Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:39:27 GMT

حُسن خلق، بارزترین ویژگی اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۵۵۷

حُسن خلق، بارزترین ویژگی اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) است

تهران- ایرنا- «حجت الاسلام بهمنی» حُسن خُلق حضرت علی اکبر(ع) را نشانگر سرشت و درونیات ایشان دانست و گفت: این مقوله میزان ایمان و تقوای آن بزرگوار را نمایان می سازد و به همین علت جوانان باید با الگو قرار دادن آن حضرت به دریای بی کران رحمت الهی متصل شوند تا اینگونه به سعادت و معنویت حقیقی دست یابند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ حضرت علی اکبر(ع) بنا به روایتی در 11 شعبان 43 هجری در مدینه دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر گرامی ایشان امام حسین(ع) و مادر بزرگوارش «لیلی» بود. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب هایش علی اکبر و شباب اهل بهشت به شمار می رفت.

حضرت علی اکبر(ع) دوران جوانی و زندگانی کوتاه خود را به همراهی و همیاری با سه امام شیعیان امیرالمومنان(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گذراند. بدین شکل دوران زندگی ایشان را از جنبه حوادث تاریخی می توان به سه دوره تقسیم کرد.

دوره نخست به همراهی با حضرت علی(ع) مربوط می شود. در این مدت به خوبی با ماهیت بنی امیه و شخص معاویه آشنا شد و با سیاست ها و فتنه های آنها آگاهی کامل یافت و به نوعی درس سیاست و کیاست را نزد جد بزرگوارشان آموخت.

دوره دوم همزمان با جریانات سیاسی و حوادث زمان امامت امام حسن(ع) به شمار می رود. همیاری و همراهی ایشان با عموی بزرگوارش به میزانی بود که اگر جریانی مشابه قضیه کربلا برای امام حسن(ع) رخ می داد، ایشان از هیچ تلاش و کوششی به منظور یاری رساندن به امام(ع) فروگذاری نمی کرد.

دوره سوم مربوط به دوران امامت امام حسین(ع) است که ایشان یار ویاور پدر بود و در مسیر برقراری اسلام راستین می کوشید و به مبارزه با حکومت جور می پرداخت و نمونه کامل جوانی شجاع بود.

حضرت علی اکبر(ع) در واقعه عاشورا با شجاعت و رشادت فراوان به حمایت از سپاه اسلام پرداخت و با ایثار و از خودگذشتگی نام خویش را در تاریخ اسلام جاودانه ساخت. سرانجام حضرت علی اکبر(ع) در حادثه کربلا مجروح شد و به شهادت رسید.

تاریخ نگاران و پژوهشگران در ارتباط با سن حضرت علی اکبر(ع) در هنگام شهادت اختلاف دارند. برخی سن آن حضرت را 18 سال، گروهی 19 سال و تعدادی دیگر 25 سال قلمداد می کنند.

روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان این دیار کهن با الگو قرار دادن ایشان در مسیر حق و حقیقت حرکت کنند و اینگونه سعادتمند شوند. به همین منظور جوانان ایران با تمسک به جوان ولایت مدار کربلا روز «جوان» را گرامی می‌دارند. گرایش به داشتن «الگو» در جامعه به یکی از مهمترین نیازهای جوانان ایرانی بدل شده است، از این رو توجه و تعمق به سیره بزرگان دینی نیاز و گرایش واقعی به این امر را به شدت مرتفع می کند و تاثیر مثبت و بسزایی در آینده این نسل دارد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) با حجت الاسلام «سعید بهمنی» مدیر گروه علوم قرآنی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو پرداخت.

** سیره عملی حضرت علی اکبر(ع)
حجت الاسلام بهمنی با اشاره به حدیث معروف ابا عبدالله(ع) درباره شخصیت حضرت علی اکبر(ع) گفت: حضرت علی اکبر(ع) در این حدیث شبیه ترین فرد به حضرت محمد(ص) از لحاظ اخلاق، خلقت و آفرینش، سخن گفتن و منطق سخن گفتن بیان شده است. این ابعاد وجودی کامل ترین سند مفهومی برای اثبات شباهت پیامبر اکرم(ص) و ایشان به شمار می رود.

** دلیل نامگذاری ولادت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان روز جوان
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره دلیل نامگذاری روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان «روز جوان» بیان داشت: این نامگذاری علاوه بر سن و سال پایین و جوانی حضرت علی اکبر(ع)، اشاره مهم تری به الگو قرار دادن ایشان برای پیروی در چهار مورد عنوان شده دارد که با توسل به این موارد جوانان از زیبایی ظاهر و معنا به نهایت می رسند.

** حسن خُلق حضرت علی اکبر(ع)
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از ویژگی های مهم اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) یعنی حُسن خلق، یادآور شد: حسن «خُلق» از حسن «خَلق» می آید یعنی در صورتی که خلقت و درونیات فرد به خوبی مدیریت شود و پرورش یابد و مسیر صالحی را بپیماید، خُلق وخو به عنوان نمود ظاهری و بارزی آن نیز به بهترین شکل به منصه ظهور می رسد. بر اساس روایتی هر کسی بر پایه شکل دهنده خود عمل می کند. به عبارتی ساده تر باید گفت «شکل دهنده» ما به طور قطع رفتار ظاهری ما نیست و این رفتارها در واقع «شکل یافته» و تحت تاثیر درونیات ما هستند. در حقیقت شکل دهنده ما مربوط به «خود» ما می شود که سلسله همه آنها «ایمان» و «تقوا» است. بنابراین خُلق حضرت علی اکبر(ع) بنا بر سرشت و درون حضرت است و درونیات و میزان ایمان و تقوای این بزرگوار را نمایان می سازد.

** ارتباط نسل جوان و حضرت علی اکبر(ع)
حجت الاسلام بهمنی درباره ارتباط جوانان با بزرگان دینی تصریح کرد: سخن از منش و شخصیت رفتاری حضرت علی اکبر(ع) لاجرم ما را به طرف پیامبر اکرم(ص) سوق می دهد و سیره اخلاقی و عملی ایشان را یادآور می سازد و جوانان ما همچون «چشمه محلی» با توسل به حضرت علی اکبر(ع) به دریای بی کران حضرت محمد(ص) متصل می شوند و آنان را از پاکی و معنویت سرشار می سازد.

** راهکارهای پیوند نسل جوان با بزرگان دین
وی در ادامه افزود: نسل جدید با برخی متغیرها و موارد مانوس تر هستند که شاید نسل های قدیمی تر علاقه کمتری به آن داشته باشند که از این عدم تطابق علایق به «اختلاف سلیقه» نیز تعبیر می شود و این به معنای انقطاع و گسست همه جانبه نیست. میزان این عدم تطابق و گسست در ادوار مختلف و بسته به شرایط متعدد تغییر می کند و همیشه ثابت و پایدار نیست و یک مقوله «تشکیکی» به حساب می آید و فراز و فرودهای زیاد و نقطه و ضعف های فراوان دارد اما هیچ گاه میان نسل های گذشته و آینده گسست کامل پدید نمی آید و نسل های جدید همواره بر «شانه» نسل های قدیمی تر نشسته و اصول و مبناهای آنان را حفظ کرده اند. برای نمونه در صورت بروز گسست کامل «تمدن» جدید به وجود می آید و تمدن قبلی پایان می یابد که این امر خیلی کم اتفاق می افتد و رسم رایجی در تاریخ تمدن بشری نیست.

این مقدمه نسبتا طولانی را بدان جهت عنوان کردم که برخی افراد به اشتباه وضعیت را به گونه ای تبیین و تحلیل می کنند که گویی همه چیز از اساس تغییر کرده است. در حالی که همچنان که گفته شد، آن چه در زمان حاضر از «گسست» یادآوری می شود، در واقع «تحول یافته» تمدن و آثار گذشته است.

انسان میانسال تصمیمات و کنش های رفتاری خود را با توجه به دانش و آگاهی و در صورت دانش آموخته نبودن بر پایه «تجارب» قبلی خود می گیرد و برای یک تصمیم و اراده به یک اقدام ضروری، چندین و چند فاکتور مهم و تاثیرگذار را مد نظر قرار می دهد، در صورتی که یک فرد جوان به دلیل نداشتن تجربه و آگاهی لازم به «سعی و خطا» می پردازد و با این کار ممکن است «شکست» را نیز تجربه کند و از همه مهم تر اینکه شاید از طرف کهنسالان سرزنش و مستوجب بازخواست قرار گیرند، در حالی که همان افراد کهنسال و میانسال اگر به گذشته خود رجوع کنند، میزان اشتباهات و شکست هایشان کم نبوده و گذران دوران خامی و جوانی، آنها را به بلوغ و کمال بزرگسالی رسانده است. این سیر تکاملی تنها مشمول جامعه اسلامی نیست و همه جوامع جهانی را شامل می شود و امری انسانی به حساب می آید.

حجت الاسلام بهمنی یاد آور شد: مساله چالش برانگیز و حساس این است که نسل های قدیمی و افراد کهنسال قصد «انتقال ارزش ها» به نسل های جدید را دارند که این امر هم همواره و در همه زمان ها و مکان ها شایع بوده و امری طبیعی و رایج است. در اینجا «حلم» در انتقال ارزش ها است که راه حل کلیدی و مغفول نسل های گذشته در مواجهه با نسل های جدید محسوب می شود، به عبارتی روشن تر نسل های گذشته بدون توجه به ماهیت جوانی که با عدم آگاهی، تجربه و شتابزدگی همراه است، قصد انتقال ارزش ها را دارند که در بسیاری از موارد با مشکل رو به رو می شوند و نمی توانند ارتباط لازم و درست را با جوانان برقرار کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آشنایی با ماهیت جوانی و خصوصیات آن را از مهم ترین راهکارهای مواجهه با جوانان امروزی دانست و گفت: مساله دیگر که باید علاوه بر «تحلم» در رویارویی با جوانان به آن توجه کرد، بحث «تحمل» است. به عبارتی ساده تر باید به آنها فرصت آزمون و خطا داد و در این میان آنان را تحمل کرد و با سخت گیری و تعیین حد و مرزهای سختگیرانه راه را برای بازگشت جوانان به مبنا و اصول اولیه از میان نبرد و به «تذکر» بسنده کرد. البته این آزادی و فرصت دادن به جوانان مربوط به امور مجاز است که بیش از 90 درصد مواقع را شامل می شود و بحث ما درباره محرمات و مسایل ناهنجاری های اساسی خیلی مبنا ندارد و تغییر نگرش ها همان گونه که مطرح شد بیشتر بر سر امور مجاز و به اصطلاح «سلایق» است.

وی در پایان با توضیح بیشتر این تقابل و عدم تفاهم میان نسل ها بیان داشت: جوانان از طرفی آگاهی و تجربه لازم را ندارند و از جهت دیگر صبوری کافی را نیز برای انجام دادن امور و تصمیمات مختلف از خود بروز نمی دهند و این در تقابل کامل با رویه رفتاری کهنسالان است که بسیار با تجربه تر، با دانش تر و صبور تر هستند. از این رو تحلم و تحمل مهم ترین راهکار عملی برای انتقال ارزش ها از نسل های کهنسال به نسل های جوان است. البته این رویه به هیچ وجه تکلیف نسل کهنسال را در برابر نسل جوان ساقط نمی کند و می بایست تذکر آن هم از نوع «تذکر آگاهانه» صورت پذیرد و از رفتارها و تذکرات آمرانه و منزجرکننده به شدت اجتناب شود و جوانان هم در این میان مسوول فعل و رفتار خود هستند: اگر حوصله و صبوری لازم را برای شنیدن و عمل کردن به تذکرات داشتند، تامل و بررسی کنند و در غیر این صورت با انجام دادن اقدامات عجولانه و به دور از آگاهی و تجربه تمامی مسوولیت های آن را بر عهده گیرند.

پژوهشم**9280**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها روز جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت

به گزارش "ورزش سه"،تیم مس سونگون در یکی از بازی های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران در تهران به مصاف هوادار رفت. این دیدار از ساعت 18:15 بدون حضور تماشاگر در ورزشگاه دستگردی تهران آغاز شد و با برتری 3-1 هوادار همراه بود.

هوادار در دقایق 8 و 23 توسط داریوش شجاعیان و بابک مرادی دروازه مس را باز کرد. شاگردان علی اصغر کلانتری بعد دریافت این گل کاملا تهاجمی شده و 5 دقیقه بعد اختلاف را به حداقل رساندند.

گل مس روی ارسال اکبر آفاق در دقیقه 28 و ضربه سر ماهان احمدزاده به ثمر رسید تا کار 2-1 شود. مس که حملات خود را ادامه داده بود سه موقعیت تک به تک خوب را در عرض چند دقیقه از دست داد؛ یکی از این تک به تک ها می توانست به پنالتی تبدیل شود اما داور اعتقادی به خطا روی اکبر آفاق در دقیقه 34 نداشت.

نیمه دوم با شروع خوب مس همراه بود اما در دقیقه 73 این هوادار بود که به گل سوم دست یافت. گل سوم میزبان را محمدعلی عبدالهی وارد دروازه مهمان کرد تا نتیجه را 3-1 کند.

دیگر خبرها

  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • کسب نقره قهرمانی آسیا از سوی پرتابگر جوان ایران
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود