Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:52:44 GMT

کشور به آرشیو ملی بحران نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۲۲۳

کشور به آرشیو ملی بحران نیاز دارد

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کشور امروز شبکه آرشیو ملی بحران ندارد که باید با کمک دانشگاههای کشور این مرکز ایجاد شود.

دکتر سید یاسر بنی هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: درحقیقت مدیریت بحران به صورت یکپارچه و سیستمی در کشور وجود ندارد و حادثه سیل اخیر می تواند آغازی بر شکل گیری آرشیو ملی بحران در ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وجود حوادث طبیعی تکرارپذیر در کشور ادامه داد: اگر مطالعات مربوط به این حوادث در گذشته سندسازی می شد و دراختیار مدیران و دانشگاهیان قرار می گرفت برای تصمیم گیری در برخورد با حوادث غیر مترقبه بسیار راهگشا بود، چون باید حوادث را از جنبه های مختلف علمی بررسی کرد تا در مواجهه با بحرانها کمترین خسارت به کشور وارد شود.
دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد که اخیرا از مناطق سیل زده جنوب کشور بازدید کرده است گفت: مدیران اجرایی، درگیر مسائل روزمره کشورهستند و قدرت و زمان کافی برای تبدیل مشکلات به مسائل علمی را از دست داده اند لذا دانشگاهها باید در کنار ارگانهای دولتی مشکلات را به صورت علمی ریشه یابی کنند و راه حل ارائه دهند.
بنی هاشمی افزود: دانشگاهها باید الگوسازی مناسبی برای شهرها داشته باشند و شهرها نیز می توانند الگویی برای کشور باشند و آن گاه می توانیم برای دنیا نیز الگوسازی کنیم.
وی ادامه داد: اگر با طبیعت آشتی کنیم و قواعد آن را بشناسیم طبیعت می تواند در خدمت انسانها قرار گیرد تا دچارصدمات کمتری شویم اما ما متاسفانه طبیعت را درست نشناختیم و مسائل آن را به صورت علمی بررسی نکرده ایم تا به جای تقابل با طبیعت شرایط بهتری برای زندگی خود فراهم کنیم حال اگر دوباره به حریم رودخانه ها تجاوز شود و درهمان مناطق ساختمانی بنا شود این به معنی بی توجهی به بحران است.
دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی با اشاره به تاثیر اقتصاد تک بعدی برمردم این مناطق گفت: سیلاب باعث شده دامداری و کشاورزی در بیشتر مناطق استانهای خوزستان و لرستان از بین برود و به همین دلیل آسیب پذیری اجتماعی زیاد شده است و مردم این مناطق سرمایه زندگی خود را از دست داده اند و درگیر شوک عمیقی که بر آنها وارد شده هستند وبه همین دلیل نیازبه یک بازیابی روانی در این مناطق وجود دارد.
بنی هاشمی با اشاره به ایجاد کمیته مسئولیت اجتماعی و فرهنگی مجمع صنفی اساتید دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این کمیته خود را موظف به پیگیری و حل مشکلات جامعه می داند و می خواهد وظیفه اجتماعی خود را در قبال جامعه انجام دهد لذا با راه افتادن سیل اخیر و به پیشنهاد این کمیته تصمیم گرفته شد به غیر از ارائه کمکهای نقدی و غیر نقدی استادان دانشگاه بتوانند با پیشنهادهای علمی خود به حل این بحران کمک کنند و مسائل و مشکلات پیش آمده در قالب علمی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به این که استان خراسان رضوی به عنوان معین خدمت رسانی به سیل زدگان استان گلستان انتخاب شد وهمچنین فروکش کردن بارشها در منطقه آق قلای گلستان تصمیم براین شد که گروه منتخب اساتید به منطقه جنوب کشورو خوزستان که درآغاز بحران قرار گرفته بود اعزام شوند تا به جمع آوری اطلاعات در مورد بحران پیش آمده و همچنین رفتار این حادثه طبیعی و برخورد جامعه با آن بپردازند.
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: درطی این سفر جلساتی با اساتید و مسئولان استانی خوزستان برگزار شد مثلا در دیدار با رئیس آب منطقه ای استان خوزستان مسئولیت سدهای این استان را نیز بر عهده دارد نحوه پایش سدها و مکانیزم تخلیه آب دشتها و همچنین مشکلات مسیر نهرها در بالادست این استان مورد کنکاش قرار گرفت.
بنی هاشمی با اشاره به شایعاتی که در مورد شکست سدها درمنطقه خوزستان منتشر شده است افزود: با توجه به نوع سازه سدها شکست آنها بعید به نظر می رسد و وضعیت سدها کنترل می شود.
وی ادامه داد: مردم در مورد اخباری که می شنوند به دانشگاهها و مراجع علمی اعتماد دارند و این افراد تاثیرگذار باید در اطلاع رسانی صحیح به مردم باید پیشگام باشند.
1922/2030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 دانشگاه فردوسي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علم و فرهنگ، باتوجه‌به گسترش روزافزون فعالیت‌ها و خدمات در فضای مجازی، شناخت، تجزیه‌وتحلیل و در کل پژوهش در حوزه فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده است. در این راستا و به دلیل فقدان پژوهش متمرکز بر روی وب در کشور، ایده‌ای با نام «وب پژوهی» از سال ۹۴ در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفت.

خوشبختانه موضوع «وب پژوهی» مورد استقبال جامعه علمی کشور قرار گرفته است و مقالات و پژوهش‌های متعددی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است.

کد خبر 6087272

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند