Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: 100 درصد ظرفيت هاي سازه هاي آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري اين استان آبگيري شده است.

« رضا عظيمي » روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 12 هزار و 700 سد، آبگير سنگي، ملاتي و خشکه چين با ظرفيت 100 ميليون مترمکعب براي کنترل رواناب هاي سطحي در هربار بارش استان مرکزي وجود دارد که در روزهاي گذشته 80 ميليون متر مکعب رواناب توسط اين سازه ها کنترل و تغذيه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: با کنترل اين ميزان رواناب اکنون تمامي سازهاي آبخيزداري استان مرکزي سرريز کرده اند.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي با يادآوري خسارت هاي جاري شدن سيلاب در برخي شهرستان هاي استان گفت: 2 بند « دپويي» که دهه 60 در شهرستان کميجان ايجاد شده بود، تخريب و نيازمند بازسازي هستند.
عظيمي خاطر نشان کرد: در راستاي مقابله سيلاب سال گذشته فعاليت هاي آبخيزداري در 31 حوزه آبخيز استان مرکزي انجام و چهار بند خاکي، يک مورد سنگ و ملات، 80 مورد گابيون بندي ايجاد و 2 مورد بند خاکي نيز بازسازي شد.
وي ادامه داد: با اجراي اين عمليات ها 800 هزار متر مکعب به ظرفيت هاي آبخيزداري استان مرکزي افزوده شد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي از اختصاص 400 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در سال جاري به اين استان خبر داد و گفت: با تختصيص اين اعتبارات بقيه طرح هاي آبخيزداري براي مقابله با سيلاب در سطح 31 حوزه آبخيزداري استان اجرايي مي شود.
عظيمي افزود: با توجه به اجراي طرح هاي آبخيزداري در سرشاخه رودخانه ها، ايجاد اين سازه ها نقش مهمي در کاهش سرعت رواناب ها داشته و با ذخيرسازي رسوبات نقش مهمي در کاهش قدرت حمل و تخريب رواناب ها برعهده دارند.
وي ياد آور شد: با وجود بارندگي 70 ميليمتري در شهرستان اراک، ايجاد سازه هاي آبخيزداري در دره گردو و حوزه قره کهريز رواناب هاي اين منطقه را کنترل و مانع از بروز تخريب در سطح اين شهرستان شدند.
وي افزود: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري بر توجه به فعاليت هاي آبخيزداري در سطح استان ها نياز است تمامي دستگاه ها و ادارت مربوطه همراهي کامل را با اداره کل منابع طبيعي براي اجراي اين طرح ها داشته باشند.
استان مرکزي با 29 هزار و 530 کيلومتر مربع وسعت، يک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه هاي منابع طبيعي تشکيل مي دهند.
1955/3075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند

داریوش حسن نژاد در جلسه با کارشناسان حوزه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان با اشاره به اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی جهت حفاظت از منابع آب استان به ویژه منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: این پروژه‌ها در جهت حفاظت و حراست از منابع آب استان به خصوص منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه هستند، در حال اجرا است.
وی به پروژه تقویت استقرار ۱۸ گروه حفاظت و نظارت بر منابع آبی در سطح استان اشاره کرد و گفت: ۱۸ گروه با ۴۵ نفر گشت زنی مداوم در سطح دشت‌های استان جهت جلوگیری از بروز تخلفات از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، جلوگیری از تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی جهت مصارف کشاورزی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها را انجام می‌دهند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: ۲ پروژه انسداد چاه‌های غیر مجازدر سطح استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص پروژه به صورت سالانه در حال انجام است.
به گفته حسن نژاد در همین راستا ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه جویی ۱۱.۷ میلیون متر مکعب پر و مسلوب المنفعه شده است.
وی بیان کرد: سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است و از تعداد ۷۶۷۳ حلقه چاه‌های کل استان، ۳۰ درصد مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان