Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-09@02:04:41 GMT

نخستین محفل شعر محلی با گویش یزدی در تفت برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۷۷۴۵

نخستین محفل شعر محلی با گویش یزدی در تفت برگزار شد

به گزارش ایرنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این محفل گفت: متاسفانه به دلیل وجود برخی شرایط خاص و رسانه های فراگیر لهجه ، معیار بر رسانه ها حاکم شد و هر چیزی خارج از آن امکان موفقیت ندارد و عملا به گویش غیر جدی و طنز آلود معنی می شود.
مجید جوادیان زاده افزود: جای فعالیت های علمی و پژوهشی و ثبت آواها در جامعه بسیار خالی است ، اگر به این امر پرداخته شود بسیاری از تلفظ های اصیل در آن یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: برگزاری این محفل اقدامی بسیار ارزشمند است که توانسته ایم به صورت جدی به شعر و گویش های محلی بپردازیم و طبع های شاعرانه را تقویت کنیم .
جوادیان زاده در ادامه با بیان اینکه امروز باید هویت اجتماعی و فرهنگی و بومی خود را تقویت کنیم تصریح کرد: ما شعر با لهجه های بومی کم داریم باید با برگزاری چنین برنامه هایی این گویش ها را ثبت کنیم و در کتابی آثار گویش های برگزیده استانی چاپ شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: این جشنواره با هدف ارج نهادن و پاسداشت گویش های محلی استان برگزار شده است.
وی ادامه داد: یکی از پیام های این محفل باید انتقال فرهنگ بومی و محلی به نسل های آینده باشد زیرا زبان هنر و فرهنگ و شعر استعداد خوبی در گفتمان ها و انتقال فرهنگ دارد.
همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت و دبیر اجرایی نخستین محفل خودمونی شعر محلی با گویش های بومی استان یزد گفت: 120 اثر از 38 شاعر استان به دبیرخانه این محفل ادبی ارسال شد که توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
احمد ذاکری نژاد افزود: یکی از اهداف مهم این محفل ادبی شناسایی شاعران بومی سرا در کنار بیان ویژگی های نابِ فرهنگ، سنن و آداب و رسوم محلی و بومی استان یزد با ادبیات شاعرانه و ترویج و گسترش شعر به گویش محلی و پاسداشت لهجه و گویش های شیرین محلی در استان است.
وی خاطر نشان کرد: محفل یاد شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین دستگاه های فرهنگی برگزار شد و امیدواریم این رویداد به خوبی استمرار پیدا کند.
در این مراسم از آثار برگزیده این محفل ادبی تجلیل شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری تفت در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
2088/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اجتماعی و فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جامعه شعر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره دست سازه‌های آبی با معرفی آثار برتر پایان یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشنواره دست سازه‌های آبی صبح چهارشنبه همزمان با گرامیداشت مقام معلم با حضور مسؤولان، معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی در سالن تربیت آموزش و پرورش شهرستان تربت جام با معرفی آثار برتر پایان یافت.

در این مراسم حسین امامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برگزاری جشنواره‌ها در حوزه آب و خلق آثار ادبی در زمینه این مایع حیاتی به افزایش آگاهی مردم نسبت به منابع و استفاده بهینه از آب کمک می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان ر ضوی با اشاره به این که از طریق هنر می‌توان جامعه را هدایت و فرهنگ سازی کرد. خاطر نشان کرد: اهالی فرهنگ و هنر برای تنویر افکار عمومی نسبت به استفاده بهینه آب و کمک به توسعه سازه‌های آبی در کشور رسالت دارند.

وی تصریح کرد: باید به موضوع فرهنگ سازی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه توجه جدی شود که مسؤولیت و رسالت آن متوجه اهالی فرهنگ و هنر و دست اندرکاران این بخش است.

استفاده از ظرفیت دانش آموزی به عنوان سفیران و مبلغین آب در بین خانواده‌ها

همچنین در این مراسم مرتضی اشراقی، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان تربت جام در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره دست سازه‌های آبی استفاده از ظرفیت دانش آموزی به عنوان سفیران و مبلغین آب در بین خانواده‌ها بود.

ارسال ۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

سعید روزی، مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به این که این جشنواره برای نخستین بار در کشور توسط روابط عمومی آب و فاضلاب خراسان رضوی طراحی و اجرا شده است ضمن قدردانی از شرکت کنندگان در جشنواره گفت: ایده جشنواره دست سازه‌های آبی از سال ۸۵ در مدارس کشور مطرح شد و برای اولین بار در خراسان با محوریت تربت جام وبا این شکل و شمایل برگزار شد.

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: نخستین جشنواره دست سازه‌های آبی با محوریت ارزش آب و کم آبی، پیشینه و تمدن، بهینه سازی چرخه آب، خلاقیت و نوآوری، قصه نویسی برگزار و تعداد ۱۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و با رأی هیئت داوران تعداد ۳۰ اثر برتر انتخاب شد.

فرهنگ‌سازی در حوزه صرفه جویی در مصرف آب بسیار مهم و اثرگذار است

حجت الاسلام یدالله دامن پاک مدیر آموزش و پرورش تربت جام گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه صرفه جویی در مصرف آب بسیار مهم و اثرگذار است و برای آینده کشور و زندگی راهی جز صرفه جویی و استفاده بهینه از آب نداریم.

گفتنی است؛ در این مراسم اساتید موسیقی مقامی شهرستان غلامحسین غفاری، فاروق کیانی و مردانشاهی با اجرای دوتار نوازی در کنار اجرای دکلمه و سرود و حرکات آئینی هنرنمایی کرده و مراسم شاد و مفرحی را برای دانش آموزان فراهم کردند، در پایان با اهدای لوح و جوایزی از دانش آموزان برتر جشنواره تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6100404

دیگر خبرها

  • «جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود
  • زنجان میزبان محفل شعر قرار خبرگزاری تسنیم شد
  • نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است
  • نخستین جشنواره دست سازه‌های آبی با معرفی آثار برتر پایان یافت
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • سندهای به روز شده رفسنجان به دست مردم بومی قشم رسید
  • حضور ۲۴ تیم در نخستین رویداد فناورانه مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی قم
  • آغاز به کار نخستین مدرسه طرح ترافیک کشور در کرمانشاه
  • نخستین یادواره شهدای روحانی شهرستان مُهر برگزار شد
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی