Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- جاي خالي صندوق بيمه حوادث طبيعي در سيلاب هاي گسترده هفته هاي اخير آشکار بود؛ اين نوع صندوق ها مدتهاست که در کشورهاي حادثه خيز براي جبران خسارت ها بکار گرفته مي شوند اما تاسيس آن در ايران تاکنون به علت برخي مخالفت ها و خلاهاي قانوني به تاخير افتاده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، طرح ايجاد صندوق بيمه حوادث طبيعي پس از وقوع سيلاب هاي اخير و به ويژه تاکيد «عبدالناصر همتي» رييس کل بانک مرکزي در مرکز توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارندگي هاي شديد و سيلاب از بيست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و بيشتر استان هاي کشور را درگير کرد که تبعات آن همچنان ادامه دارد.
درباره ميزان دقيق خسارت هاي ناشي از سيلاب هاي اخير، رقم دقيقي اعلام نشده است زيرا هنوز سيلاب ها پايان نيافته و مناطق زيادي همچنان دچار آبگرفتگي هستند، بنابراين بايد تا پايان بارندگي ها و رفع آبگرفتگي ها منتظر ماند، اما وزير کشور ميزان خسارت سيل را تا 35 هزار ميليارد تومان برآورد کرده است.
پس از پايان سيلاب و فروکش کردن آبگرفتگي ها، موضوع مهم، چگونگي جبران خسارت ها خواهد بود؛ با توجه به گستردگي و حجم عظيم خسارت، دغدغه ها و سوالات جدي درباره روند تامين مالي اين خسارت ها مطرح شده است.
اگرچه برخي از تجهيزات و منازل در مقابل سيل و حوادث بيمه شده بودند، اما ميزان آن در مقايسه با حجم خسارات، اندک است.
«غلامعلي ثبات» عضو شوراي عالي بيمه در اين باره به ايرنا مي گويد: برآورد مي شود که 10 درصد از خسارت‌هاي مربوط به سيل در تعهد شرکت هاي بيمه قرار دارد و بقيه خسارت ديدگان بيمه نشده اند.
اکنون، با توجه به مشکلات جدي که در تامين منابع مالي براي جبران خسارت ها دارد، يکبار ديگر توجه ها به تشکيل صندوق بيمه حوادث طبيعي جلب و حتي اين موضوع در شوراي هماهنگي اقتصادي نيز مطرح شده است.
رييس کل بانک مرکزي چندي پيش در يادداشت «اينستاگرامي» در اين باره گفت: درجلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي موضوع اهميت بيمه حوادث طبيعي وضرورت انجام همگاني آن مورد تأکيد قرار گرفت.
عبدالناصر همتي با بيان اينکه حادثه خيز بودن کشور، ضرورت اين امر را ايجاب مي کند، افزود: اينک با مباحث انجام شده در جلسه شوراي هماهنگي اقتصادي مطمئن شدم با پيگيري وزير اقتصاد و بيمه مرکزي با توجه به حادثه خيز بودن کشورمان، اين صندوق تأسيس و کار خود را با راهبري بيمه مرکزي براي خدمت رساني به مردم شروع خواهد کرد.
** راه اندازي صندوق بيمه حوادث طبيعي با حق بيمه هاي اندک مردم
عضو شوراي عمومي سنديکاي بيمه گران ايران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره طرح ايجاد صندوق بيمه حوادث طبيعي گفت: در همه دنيا کشورهايي که با بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله مواجه هستند اقدام به تاسيس چنين صندوق بيمه اي کرده اند.
«معصوم ضميري» با بيان اينکه بخشي از منابع اين صندوق ها توسط مردم و بخش ديگر توسط دولت تامين مي شود، ادامه داد: مبالغ مربوط به حق بيمه نيز از طريق قبوض آب و برق به مقدار ناچيز از مردم اخذ خواهد شد.
مديرعامل بيمه پاسارگاد با بيان اينکه صندوق بيمه حوادث طبيعي، خسارت هاي وارد شده در زمان وقوع بلاياي طبيعي را جبران خواهد کرد، ادامه داد: با پرداخت حق بيمه هاي اندک توسط همه مردم، مبالغ قابل توجهي در اختيار اين صندوق قرار مي گيرد تا در زمان وقوع حوادث طبيعي، خسارت ها جبران شود.
عضو شوراي عمومي سنديکاي بيمه گران ايران ادامه داد: حق بيمه هايي که براي اين صندوق از مردم اخذ خواهد شد بسيار کم است، بنابراين مشکلي براي پرداخت توسط مردم وجود نخواهد داشت.
وي درباره بيمه اتکائي اين صندوق نيز گفت: اين صندوق‌ها از بازارهاي بين المللي استفاده کرده خود را بيمه اتکايي مي کنند که هدف از آن کاهش ريسک پذيري و افزايش توان مالي است.
ضميري يادآور شد: در صورت وقوع هر حادثه طبيعي مانند سيل و زلزله بخشي از خسارت ها را دولت جبران کرده و بخش ديگر از طريق بيمه اتکائي اين صندوق جبران خواهد شد.
