Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات دفن بهداشتی دام و طیور ناشی از وقوع سیل اخیر اظهار کرد: براساس بازدید‌های میدانی از استان‌های سیل زده، میان دام‌های تلف شده با دفن بهداشتی دام و طیور تفاوت‌هایی وجود دارد چرا که به سبب آب گرفتگی امکان دسترسی به تمام مناطق وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس آخرین آمار بیش از ۲۴ هزار رأس دام سبک، یک هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین، بیش از ۵۰ هزار کلونی زنبور عسل، یک هزار و ۱۰۰ مرکز پرورش و تکثیر ماهی در استان‌های آبزی پروری و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور در استان‌های سیل خیز تلف شدند که در مجموع همکاران سازمان دامپزشکی ۳ هزار راس دام و بیش از ۵۰۰ هزار قطعه طیور را دفن بهداشتی کردند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه فاجعه وقوع سیل در ۵ تا ۶ استان بسیار چشمگیر است، بیان کرد: با توجه به شدت وقوع سیل در برخی استان ها، اجازه ورود به همکاران برای برداشت لاشه، حمل و ضدعفونی تاجاییکه آب اجازه ورود می‌دهد، انجام شده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات میزان خسارت سیل و نحوه جبران آن در بخش کشاورزی کشور

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: تمامی مناطق خسارت دیده توسط همکاران با مواد ضد عفونی و سموم مختلف گندزدایی شدند، تا به محض فراهم شدن شرایط آواربرداری، لاشه‌های دام و طیور و آبزیان برای دفن بهداشتی به محل‌های مشخص انتقال داده شوند.

به گفته وی، مردم در بسیاری از مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها که طیور بومی بر اثر وقوع سیل اخیر تلف شدند با همکاران سازمان دامپزشکی به منظور دفن بهداشتی، ضد عفونی و سم پاشی منطقه تماس گرفتند که به این ترتیب اکیپ‌های دامپزشکی بلافاصله به محل اعزام می‌شوند.

رفیعی پور در ادامه افزود: براساس هشدار‌های سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان ها، همکاران دامپزشکی به دامداری‌های آن منطقه مراجعه می‌کنند و دام‌ها را قبل از اینکه در معرض سیل قرار گیرند به محل‌های امن انتقال می‌دهند و اقدامات بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تزریق دارو‌های ضد انگل و غیره انجام می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکیپ‌های واکنش سریع در ۵ منطقه کشور حضور دارند، اظهار کرد: هم اکنون اکیپ‌های واکنش سریع در مناطقی که در حالت آماده باش و هشدار هستند، اعزام شدند چرا که اکیپ‌های واکنش سریع دارای خودرو‌های ویژه با امکانات کامل در حوزه سم، واکسن و دارو‌های ضدعفونی هستند که پس از اعزام به منطقه نسبت به دفن بهداشتی طیور و سم پاشی منطقه اقدام می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان دامپزشکی این آمادگی را دارد که به محض درخواست استان و شهرستان‌های سیل خیز که امکان دسترسی به مناطق سیل زده وجود دارد، بنا به نیاز استان اکیپ‌های واکنش سریع را از استان‌های معین اعزام کند.

انتهای پیام/

 میان تلفات دام و طیور با دفن بهداشتی در استان های سیل خیز تفاوت وجود دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دامداران اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ علیرضا رفیعی پور گفت: در این مدت تیم های ثابت و سیار دامپزشکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی استان البرز بازدید کردند که هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ۶ هزار کیلوگرم آن معدوم شد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم البرز ۱۶۱ هزار راس دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در این استان ذبح شد.

رفیعی پور یادآورشد: ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که باید نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم .

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور طی سال گذشته در البرز کشتار شد که ۷۳ هزار کیلوگرم آن غیر قابل مصرف بود.

وی بیان کرد: در این مدت ۹۲ هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد غذایی البرز داشتیم که فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی غیر بهداشتی تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: یک هزار و ۸۵۴ صدور پروانه صادر شده و اکنون ۴۸ مرکز نهاده های دامی های تک داریم.

دیگر خبرها

  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه