Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، راه‌اندازی پایگاه داده ملی را از الزامات مقابله با بحران دانست و گفت: تا زمانی که نتوانیم یک پایگاه داده ملی راه‌اندازی کنیم، همین روند را طی خواهیم کرد و برای این که بتوانیم پس از بروز بحران، به سرعت با آن مقابله کنیم به داده‌های به روز مکانی نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایرنا از نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی که عصر امروز (سه‌شنبه) به همت سازمان نقشه برداری کشور و به میزبانی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، «علیرضا قراگوزلو» مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور به عنوان یکی از سخنرانان این نشست به نقش علمی و اجرایی این سازمان در مدیریت بحران سیل اخیر اشاره کرد و گفت: سال 81 در کشور تحقیقی انجام شد در خصوص تبعاتی که سوانح جمعی در کشور رقم می زنند.
بر اساس این تحقیق رویداد سیل به عنوان مهم‌ترین رویدادی که خسارات قابل توجهی به کشور وارد می‌کند در صدر لیست قابل مشاهده است. این تحقیق در سال‌هایی انجام شد که ما با مشکل خشکسالی رو به رو بودیم و هنوز این دامنه تغییر اقلیم مطرح نبود.
وی افزود: در خصوص سیل می‌توان سه دسته عوامل را مورد تاکید قرار بدهیم؛ دسته اول مسائل جوی هستند که باید مرتب روی آن‌ها کار شود و برایش برنامه‌ریزی کرد. با توجه به تغییرات اقلیمی و مسائلی که اکنون شاهد هستیم جزو اولویت‌های نخست است که در مطالعات سیل باید به آن توجه کرد و عوامل فیزیکی مانند کاربری اراضی، تغییرات روی سطح زمین، میزان نفوذپذیری خاک، توپوگرافی سطح زمین و شیب زمین نیز دسته دوم را تشکیل می‌دهند.
قراگوزلو در خصوص دسته سوم عوامل ایجاد سیل گفت: احداث سدها، پل ها در مناطق مسکونی، شهرها، صنایع و سایر فعالیت ها نیز در دسته سوم قرار می‌گیرند. آنچه در این بین باید به آن توجه شود این است که چرا ما فکر می‌کنیم احداث سد خوب است یا بد؟ در تمام دنیا ساخت سد اصول خاص خود را دارد. مسئله ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌ها باید به شکل جدی در کشور مورد توجه قرار بگیرد.
او تصریح کرد: سازمان‌هایی مانند محیط زیست و برنامه و بودجه در کشور می‌توانند درباره ساخته شدن یا نشدن سدها و تاثیراتی که روی محیط زیست، بلایا و سوانح دارند مطالعه و پس از بررسی تمام ابعاد، موافقت یا مخالفت خود را اعلام کنند.
عضو هیات علمی آموزشکده نقشه برداری در ادامه به مسئله آمایش که توسعه کشور با آن گره خورده، اشاره کرد و گفت: تقریبا در همه کشورهای پیشرفته دنیا، تمام مسائل مربوط به سوانح و حوادث طبیعی در طرح آمایش دیده می‌شود؛ ظرفیت‌های محیط زیست، تاب‌آوری محیط، تمام تاثیرات متقابل اقتصادی و محیط زیست بررسی می‌شود و اگر به این نتیجه رسیدند که این طرح در مواقع بروز بحران نیز مقاومت و کمک کند، اجازه احداثش را می‌‌دهند.
وی تاکید کرد: در برنامه‌ریزی نیاز به داده‌های مکانی داریم، تا زمانی که زیرساخت مناسب برای «داده مکانی ملی در کشور» ایجاد نشود نمی‌توان به خوبی در زمان بحران عمل کرد. گذشته از این باید نقش نهادهایی مانند سازمان نقشه‌برداری و سازمان هواشناسی در مدیریت بحران جدی گرفته شود.
قراگوزلو به نقشی که داده‌های مکانی در پایش تغییرات در سطح زمین دارند، اشاره کرد و گفت: با سیستم‌ها و دیتاهای به روزی که وجود دارد، باید به شکل آنلاین همه چیز را رصد و سازمان‌های مرتبط با موضوع بحران را نیز با این اطلاعات درگیر کرد. فرآیند برنامه‌ریزی و توسعه کشور اگر بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به پایداری انجام شود، قطعا به نتیجه نخواهد رسید.
به گفته وی هیچ کجای دنیا کسی نمی‌تواند درباره توسعه و برنامه‌ریزی صحبت کند، اما میان صحبت‌هایش خبری از داده‌های مکانی و نقشه‌ها نباشد. این که ما هنوز به این مسئله توجه نمی‌کنیم و به سازمان‌هایی مانند سازمان نقشه برداری اهمیت کافی نمی‌دهیم جای تامل دارد.
او در ادامه به یکی از این تصمیم‌گیرهای نادرست که بدون استفاده از داده‌های مکانی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: یک روز تصمیم گرفتند سدی را روی بهمنشیر بسازند، منابع مرتبط با سدسازی بهمنشیر را مطالعه و بر نقشه‌های خود تاکید می‌کردند. بر اساس آن برنامه‌ریزی کردند، سد را ساختند و نتیجه‌اش هم اتفاقاتی است که رخ داده است.
مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: اگر قبل از هر تصمیمی، طی یک روال منطقی، بر پایه طرح آمایش سرزمین در کشور، تمام منابع اکولوژیک، فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و تمام ظرفیت‌های کشور را بسنجیم و با کمک داده‌های مکانی در سطح ملی نقشه‌سازی کنیم، تاثیراتش بر محیط زیست را بسنجیم، بهترین مکان را برای احداث آن بیابیم و بعد برای سدسازی تصمیم بگیریم، به نتایج بهتری خواهیم رسید.
نشست تخصصی «مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی» با حضور متخصصان، کارشناسان و استادانی از دانشگاه‌های ایران و آلمان به میزبانی سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد.
علمی **9207** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سازمان نقشه برداري داده هاي مكاني سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلانشهرهای کشور گفت: سرویس استعلام ملک از سازمان ثبت اسناد کشور به صورت پایلوت در اختیار شهرداری‌های قم و تبریز قرار گرفته و به زودی در کلانشهرهای راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، سی‌امین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرها امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست که به ریاست یاسر اسدپور رئیس و امیر بیات دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و رؤسای فناوری اطلاعات ۲۰ کلانشهر کشور تشکیل یافته بود، مباحث مرتبط با موضوع توسعه پروژه‌های فیبرنوری (جهت ارائه اینترنت پرسرعت به منازل و کسب‌وکارها) و همچنین ایجاد ارتباط سیستمی بین سامانه‌های شهرسازی شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد کشور بررسی شد.

اسدپور در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت توسعه فیبرنوری و کمک شهرداری‌ها برای پیشرفت و توسعه شبکه‌های فیبرنوری در کشور و به ویژه کلانشهرها اظهار کرد: کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و مدیران فاوای کلانشهرها وظیفه سنگینی در راستای این پروژه دارند.

وی در این راستا افزود: از یک سو باید تلاش داشته باشند که شرایط را برای اجرای پرشتاب این پروژه فراهم سازند و از یک طرف نیز باید سعی کنند در اجرای پروژه ملی فیبرنوری، شهروندان کمتر به زحمت بیافتند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: در اجرای پروژه فیبرنوری همچنین منافع شهرداری و شهروندان به صورت دوسویه لحاظ شود.

اسدپور با اشاره به دعوت از معاون فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد کشور به نشست بیست‌وهفتم کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند تصریح کرد: با همکاری و مساعدت ایشان و پیگیری‌های لازم از سوی کمیسیون و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم سرویس استعلام ملک از سوی سازمان ثبت اسناد در اختیار کلانشهرها قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سرویس به صورت پایلوت در اختیار شهرداری‌های قم و تبریز قرار گرفته است و به زودی در اختیار تمامی کلانشهرهای کشور قرار خواهد گرفت.

اسدپور یادآور شد: سرویس استعلام ملک می‌تواند به شهرداری‌ها در فرآیند صدور پروانه الکترونیکی و به‌روزرسانی دیتابیس و اطلاعات مالکین کمک فراوانی کرده و در راستای تکریم ارباب رجوع و شهروندان گام مثبتی برداشته شود.

در این ادامه این نشست آنلاین هریک از رؤسای سازمان‌های فناوری اطلاعات کلانشهرها گزارشی از میزان پیشرفت پروژه فیبرنوری در شهرهای خود ارائه و همچنین ایرادات و کاستی‌های آن را تشریح کردند که ریاست کمیسیون وعده پیگیری موارد مطرح شده را از مجمع کلانشهرها و سازمان تنظیم مقررات رادیویی را داد تا با برطرف کردن موانع پیشرفت پروژه در کمترین مدت ممکن با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یابد.

در پایان این نشست سه ساعته حجازی ریاست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز طی سخنانی به مزایای سامانه ارتباط سیستمی شهرداری با ثبت اسناد کشور اشاره کرد و ریاست کمیسیون نیز از پیگیری و جدیت ریاست فاوای قم قدردانی خود را ابراز کرد.

کد خبر 750171

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران
  • حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • برگزاری نشست‌های تخصصی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری
  • بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • به روز رسانی نقشه شهر همدان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز