Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:50:49 GMT

سیل کلات از امدادرسانی تا برآورد خسارتها

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۵۶۷۱

سیل کلات از امدادرسانی تا برآورد خسارتها

مشهد- ایرنا- سامانه بارشی پربارانی که طی روزهای شنبه 24 تا دوشنبه 26 فروردین ماه جاری خراسان رضوی را به شدت متاثر کرد نخستین پیامدهایش را با راه انداختن سیلاب در شهرستان مرزی کلات واقع در گوشه شمال شرقی این استان نشان داد.

ادامه فعالیت این سامانه جوی در طول ساعات و روزهای بعدی سبب سیلاب، انسداد جاده، آبگرفتگی خانه های روستایی و تخلیه چند روستا در دیگر نقاط استان از جمله شهرستانهای درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عصر شنبه 24 فروردین ماه بارشها در چندین روستا و شهر کلات نادری خساراتی را ببار آورد که یکی از روستاهای آسیب دیده 'کرناوه شیرین' واقع در جوار مرز ایران و جمهوری ترکمنستان بود.
دهیار این روستا روز چهارشنبه در پی فروکش اوضاع بحرانی ناشی از سیل به خبرنگار ایرنا گفت: از عصر شنبه گذشته بارش تگرگ و باران شدید در این منطقه آغاز شد و شدت بارندگی و جریان سیلاب ناشی از آن به حدی بود که کهنسالان روستا لذعان کردند چنین حجمی از بارش را بخاطر ندارند.
رضا نادرپناه افزود: طغیان رودخانه فصلی که از وسط روستای کرناوه عبور می کند شش منزل مسکونی اطراف رود را تا ارتفاع دو متری زیر گل و لای برد.
وی به فاصله کوتاه روستا با مرز جمهوری ترکمنستان اشاره و بیان کرد: شدت سیلاب بگونه ای بود که پنج تانکر سوخت دو هزار لیتری و سه دستگاه ادوات کشاورزی نظیر گاوآهن را با خود به سمت مرز برد.
دهیار روستای کرناوه شیرین وسعن زمینهای زراعی روستاییان این منطققه را 150 هکتار ذکر و بیان کرد: سیلاب به دامهای مردم آسیب نزد اما برخی اسطبلها و انبارهای علوفه که به عنوان مثال ارزش یکی از انبارها 100 میلیون ریال است آسیب زد. همچنین 110 هکتار زمین کشاورزی کشت جو، گندم و یونجه از بین رفت.
وی ادامه داد: در پی این رخدادها بلافاصله ماموران پاسگاه مرزبانی مستقر در محل و نیز اعضای شورا و نیروهای پایگاه بسیج روستای لائین در نزدیکی کرناوه به کمک سیلزدگان شتافتند. عصر همان روز نیز امدادگران جمعیت هلال احمر در روستا حضور یافتند.
همچنین امام جمعه کلات به این روستا آمد و در جریان حضور وی غذای گرم میهمانخانه حضرت رضا(ع) بین روستاییان سیلزده توزیع شد.
یکی از حادثه دیدگان سیل در شهر کلات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سیل اتاقهای خانه مرا که در انتهای خیابان شهید علیپور این شهر واقع است تا ارتفاع دو متر زیر گل و لای برده و همه لوازم منزل آسیب دیده اند.
یحیی رجب پور افزود: برای دریافت جبران خسارت مامورانی از پاسگاه انتظامی محل آمدند و اموال آسیب دیده را فهرست کرده و اعلام کردند برای ادامه روند پرداختها اطلاع رسانی می کنند.
وی گفت: مرداد سال 1396 نیز همین منطقه از شهر کلات دچار سیلاب شد اما آبگرفتگی آن کمتر از امسال بود. علت اصلی وقوع این سیلابها ساخت و سازهای بی ضابطه در حریم رودخانه است.

* ماجرای سیل در شهر کلات
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کلات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 20 سال از زمان ساخت منازل واقع در محدوده حریم مسیل و رود عبوری از روستای خشت در حاشیه این شهر می گذرد اما در محدوده سیلخیز 'دره خشت' که کانون اصلی بحران اخیر بود تعداد اندکی خانه ظرف سالهای اخیر ساخته شده اند.
ابراهیم قائمیان افزود: از مدتها پیش سیل به این شدت در کلات رخ نداده بود لذا مقداری رسوبات در بستر رود دره خشت جمع شد. در جریان سیل این هفته خودروهایی در جریان سیلاب به همراه گل و لای شناور شدند و با رسیدن آنها به دهانه پل همراه با جریان، حرکت سیل از مسیر اصلی آن در جهت رودخانه کلات تغییر کرد و به درون شهر هدایت شد.
وی ادامه داد: در این میان امکانات و ماشین آلات کافی برای مقابله با جریان سیل و رفع آبگرفتگیها در اختیار نبود. شهرداری کلات تنها یک لودر و یک بیل مکانیکی دارد و یک لودر نیز در اختیار فرمانداری است که مختص دهیاریها می باشد. همچنین دو دستگاه لودر و چند دستگاه کامیون شخصی در روستای جلیل آباد واقع در فاصله پنج کیلومتری شهر کلات وجود دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کلات جمعیت این شهر را هشت هزار نفر ذکر و بیان کرد: بر این اساس شمار ماشین آلات متعلق به بخش خصوصی و دولتی در این منطقه برای رفع نیازهای ترابری و امدادی مورد نیاز در شرایط بحرانی کافی نیست.

* 80 حوزه آبریز
فرماندار کلات نیز در گفت و گو با خبرنگار به ویژگیهای طبیعی و زمین شناسی شهر مرکزی این شهرستان اشاره و بیان کرد: وجود 80 حوضه آبریز در اطراف کلات و شیب تند آبریزها به داخل شهر کلات این منطقه را سیلخیز کرده است. به همین خاطر امکان دارد هفته آینده نیز بارش باران سیلاب را از سویی دیگر وارد این شهر کند.
مهدی ناصری افزود: لازمه پیشگیری از این سیلابها اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در حوضه های آبریز است لذا تاکنون مطالعات نیمه کاره ای برای آنها انجام شده که باید به سرانجام برسند.

* 300 میلیارد خسارت
وی در ادامه داد میزان خسارات وارده به تاسیسات زیرساختی شهری، روستایی، بخش کشاورزی و منازل مسکونی شهرستان کلات را در پی سیلاب اخیر 300 میلیارد ریال برآورد کرد.
فرماندار کلات ادامه داد: 175 واحد مسکونی در روستاهای 'کرناوه شیرین، قلعه نو، قله زو، کریم آباد، طرق طی، چرم کهنه، رباط، لائین نو، آبکمه، خشت، نفطه، امیرآباد، ژرف' و همچنین شهر کلات در سیل اخیر آسیب دیدند. در شهر کلات از 51 واحد مسکونی آسیب دیده هم اینک 17 باب خانه قابل سکونت نیست.
وی مجموع ریالی خسارتهای وارده به منازل مسکونی شهروندان کلاتی را 30 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: روستای رباط با 25 واحد مسکونی و روستاهای قله زو و لائین نو هر کدام با 20 منزل بیشترین آسیب را از سیل اخیر دیدند. همچنین از 124 واحد مسکونی روستایی آسیب دیده 102 واحد قابل سکونت نیست.

* زیان بخشهای مختلف
ناصری در ادامه گفت: بخش کشاورزی کلات در سطح این شهرستان نیز 97 میلیارد ریال، زیرساختهای جاده ای 50 میلیارد ریال، تاسیسات آب منطقه ای 20 میلیارد ریال و زیرساختهای عشایری نیز 18 میلیارد ریال در پی سیل اخیر زیان دیده اند.
وی افزود: سایر بخشها مانند منابع طبیعی، بهداشت و درمان، آب شهری و روستایی، خدمات شهری و اصناف شهر کلات هر کدام زیر 10 میلیارد ریال آسیب دیده اند و برآورد خسارت در بخشهایی مانند گاز هنوز به اتمام نرسیده است.
فرماندار کلات همچنین به مسیرهای جاده ای مشهد - کلات و کلات - درگز به عنوان راههای اصلی ارتباط این شهر به دیگر نقاط خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در پی سیل اخیر همچنان چهار راه روستایی بسته است اما راه فرعی درگز - کلات با ایجاد یک کنارگذر برای عبور خودروها بازگشایی شده و ماموران راهداری در حال بازگشایی کامل این مسیر هستند.
مرکز شهرستان کوهستانی کلات با سه هزار و 500 کیلومتر مساحت در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده و از جهت شمال نیز با کشور جمهوری ترکمنستان 142 کیلومتر مرزمشترک دارد.
این شهرستان 37 هزار نفری متشکل از دو بخش مرکزی و زاوین به مرکزیت شهرهای کلات نادر و زو است. 26 هزار نفر از شهرستان در 78 آبادی و روستا سکونت دارند که جمعیت50 روستای آن بالای 20 خانوار است. کشاورزی در حوزه های باغی، زراعت آبی، دیم و آبزی پروری عمده فعالیت مردم در شهرستان کلات می باشد.
23221/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 خسارات كلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌

محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت : با وجود بارش‌های خوبی که از اواسط هفته گذشته آغاز و تا روز گذشته تداوم داشت ولی مشکلات ناشی از این بارش‌ها در این استان در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر بود.

وی اضافه کرد: در ۶ مورد آبگرفتگی که در مناطق شهری کرمانشاه، منطقه سرفیروزآباد، عشایر دالاهو، منطقه ازگله ثلاث باباجانی و روستای قلاجی اسلام آبادغرب روی داده بود این جمعیت به ۱۲۲ نفر متاثر از این آبگرفتگی‌ها در قالب ۲۶ خانوار کمک رسانی‌های لازم از جمله تخلیه آب از واحد‌های مسکونی با استفاده از دستگاه کف‌کش و موتور آب انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه امدادگران این جمعیت از همان ساعات اولیه حضور پررنگی را در مناطق حادثه دیده داشتند یادآور شد: در این عملیات‌ها ۱۰ دستگاه خودرو امدادی و آمبولانس و ۱۰ دستگاه کف‌کش و موتور آب به‌کار گرفته شد که به خانوار‌های حادثه دیده نیز خدماتی از جمله اهدای پک‌های مواد غذایی، چادر، پتو و موکت داده شد.

محمدی با بیان اینکه این خدمات تا بهبود شرایط خانوار‌ها ادامه خواهد داشت افزود: در همین مدت همچنین پنج حادثه کوهستان و جاده‌ای نیز در استان به وقوع پیوست که بلافاصله به افراد نیازمند کمک امدادرسانی شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مزارع چند کشاورز در ۳ روستای پاکدشت در پی سیلاب آسیب دید
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب در کرمانشاه
  • بیش از ۲.۱ هزار خوزستان در سیلاب و آب‌گرفتگی امدادرسانی شدند
  • امدادرسانی به بیش از ۲۰۰۰ نفر در بارندگی اخیر خوزستان
  • امدادگران هلال احمر خواف به سرنشینان ۳۰ خودرو گرفتار سیلاب امدادرسانی کردند
  • امدادرسانی امدادگران هلال احمر خواف به ۳۰ خودرو گرفتار در سیلاب
  • ۲۳ استان گرفتار سیلاب/ امدادرسانی به ۵ هزار نف
  • امدادرسانی به بیش از ۵۰۰ خودرو در سیلاب نیشابور