Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه گفت: عجیب است که برخی خلافت را نتیجه صحابت می‌دانند در حالیکه هیچ کس به میزان امیرمومنان امام علی(ع) در صحابت و قرابت به پیامبر نزدیک نبودند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد » امروز پیش از آغاز درس خارج فقه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به فقراتی از فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: برخی منصب خلافت را به ناحق غصب کردند با این استدلال که آنها پیر بودند اما اول کسی که این استدلال را زیر سوال برد پدر خلیفه اول بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: بسیار عحیب است که برخی می‌گویند خلافت براثر صحابت ممکن است اما بر اساس صحابت و قرابت نمی‌شود در حالی کسی نزد رسول خدا(ص) صحابی‌تر از امیرمومنان امام علی(ع) وجود نداشت.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه هیچ کس به اندازه امیرمومنان با پیامبر(ص) مانوس و مربوط نبودند، عنوان کرد: در طول مدت عمر پیامبر(ص) به لحاظ کمی و کیفی ارتباط و مصاحبت هیچ کس به اندازه امیرمومنان امام علی(ع) با ایشان قابل مقایسه نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: حضرت امیرمومنان امام علی(ع) از طفولیت تحت تریبت پیامبر(ص) بودند و ایشان حضرت امیرمومنان امام علی(ع) را مثل یک فرزند تربیت و بزرگ کردند.

وی با بیان اینکه عموما صحابه سابقه کفر و شرک داشتند و تنها امیرمومنان امام علی(ع) چنین نبودند یا اگر بودند بسیار اندک نظیر حسنین بودند، ابراز کرد: ادعای صحابه بودن نه به لحاظ طول ارتباط با پیامبر(ص) یا کیفیت این ارتباط بود بلکه برخی از مدعیان صحابت در طول عمر خود حتی یک بار هم پیامبر(ص) را ندیده بودند یا حتی در یک شهر زندگی نکرده بودند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: صحابه کسی است که همراه همگام است، کسی که پیامبر(ص) را آزار داده و درباره اسلام کارشنکنی کرده آیا می شود او را صحابه دانست؛ امیرمومنان امام علی(ع) هم صحابت هم ملاک قرابت را داشتند، آیا کسی از رجال قریش در مکه وجود دارد که به لحاظ صحابت و قرابت با امیرمومنان امام علی(ع) قابل مقایسه باشد.

رئیس شورای سیاستگاری حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به فرمایش دیگری از امیرمومنان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت خطاب به یکی از خلفای غاصب فرمودند  اگر بر مبنای شورا امور مردم را قبضه کرده‌ای یا به استناد اینکه شورا به تو رای داده است، این چگونه شورایی بود که مشیران در آن غایب بودند.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خبرگزاری شبستان خسارت سیل مسابقات قرآن بارندگی و سیلاب استان بوشهر کمک به سیل زدگان خبرگزاری شبستان صحابه پیامبر پیامبر اکرم ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم روز پنجشنبه در دیدار با اساتید مدارس حوزه علمیه تبریز افزود: عدم تبعیض در مراکز علمی موجب افزایش انگیزه و دل گرمی اساتید می‌شود.

وی بابیان اینکه معلمی شغل انبیاست، از اساتید حوزه خواست در کنار علم به تزکیه، تربیت و اخلاق توجه ویژه‌ای داشته باشند و دانشجویان باشعور و آگاهی تربیت کنند.

رئیس شورای عالی مدیریت حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه معلم می‌تواند به آگاهی نسل جوان عمق ببخشد و جامعه را به سمت سعادت هدایت کند، بیان کرد: باید احترام، ادب و اخلاق در حوزه و دانشگاه حفظ شده و ارتقا یابد و به جامعه نیز تسری پیدا کند.

آل هاشم خاطرنشان کرد: معلمی یکی از صفات خداوند است و معلمان آن چیزی که بیان می‌کنند تجلی علم حق است.

وی با اشاره به اینکه معلمان فارغ از مسائل مادی و دنیوی با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند و این بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: معلم و استاد همواره باید مورد تکریم قرار گیرند و انتظارشان از جامعه و نظام آموزشی، ادب و حسن خلق است.

وی تأکید کرد: تمامی مراکز علمی باید طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال" جهش تولید با مشارکت مردم" داشته باشند و معلمان و اساتید اهمیت این نامگذاری را برای مخاطبان خود تبیین کنند.

کد خبر 6095206

دیگر خبرها

  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه