کاهش خسارات در دورود کمک کرد.

**به دلیل پر شدن منابع زیر زمینی آبی 85 درصد بارش 12 فروردین تبدیل به روان آب شد
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان نیز گفت: بارندگی امسال بسیار بالا بوده و ممکن است نخستین سال دوره ترسالی باشد چراکه از سال 47 که خشکسالی 10 ساله در ایران رخ داد در سال 48 سیلاب های سنگینی رخ داد.
حسن ترابی اظهار داشت:در فروردین ماه سال 48 حدود 120 میلی متر بارش رخ داده و دبی متوسط کشکان در پلدختر 345 مترمکعب بر ثانیه بوده که امسال 280 میلیمتر بارش در فروردین داشتیم و دبی متوسط کشکان در فروردین 925 مترمکعب بر ثانیه بوده است.
وی ادامه داد: در فروردین ماه بارش های 200 میلی متر هم رخ داد اما دبی رودخانه کشکان کمتر از 345 مترمکعب بر ثانیه بوده است.
ترابی اظهار داشت: بارش 140 میلی متر در دوم فروردین تا ششم بوده است و بارش دوم از 11 تا 12 فروردین بوده است که مقدار هر دو بارش برابر بود.
وی عنوان کرد: تفاوت این بارش ها در تعداد روزها است ولی حجم روان آب ها باید برابر باشد که حجم روان آب اولی 620 میلی متر مکعب بود و حجم روان آب دومی حدود یک میلیارد متر مکعب بود.
ترابی افزود: در بارش اول حدود 50 درصد بارش به روان آب تبدیل شد و در بارش دوم بیش از 85 درصد از بارش به روان آب تبدیل شد که منجر به بروز سیل ویرانگر در استان شد.
این متخصص سازه های آبی گفت: بارش های لرستان از مهر ماه سال گذشته آغاز و در فروردین امسال به اوج رسید و حتی 89 درصد بارش به روان آب تبدیل شد چراکه خاک اشباع شده بود و تمام مخازن کارستی و حتی چال آب ها نیز پر شده بود.
وی ادامه داد: با شروع بارش حتی برگ آب نداشتیم و از طرفی درختان مرطوب بود و این عوامل باعث رقم خوردن سیل بی سابقه در لرستان شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: شرایط وقوع این سیلاب بی سابقه بود.

**لرستان ظرفیت بارش های سیل آسا در آینده را دارد
ترابی افزود: اکنون تمام نقاط کره زمین گرمتر شده و حجم تبخیر از سطح آزاد آب و خشکی ها افزایش خواهد داشت و با بارش های سیل آسا مواجه خواهیم بود.
وی اظهار داشت: لرستان از نقاط بارش های سیل آسا است چرا که تبخیرها از مدیترانه، سودان هیچ مانعی تا کوه های زاگرس ندارند.
ترابی عنوان کرد :کوه های زاگرس دیواره ای در مقابل ابرها هستند و در نهایت پس از متراکم شدن شروع به بارش می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: ارزیابی خسارات پلدختر سدسازی لرستان را توجیه می کند، حتی اگر یکبار در 50 سال آینده این سیلاب رخ دهد.
وی افزود: سد با هدف کنترل سیلاب به راحتی می تواند پیک 6 هزار را به سه هزار برساند و به راحتی سیلاب از پلدختر عبور کند.
ترابی ادامه داد: آبخیزداری یکی از روش های بسیار موفق کنترل سیلاب است و این در حالی است که بسیاری از خاک های مرغوب لرستان در سیلاب از دست رفت.
وی افزود: در لرستان اگر این شرایط ادامه داشته باشد خاکی باقی نمی ماندو در آبخیزداری نیز عملیات سازه ای اجرا شده است.

**آب نقش مهمی در توسعه لرستان دارد
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: در راستای توسعه لرستان و نقش آب در این زمینه باید اتاق فکر تشکیل شود و از نظرات و تخصص کارشناسان امر استفاده شود.
ترابی ادامه داد: شبکه ای در لرستان 4800 لیتر آب وارد آن می شود اما تنها 40 هکتار آبیاری کرده در صورتیکه امکان آبیاری 6 هزار هکتار دارد.
وی اظهار داشت:با تاسیسات موجود لرستان می تواند متحول شود و یک توسعه همه جانبه و پایدار در لرستان باید رخ دهد و در این راستا باید از ظرفیت اساتید دانشگاه و کارشناسان آب منطقه ای استفاده شود.
ترابی بیان کرد: در حوزه کرخه 2 میلیارد مترمکعب کاهش ورود به کرخه ناشی از برداشت از آب های زیرزمینی بود و باید آبخوان ها تقویت شود.
7274/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 استان های مختلف زمین سیل عضو هیات علمی دانشگاه قانون 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: در بارندگی روز گذشته در استان سستی و ناهمواری جاده‌های غالباً خاکی و صعب العبور و همچنین تاریکی و دید بسیار کم شبانه، مانع از نقش آفرینی و تلاش جهاد گونه در موقعیت‌های پرخطر سیلابی استان نشد. 

وی افزود: علی رغم وجود تهدید‌های جانبی در بارش‌های رگباری کم نظیر اخیر، شب گذشته عوامل فنی و گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای یزد در بند‌های خاکی و مسیل‌های در معرض آسیب حاضر شدند و با رصد پیوسته خطرات احتمالی، تمهیدات لازم را پیش بینی کردند. 

گفتنی است مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت علاوه بر حضور شبانه در مکان‌های مذکور، امکانات و ماشین آلات در اختیار را برای حضور میدانی و عملیات عمرانی موردنیاز بسیج کردند. رصد لحظه‌ای آمار بارندگی براساس مدل‌های مختلف علمی و دبی ورودی رودخانه‌ها و بند‌ها و ارسال هشدار‌های لازم به مسئولین ذیربط نیز از مهمترین اقدامات این شرکت در حوادث اخیر محسوب می‌شود. 

شایان ذکر است در بارندگی اخیر، دبی اندازه گیری شده در رودخانه تفت به ۹۲ مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال رسید. این حجم از رواناب می‌تواند به خوبی گویای تلاش‌های تاثیرگذار عوامل میدانی کلیه دستگاه‌های ذیربط در مدیریت و کنترل خسارات ناشی از آن باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد