Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@06:51:42 GMT

حشد الشعبي در نواحي سيل زده چه مي کند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۲۷۷۳

حشد الشعبي در نواحي سيل زده چه مي کند؟

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- حضور نيروهاي بسيج مردمي عراق در استان هاي سيل زده که به منظور امدادرساني صورت گرفته واکنش هاي بسياري را به دنبال داشته است. در اين ميان، هجمه تبليغاتي عليه «حشد الشعبي» بسيار برجسته به نظر مي رسد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، حضور نيروهاي بسيج مردمي عراق در نواحي سيل زده جنوب غربي کشور حرف و حديث هاي بسياري را طي روزهاي اخير به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين تشکل در سال 2014 ميلادي (1393 خورشيدي) و پس از سقوط موصل به دست داعش، با فتواي آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان براي مبارزه با تروريست تروريست هاي تکفيري ايجاد شد که البته در کنار شيعيان، بسياري از سني هاي عراقي و ديگر اقليت هاي مذهبي و قومي نظير ايزدي ها، ترکمن ها، مسيحيان و ... به آن پيوستند.
دو سال و اندي بعد، پارلمان عراق بسيج مردمي عراق را به عنوان بخشي از نيروهاي مسلح اين کشور مورد شناسايي قرار داد.
به نوشته رسانه ها، گروهي از نيروهاي حشد الشعبي و «جنبش النجباء» که يکي از چهل و چند تشکل تحت هدايت بسيج مردمي عراق است با يکصد خودرو سبک و سنگين و تجهيزاتشان از مرز مهران وارد ايران و روانه نواحي سيل زده شده اند.
برخي هم از حضور نيروهاي جهادي فاطميون متشکل از داوطلبان مدافع حرم از همسايگان شرقي، در استان لرستان براي ياري رساندن به سيل زدگان خبر دادند.
در ابتدا بيانيه اي انتشار يافت که در آن حشد الشعبي اعلام داشته بود يگان مهندسي و برخي ماشين آلات سنگين اين سازمان براي منحرف کردن جريان آب سيل و جلوگيري از ورود آن به عراق وارد خاک ايران شده‌ است. در ادامه، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد بيان داشت که اعضاي حشد الشعبي با اخذ رواديد از نمايندگي ديپلماتيک ايران در عراق براي کمک رساني خواستار سفر به استان هاي غربي کشور شده اند.
روزنامه «کيهان» روز شنبه در گزارشي آورد: در پي دعوت فرمانده محبوب مدافعان حرم، سردار سرلشگر قاسم سليماني براي کمک به سيل زدگان، رزمندگان مدافع حرم از حشدالشعبي عراق تا لشکر فاطميون افغانستان در قالب موکب‌هاي خدمت رساني و اردوهاي جهادي به مناطق سيل زده کشورمان شتافته‌اند.
** کمک رساني حشد الشعبي چرا حساسيت برانگيز شد؟
چندي پيش «موسي غضنفري آبادي» رئيس دادگاه انقلاب تهران گفته بود که «اگر ما انقلاب را ياري نکنيم، حشد شعبي عراق، فاطميون افغان، زينبيون پاکستان و حوثي‌هاي يمن خواهند آمد و انقلاب را ياري خواهند کرد.» اين اظهارنظر هر چند در همان زمان هم بازخوردهايي غالبا منفي را به دنبال داشت اما در بحبوحه سيلاب و پس از ورود نيروهاي بسيج مردمي عراق، برخي با يادآوري اين سخنان مدعي شدند که هدف اصلي حضور حشد الشعبي مسائلي جدا از امدادرساني است.
برخي گفتند سپاه پاسداران که از ابتداي وقوع سيل به دنبال بهره جويي سياسي و تبليغاتي از فرايند امدادرساني بوده از طريق ورود نيروهاي بسيج مردمي و قطار کردن صدها خودرو از مرز مهران تا خوزستان به دنبال مانور تبليغاتي و قدرت نمايي بوده است.
گروهي در کانال هاي تلگرامي نوشتند که در مراسم استقبال از نيروهاي حشد الشعبي هيچ مقام اجرايي و مسوول کنسولي حضور نداشته و اين به معناي ناديده انگاشتن دولت از سوي فرماندهان سپاه بوده است.
از ديگر ادعاهاي که مطرح شده اين بود که حضور نيروهاي بسيج مردمي عراق در خاک ايران با هدف عادي سازي اين اقدام صورت گرفته تا در موقع لزوم از ظرفيت آن ها براي سرکوب اعتراضات استفاده شود.
تحريک تعصبات قومي و ملي هم موضوعي بود که در طيفي از اظهارنظرها به چشم مي خورد. از جمله، يکي از سلبريتي ها در صفحه مجازي خود، فيلم اعتراض يک شهروند عرب خوزي به حضور عراقي ها در ايران براي امدادرساني را بازنشر و از آن دفاع کرد؛ اقدامي که به رغم برخي بازخوردهاي مثبت، موجي مخالف را عليه وي و در حمايت از حضور حشد الشعبي به راه انداخت و برخي اين پرسش را مطرح کردند که اگر عده اي موبور و اروپايي براي کمک به سيل زدگان مي آمدند آيا با رفتار و واکنشي مشابه اعتراض به حضور بسيجي هاي عراقي روبرو مي شدند؟
در اردوگاه مدافعان حشد الشعبي، برخي تصاويري را انتشار دادند که فرماندهان کنوني بسيج مردمي عراق را در زمره رزمندگان سال هاي دفاع مقدس نشان مي دهد؛ نيروهايي که به گفته مدافعانش سال ها است وفاداري خود را به انقلاب و جمهوري اسلامي به اثبات رسانده و در عرصه جنگ براي دفاع از ايران عليه تجاوز بعثي ها جانفشاني کرده اند.
** هجمه رسانه هاي خارجي به بسيجي هاي عراق
حشد الشعبي در دوره هاي مختلف با هجمه هاي رسانه اي روبرو بوده است. يکي از مهمترين مقاطع يورش به بسيج مردمي عراق، تدارک عمليات آزادسازي موصل بود؛ عملياتي که از مهرماه 95 شروع شد و رسانه ها و مقامات سعودي اصرار داشتند تا به واسطه بافت سني مذهب موصل، حشد الشعبي از حضور در اين عمليات کنار گذاشته شود.
در روزهاي اخير بيش از آنکه مخالفت هاي مجازي با حضور حشد الشعبي در استان هايي چون خوزستان به چشم آيد، حمله تبليغاتي وراي مرزهاي ايران جلب توجه مي کند.
در يکي از اظهارنظرهايي که بايد بيشتر در قالب رقابت هاي سياسي دروني عراق به آن نگريست، «مقتدي صدر» رهبر ائتلاف «السائرون» با انتقاد از حشد الشعبي گفته که عراقي ها در اولويت امدادرساني قرار دارند و بايد به جاي کمک به ايراني ها، نيازمندان عراق ياري مي شدند.
از سوي ديگر «رضا پهلوي» سرکرده سلطنت طلبان مدعي شده نيروهاي حشد الشعبي تروريست به شمار مي آيند و مردم آنان را از ايران بيرون مي کنند؛ اظهاراتي خصمانه که در رسانه هاي خارج نشين به صورت ويژه بازتاب يافته است.
در کنار موضع گيري هاي اينچنيني، انتشار اخباري از درگيري ميان نيروهاي حشد الشعبي با پليس عراق در موصل از دستورکاري منجسم براي هدف قرار دادن بسيج مردمي عراق و ايجاد پوشش منفي خبري براي اين گروه نشان دارد.
با وجود اين تفاسير، آنچه که در بيانيه هاي رسمي بسيج مردمي عراق و انعکاس اقداماتش در مناطق سيل زده به چشم مي آيد، اين است که حشد الشعبي با هدف ساخت و ترميم مساجد و مدارس، تامين کالاهاي اساسي و اعزام تيم‌هاي جهادي براي رفع انسداد معابر و ... در خوزستان و ديگر نواحي سيل زده حضور يافته است.
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، در متن پیام سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت ابالفضل (ع) لرستان به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی آمده است:

بسمه تعالی

فَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدینَ عَلَى القاعِدینَ أَجرًا عَظیمًا (سوره مبارکه نساء آیه ۹۵)

فرارسیدن سالروز تشکیل بسیج سازندگی در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۷۹ به فرمان مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) را به همه مجاهدان راه خدا و فعالان عرصه‌های جهادی تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم.

رهبری با اعتقاد و اعتماد به همت آحاد مردم و عمق حضور گروه‌های جهادی در متن اجتماع و ارتباط گسترده و ساختارمند و عملیاتی، با یک نگاه تاریخی تجربه شده در بسیج مردمی، به ویژه کارکرد این ظرفیت الهی در دوران دفاع مقدس و برای برطرف نمودن چهره محرومیت ایران اسلامی، بسط عدالت و پیشرفت مد نظر معظم له، اقدام به صدور فرمان تاسیس بسیج سازندگی نمودند.

معظم له در مقاطع مختلف فرمودند: «هر جایی که به خدا تکیه کردیم، به نیروی مردم تکیه کردیم و حاضر به حرکت جهادی شدیم، پیروز شدیم...»

«ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.»

بدون شک این مجاهدت فراگیر، موجبات آثار و برکات و در درجه اول تعالی مجاهدان در صحنه خواهد بود.

حرکت مخلصانه مردمی، مبتنی بر نیازسنجی و رصد ظرفیت‌های میدانی و کار کارشناسانه با راهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با اقدامات به موقع، باکیفیت و مقرون به صرفه، ایجاد کننده ظرفیتی عظیم و نوید بخش آینده‌ای درخشان خواهد بود (انشاالله).

ضمن امتنان از وجه تلاش و مساعی دولت خدمتگذار، امید است مسئولان محترم استانی به شکرانه این حضور جهادی و مردمی، با همتی انقلابی، قدردان این نعمت الهی حضور باشند.

با عنایت به ظرفیت‌های بی پایان برخواسته از ایمان و باور‌های گروه‌های جهادی و تاکیدات رهبری عالیقدر مبنی بر ظرفیت نامحدود این جهاد مخلصانه، بار دیگر تجدید پیمان خود را با روح بلند بنیانگذار نظام اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، رهبری معزز و خون‌های مطهر شهدا اعلام داشته و امیدواریم این تلاش و پیگیری‌ها اجر شهادت برای فعالان این راه مبارک را به همراه داشته باشد و باعث زدودن چهره محرومیت و زمینه سازی اجتماع منتظر ظهور امام عصر ارواحنا فداه شود.

دیگر خبرها

  • مشارکت بسیج در واکسیانسیون دام
  • انگیزه بارزانی از حضور در تهران؛ درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد +جزئیات
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • درگیری فیزیکی در حاشیه مناظره انتخاباتی!
  • درگیری طرفداران در مناظره انتخاباتی نامزدها در خرم‌آباد
  • مناظره انتخاباتی در خرم آباد به درگیری طرفداران نامزدها انجامید
  • تیم فوتسال زیر ۲۱ سال ناشنوایان عراق در شاهرود اردو زد
  • سی و ششمین یادواره شهدای روستای ارکان برگزار شد+فیلم