Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@12:43:15 GMT

جزئیات طرح ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۹۶۴۰

جزئیات طرح ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی

فرآیند ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی چگونه انجام می‌شود و آیا در این پروسه واحدهای کوچک در زیر لوای دانشگاه‌های بزرگ محو می شوند.

به گزارش مشرق، صبح دیروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی با صاحب‌نظران آموزش عالی از طرحی خبرداد که برخی واحدهای دانشگاهی که از سطح پایین‌تری برخوردار بودند، نگران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامی در این نشست با اشاره به تدوین و اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در سال گذشته طرح اولیه و برنامه مراکز آموزش عالی تدوین شده است، برهمین اساس درباره موضوع انحلال دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اعلام می‌کنم که هیچ موسسه‌ای در این طرح منحل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

تسهیلات دانشجویی برای دانشجویان مناطق سیل‌زده کدام وزرای دولت از مجلس در سال ۹۷ کارت زرد گرفتند؟

وی تصریح کرد: با این طرح چند دانشگاه و مرکز علمی را ذیل یک دانشگاه بزرگ قرار می‌دهیم چرا که در حال حاضر الگوی دانشگاه‌های بزرگ در کشور انجام شده و نتیجه داشته است، به همین منظور می‌خواهیم با تجمیع دانشگاه‌های کوچک آنها را ارتقا دهیم. همچنین با توجه به دغدغه بودجه اعلام می‌کنم که تخصیص بودجه دانشگاه‌ها امسال به طور کامل انجام می‌شود.

با وجود آنکه در اظهارات وزیر به عدم انحلال واحدهای آموزشی تأکید شده بود، اما بازهم این سؤال در ذهن برخی از افراد به وجود آمد که فرایند ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی چگونه انجام می‌شود و آیا در این فرآیند واحدهای کوچک در زیر لوای دانشگاه‌های بزرگ گم شده و بدون هیچ بودجه‌ای باید چشم انتظار تزریق منابع مالی از سوی دانشگاه‌های بزرگ را داشته باشند؟

برای روشن شدن موضوع و تشریح فرآیند ادغام دانشگاه‌ها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگو کردیم.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم انحلال مراکز و واحدهای آموزشی؛ از ادغام آنها خبر داد و گفت: ادغام به معنای این نیست که واحدهای آموزشی را با یکدیگر تجمیع کنیم و دو واحد را در قالب یک واحد درآوریم؛ چرا که این کار همان انحلال واحدهای ضعیف‌تر خواهد بود که به هیچ عنوان مد نظر وزارت علوم نیست.

بودجه واحدهای آموزشی ادغام شده، به‌طور مجزا پرداخت می‌شود

وی افزود: تمامی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور باقی می‌مانند و بودجه خود را به طور مجزا کسب می‌کنند اما از نظر آموزشی و پژوهشی و برای پذیرش دانشجو و انجام تحقیق با مرکز دیگر متمرکز می‌شوند.

غلامی تأکید کرد: این واحدها با انتخاب یکی از مراکز به عنوان مرکز بزرگ‌تر، به صورت متمرکز فعالیت می‌کنندو در این فرآیند طی یک کار مشترک، مدیریت واحدها باهم رایزنی کرده و با هماهنگی یکدیگر اهداف پژوهشی و آموزشی را جلو می‌برند.

وی تصریح کرد: درباره چگونگی جذب دانشجو و اعضای هیئت علمی نیز توسط این مدیریت متمرکز تصمیم گیری صورت می‌گیرد. البته این مسئله به آن معنا نیست که واحدی بر دیگری ارجحیت یا بر فعالیت یکدیگر نظارت دارند اما طبیعی است که یکی از مدیران واحدها، ریاست کل را برعهده می‌گیرد.

انتخاب رئیس واحدهای تجمیع شده بر اساس شایسته‌سالاری

وزیر علوم درباره نحوه انتخاب رئیس واحدهای تجمیع شده، گفت: انتخاب رئیس واحدهای متمرکز براساس شایستگی و مدیریت فعال فرد انجام می‌شود و صرف اینکه یک فرد مسئولیت مدیریت واحد بزرگ‌تری را برعهده دارد، دلیل برای انتخاب شخص نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این طرح تا پایان سال ۹۸ اجرایی شود چرا که این موضوع به مباحث کلان مدیریتی و سازمانی مربوط می‌شود و انجام آن، فرآیندی زمان بر است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل دانشگاه واحدهای آموزشی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۹۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی

به گزارش خبرنگار مهر بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و ششمین جشنواره دانشجویی ایده های نو آورانه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی برگزار شد.

ابوالفضل باقری فرد، رییس همایش آموزش علوم پزشکی و معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: اگر امروز ما در حوزه های علوم پزشکی سر آمد هستیم به برکت وجود اساتید است،باید انگیزه را در دانشجویان زیاد کنیم تا کار آموزش درست انجام بشود اگر انگیزه ایجاد کنیم دانشجو خودش به دنبال آموزش می رود ایجاد انگیزه با آموزش مرتبط است.

وی افزود: ما در حوزه آموزش علوم پزشکی عدالت و بهره وری را دنبال می کنیم و تکریم اساتید از اولویت های ما است،همچنین توسعه زیر ساخت های آموزشی در دستور کار امسال وزارت بهداشت قرار دارد که اقدامات عملی را در روزهای آتی در دانشگاه علوم پزشکی شاهد خواهید بود.

باقری ادامه داد: از وظایف ما این است که باید در سازوکار خودمان به آموزش های نوین و تکنولوژی های نوین توجه کنیم آموزش اصلی ما حضوری است و در این حضور است که دانشجو اخلاق حرفه ای را یاد می‌گیرد.

خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این همایش گفت:کارهای بزرگی در آموزش پزشکی کشور انجام شده از این رو امروز می توانیم ادعا کنیم هیچ بیماری قابل درمان در دنیا نیست که در ایران نتوانیم درمان کنیم.

وی افزود: من اسم آموزش علوم پزشکی کشور را آموزش حکمت بنیان می نهم چون یک پیوند نظر و عمل در آموزش پزشکی وجود دارد در بعضی الگوهای آموزشی در کشور فقط نظر محور و تئوری محور است ولی الگوی آموزش پزشکی نظر و عمل را باهم جمع می کند.

سیر پزشکی ایران یک ساله و دو ساله و یک قرن نیست سیر پزشکی ایران یک عمر پیشینه قبل از اسلام دارد،ایران را باید اینگونه معرفی بکنیم

کد خبر 6094563

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی زنجان به طور ویژه پیگیری شود
  • توجه به نیاز کارگران امری ضروری است
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی