Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:46:08 GMT

استادیار شریف: ما با پراکندگی عمل و نظر درغیبتیم

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۶۱۲۶

استادیار شریف: ما با پراکندگی عمل و نظر درغیبتیم

تهران- ایرنا- استادیار دانشگاه شریف در هم اندیشی مهدویت و چالش ها گفت: در معصوم نظر عین عمل و عمل عین نظر است. پس امام زمان غایب نیست، ما با پراکندگی عمل و نظر در غیبتیم. خود را از غیبت خارج کنیم. نظر را به عمل نزدیک کنیم.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مهدی فاتح راد استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای سخنان در نشست تخصصی مهدویت و چالش ها ذیل عنوام چالش های سیاستگذاری گفت: در بحث از چالش های مهدویت باید از خود شروع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا این نشست ها خودش چالش برانگیز نیست؟

«ما خود چالش آفرینیم و برگزاری اینگونه نشست ها نشان دهنده این چالش است. در بحث مهدویت و چالش های سیاست گذارانه و راهبری پرسش نخست این است که سیاست چیست؟ در فصای تمدن غرب سیاست و قدرت عجین است. کسب قدرت، حفظ قدرت از اصول آن است. آیا ما سیاست را این می دانیم؟ در زمینه عبارت دکترین مهدویت، آیا دکترین به معنای رهنامه و ره آموز است یا معنای دیگری دارد؟ در فلسفه سیاسی غرب دکترین به این معانی است. آیا هر به کارگرفتنی بنیاد آن را بر ما بار نمی کند؟»

فاتح راد افزود: ابتدا بهترست به جنس سیاست بپردازیم. سیاست را چه می دانیم؟ واقعیت از جنس عمل یا نظر یا حلقه واسطه بین نظر و عمل است. بنده به این رسیده ام که در بادی امر سیاست نه از جنس عمل است، نه نظر. بلکه نظر و عمل را به هم پیوند می زند. سیاست بنیاد نظری دارد. اما خود از آن جنس بنیاد نیست. آیا بنیاد سیاست ما قرآن است یا آثار هابز؟ تالیفات ژان ژاک روسو است یا نهج البلاغه؟

استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف در ادامه گفت: امام زمان کیست؟ امام زمان را که می دانیم که به ایشان مهدویت را نسبت می دهیم؟ آیا مهمترین چالش، نسبت ما با امام زمان(عج) نیست؟ چالش اول این است که سیاست یا دکترین را چه می دانیم؟ چالش دوم این است که مهدویت را چه می دانیم؟

وی افزود: حضرت علی (ع) در انتهای جنگ صفین در وصف آنچه عمروبن عاص بر نیزه ها کرده بود، گفت، اینها از جنس نظر است.عمل منم. تجسم عمل منم. این شأن معصوم است. شأن معصوم عینیت عمل و نظر است. در معصوم نظر عین عمل و عمل عین نظر است. پس امام زمان غایب نیست، ما با پراکندگی عمل و نظر در غیبتیم.خود را از غیبت خارج کنیم. نظر را به عمل نزدیک کنیم. در همایشی که اخیرا برگزار شده بود، بزرگترین چالش نظام جمهوری اسلامی را شکاف بین نظر و عمل عنوان شد.

استاد دانشگاه شریف در ادامه بیان کرد: در روایت آشنای مواجهه حسنین(ع)، اشاره شده در کتاب داستان راستان ، با فردی که اشتباه وضو می گرفت، منطق معصوم منطق نظری، یعنی گفتن مستقیمِ اشکال وضو نبود. منطق معصوم منطق عملی به این معنا که عملاً جلوی او وضوی صحیح را بگیرند هم نبود. منطق حِکمی سوم این بود که از او خواستند که بین ما در درست گرفتن وضو داوری کن. این عینیت نظر و عمل است. یکپارچگی نظر و عمل باید محل توجه باشد. ما امروز در نظر غوطه وریم و در عمل سست کار. در حالی که حکمت یکپارچگی نظر و عمل است. ما عمدتا نگاه گزاره ای به سیاست داریم، در حالی که سیاست حلقه بین نظر و عمل بود. کدام راه ما را به این حکمت یکپارچگی نظر و عمل که مطابق روایات مصداق حکمت بالغه است، می رساند؟

فاتح راد در پایان سخنان خود ضمن اشاره به بخش های پایانی قطعنامه 598 که از سوی امام (ره) اشاره به منطق جدیدی می شود، گفت: در قرآن و نهج البلاغه حتی یکبار عقل نظری از عقل عملی منفک نشده است. ارسطو بود که نخستین بار این کار را کرد. ما از این حیث در غفلتیم. منطق مورد نظر ما برگرفته از حیات معصوم، نه منطق جزء به کل (منطق استقرایی)، نه منطق کل به جزء(منطق قیاسی)، نه منطق جزء به جزء(منطق تمثیلی) بلکه منطق معصوم است. همچنان که شیخ محمود شبستری ضمن شعری به آن اشاره میکند که: تفکر رفتن از باطل سوی حق/ به حزو اندر بدیدن کُل مطلق.

**9222**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نشست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان

تجمع دانشگاهیان دانشگاه شریف در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین ظهر امروز برگزار شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دانشجویان دانشگاه‌های کشور این هفته در حمایت از  خیزش جهانی برای محکومیت رژیم صهیونیستی تجمعات اعتراضی برگزار و جنایات این رژیم را محکوم کردند.

در همین راستا ظهر امروز در ادامه این تجمعات اعتراضی در حمایت از خیزش دانشجویان جهان، دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه شریف تجمع و ضمن حمایت از خیزش دانشجویان جهان و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.

به گزارش تسنیم، تظاهرات گسترده دانشجویان علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، در مدت کوتاهی به چهل دانشگاه دیگر در آمریکا و سایر کشور‌ها از جمله فرانسه، کانادا و استرالیا نیز سرایت کرده است.

علاوه بر این، مردم برخی از کشور‌های جهان همچون اسپانیا، ژاپن، یونان و آلمان با گذشت 205 روز از این جنایت‌ها، در حمایت از فلسطین دست به اعتراض زدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • تجمع دانشجویان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • ادامه حمایت دانشجویان ایرانی از خیزش دانشجویان در جهان/ دانشجویان شریف تجمع کردند+ فیلم
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم