Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@12:43:14 GMT

روند تغییرات ارزشی در کشور و شکاف نسل‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۳۳۳۰

ساعت24 -مدیرکل مشارکت اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این که دنیای مدرن هنجارها و ارزش‌های منحصر به خود را ایجاد کرده است، تصریح کرد: نسل جدید در پی پدیده شکاف نسل ها ارزش و هنجاری های جدید را پذیرفته‌اند و بر این اساس میان نسل جدید و نسل های قبل شکاف شکل گرفته است.

سجاد سالک با اشاره به این که موضوع شکاف نسل‌ها عجیب یا پیچیده نیست، گفت: شکاف نسل‌ها موضوعی با سابقه است که در کشورهای مختلف دنیا همواره در جریان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که شکاف نسل‌ها برای اولین بار در دهه شصت میلادی در غرب مطرح شد، اظهار کرد: اولین صحبت‌های شکاف نسل‌ها در غرب ناظر بر موضوعی بود که از عدم درک متقابل فرزندان و والدین نشات می گرفت.

مدیرکل مشارکت اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این که پدیده شکاف نسلی با گذشت زمان حادتر می شود و ابعاد بیشتری را پیدا می کند، عنوان کرد: موضوع شکاف نسلی در سده‌های گذشته و در دوران حکمرانی سلسه‌های تاریخی ابعاد جدی و حادی نداشته است.

وی در ادامه افزود: از زمان انقلاب مشروطه در ایران تا به امروز که تحولات جدی در کشور شکل گرفت و ارتباط با غرب بیشتر شد موضوع شکاف نسلی رو به افزایش شده است.

سالک با اشاره به این که موضوع شکاف نسل ها در دهه ۴۰ ایران به تحت یک مساله اجتماعی مطرح بوده است، اذعان کرد: اساسا ارتباطات تکنولوژیک و ارتباط با کشورهای دیگر و ایجاد روابط فرهنگی بین ملل مختلف نوعی از هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی‌های جدیدی را منتقل می کنند، به طوری که هنجارهای جدید ایجاد شده در نسل‌ها شامل تصمیم‌هایی می شود که با نسل قبل از خود منطبق نیست.

وی در ادامه افزود: اگر ما بخواهیم در این عصر جدید زندگی کنیم و به توسعه برسیم راهی جز فکر کردن به طرز جهانی را پیش رو نداریم.

مدیرکل مشارکت اجتماعی وزارت ورزش و جوانان که در برنامهای رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به این که دنیای مدرن هنجارها و ارزش های منحصر به خود را ایجاد کرده است، تصریح کرد: نسل جدید در پی پدیده شکاف نسل ها ارزش و هنجاری های جدید را پذیرفته‌اند و بر این اساس میان نسل جدید و نسل های قبل شکاف شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر عالیه شکربیگی، استاد دانشگاه، جامعه شناس و مجری طرح گفت و گوی ملی در استان تهران با اشاره به روند تغییرات ارزشی در کشور، گفت: ایجاد تغییرات ساختاری در یک جامعه همیشه ارزش های موجود را در آن جامعه دستخوش تغییر قرار خواهند داد.

وی با اشاره به این که نسل دهه شصت پیامدهای متعددی را از جنگ تاثیر گرفت، عنوان کرد: نسل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ همیشه در فضای مجازی به سر برده‌اند و ارتباطات و تعاملات خودشان را با فضای مجازی ایجاد کرده اند، در حالی که نسل دهه ۶۰ درگیر انزوا بودند.

مجری طرح گفت و گوی ملی در استان تهران با اشاره به تفاوت موجود در دیدگاه نسل‌های مختلف، توضیح داد: معضل شکاف نسلی و پیامدهای منفی آن زمانی شکل می گیرند که بحران هویت در نسل های مختلف ایجاد شود.

وی افزود: بحران هویت باعث می شود تا نسل جدید علاوه بر قرارگیری در حالت سرگردانی از فعالیت های قابل انجام خود اطلاع دقیقی نداشته باشد.

شکربیگی با بیان این که جوانان ما امروزه دچار سرگشتگی گفتمانی و نسلی هستند، عنوان کرد: در بسیاری از خانواده های مدنی و مدرن که صاحب نگاهی گفت و گو محور هستند گفتمان و ارزش‌ها با روش گفت و گو شکل می گیرند، در حالی که برخی از خانواده‌ها سعی دارند تا گفتمان خود را از شیوه دستوری شکل دهند.

وی با بیان این که عدم وجود فضای گفت و گو در خانواده شکاف نسلی را شکل می دهد، عنوان کرد: متاسفانه در بطن خانواده‌های ایران در حوزه جامعه پذیری معقوله گفت و گو جایگاه خود را پیدا نکرده است، به همین دلیل نسل‌های مختلف حاضر در یک خانواده همیشه در سلایق و انتخاب های خود با اختلاف نظرها رو به رو می شوند.

مجری طرح گفت و گوی ملی در استان تهران با اشاره به این که هر عصر از جوامع ارزش‌های خاص به خودش را دارد، اظهار کرد: امیرالمومنین در حوزه می فرمایند که هر شخص باید فرزند عصر خویش باشد، چرا که تغییرات زیربنایی همیشه منجر به ایجاد تغییر در روبنا می شود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی گفت: جهان به راه‌حل‌های بلندمدت و پروژه‌های زیرساختی پایدار نیاز دارد، زیرا شکاف تأمین مالی زیرساخت‌های جهانی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

محمد الجاسر در نشست سالانه بانک و رویداد جشن طلایی در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت که تأمین مالی این پروژه‌های زیرساختی پایدار، مستلزم تغییر پارادایم است.

وی گفت: مکانیسم‌های سنتی تأمین مالی عمومی برای برآوردن تقاضای رو به رشد برای پروژه‌های زیربنایی مناسب نیست و جهان برای رسیدگی به این چالش‌ها و بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، نیاز به رویکردی جدید دارد.

الجاسر بیان کرد: این جایی است که بانک اسلامی به‌عنوان پرتویی از نور ظاهر می‌شود و اصول مبتنی بر دارایی و اشتراک ریسک آن کاملاً با نیازهای کشورهای کمتر توسعه یافته برای پروژه‌های زیرساختی بلندمدت هماهنگ است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی افزود: «علاوه بر این، بانک اسلامی با تاکید بر مسئولیت زیست محیطی، کاملاً در موقعیتی است که از این تلاش‌ها حمایت کند».

همچنین یادآوری کرد که در پنج دهه گذشته، بانک از امور مالی اسلامی دفاع کرده است. او می‌گوید استراتژی ما حول محور ایجاد مشارکت‌های قوی، تقویت بازارهای مالی و توانمندسازی بخش خصوصی است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی معتقد است که جهان بر سر تقاطع ایستاده است. همه‌گیری کووید -۱۹ آسیب‌پذیری‌ها را در زیرساخت‌ها آشکار و منابع عمومی را تخلیه کرد همچنین پیشرفت توسعه را معکوس کرد.

الجاسر گفت: «یک سوم کشورهای کم‌توسعه‌یافته در حال حاضر بدتر از دوران پیش از همه‌گیری هستند. بدون اقدام فوری، چشم‌انداز توسعه آنها می‌تواند بدتر شود».

همچنین تاکید کرد کشورهای کمتر توسعه یافته دارای پتانسیل اقتصادی فوق العاده در انتظار آزادسازی هستند.

وی با بیان اینکه تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی برای کاهش فقر، ارتقای سلامت و آموزش و ایجاد اشتغال کلیدی است، افزود: این مورد تاب‌آوری در برابر شوک‌های آینده مانند همه‌گیری و تغییرات آب‌وهوایی را تقویت می‌کند.

کد خبر 6090673 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • با زور نمی‌توان دین‌داری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است