Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@21:29:05 GMT

آغاز برداشت گل محمدی در گلستان های ابوزیدآباد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۴۸۸

آغاز برداشت گل محمدی در گلستان های ابوزیدآباد

برداشت گل از گلستان ها و گلزارهای گل محمدی در منطقه كويری ابوزيدآباد و بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، خطه كويری ابوزيدآباد در سال های اخير به محصولاتی همچون پسته و زعفران شناخته شده است و کمتر کسی است که اين منطقه را با محصول گل محمدی که هم بعد گردشگری و هم جنبه اقتصادی و کشاورزی دارد، بشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بسیاری از ابوزيدآبادی ها اُنسی دیرینه با این گل و عطر آن دارند. این یک رسم دیرینه در این منطقه است که در حیاط خانه ها و باغچه های منازل، بوته های گل محمدی را پرورش می دهند.بعضی از خانواده های ابوزيدآبادی از قديم نامشان با گل و گلابگيری مانوس شده است و همچنان ادامه دارد.

 

در آيين های مذهبی و سوگواری ابوزيدآباد، گلاب جايگاه ويژه ای دارد و کشت گل محمدی در ابوزيدآباد هرچند از لحاظ  وسعت محدود بوده است اما از لحاظ قدمت و کیفیت محصول قابل توجه است و در سال های اخير مورد توجه قشر زيادی از كشاورزان قرار گرفته است. 

 

این گیاه با خصوصیات ویژه ای مانند مقاوم  بودن به شرایط کم‌آبی و نامساعد محیطی و خاکی، مقاومت در برابر خشکی و خاک های شور، سهولت در فرآوری و زمان ماندگاری، وجود کارخانه‌های صنایع تبدیلی در شهرهای مجاور، وجود بازارهای مطمئن جهت صادرات و جاذبه‌ ی گردشگری اين محصول، از نظر بسیاری، برای  منطقه ابوزيدآباد و بخش کویرات در کنار ديگر محصولات ارزشمندش می تواند برای كشت و توسعه كشاورزی مناسب باشد.

 

هم اکنون شهر ابوزیدآباد و برخی از روستاهای تابعه بخش کویرات دارای چندین واحد سنتی گلابگیری است که این واحدها در نیمه دوم فروردین هر سال و همزمان با برداشت گل محمدی، گلاب گیری را آغاز می کنند.

 

شرایط خاص اکولوژیکی منطقه که دارای شب های سرد و روزهای نسبتا معتدل و گرم دارد باعث می شود که محصول گل درصد اسانس مناسب و عطر و بوی ویژه ای داشته باشد.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و ۶ کیلومتری کاشان یکی از مناطق تولید گل محمدی است که همه ساله در نیمه دوم نخستین ماه سال، برداشت این محصول از ۳۰​ هکتار مزارع کشت گل محمدی این شهرستان آغاز می شود. ابوزیدآباد و بخش کویرات، یزدل، نوش‌آباد و شهر آران و بیدگل از مراکز عمده کشت و برداشت گل محمدی در این شهرستان است./

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خبرگزاری شبستان کمک به سیل زدگان خسارت سیل سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مجلس مسابقات قرآن بارندگی و سیلاب سیل خوزستان خبرگزاری ابوزیدآباد آران و بیدگل ابوزیدآباد برداشت گل محمدی شهرستان آران و بیدگل گل محمدی آران و بیدگل کاشان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغاز و پیش بینی می‌شود که امسال ۳۸۷ تن گل‌تر برداشت شود.
صفدر صفدری افزود: برداشت گل محمدی از سطح گلزار‌های شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش‌هایی از بجنورد آغاز شده است.
وی گفت: در مجموع سطح گلزار‌های آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزار‌های آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سالانه در استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • (تصاویر) برداشت گل محمدی در میمند فارس