وي درباره تداوم تحريم ها و احتمال ناتواني اين صندوق براي استفاه از بيمه اتکايي بين المللي گفت: وضعيت تحريم هميشه اينگونه نخواهد ماند و تغيير خواهد کرد، همچنين بايد توجه داشت که صندوق بيمه حوادث طبيعي، طرحي بلند مدت است.
عضو شوراي عمومي سنديکاي بيمه گران ايران يادآور شد: با توجه به اينکه هدف از راه‌اندازي اين صندوق کمک به زيان ديدگان و مردم در زمان وقوع حوادث طبيعي است امکان دارد که بيمه اتکايي اين صندوق مانند مسائل مربوط به دارو، از تحريم ها معاف شود.
ضميري اضافه کرد: البته اگر تحريم‌ها لغو نشود اين صندوق تا جايي که بتواند خسارت ها را جبران خواهد کرد و بقيه را دولت از محل منابع عمومي پرداخت مي کند.
وي تصريح کرد: در صورتي که حادثه طبيعي بزرگي در کشور رخ ندهد اين صندوق مي تواند پس از گذشت يک دوره زماني مثلا 10 ساله به حدي توانمند و پر قدرت شود که نيازي به اخذ حق بيمه از مردم نيز نداشته باشد.
عضو شوراي عمومي سنديکاي بيمه گران ايران اظهار داشت: اين طرح پيش از اين مطرح شده بود اما در اجرا پيشرفتي نداشت، اما اين بار با توجه به وقوع سيل اخير در کشور و خسارت هاي زيادي که وارد کرد، شرايط به گونه اي شده که دولت، مجلس، بيمه مرکزي و حتي مردم از راه اندازي اين صندوق استقبال مي کنند.
** انتظار 16 ساله براي راه اندازي صندوق بيمه حوادث طبيعي
سابقه تاسيس صندوق بيمه براي حوادث طبيعي به سال هاي دور بازمي گردد که رئيس کنوني بانک مرکزي درباره آن مي گويد: از 16 سال پيش تاکنون، به دنبال تأسيس صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي بودم.
به گفته همتي در دور نخست مسؤليتم در بيمه مرکزي در سال 82 موضوع تشکيل صندوق را بصورت لايحه به دولت وقت ارائه کرديم لايحه از آن سال در رفت و برگشت بين بيمه، دولت و مجلس بود و تلاش مسؤلان وقت پس از من در بيمه مرکزي هم به نتيجه نهايي نرسيد.
وي يادآور شد: در نهايت در دور دوم مسووليتم در بيمه مرکزي در سال 96 ، موضوع تشکيل اين صندوق به تصويب مجلس رسيد، اما به خاطر ابهاماتي که شوراي نگهبان در مورد بار مالي آن مطرح کرد، به دولت اعاده شد.
مجلس شوراي اسلامي ارديبهشت ماه 95 به لايحه تاسيس صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي راي مثبت داده بود.
اقتصام**2022*9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، از حادثه‌خیز بودن کشور ایران و به تبع آن استان‌های کشور یاد کرد و گفت : از ۶۶ مخاطره طبیعی و ساخته دست انسان که در جهان شناسایی شده، ۴۴ مورد آن در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، آتش‌سوزی، سرمازدگی، خشکسالی، رانش زمین و ریزگرد‌ها را چند مخاطره اصلی و مهم در کشور اعلام کرد که از بین آنها سیل و زلزله اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور یاد کرد که حدود یک پنجم آنها بزرگی بیش از چهار ریشتر دارد و افزود: در برخی سال‌ها که شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... در کشور بودیم، تعداد زلزله‌های سالانه به ۲۰ هزار مورد نیز رسیده است.

نامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابرزلزله با توجه به فراوانی وقوع آن در کشور، اظهار کرد: باید سازه‌ها بگونه‌ای ساخته شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد و اماکن حساس و حیاتی کشور نیز بتوانند در برابر زلزله‌های ۱۰ ریشتری مقاومت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اهمیت افزایش ضریب بیمه در منازل مسکونی شهری و روستایی برای مقابله با بلایای طبیعی هم یاد کرد و با اشاره به هزینه بالای بیمه یک ساختمان مسکونی در مناطق شهری، افزود: باید به سمت راهکار‌های نوینی برویم که مردم بتوانند با هزینه کمتر منازل خود را بیمه کنند و از سوی دیگر هنگام بروز حادثه و خسارت، یک متولی مشخص برای پرداخت خسارت به آنها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه داشته باشند و بالاترین رده یک دستگاه در برابر این موضوع مسئول است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در شکل‌گیری بحران‌ها، اظهارکرد: در این راستا، پیشگیری از وقوع بحران را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طی چندسال اخیر بویژه در سالجاری، شاهد وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور بودیم که اصلا انتظار سیلاب را در آن مناطق نداشتیم که این نشان می‌دهد که وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، چرا که نظم آب و هوایی در جهان به هم ریخته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی