Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@18:04:57 GMT

حال خوش تالاب آق گل/ آق گل سیراب شد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۹۴۴

حال خوش تالاب آق گل/ آق گل سیراب شد

تالاب فصلی آق گل به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان با وسعتی بیش از ۸۳۰ هکتار در شهرستان ملایر و در مرز میان دو استان همدان و استان مرکزی قرار دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر،  تالاب فصلی آق گل  به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان با وسعتی بیش از 830 هکتار در  شهرستان ملایر  و در مرز میان دو استان همدان و استان مرکزی قرار دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت  رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این تالاب  یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید

.

 این تالاب طی سال‌های گذشته با توجه به کمبود بارش‌ها و نزسیدن حق آبه آن از رودخانه قره چای دچار مشکلات کم آبی و خشکی شد  اما امسال به لطف خدا و نزولات آسمانی تالاب کاملا سیراب شده که این بارش‌ها در تالاب طی 20 سال گذشته بی نظیر بوده است.

 

این روزها همه دوستداران محیط زیست و مردم شهرستان ملایر  از سیراب شدن تالاب آق گل خوشحالند و مسئولان شهرستان درطی جلسه‌ای از برپایی جشن شکر گذاری حیات دوباره تالاب آق گل خبر می‌دهند.

 

در واقع این تالاب با شرایطی که در حال حاضر دارد  می تواند قطب مهمی برای گردشگری استان  بویژه در فصل بهار بوده و گردشگران زیادی را در این منطقه جذب کند


رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر ضمن ابراز خوشحالی  از حیات دوباره تالاب آق گل در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان گفت: بارش های و نزولات آسمانی در روزهای ابتدایی امسال یک بار دیگر حیات و زندگی را به تلاب آق گل هدیه کرد.

 

مجید شعبانلو با بیان اینکه   با سرازیر و هدایت شدن  آب از رودخانه‌های اطراف  استان  همدان و همچنین آب‌های روان و میزانی نیز از سمت استان مرکزی حجم تالاب کاملا آبگیری شده افزود:  پشت دیواره های تالاب آق گل آب جمع شده و با تداوم بارش ها مشکلی در تالاب وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه  باب شدن تالاب، پرندگان زیادی همچون حواصیل، اردک، پرستوی دریایی و چوپا به این تالاب مهاجرت کرده  تصریح کرد: با وجود حجم زیاد آب و گل و لای اطراف  در حال حاضر امکان شناسایی گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر مقدور نیست


شعبانلو با اشاره به فصلی بودن تالاب آق گل و وابسته بودن به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه گفت: چنانچه شرایط بارندگی تا اردیبهشت ماه  تداوم داشته باشد، پیش بینی می‌شود تالاب آق گل تا اواخر تابستان پرآب باشد.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  نیز با بیان اینکه  تالاب آق گل یکی از ظرفیت های بسیار خوب زیست محیطی استان همدان است که  می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود گفت: ما  تمام تلاش خود  را به کار خواهیم گرفت  تا این تالاب مورد بازدید مردم و گردشگران قرار گیرد.

 

محمد کاظمی ضمن تاکید بر اینکه  دستگاه‌های اجرایی  نیز باید در این زمینه کمک های لازم را داشته باشند افزود: ما نیز به جد  موارد مربوط به وصول حقآبه تالاب توسط محیط زیست و منابع امور آب استان و شهرستان  هستیم .
وی با بیان اینکه موضوع حقآبه تالاب آق گل به استاندار همدان نیز اعلام شده  افزود: مساله تامین حقآبه تالاب آق گل باید هر چه سریعتر بین 2 استان حل و فصل شود.


نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  تالاب آق گل احیا شده و پرندگان زیادی به این تالاب مهاجرت کرده  گفت: تالاب آق گل یکی از معدود تالاب هایی است که توانست اعتبار ملی بگیرد.


دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز  این تالاب را بستری مناسب و مهیا برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر دانست و خواستار تلاش مجموعه این شهر برای جذب سرمایه گذار بومی شد.

 

حجت الاسلام احد  آزادیخواه با اشاره به آبگیری تالاب_آق گل  با حجم بالای بارش ها، خواستار ارائه طرح اطلاعات دقیق و پیشنهادات لازم به صورت مکتوب توسط اداره های حفاظت محیط زیست و منابع امور آب ملایر به منظور پیگیری اقدامات مورد نیاز برای گرفتن حقابه تالاب از طریق وزارتخانه های مرتبط شد.

 

 وی گفت: انجام مطالعه دقیق برای ایجاد مسیر دسترسی به تالاب توسط اداره راه و شهرسازی و راهداری و معرفی تالاب با برگزاری برنامه هایی چون پیاده روی خانوادگی  باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه  پیگیر 2 میلیون مترمکعب حقآبه تالاب آق گل از استان مرکزی هستیم اضافه کرد: در حال حاضر با پرآب شدن تالاب بهترین ظرفیت در منطقه اسلامشهر آق گل و روستاهای پیرامونی دهستان ترک شرقی برای استفاده از منابع زیرزمینی آب و توسعه کشاورزی بویژه کشاورزی مدرن با روش های نوین مهیا شده است.

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/89

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خبرگزاری شبستان سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم کمک به سیل زدگان خسارت سیل مسابقات قرآن مجلس بارندگی و سیلاب نیمه شعبان خبرگزاری پر آب شدن بارش اخیر تالاب آق گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • مسابقات قهرمانی بوکس کشور در ملایر
  • معرفی برترین‌های پیکار‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان در ملایر
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس