Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@04:06:51 GMT

تفکر ولایی در اشعار حمیدرضا برقعی مشهود است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۱۹۹

تفکر ولایی در اشعار حمیدرضا برقعی مشهود است

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از پنجمین مجموعه شعر سیدحمیدرضا برقعی با نام «یحیی» عصر روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین (۱۳۹۸) با حضور محمدعلی مجاهدی، اسماعیل آذر، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، سیدجواد شرافت، حنیف طاهری، نجم‌الدین شریعتی و جمعی دیگر از شاعران در خانه مهر رضا (ع) برگزار شد.

در مراسم رونمایی از تازه‌ترین مجموعه اشعار حمیدرضا برقعی، قاسم صرافان و محمد میرزایی از شاعران جوان، به شعرخوانی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حنیف طاهری از مدیحه‌سرایان کشور نیز یکی از اشعار حمیدرضا برقعی را که درباره حضرت علی‌اکبر (ع) است، اجرا کرد.

محمدعلی مجاهدی، شاعر و منتقد ادبی پیشکسوت در این مراسم گفت: با تورقی که در کتاب داشتم، می‌توانم بگویم نسبت به سایر آثار وزین و متین‌تر است. به نظرم مخاطب مسیر تکاملی شعر برقعی را در کتاب «یحیی» می‌تواند مشاهده کند. خط فکری این شاعر جوان یک خط مشی مشخص و تفکر ولایی در آثار او مشهود است.

وی بخش دیگر از سخنان خود را به شعر آئینی اختصاص داد و اشاره کرد: قلمرو شعر آئینی بسیار پر رمز و راز و با قلمرو مطلق شعر فارسی متفاوت است. ما در شعر آئینی با مقوله‌های بسیاری سروکار داریم؛ توحید، اخلاق، معرفت، عرفان از این قبیل مضمون‌هاست و جنبه‌های بیداری و رهایی اجتماعی و در نهایت شعر ولایی دیگر مضامین است.

مجاهدی همچنین درباره نسبت آثار برقعی با قلمرو شعر آئینی ایران گفت: ما در آثار برقعی این قطعه از پازل شعر آئینی را بیشتر می‌بینیم که خودنمایی و دلربایی می‌کند. البته او آثار اجتماعی خوبی هم سروده است، اما در شعر ولایی انصافاً آثارش با مجموعه‌های قبلی متمایز بوده و رشد و تکامل در آن مشهود است.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم نیز در آئین رونمایی کتاب «یحیی» گفت: انتشارات فصل پنجم، پنج مجموعه شعر از آثار حمیدرضا برقعی را منتشر کرده که تلاشمان بر این است تا هر پنج مجموعه را در یک در یک قاب با عنوان «پنجره مجال» جمع آوری کرده و در نمایشگاه کتاب پیش رو به مخاطبان عرضه کنیم. انتشار این آثار از سوی نشر فصل پنجم توفیقی برای ما محسوب می‌شود.

وی در پایان سخنانش گفت: نشر ما به صورت تخصصی در حوزه کتاب و مجموعه شعر کار می‌کند و طی ۱۰ سال فعالیت خود در این حوزه ۸۱۰ مجموعه را به چاپ رسانده است؛ قرار گرفتن در این عرصه کار سختی است و امید داریم تا آثار بیشتری را در این عرصه کار کنیم.

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از دیگر مهمانان این مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: سیدحمیدرضا برقعی یکی از بهترین شاعران جوان معاصر در عرصه شعر آئینی و غیر آئینی است. او همچنین برای رشد و غنای شعر معاصر ایران نیز طی سال‌های مختلف با برگزاری کنگره‌ها و محافل شعری، فعالیت در انجمن‌ها و همچنین جلسات پنجره، زحمت بسیاری کشیده و کارنامه او از این جهت نیز درخشان است.

هادی جان‌فدا نیز در این مراسم گفت: مدتی پیش با یکی از مسئولان فرهنگی کشور صحبت کردم و بیان شد که در چند سال اخیر ما در فضای شعر ولایی شاید ۱۰ مجموعه مستقل نداشته باشیم اما تولد «یحیی» در این بی‌کتابی اتفاق مبارکی است.

اسماعیل آذر نیز در این مراسم حضور داشت و اشعاری را نیز برای مخاطبان خواند و گفت: حمیدرضا برقعی بسیار فعال است و همواره به سمت جلو حرکت می‌کند. شعر به تعبیر آئینی بودنش از زمان سنایی غزنوی آغاز می‌شود. یعنی پیکره شعر سنایی قرآن است و اگر قرآن را در رأس شعر آئینی قرار دهیم. به این اعتبار از «حدیقه الحقیقه» سنایی و بعد همه شاعران با قرآن زندگی کرده و شعر سرودند.

نجم‌الدین شریعتی از مجریان رسانه ملی و از حاضران در این مراسم روی سن رفت و گفت: من حمیدرضا برقعی را همیشه ستوده‌ام؛ به خاطر معرفتی که پشت اشعارش نهفته است. اشعار او قصه مفصلی است که می‌توان درباره آن‌ها صحبت کرد، اشعاری که مستند به آیات و روایات است و این شعر برقعی را متمایز می‌کند.

وی افزود: شکل گیری «یحیی» را به او تبریک می‌گویم و امیدوارم در زمره آثار بی‌بدیل شعر آئینی و معاصر باشد. من همیشه ابتدای هر برنامه «سمت خدا» سعی می‌کنم از سروده‌های شاعران را بخوانم؛ چرا که فکر می‌کنم شعر در رسانه مهجور است و شعر رسالتی دارد که ما از آن غافلیم.

حمیدرضا برقعی شاعر مجموعه «یحیی» در پایان مراسم بیان کرد: اشعاری که در این مجموعه چاپ شده به جز سه یا چهار شعر اشعاری هستند که بارها در فضای مجازی آنها را شنیده‌اید یا من در مراسم‌های مختلف آن را اجرا کرده‌ام. اما لطف این کتاب در این است که همه اشعار را در یک مجموعه جمع شده و به راحتی در دسترس است. حتماً نواقصی دارد که در این صورت در چاپ‌های بعد اصلاح خواهد شد.

این شاعر آئینی در پایان مراسم سه شعر از تازه‌ترین سروده‌های مجموعه خود را برای حاضران خواند. سپس حضور محمدعلی مجاهدی، جواد محمد زمانی، اسماعیل آذر و برقعی از کتاب «یحیی» رونمایی شد.

کد خبر 4593135

منبع: مهر

کلیدواژه: حمیدرضا برقعی خانه مهر رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهری‌پور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران‌شناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام می‌دادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره‌شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق‌محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش‌اندوزی می‌پرداخت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم‌نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه‌گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه‌کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناخته‌شده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال‌شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی در پایان بیان کرد: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 6087717

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • فرماندار جدید کاشان معارفه شد + سوابق
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش