Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:44:25 GMT

ابن هیثم همه آثار خود را در کنف حمایت خلفای شیعی نوشت

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۴۱۸

ابن هیثم همه آثار خود را در کنف حمایت خلفای شیعی نوشت

دکتر ولایتی درباره ابن هیثم گفت: تشیع او را از نام و کنیه اش به روشنی می توان یافت؛ او همه آثار خود را در کنف حمایت خلفای شیعه فاطمی نوشت.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر علی اکبر ولایتی، رییس همایش بین المللی ابن هیثم و نور، امروز(۲۸ فروردین) در دومین سری این همایش در سخنانی با اشاره به نام کامل این دانشمند مسلمان ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم در بصره به دنیا آمد و در قاهره از دنیا رفت؛ گفت: آن روز بصره تحت حکومت آل بویه بود و تشیع ابن هیثم را از نام و کنیه اش به روشنی می توان یافت؛ او همه آثار خود را در کنف حمایت خلفای شیعه فاطمی نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






وی اواسط قرن سوم تا اواخر قرن ۵ را دوره طلایی تمدن اسلامی دانست که افرادی چون ابوریحان و ابن سینا و ابن هیثم و... داریم؛ اظهار داشت: فیزیک نور مدیون مسلمانان است و در قله علوم مثلا پزشکی، رازی را داریم.



ولایتی مهمترین کتاب او را مناظر و مرایا دانست و با اشاره به اینکه مبدع این علم مسلمانان و ایرانیان هستند و از یونان باستان وارد نشده؛ تصریح کرد: این کتاب شهرتی بسیار یافت و نورشناسی قدیم اروپا بر اساس آن نوشته شد.


وی ادامه داد: نور در قرآن به معانی مختلف حقیقی و مجازی از جمله خدا، دین اسلام، پیامبر، قرآن، هدایت الهی معرفت و... بکار رفته و در آیه نور، مراد نور ظاهری نیست و برای همین فرمود لا شرقیه و لا غربیه و به همین نسبت تعابیر دانشمندان مسلمان از نور در طیف های فلسفی عرفانی و علمی تقسیم می شود.
 

 

همایش بین المللی "ابن هیثم و نور" در تالار وحدت دانشگاه شهیدباهنر کرمان با حضور دکتر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل و رئیس همایش، دکترفدائی استاندارکرمان، حجت الاسلام علیمرادی و دکتر زاهدی از نمایندگان مردم در مجلس خبرگان و شورای لسلامی و جمعی از مدیران، پژوهشگران، استادان و دانشجویان آغاز به کار کرد.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خبرگزاری شبستان کمک به سیل زدگان خسارت سیل سیل خوزستان بارندگی و سیلاب خبرگزاری شبستان استان بوشهر همایش ابن هیثم و نور ولایتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده روی خانوادگی در شهر رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • همایش مادران مقاومت در شهرستان ساوه
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • رژیم مورد علاقه دکتر خیراندیش چیست؟ (فیلم)
  • حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی
  • همایش پیاده روی خانوادگی در شهر رزن
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود