Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فرهنگی در صحن علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر علوم درباره عدم توجه این وزارتخانه به توسعه و تصویب رشته‌ها و حمایت از آموزش‌های کاربردی، مهارتی و مرتبط با مشاغل موجود، گفت: یکی از مسیر‌های اشتغال در کشور آموزش‌های مرتبط با اشتغال است، در حالی که شاهدیم بخش‌های آموزش‌های عالی که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، با مشاغل مورد نیاز و نیاز‌های اقتصادی کشور منطبق نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وزارتخانه درخصوص مراکز آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که مرتبط با مشاغل و مهارت‌های آموزشی علمی کاربردی در دستور کار قرار دارند، رفتار مناسبی ندارد و از آنها به درستی حمایت نمی‌کند.

نماینده تبریز تصریح کرد: مناسب بود به جای این رفتار، تقویت و رسمیت دادن به آموزش‌های کاربردی این دوره‌ها و استانداردسازی آن‌ها و تقویت آن‌ها مبادرت می‌کرد و مسیر را که منطبق با مصالح کشور است، با جدیت پیگیری کند، در سال‌های اخیر شاهد کاهش آموزش مهارت‌های کاربردی در مقاطع مختلف بودیم، آمار دانشجویان مهارتی از ۶۰۰ هزار دانشجو در سال ۹۲ به ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۵ و ۱۳۰ هزار نفر در سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است و رشته‌هایی که به فارغ التحصیلان بیکار اضافه می‌کنند به طور جدی مورد حمایت هستند و به صورت نسبی در حال گسترش هستند و مشکل بودجه و امکانات ندارند.

فرهنگی تاکید کرد: طبق چشم انداز دانشجویان مهارتی باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسند، ولی با حمایت‌های فعلی وزارت علوم امکانپذیر نخواهد بود. بسیاری از مراکز جامع علمی کاربردی تعطیل شده اند، مدافع آموزش عالی در دولت وزارت علوم است و می‌تواند به آمار‌ها و اولویت بندی برنامه‌ها اعتراض کند. واحد‌های جامع علمی کاربردی که در طول یکی دو سال گذشته تعطیل شده اند، بعضاً از دیوان عدالت اداری حکم گرفتند یا دوباره احیا شدند، این از وزار علوم قابل قبول نیست.

نماینده تبریز ادامه داد: پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی امکانپذیر نیست. درخصوص تکنیک‌های جدید بورس، اینترنت اشیا و رشته‌های نو هیچ برنامه مدون و مشخصی وجود ندارد و در دستور کار وزارت علوم هم نیست. خیلی از دوره‌هایی که مورد پذیرش در علوم محض هستند و مابه ازایی در حوزه اشتغال ندارند، کاهش در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، باید دوره‌های جدیدی مناسب بازار کار تدوین شود و حمایت‌ها از آن صورت گیرد. واحد‌هایی که تعطیل شده و می‌شوند، واحد‌هایی هستند که ریالی از دولت بودجه نمی‌گیرند، این‌ها هزینه هایشان را از دانشگاه هایشان تامین می‌کردند، اما در یک روند کاهش قرار گرفته اند. چرا این اتفاق برای دانشگاه‌هایی که صرفاً هزینه می‌کنند رخ نمی‌دهد؟

وی اظهار کرد: این شرایط مطابق با وضعیت فعلی کشور نیست، اگر نظارت‌ها را افزایش می‌دادند، این مشکلات به وجود نمی‌آمد. رشته‌هایی که بیش از ۵۰ سال سابقه دارند باید بروند در دانشگاه‌هایی که یکی دو دهه بیشتر سابقه ندارند، این چه سیاستگذاری و اولویت گذاری است؟

فرهنگی تصریح کرد: وزیر علوم ضمن توضیحاتی که از گذشته دادند، وعده‌هایی برای آینده دادند، اما در حد مطلوب شرایط فعلی کشور نبود. ایشان گفت که برخی واحد‌های علمی کاربردی به مستخدمان و کارمندانشان آموزش می‌دادند، چرا اجازه می‌دادید چنین کاری انجام دهند، ضابطه می‌گذاشتید. مگر این‌ها زیرمجموعه شما نیستند؟ مگر سیاست‌های این‌ها را وزارت علوم تعیین نمی‌کند؟ چرا آن‌ها را منع نکردید؟ ضمن اینکه با اطلاعاتی که بنده دارم، اطلاعاتی که به شما دادند دقیق نیست.

عضو کمیسیون صنایع اضافه کرد: واحد‌های متعددی را سراغ دارم که تعطیل شده اند در حالی که هیچگونه اشکالی که فرمودید، نداشتند و در حال حاضر مکان آن‌ها تبدیل به فضای اداری شده، قبل از شما بودجه نمی‌گرفتند و در حال حاضر دانشجویان آن‌ها سوق پیدا کرده اند به سمت آموزش‌های زیرزمینی، زیرا آموزشی به طور رسمی داده نمِی شود. بسیاری از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مستقیماً به بازار کار هدایت می‌شدند، استدلال شما پذیرفته نیست.

نماینده تبریز گفت: بیش از ۳۵ درصد دانش آموزان متوسطه در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس کار و دانش کشور مشغول به کار هستند، در ۵ سال آینده پیش بینی شده است این آموزش‌ها به ۴۵ درصد برسد، یعنی میلیون‌ها نفر در مقاطع تحصیلی پایین‌تر از آموزش عالی در حال تحصیل آموزش‌های مهارتی در مقطع متوسطه هستند، شما باید تحرک مناسبی داشته باشید تا به سرعت بتوانید خود را برسانید به پاسخگویی به این جمعیت عظیمی که از شما انتظار آموزش عالی دارند، به ذهن کسی هم نرسد که اگر در هنرستان درس می‌خواهند نیازی به آموزش عالی ندارد.

فرهنگی اظهار کرد: دوره‌های غیرآکادمیک و غیرحرفه‌ای گواهی می‌دهند، که باید ارزش استخدامی داشته باشند، آموزش‌های بی ربط ارزش استخدامی داشته و آموزش‌های مرتبط ارزش استخدامی ندارند، این چه فاجعه‌ای در کشور است. از حضرتعالی انتظار داشتیم دفتری را که مربوط به تامین بودجه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است، مداخله می‌فرمودید و با رئیس سازمان صحبت می‌کردید که بودجه‌ای به دانشگاه بدهند که شما بتوانیم پاسخگوی استان‌ها و شهرستان‌ها باشید. فردا ۵۰ درصد آموزش عالی کشور باید پاسخگوی هنرآموزان و هنرجویان باشد. این با مدیریت فعلی و با چشم انداز فعلی سازگار نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: انتظار دارم آن چیزی که تاکنون گفته و شنیده شد، واقعا عملیاتی کنند و نشستی با ایشان داشته و قولی از ایشان بگیریم که اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد باشیم. بنده از توضیحات قانع نشدم، اما درخواست می‌کنم به رأی گذاشته نشود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد

علیزاده گفت: طی دوره اول نمایندگی‌ام در مجلس شورای اسلامی، از طریق دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ایجاد دانشکده علوم پزشکی در دامغان اقدام شد که نتیجه‌بخش نبود.

وی به سابقه موافقت برای توسعه آموزش و خدمات پزشکی در دامغان اشاره کرد و ادامه داد: طی توافق با وزارت علوم، مقرر شد که طی افقی چهار ساله رشته های دانشکده علوم پزشکی در دانشکده بهداشت در دامغان اضافه شود و پس از آن برای ایجاد دانشکده علوم پزشکی اقدام شود که بسیار زمان‌بر بود.

علیزاده اضافه کرد: با توجه به زمان طولانی تا چهار سال آینده و طی مراحل اداری لازم برای آن، دیدارهایی با دولتمردان و مسوولان مربوطه انجام شد و در نهایت، مهرماه سال گذشته در دیدار با دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قول مساعد در خصوص ایجاد دانشکده داده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد
  • علم الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشگاه تهران را رد کرد
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه