Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:45:14 GMT

جوانان اهرم پیشرفت کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۴۲۶

جوانان اهرم پیشرفت کشور

سمنان- ایرنا- کمتر کشوری در جهان مانند ایران، با 31 درصد، از چنین جمعیت جوانی برخوردار است، اهرمی توانمند در سرزمینی سرشار از گنج های پیدا و پنهان که می تواند توسعه و پیشرفت را در عرصه های مختلف با ترسیم چشم انداز مناسب رقم بزند.

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایطی که جوانان 31 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، این قشر از جایگاه ویژه ای برخوردارند، پس سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه جوان نیاز به شناخت علمی دقیق از وضعیت آن ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ضرورت دارد مطالعه و پژوهش در حوزه چالش های اساسی جوانان از مهمترین اولویت های مسوولان و برنامه ریزان کشور قرار گیرد تا توفیق ها در این زمینه ‌محقق شده و آینده درخشان و توسعه یافته ای نصیب کشور شود.
ناامیدی نسبت به آینده، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار روانی بر توده مردم به خصوص جوانان است، این مساله از عواملی چون تبعیض، شکاف طبقاتی، نبود عدالت اجتماعی و حتی فقدان شفافیت و پاسخگویی نشات می گیرد.
وجود نابرابری در جامعه در مسایلی مانند توزیع ثروت، فرصت ها و امکانات، مساله ای است که پیامدهای منفی آن به مراتب بیشتر از فقر است و از سویی زمینه ساز ایجاد بحران ها و شکاف های عمیق بین جوانان با حاکمیت، خانواده و حتی با نسل خود می شود.
بنابراین پاسخگو بودن مدیران نسبت به جامعه و مطالبات جوانان و همچنین اصلاح برخی قوانین، پذیرش صادقانه حقوق اساسی مردم، رفع موانع مشارکت جوانان و توزیع عادلانه قدرت، زمینه ساز تقویت امید و رفع هرگونه احساس نابرابری برای داشتن جامعه ای بانشاط توام با چشم اندازی روشن نسبت به آینده است.
بی شک، اشتغال مولد و مفید یکی از جمله نیازهای اصلی و مطالبه مهم جوانان کشور محسوب می شود، موضوعی که برای تحقق آن به همکاری مردم و نهادهای عمومی و دولتی مختلف نیاز است.
نقش قانون گذاران نیز در اشتغالزایی جوانان کشور اهمیت دارد، وضع قانون منع بکارگیری بازنشستگان از جمله اقدامات در این راستا بود، هرچند نیاز به وضع قوانین و بازنگری برخی از آن ها در حوزه جوانان و حمایت از این قشر در کشور احساس می شود.
نظام آموزشی کشور و مراکز دانشگاهی، علاوه بر آموزش مهارت های علمی به دانشجویان، باید دانش آموختگان آشنا به بازار کسب و کار پرورش دهند و دولت نیز زیرساخت های لازم را برای اشتغال جوانان فراهم کند.
بیانیه گام دوم انقلاب امیدبخشِ عصری نو و آینده ای درخشان با بهره مندی از توانایی جوانان در پیمودن قله های پیشرفت و اقتدار علمی و نیز مدیریت جهادی این قشر به منظور توسعه هرچه بیشتر ایران اسلامی است که مدیران و مسوولان کشور باید پیگیر تحقق این امر باشند.
استان سمنان با جمعیت بیش از 702 هزار نفر 193 هزار جوان دارد.
آمارها بیانگر این است که نرخ بیکاری در استان سمنان 6.6 درصد است که دستاوردی بزرگی محسوب می شود، این دیار جایگاه نخست کشور در شاخص توسعه فعالیت های جوانان را دارد.
شاخص توسعه جوانان به معنی بهبود وضعیت افراد جوان و توانمندسازی جوانان برای ساخت زندگی براساس شایستگی ها و قابلیت های آنان است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان، همزمان با ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، میزگردی با عنوان «مسائل حوزه جوانان» با حضور مصطفی مرادی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، حسین زیاری سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان، سعید خجسته فر مدرس دانشگاه و سرپرست انجمن سینمای جوان استان، سید حسین زرگر معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان و حسین کوکبی دبیر مجمع جوانان استان سمنان در این میزگرد حضور داشتند.
صاحب نظران در این میزگرد تاکید کردند، جدی گرفتن جوانان توسط مسوولان باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور می شود.

** جمعیت 193 هزار نفری جوانان در استان سمنان
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در این میزگرد با بیان اینکه جوانان یکی از مهمترین اقشار جامعه را تشکیل می دهند، گفت: اشتغال یکی از زیربنایی ترین مشکلات جوانان است که تامین این نیاز مقدمه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و برخورداری از استقلال مالی برای ازدواج این قشر محسوب می شود.
مرادی افزود: در عصر جدید و دنیای مدرن، فضای مجازی خیلی از جایگاه های سنتی را تغییر داده و به تبع مشکلات منحصر به خود را ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: جوانان به علت نداشتن برنامه برای گذران فراغت، بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند.
وی بیان کرد: از جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان، 193 هزار نفر معادل 27.5 درصد را جوانان به خود اختصاص دادند.

** سمنان جایگاه نخست کشور در شاخص توسعه جوانان
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: سمنان به نسبت استان‌های دیگر از نظر جمعیت جوانان در رده میانی کشور جای دارد، اما چیزی که مشخص است با گذر زمان، به سمت میانسالی در حرکت و جمعیت جوان آن رو به کاهش است‌.
وی با اشاره به برخی از شاخص ها، تصریح کرد: استان سمنان در شاخص توسعه جوانان طبق آخرین گزارش وزارت ورزش و جوانان رتبه اول و بالاتر از استان های توسعه یافته چون تهران و البرز قرار دارد.
مرادی اظهارداشت: آموزش و پرورش، سلامت و رفاه، اشتغال، مشارکت سیاسی و مشارکت مدنی در این شاخص مورد توجه قرار می گیرد.

** تغییر سبک در گذران اوقات فراغت
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان سمنان در میزگرد ایرنا با بیان اینکه نگاهی به گذشته نشان از وجود سرگرمی های سالم برای جوانان آن زمان دارد، گفت: بازی های بومی، محلی و دورهمی های خانوادگی باعث سرگرمی جوانان در آن زمان بود، اما اکنون گذران اوقات فراغت به یکی از دغدغه های این قشر تبدیل شده است.
زرگر با اشاره به تغییر در سبک گذران اوقات فراغت، تصریح کرد: استفاده نادرست از فضای مجازی می تواند در کاهش دورهمی ها و بی توجهی به سرگرمی های گذشته تاثیرگذار باشد، اما این فضا را نیز می توان با برنامه ریزی تبدیل به یک فرصت کرد.
وی، ورزش را به عنوان پایه ای برای ساختن آینده یک جوان ذکر کرد و افزود: علاقه به ورزش در بین جوانان رو به کاهش است که این مساله نیاز به بررسی دارد.
زرگر ادامه داد: بی توجهی جوانان نسبت به مقوله ورزش که موثر در نشاط اجتماعی است، نشانگر بی معنا شدن آینده برای نسل جوان است که مسالی نگران کننده به نظر می رسد.
زرگر گفت: جوانان تصوری از آینده ندارند و سوالات در این زمینه از نسل جوانان به طور معمول با پاسخ همراه نیست.
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر سمنان، با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این زمینه، تصریح کرد: مدارس در گذشته نسبت به زمان حال به مسائل اجتماعی توجه بیشتری داشتند، اما اکنون کسب نمره مهمترین دغدغه برای دانش‌آموزان و مربیان در مدارس کشور شده است.

** اجرای طرح پیمان برای کاهش آسیب های اجتماعی
زرگر با اشاره به ارائه آموزش های پیشگیری اولیه از اعتیاد در قالب طرح ملی پیمان در هلال احمر، بیان کرد: طرح پیمان یا پیشگیری موثر از اعتیاد در جهت نشاط اجتماعی از اقدامات این جمعیت در حوزه آگاه سازی جوانان به منظور مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
وی ابرازداشت: جمعیت هلال اهمر با ارائه آموزش های مختلف در قالب طرح ملی پیمان، آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور، عوارض و پیامدهای آن، خودمدیریتی، مهارت حل مساله، باورهای غلط جوانان درباره مصرف مواد، ارتقای کیفیت زندگی، مهارت جرات ورزی و هویت یابی به جوانان و نوجوان آگاهی سازی می کند.

** ضعف اعتماد به نفس عمومی در بین جوانان
مدرس دانشگاه و سرپرست انجمن سینمای جوان استان سمنان در این میزگرد گفت: ضعف اعتماد به نفس عمومی و سردرگمی در جوانان کشور مشهود است.
خجسته فر با بیان اینکه جوانان دانشگاهی برنامه ریزی و انسجام فکری برای آینده ندارند، افزود: شاید این مساله به قصور و اشتباهات در نظام آموزشی به علت آزمون و خطاهای مکرر و بدون نتیجه مثبت و منطقی، شکل گرفته است.
این مدرس دانشگاه در رشته های هنری ادامه داد: نسل جوان ایرانی بیشتر اسیر تفکر قالبی و کلیشه ای است.
وی با بیان اینکه آینده هر کشوری در گرو فعالیت جوانان متفکر و زبده است، اظهارداشت: تغییر نگاه و رویه در تعلیم و پرورش نظام آموزشی برای تربیت جوانان خلاق و اندیشمند در کشور ضروری است.
سرپرست انجمن سینمای جوان سمنان، نگاه جوانان امروزی به شغل را نادرست برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت باید زیرساخت لازم برای اشتغال را فراهم کند و از طرفی نظام آموزشی کشور ذهن ها را در جهت کارآفرینی تربیت کند تا تفکر اشتباه در جوانان کشور از بین برود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: آموزش عالی در ترویج و نهادینه سازی این اندیشه نادرست در اقشار جامعه سهیم بوده است.
وی تصریح کرد: مراکز آموزش عالی کشور با آشناسازی دانشجویان با اقتصاد کسب و کار، آن ها را برای فعالیت در بازار آماده کنند.
خجسته فر، وجود زیرساخت فرهنگی را لازمه توسعه و پیشرفت هر کشوری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه این بخش و نهادهای متولی آن در ایران ضعیف تر از دیگر بخش ها عمل می کنند.

** تبعیض در جامعه نشاط را از جوانان گرفته است
دبیر مجمع جوانان استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: جوانان کشور در جامعه ای زندگی می کنند که تبعیض بیداد می کند، بخشی از این مساله می تواند تبلیغات دشمنان باشد اما باید واقعیت ها را نیز پذیرفت.
کوکبی افزود: سلامت و توسعه نشاط اجتماعی در بین قشر جوان کمرنگ شده و امید به زندگی در آن ها کاهش یافته است.
وی بیان کرد: وجود آزادی بیان در کشور مطلوب نیست، برخی از اقشار در نقاط مختلف از این مهم برخوردار نیستند که گاهی ریشه مشکلات به همین مسائل فرهنگی و نگرش های غیرمنطقی باز می گردد.
کوکبی با اشاره به آیین ها و سنت های ایرانیان، تصریح کرد: بازیابی مراسم های شاد و تفریحی گذشتگان در افزایش نشاط اجتماعی جامعه موثر است و با برگزاری جشنواره های گردشگری با موضوعات مختلف می توان این آیین ها را اجرا کرد.

** حوزه جوان متولی مشخص ندارد
کوکبی با بیان اینکه متولی در مسائل فرهنگی کشور نامشخص است، گفت: آشفتگی های زیادی در بحث فرهنگی و امور جوانان وجود دارد که نشات گرفته از نبود متولی مشخص برای این امر است.
وی خاطرنشان کرد: اعتباراتی که به ورزش و جوانان تخصیص می یابد نسبت به سایر وزارت خانه ها کمتر است و با این اوصاف چگونه می توان مسائل امور یک جوان را بررسی و حل کرد.
دبیر مجمع جوانان استان سمنان ادامه داد: اعتماد به جوان ایرانی و نیز سازمان های مردم نهاد به عنوان تسهیل گران امور در جامعه، در عمل شکل بگیرد.

** حمایت از جوانان در حد شعار است
کوکبی گفت: اعتماد و اعتقاد به جوانان در اداره کشور وجود ندارد و شعارزدگی در این زمینه زیاد است، این مساله سبب کاهش امید به آینده در جوانان شده است.
وی ادامه داد: مدیران در بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی نیز به جوان گرایی توجه نمی کنند.
مدیر مجمع جوانان سازمان های مردم نهاد استان سمنان تاکید کرد: ساده زیستی مدیران و مسوولان کشوری، الگوسازی مناسب افراد برجسته برای جوانان و کار محتوایی در این حوزه از جمله راهکارهای افزایش امید به آینده در نسل جوان است.
کوکبی خاطرنشان کرد: سازمان های دانش آموزی بستری مناسب برای ارتقا جایگاه جوانان است.
سرپرست سازمان ورزش و جوانان شهرستان سمنان در این میزگرد گفت: هویت جوان ایرانی و نیز سردرگمی مسئولان دو مساله مهم در حوزه جوانان کشور است.
زیاری با بیان اینکه جوانان ایرانی در تعریف از خود دچار مشکل هستند، تصریح کرد: جوانان ایرانی باید چه تعریفی از خود به جامعه داشته باشند در حالی که تناقض هایی در حوزه های مختلفی چون مناسبت های ملی، پوشش، فرهنگ و موسیقی در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی مسائل برای افرادی از جامعه هنجار و برای برخی دیگر نابهنجار است، خاطرنشان کرد: تناقض هایی در کشور وجود دارد، برخی مناطق مسائل را ترویج و مناطقی دیگر آن را نهی و نفی می کنند، این مسائل برای جامعه به ویژه نسل جوان که به دنبال هویت یابی است، سبب سردرگمی و بی هویتی می شود.
سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان اظهارداشت: این شکاف بین نسلی و بین جوانان و حاکمیت برای جامعه مشکل آفرین است.
زیاری با اشاره به سردرگمی مسوولان جامعه در حوزه جوانان، بیان کرد: نبود ارتباط مناسب و فراگیر مسوولان با نسل جوان مساله مطلوبی نیست.
وی گفت: فعالیت ها و برنامه های مسوولان کشوری با خواسته های جوان امروزی همخوانی ندارد و پاسخگوی مطالبات این قشر نیست، دغدغه و افکار جوانان باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان برای قشر جوان برنامه ریزی کرد.
زیاری با اشاره به اینکه نگاه حاکمیتی به مشکلات اجتماعی باید پیشگیرانه باشد، تاکید کرد: دستگاه های متولی خود دچار مشکلاتی هستند، نبود متولی مشخص یکی از این مشکلات است.
زیاری اضافه کرد: تخصیص بودجه و تصمیم گیری، قانون و سیاست گذاری برای دستگاه های مانند ورزش و جوانان در نظر گرفته نشده و این دستگاه تنها می توانند دغدغه جوانان را مطرح کند.
سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان گفت: ساختار در حوزه جوانان دچار مشکل است و مادامی که این مساله حل نشود، مسائل قشر جوان مرتفع نمی گردد.
سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان گفت: هویت جوان ایرانی و نیز سردرگمی مسئولان دو مساله مهم در حوزه جوانان کشور است.

** ضرورت تدوین سند بالادستی برای نشاط اجتماعی
زیاری گفت: نشاط اجتماعی مفهومی انتزاعی است و هر شخص به ظن خود این مساله را تعریف می کند و اقدامات را برای تحقق آن انجام می دهد.
وی تاکید کرد: تهیه و تدوین یک سند بالادستی برای برنامه ریزی صحیح و منطقی با هدف افزایش نشاط اجتماعی و قالب بندی آن ضروری است.

** حاشیه ها جوانان را ناامید کرده است
سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان ادامه داد: ابتدا برای نشاط آفرینی در جامعه باید عوامل ناامیدی حذف شود، مباحثی چون ژن خوب، شکاف طبقاتی و مباحث اقتصادی، اجازه شادبودن و شادزیستن را به جوانان نمی دهد.
زیاری اظهارداشت: جوان نخبه و بااستعداد زمانی که نمی تواند در ساختار حکومتی کشور وارد شود، ناخودآگاه این مساله باعث ناامیدی فرد می شود بنابراین لازم است برخی ساختارها تغییر کند.
زیاری با بیان اینکه نشاط و شادی دو مساله متفاوت هستند، خاطرنشان کرد: برخی مسائل همچون برگزاری کنسرت و ورود بانوان به استادیوم ورزشی از حقوق اولیه جامعه است که باید محقق شود.
وی اضافه کرد: اصلاح ساختارهای فسادزا در حاکمیت، ریشه کنی اختلاس، شفافیت و پاسخگویی مدیران و وجود رسانه های آزاد در جامعه سبب نشاط آفرینی و امید به آینده می شود.
سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان گفت: برقراری عدالت اجتماعی و یکسان دیده شدن این فشارهای مختلف در کشور، از دیگر مسائلی است که برای نشاط آفرینی باید در نظر گرفته شود.

** قانون منع به کارگیری بازنشستگان
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان سمنان با بیان اینکه نبود امید اجتماعی در جوانان یکی از چالش موجود است، افزود: گام ها را باید در راستای ایجاد زیرساخت ها به منظور افزایش امید اجتماعی برداشت تا به تبع آن سرمایه های اجتماعی کشور ارتقا یابد.
وی بیان کرد: برنامه ریزی و مدیریت در شناسایی نیازهای جوانان برای داشتن افق روشنی از آینده اجتناب ناپذیر است.
مرادی گفت: بها‌ دادن به نسل جوان و اینکه چه میزان این قشر در تصمیم گیری ها دخیل است از موضوعاتی مهم است که نیاز به توجه بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه نسل اول انقلاب همچنان سوار بر قدرت است و نیاز به جایگزینی نسلی احساس می شود، خاطرنشان کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان به جوانان کشور برای حضور در عرصه های تصمیم گیری و برنامه ریزی فرصت می دهد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ادامه داد: در حوزه مدیریتی عرصه برای مدیران جوان باز شود تا امید اجتماعی در جامعه ایرانی ارتقا یابد.
وی به ضرورت مشارکت مردمی در تحقق برنامه ریزی حاکمیتی تاکید و خاطرنشان کرد: مردم باید همراهی لازم را با حاکمیت داشته باشند و با گفتمان مسائل نامطلوب را حل کنند.

** جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب
مرادی با اشاره به تاکید رهبری بر حضور پررنگ تر جوانان در عرصه های مدیریتی و زمامداری امور توسط این قشر، گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع جوانان پرداختند و حضور این قشر را برای داشتن آینده روشن کشور ضروری برشمردند.
وی تصریح کرد: مدیران باید برای جوانان و پاسخگویی مطالبات آن ها با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب عرصه را فراهم کنند‌.

** موازی کاری دستگاه های متولی امر
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: موازی کاری دستگاه های اجرایی در پرداختن به موضوع آسیب های اجتماعی و امور جوانان از کیفیت و اثربخشی اقدامات کاسته است.
وی با اشاره به ضرورت آموزش به جوانان تاکید کرد: حضور نیروهای متخصص و کارشناس در این بخش اقدامات را اثرگذارتر می کند.
زرگر با بیان اینکه استعداد جوانان با دیده شدن شکوفا تر می شود، تصریح کرد: این فرصت به طور یکسان به همه جوانان برای توسعه یافتگی کشور داده شود.

** لزوم توجه به بهداشت و سلامت روان جوانان
خجسته فر گفت: برنامه ای برای پایش سلامت و بهداشت روان جوانان در کشور وجود ندارد‌.
وی افزود: توجه به سلامت و بهداشت روان قشر جوان و برنامه ریزی در خصوص آن مقدمه اقدامات برای نشاط آفرینی در جوانان است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: قانونگذاران قوانین را در راستای تحقق امید به زندگی و نشاط اجتماعی وضع و یا قوانینی را که ضد این نقیضه است را حذف کنند.
خجسته فر تاکید کرد: طی این سالیان در بحث قانون گذاری برای جوانان کشور جدا از تلاش های نظام مند، سیاست گذاری خاصی انجام نشده است.
9891/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جوانان توسعه ميزگرد ايرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مرحله نخست مسابقات آزاد تیراندازی ایران در بخش تفنگ آقایان در سال ۱۴۰۳ در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموعه تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.   در پایان فینال رقابت‌های تفنگ در رده سنی جوانان نتایج زیر به دست آمد:   ۱- محمد امین رهسپار از خوزستان ۲- ابوالفضل نعمتی از تهران ۳-آتیلا محمدرضایی از آذربایجان غربی   مراسم اهدای مدال با حضور متقیان‌نژاد، رئیس هیات قم، حسین باقری، سرمربی تیم تفنگ نوجوانان و جوانان، علی گداری، مسئول کمیته مسابقات، شیخ اکبری، رئیس کمیته داوران، مهدیان، هدایتی، افضلی، کاظمی و حق نیا و خانم توکلی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود
  • بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود