Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرناپلاس - شاید خسارات سیل لرستان، اهالی این استان را غافلگیر کرده باشد، اما برای برخی از مدیران و پیمانکاران، قابل پیش‌بینی بوده است.

این موضوع نه به معنای آمادگی برای سازگاری و کاهش آسیب‌‌ها، بلکه به معنای تخلفات صورت گرفته در اجرای طرح‌ها در این استان است.
خبرسازترین مثال را می‌توان در پل جدید کاکارضا در مسیر الشتر-خرم‌آباد دانست که پس از گذشت تنها دو سال از بهره‌برداری، در برابر بارش‌ها دوام نیاورد و تخریب و منجر به مرگ یک نوجوان 12 ساله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنها موردی نیست که به دلیل تخلف و قصور در طراحی، ساخت و اجرا، باعث هدر رفت منابع مالی، خسارت به زیرساخت‌ها و آسیب به مردم استان شده است.

**اگر تخلفی صورت نمی‌گرفت...
شهرستان سلسله نیز از عدم نظارت دقیق و استفاده از مصالح نامرغوب، دچار خسارت شده است. کانال سنگی روستای اصلانشاه در این شهرستان، که توسط پیمانکار تحت پیمان بنیاد مسکن ساخته شده بود، به همین دلیل خسارت دیده است و شریف خسروی، فرماندار این شهرستان، دلیل بخش عمده‌ای از خسارت‌ها را اجرای ناقص پروژه‌های زیرساختی با روابط غیرقانونی، ناکارآمدی و قانون‌گریزی برخی مدیران و ناتوانی و خیانت پیمانکاران می‌داند.
عبدالرحیم رحیمی، فرماندار بروجرد نیز با اشاره به غیراستاندارد بودن بند مسکن مهر در این شهرستان، عامل خسارت‌های وارد شده را نبود بند اصولی و استاندارد، عدم رعایت مسائل ایمنی در مسیر رودخانه، تغییر مسیر رودخانه و ساخت و ساز غیرمجاز می‌داند.
این موارد در سطح استان نیز بر تشدید خسارت‌ها و آسیب‌های سیل، تأثیرگذار بوده‌اند. به‌طوری که به گفته سید موسی خادمی، استاندار لرستان، تشدید تخریب‌ها به دلیل ساخت‌وساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه و غیرفنی بودن آن‌ها رخ داده است.
ناسازگاری با تغییرات اقلیمی و نیز بی‌تعهدی برخی افراد مانند مدیران، پیمانکاران و ناظران، خسارت‌های وارد شده به استان را تا حدی افزایش داده است که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، بیشترین حجم خرابی‌ها در استان‌های سیل‌زده، در لرستان رخ داده است و بر اساس ارزیابی مجید کیان‌پور، نماینده ازنا و دورود در مجلس، خسارت‌های وارد شده به استان، در سطح ملی هستند.

**جاده‌های لرستان را آب برد
راه‌های مواصلاتی و ارتباطی، بیشترین آسیب ناشی از سیل را متحمل شده‌اند و به گفته رضا خالقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان، برآورد اولیه، ارزش خسارت‌های وارد شده به این بخش، یکهزارو500میلیارد تومان است.
احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، از تخریب 10 تا 100 درصدی حدود 2 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی خبر داده است.

**خانه‌ای روی آب
به گفته علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کل کشور، 35 هزار واحد مسکونی استان در اثر سیل دچار آسیب شده‌اند که 12 هزار و 480 مورد از این آسیب‌ها مربوط به معمولان و پلدختر است.
سیل با صنعت لرستان چه کرد؟
مسئله بیکاری از جمله مسائلی است که امکان تشدید آن به دلیل آسیب‌های وارده شده به بخش‌های مختلف استان لرستان، وجود دارد. نرخ بیکاری این استان در سال 1396 معادل 12.2 درصد بوده است که از میانگین کشوری، یعنی 11.9 درصد بالاتر است. به گفته برات قبادیان، معاون پژوهش وزیر صمت، برآورد اولیه حاکی از خسارت 200 میلیارد تومانی به بخش صنعت و صنوف استان است و 18 هزار نفر لرستانی بر اثر سیل شغل خود را از دست داده اند.

**کشاورزی، غرق در آب
خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، 920 میلیارد تومان برآورده شده است و علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت 420 میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.
بیش از 500 ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری از بین رفته که بر عملکرد 2500 هکتار از باغات که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تأثیر منفی خواهد گذاشت.
خسارت وارد شده به باغات استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب در بخش کوهنانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. تولید سالانه این انارستان، حدود 37 هزار تن محصول ارگانیک است که بخشی از آن به مصرف داخلی می‌رسد و بخش دیگر به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.
استان لرستان در بخش شیلات، رتبه اول استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشته است. 50 هزار ماهی در سیلاب اخیر از بین رفته‌اند و 421 مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر از کارکنان این بخش، تحت تأثیر قرار گرفته است. به گفته مجید کیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس، هرکدام از مزارع پرورش ماهی تخریب شده، بیش از یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

**خسارت‌های زیربنایی سیل لرستان
آب و فاضلاب، ارتباطات، برق و گاز استان نیز از آسیب‌دیدگان سیل لرستان هستند. غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از خسارت بیش از هشت هزار میلیارد تومانی به زیرساخت‌های استان خبر داده است. حمیدرضا کرموند، مدیرعامل شرکت آبفای شهری لرستان، خسارت وارد به تأسیسات آبفای شهری استان را 6 هزار میلیارد تومان و علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان، خسارت وارد به شبکه آبرسانی روستایی استان را 152 میلیارد تومان اعلام کرده است.
به گفته داریوش کوشکی، مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان، یک سوم خطوط فیبر نوری استان یعنی 500 کیلومتر، در اثر سیل تخریب و بیش از 31 میلیارد تومان به زیرساخت‌های ارتباطی استان خسارت وارد شده است.
برآورد اولیه خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان نیز به گفته فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان، 63 میلیارد تومان است و 580 کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و 400 روستا قطع شد.
‌غلامرضا لطفعلیان، مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز از خسارت بیش از 50 میلیارد تومانی به تأسیسات و شبکه‌های گاز استان، خبر داده است. همچنین بارش باران و رانش زمین، موجب انفجار خط لوله گاز جنوب و غرب استان شد.

**بازدید سیل از جاذبه‌های گردشگری
سیل از قطار گردشگری لرستان که قرار بود در نوروز امسال تجربه متفاوتی را برای مسافران نوروزی رقم بزند، سبقت گرفت و به جاذبه‌های گردشگری استان آسیب زد.
سید امین قاسمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از تخریب پل‌های تاریخی مسیر سیلاب خبر داده است که بر این اساس، پل دوره پهلوی کشکان و نیز پایه و طاق الحاقی دوره قاجار پل کشکان، تخریب شده است. همچنین، پل‌های گاومیشان، افرینه و گپ دچار آسیب شده‌اند و قسمتی از ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک ریزش کرده است.
*سیل 160 میلیارد ریال به زیرساخت های گردشگری لرستان خسارت وارد کرد و بیش از 80 درصد ظرفیت مراکز اقامتی لرستان بر اثر سیل خالی شد و موجب شد آمار اقامت نوروزی در لرستان 56 درصد کاهش یابد.

**تعطیلات ادامه‌دار مدارس
رضا زینی‌وند مقدم، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفته است به87مدرسه با بیش از 500کلاس درس خسارات جدی وارد شده است، به‌طوری که غیرقابل استفاده هستند و باید تخریب و سپس بازسازی شوند.
همچنین حدود 438 واحد آموزشی با 800 کلاس درس خسارت جزیی دیده‌اند که قابل ترمیم هستند. به 120 مدرسه با 676 کلاس نیز گل‌ولای وارد شده که نیاز به شست‌وشو و پاکسازی دارند. تجهیزات و امکانات 99 مدرسه با 445 کلاس درس نیز آسیب دیده‌اند.

**سهم اهالی استان از سیلاب
پس از برآورد اولیه خسارت 3700 میلیارد تومانی سیل به استان لرستان، برخی به دنبال مقصر و شکایت از ساخت‌وساز‌های غیراصولی هستند و برخی تازه به یاد آورده‌اند که لایروبی رودخانه‌ها را در اولویت قرار دهند.
هر چند متخلفان به خواب غفلت رفته‌اند، اما سیل خواب را از چشم مردم لرستان گرفته و با توجه به جمعیت حدودا 1 میلیون و 800 هزارنفری این استان، خسارت آن به ازای هر فرد لرستانی، دو میلیون و 100 هزار تومان است.
گرچه اگر این خسارت را به حدود 200 هزار نفر ساکنان پلدختر و معمولان و نواحی بیشتر آسیب دیده تقسیم کنیم، خسارت 18 میلیون تومانی حاصل می‌شود.
البته به گفته معاون عمرانی استانداری خسارت سیل در لرستان بسیار بیشتز از این رقم است و شاید تا 10 هزار میلیارد تومان برسد.
7269/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 سيل لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب اولیه تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان مشخص شد

به گزارش خبرگزاری مهرو به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، دیدار تیم‌های ملی فوتسال ایران و قرقیزستان در یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا از ساعت ۱۲:۳۰ امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در ورزشگاه بانکوک آره نا تایلند برگزار می‌شود.

وحید شمسایی ترکیب تیم ملی فوتسال ایران را برای شروع مسابقه اعلام کرد که به شرح زیر است:

باقر محمدی، محمد حسین درخشانی، مهدی کریمی، سالار آقاپور، بهروز عظیمی

کد خبر 6087441

دیگر خبرها

  • آبگرفتگی ۱۰ مسکن در سوادکوه/ ۷ سردهنه در بابل آسیب دید
  • دانش آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • ماجرای جنجالی ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی؛ سی سال رفاقت دود شد!
  • اسامی تیم ملی والیبال برای حضور در لیگ ملت‌ها
  • ترکیب اولیه تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان مشخص شد
  • لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی