Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@14:02:34 GMT

برنجکاري مازندران برنده اصلي سيلاب

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۴۶۳۰

برنجکاري مازندران برنده اصلي سيلاب

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- اگرچه سيلاب به بخش زيادي از زمين هاي کشاورزي مازندران خسارت زد اما با تکميل ظرفيت منابع آبي آببندان ها، سدها و افزايش دبي آب رودخانه ها نه تنها محدوديتي در کشت برنج بر خلاف سال قبل وجود ندارد، بلکه سطح زير کشت شالي تا 10 هزار هکتار نسبت به سال قبل بيشتر مي شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي مازندران اگرچه سيلاب اواخر اسفندماه 97 و فروردين 98 به 91 هزار هکتار زمين هاي باغي و کشاورزي استان خسارت جدي وارد کرده اما شرکت آب منطقه اي استان نيز اعلام کرد که تمام 10 سد بزرگ و کوچک با ظرفيت 350ميليون مترمکعب و 800قطعه آب بندان با ظرفيت 370ميليون مترمکعب تکميل و دبي آب 120 رودخانه اصلي و فرعي استان نيز مطلوب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خسارت هاي فوق هر چند بخشي از شاليزارهاي استان را نيز شامل شده است اما با توجه به زمان کافي براي بازگشت کشت و نيز نشا بويژه در شرق استان، برنجکاري مازندران مي تواند از اين مساله براحتي عبور کند.
بويژه اينکه در سالهاي اخير شرق مازندران به علت کم ابي هميشه مشکل کشت برنح داشته است که با بارندگيهاي اخير اراضي اين منطقه قابليت کشت برنج را دارد.
افزايش سطح کشت از ارقام محلي به پرمحصول کيفي که اختلاف 2 تن برنج سفيد در هر هکتار دارد و همچنين افزايش قابل پيش بيني کشت دوم به 2 روش نشاء مجدد و رتون نيز ، مقدار توليد را امسال بيشتر مي کند.
ذکر اين نکته نيز مهم است با توجه به نقش استان مازندران در امنيت غذايي کشور، استاندار مازندران خواستار توجه جدي تر قواي سه گانه بويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به حل مشکلات کشاورزان استان بويژه در بخش هاي سيلزده هاي شد و گفت که امنيت غذايي کشور در حل مشکلات زيرساختي کشاورزي مازندران است.
بر همين اساس احمد حسين زادگان بر لزوم هر چه سريعتر آماده سازي زمين و خاک کشاورزي سيلزده مازندران به فعاليت کشت و کار و توليد تاکيد کرد و همه دستگاه هاي دولتي و غير دولتي را براي حل اين بخش توجه داده است.
خسارت سيل به کشاورزي مازندران، حدود 6هزار ميليارد ريال برآورد شده است که در بخش زراعت برنج، گندم، جو و کلزا حدود يک هزار و 240 ميليارد ريال، باغباني شامل مرکبات، توت فرنگي و سياه ريشه 2هزار و 800 ميليارد ريال و مابقي خسارت ها در تلفات دام و طيور و تخريب امور زيربنايي و تاسيسات کشاورزي است.
**تحقق سال رونق توليد با افزايش توليد برنج در مازندران
رئيس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به وضعيت مناسب منابع آبي محدوديت و خط قرمزي در کشت برنج بر خلاف سال قبل در استان وجود ندارد، گفت: به طور واقعي امسال سطح زير کشت شالي تا 10 هزار هکتار نسبت به سال قبل افزايش مي يابد.
ابراهيم قربان نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمين هاي شرق مازندران به دليل کمبود آب به ويژه کاهش 70 درصدي ذخيره آب پشت سد شهيد رجايي ساري زير کشت برنج نرفته است.
وي با بيان اينکه حدود 2هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري شرق مازندران نيز سال گذشته پس از نشا کاري به دليل خشکسالي به مرحله رشد و برداشت نرسيده است، ادامه داد: فقط با زيرکشت رفتن 10 هزار هکتار حدود 45هزار تن برنج سفيد امسال بيشتر توليد مي شود.
وي با بيان اينکه به طور يقين با توجه به وضعيت مناسب آب کشت رقم پرمحصول کيفي از جمله `فجر ` و ` شيرودي ` امسال بيشتر مي شود، گفت: از آنجاييکه مقدار عملکرد در رقم محلي طارم و پرمحصول درهر هکتار تا 2 تن برنج است، افزايش توليد در اين بخش نيز قابل توجه خواهد بود.
وي با بيان اينکه امسال کشت مکانيزه از 52هزار هکتار به حدود 60 هزار هکتار افزايش مي يابد، ادامه داد: امسال تعداد بانک نشا نيز از 80 واحد به 85 واحد افزايش يافت.
قربان نژاد با اشاره به اينکه امسال کشت ارقام پرمحصول نيز از 47هزار هکتار به 55هزار هکتار افزايش مي يابد، بيان داشت: وضعيت آب در سدها و آب بندان هاي مازندران بسيار مطلوب و خوشحال کننده است .
جهاد کشاورزي مازندران سال گذشته در آستانه آماده شدن شاليکاران اين استان براي کشت برنج به آنها اخطار کرده است با توجه به کاهش بارندگي و کم شدن ذخاير آبي پشت سدها و تالاب ها از کشت ارقام پرمحصول برنج خودداري کنند.
ارقام غالب کشت برنج در مازندران ارقام محلي نظير طارم محلي و هاشمي است ولي ارقام پرمحصولي مانند ` شيرودي ` ، ` فجر ` و ` ندا ` نيز در اين استان کشت مي شود.
ارقام پرمحصول بر اساس اظهارات کارشناسي به دليل طول دوره رشدشان حدود 25 تا 35 روز بيشتر از ارقام محلي است ، نياز آبي آنها هم سه هزار متر مکعب در هکتار بيشتر است.
ميزان آب مصرفي اراضي شاليزاري به ازاي هر هکتار به طور ميانگين در ارقام محلي هشت تا 9 هزار مترمکعب است ولي در ارقام پر محصول تا 12 هزار متر مکعب افزايش مي يابد.
عملکرد برنج رقم شيرودي و فجر در هر هکتار هفت تن شلتوک است و براي رقم ندا هم به هشت تا هشت و نيم تن مي رسد. ميزان عملکرد ارقام سنتي مانند طارم محلي و هاشمي حدود پنج تن شلتوک است.
رئيس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزي مازندران همچنين گفت: شرائط براي کشت دوباره به 2روش رتون و نشاء مجدد امسال مهيا تر است و افزايش چشم گيري خواهد داشت.
پارسال حدود 25 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري مازندران دوباره نشاکاري و 35 هزار هکتار نيز به روش ` دونوچ ` يا پرورش ساقه شالي کشت دوباره شد.
بنابر امار ارائه شده سال گذشته از 220هزار هکتار از اراضي شاليزاري مازندران حدود يک ميليون تن برنج برداشت شد.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران شدید و سیلاب در راه مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، کارشناس هواشناسی مازندران گفت: بارندگی شدید از بعدازظهر امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از سمت غرب استان آغاز می‌شود.


فرجی افزود: از گذر امشب چهارشنبه تا اواسط فردا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت رگبار باران و کاهش بیشتر دما را همراه با وزش باد‌های نسبتاً شدید در استان خواهیم داشت.


وی تصریح کرد: این سامانه بارشی سامانه قابل توجهی است بنابراین احتمال افزایش حجم آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و همچنین آبگرفتگی معابر عمومی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، ریزش سنگ از کوهها، اختلال در تردد جاده‌ها در محور‌های کوهستانی در گذر امشب تا فردا وجود دارد.


کارشناس هواشناسی مازندران خاطر نشان کرد: از مردم و مسافران درخواست می‌شود از تردد بی مورد در جاده‌های کوهستانی خودداری کنند و در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها اتراق نکنند و به هشدار‌های ماموران امدادی توجه داشته باشند.


به گفته فرجی از اواسط فردا پنجشنبه به تدریج از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و از بعدازظهر پنجشنبه تا بعد از ظهر یکشنبه هفته آینده جو استان پایدار همراه با روند افزایشی دما پیش‌بینی می‌شود.


وی تصریح کرد: دریا در حال حاضر مواج است، اما از اواسط فردا به تدریج از ارتفاع موج کاسته می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • باغات در سطح ۶۵ هزار هکتار نوسازی شد
  • اصلاح و نوسازی حدود ۶۵ هزار هکتار باغات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری
  • احتمال ایجاد سیلاب‌های محلی در مازندران
  • بارش‌های جدید و احتمال وقوع سیلاب در مازندران
  • باران شدید و سیلاب در راه مازندران
  • صنعت مازندران نیم مرده است/حرائم بلای جان سوادکوه
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • هوداران نساجی برگ برنده برابر پرسپولیس هستند
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران