Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:15:02 GMT

برای حفظ سلامت جامعه سالم چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۶۶۵

برای حفظ سلامت جامعه سالم چه باید کرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالمندی جمعیت یکی از مسائل عمده جمعیتی است که امروزه در جهان صنعتی شکل گرفته و به‌تدریج در جهان سوم نیز در حال تکوین و جهانی‌شدن است. کشور ما ایران در دهه‌های اخیر در زمینه مسائل جمعیتی دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. بررسی شاخص‌های آماری در ایران حاکی از رشد و شتاب پدیده سالمندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بر اساس آمار می‌توان اظهار کرد که ایران در شرایط فعلی در حال گذر از جمعیت جوان به میانسال است و به زودی به جمع کشورهای با ترکیب جمعیتی پیر خواهد پیوست.

به گفته متخصصان، مطالعات انجام‌شده در مناطق مختلف ایران نشان می‌دهد که مشکلات جسمی و روانی در سالمندان از شیوع بالایی برخوردار است. بر اساس بررسی‌ها، ۶۵ درصد سالمندان کشور ما غیرفعال هستند و باوجوداینکه اهمیت زندگی فعال، به‌خوبی شناخته شده است، ترغیب سالمندان به داشتن فعالیت فیزیکی بسیار دشوار است و سالمندان اغلب بر این عقیده‌اند که برای فعالیت فیزیکی بسیار پیر و شکننده‌اند. این در حالی است که طبق نتایج تحقیقات، انجام فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی، یوگا، ایروبیک و حرکات کششی می‌تواند موجب کاهش اختلالات روان‌شناختی و مشکلات حرکتی همچون زمین خوردن سالمندان شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروهی از پژوهشگران کشورمان از دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن راهبردهای ارتقای سلامت سالمندان با استفاده از فعالیت‌های ورزشی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در این پژوهش، تعدادی از سالمندان فعال در حوزه ورزش با حداکثر تنوع از نظر تحصیلات، سن، جنسیت، وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال که در فضاهای ورزشی مشغول فعالیت بودند مشارکت داشتند که از طریق مصاحبه، داده‌های مورد نیاز پژوهشگران را فراهم آوردند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، مشکلات و نیازهای سالمندان با سایر افراد متفاوت است وبر همین اساس بهتر است قبل از هرگونه برنامه‌ریزی از وضعیت آن‌ها آگاهی حاصل شود و با شناسایی مشکلات و نیازهای واقعی سالمندان، اقدامات محلی و دولتی مناسب با آن نیازها و خواسته‌ها برنامه‌ریزی شود.

در این رابطه، حمید سارانی، محقق دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی و همکارانش راهکارهای زیر را ارائه داده‌اند:

- ایجاد تشکیلات هماهنگ برای برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های مرتبط با سالمندان به‌عنوان اقدامی استراتژیک و راهکاری برای بهبود خدمات حمایت از سالمندان

- تدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش سالمندی که از دو طریق برنامه‌ریزی و طرح راه‌های جذب سالمند به ورزش بر مشارکت سالمندان ایرانی در فعالیت‌های ورزشی تأثیر می‌گذارد.

- وضع قوانین ورزش سالمندی که از دو طریق وضع قوانین برای فعال کردن سالمندان و ساماندهی سالمندان فعال موجب مشارکت سالمندان ایرانی در امور ورزشی می‌شود.

- راهبرد توسعه اماکن و فضاهای ورزشی مختص سالمندان که از دو طریق توسعه اماکن و فضاهای ورزشی مختص سالمند و فعال کردن خانه‌های سالمندان بر مشارکت ورزشی سالمندان تأثیرگذار است.

محققان فوق اعتقاد دارند: «با توجه به این‌که جمعیت ایران رو به پیری است و در چند سال آینده طیف وسیعی از جمعیت را افراد پیر تشکیل خواهند داد باید زیرساخت‌ها را برای زمان آینده فراهم کرد. بر همین اساس با استفاده از روش‌ها و نتایج ذکرشده در این پژوهش می‌توانیم تصمیم‌های مناسبی برای کنترل سلامت جمعیت پیر آینده اتخاذ کنیم تا هزینه کمتری هم به خود شخص و هم به جامعه تحمیل شود».

منبع: نشریه «آموزش بهداشت و ارتقا سلامت» 

انتهای پیام/

راهکارهایی برای حفظ سلامت جمعیت سالم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه

حسین رنجبران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما افزود: سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون جزو مستثنیات از اتصال به حساب واحد خزانه محسوب می‌شود و در مواد قانونی ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات کشور بر این موضوع تاکید شده است.وی ادامه داد: بر این اساس این سازمان از مصادیق شرکت‌های بیمه مورد بحث مواد ۳۹ و ۷۶ قوانین کشور مصوب سال ۱۳۶۶ بوده است و از افتتاح حساب بانکی نزد حساب خزانه و واریز درآمد‌های خود به حساب خزانه معاف است.

                                                                                            

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

رنجبران گفت: سازمان بیمه سلامت بر اساس این قوانین نیازی نیست به حساب واحد خزانه متصل شود که این موضوع در بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه ششم و در بند (الف) ماده ۲۰ قانون احکام دائمی هم تاکید شده است و به تایید وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه رسیده است.وی گفت: مادامی که دستگاه‌های اجرایی مشمول مواد قانونی مذکور هستند انتقال حساب به حساب خزانه الزامی نیست و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم آمده است بنابراین سازمان بیمه سلامت از انتقال حساب به خزانه معاف است، اما ما همه حساب‌های خود را در قالب حساب خزانه انتقال دادیم به صورت کاملا ۱۰۰ درصدی منابع و واریزی‌های این سازمان از طربق بانک مرکزی و خزانه صورت می‌گیرد. معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در خصوص ورودی‌های منابع سازمان بیمه سلامت ۱۰۰ درصد از حساب خزانه استفاده می‌شود و در بحث مصرف از بانک عامل از مواد قانونی مذکور استفاده تا کاربیش از ۵۲ هزار موسسه درمانی با سرعت بیشتر انجام شود.وی گفت: ۱۳ هزار داروخانه با بیمه سلامت در ارتباط هستند و برای چابک سازی از بانک عامل استفاده کردیم و اینکه این سازمان به وقت پرداخت موسسات را انجام می‌شوهد و رسوب منابع ندارد به علت ارتباط با بانک عامل است.وی افزود: در سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب بیمه سلامت واریز شد و همچنین ابتدای امسال واریز دیگری داشتیم که هفته قبل با بررسی اسناد و پرداخت‌هایی که صورت گرفت موجودی حساب به صفر رسید.وی گفت: نیمی از مردم کشور بیمه شده بیمه سلامت هستند و تبصره ماده ۳ در احکام دائمی تصریح کرده است موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه دولتی مادامی که از شمول مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی مستثنی هستند از رعایت مفاد این ماده نیز مستثنی هستند.رنجبران تاکید کرد: دربرنامه ششم و احکام دایمی نیز مصوبه هیات دولت سیزدهم، بیمه دولتی از اتصال حساب به خزانه مستثنی شد که همان موقع از بیمه مرکزی استعلام گرفته شد و بیمه مرکزی به خزانه کشور اعلام کرد سازمان بیمه سلامت بر اساس مواد قانونی ماهیت دولتی دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای پویش «سلامت دهان و دندان» در کردستان آغاز شد
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • بیش از ۱۲۰۰ ماما در استان البرز فعالیت می‌کنند
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار
  • جلوگیری از سقط عمد ۳ هزار مورد جنین سالم در کشور
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان