Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که کمتر از چند روز به برگزاری مذاکرات بین الافغانی قطر باقی مانده است اما شماری از رهبران سیاسی فهرست منتشر شده شرکت کنندگان را فرمایشی کرده و گروه طالبان نیز به فهرست ارائه شده دولت افغانستان انتقاد کرده است. ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، قرار است بزودی دومین دور از نشست احزاب سیاسی با طالبان در قطر برگزار شود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان فهرست 250 نفره از شرکت کنندگان در این نشست را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این انتظار می‌رفت که دولت افغانستان و احزاب سیاسی این کشور هیئت‌های جداگانه‌ای را برای دور دوم مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان به قطر اعزام کنند.

انتقاد به حضور مقامات افغان در فهرست منتشر شده

در این فهرست در مجموع 250 نفر برای حضور در نشست قطر در نظر گرفته شده است که 89 نفر آن از سوی احزاب سیاسی و 160 تن دیگر آن نیز از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان تعیین شدند.

در فهرست ارگ ریاست جمهوری افغانستان اسامی  مقامات دولتی از جمله «امرالله صالح» عضو تیم انتخاباتی اشرف غنی، «عبدالسلام رحیمی» رئیس دفتر رئیس جمهور  و شماری وزرا، فعالان جامعه مدنی، علما، فعالان سیاسی و چند خبرنگار نیز دیده می‌شود.

اگر چه اسامی چهره‌های منتقد دولت افغانستان مانند «اسماعیل خان»، «عطامحمد نور» و «یونس قانونی» نیز در این فهرست آمده است اما اسامی  چهره‌های نزدیک به «حامدکرزی» و «حکمتیار» در این فهرست جا نگرفته است.

گزارش تسنیم| ادامه اختلاف‌های جدی افغانستان درباره فهرست تیم مذاکره کننده با طالبان افغانستان فهرست شرکت کنندگان نشست قطر با طالبان را اعلام کرد + اسامی

همچنین از بین 18 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تنها «حنیف اتمر» مشاور سابق اشرف غنی در فهرست منتشر شده حضور دارد.

فهرست منتشر شده فرمایشی است

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این موضوع با صدور بیانیه‌ای نشست قطر با طالبان را یک نشست فرمایشی از سوی دولت افغانستان عنوان کرده و آن را رد کرده است.

در این بیانیه آمده است که فهرست فرمایشی از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان برای نشست قطر را رد کرده و آن را یک فهرست حکومتی می‌دانیم زیرا بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور بیشتر اسامی این فهرست از بین مقامات دولت افغانستان انتخاب شدند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان تصریح کرد که توازن اجتماعی در نظر گرفته نشده است و حضور پر رزنگ حوزه مقاومت به عنوان یکی از طرف‌های مهم معادلات این کشور نایدیده گرفته شده است.

 مخالفت طالبان با فهرست منتشر شده

فهرست ارائه شده از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان واکنش تند طالبان را نیز به همراه داشته است.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزار کنندگان نشست قطر  آمادگی پذیرش 250 نفر در نشست آتی را ندارد بنابر این تنها شماری از افراد در این فهرست که از بزرگان و چهره‌های بزرگ هستند می‌توانند در نشست قطر شرکت کنند.

وی به ارگ ریاست جمهوری افغانستان یاد آوری کرده است که این یک نشست منظم است که در یکی از کشورهای دورافتاده خلیج برگزار می‌شود، مراسم مهمانی و یا هم جشن عروسی نیست.

سخنگوی طالبان تصریح کرد که ارگ ریاست جمهوری افغانستان از موفقیت آمیز بودن تلاش‌های صلح نگران است و با یک چنین حرکاتی به دنبال تخریب این روند است.

برخی از کارشناسان افغان و چهره‌های نزدیک به طالبان تصریح کردند که ممکن است طالبان فهرست ارائه شده از سوی ارگ ریاست جمهوری این کشور را برای حضور در نشست قطر قبول نکنند.

«فیض محمد زلاند» کارشناس افغان و از چهره‌های نزدیک به طالبان به روزنامه ویسا گفت: طالبان برای نشست آتی در قطر تنها با حضور هیئتی 150 نفره از افغانستان توافق کرده بودند.

وی افزود: حالا که بجای 150 نفر ارگ ریاست جمهوری افغانستان فهرست 250 نفری را ارائه کرده است و شمار بسیاری از این افراد دولتی و چهر‌ه‌های نزدیک به دولت این کشور است ممکن است که با مخالفت طالبان روبرو شود.

«محمد حسن حقیار» کارشناس افغان نیز تصریح کرد که ارگ ریاست جمهوری افغانستان کسانی را در این فهرست شامل کرده است که چهره‌های مخالف صلح محسوب می‌شوند.

عدم حضور «حامدکرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان

در فهرست ارائه شده از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان نام حامد کرزی رئیس جمهور سابق این کشور و چهره‌های نزدیک به وی وجود ندارد.

بر خلاف نخستین دور از  نشست احزاب سیاسی با طالبان که در مسکو برگزار شد، حامد کرزی و چهره‌های نزدیک به وی و شماری از چهره‌های سیاسی در نشست آتی قطر حضور ندارند.

دفتر حامدکرزی در واکنش به این موضوع به بی‌بی‌سی گفت: از فهرست منتشر شده از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان حمایت می‌کند اما رئیس جمهور سابق افغانستان در نظر ندارد که در این دور از مذاکرات قطر حضور یابد.

چهره های جنگ طلب در فهرست شرکت کنندگان

«احمدالله علیزی» والی سابق کابل نیزاظهارداشت: فهرست شرکت کنندگان در نشست قطر جنجالی است و احزاب سیاسی این فهرست را به سلیقه شخصی آماده کرده و پذیرفتنی نیست.

«مولوی قلم‌الدین» رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان و عضو سابق طالبان گفت: کشمکش‌ها بر سر فهرست شرکت کنندگان باید متوقف شود و از این فرصت برای پایان خونریزی در این کشور استفاده شود.

نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که دولت افغانستان باید افراد صلح طلب را به این نشست اعزام کند اما به جای آن کسانی را در این فهرست تعیین کرده است که چهره های جنگ طلب هستند.

پیش از این نیز حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان و شماری از رهبران احزاب سیاسی با حضور چهره های جنگ طلب در هیئت مذاکره کننده افغانستان اعلام مخالفت کرده بودند.

اگر چه دفتر حامد کرزی دلیل عدم حضور وی در این نشست را اعلام نکرده است اما ظاهرا به دلیل اختلافات جدی است که درباره فهرست مذاکره کننده صلح با ارگ ریاست جمهوری این کشور دارد.

گزارش تسنیم| اختلاف در «شورای عالی مصالحه» و سرنوشت نامعلوم مذاکرات صلح با طالبان گزارش تسنیم| معادله مجهول مذاکرات قطر؛ از اعزام هیئت دولت کابل تا مواضع آمریکا و طالبان

امیدواری هایی وجود دارند که نشست قطر بتواند زمینه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بین احزاب، دولت افغانستان و طالبان را فراهم کند.

این در حالی است که نشست قطر پیش از برگزاری با جنجال روبرو شده است، کشمکش‌هایی که از هم اکنون دستاوردهای احتمالی این دور از مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان را تحت شعاع قرار داده است.

از سوی دیگر، کشور میزبان و برگزار کنندگان نشست قطر انتظار فهرست 250 نفری از سوی افغانستان را نداشتند بنابر این اعزام همه این شرکت کننده بدون هماهنگی قبلی ممکن است مشکلاتی در زمینه اسکان و حمل و نقل آنها نیز بوجود آورد.

برخی از کارشناسان معتقدند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان برای کارشکنی در مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان تلاش می‌کند و از طریق ارائه فهرست بلند مانع انجام هرگونه مذاکره هدفمند احزاب سیاسی با گروه طالبان شود.

  با این حال، ارائه فهرست 250 نفری از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اقدامی غیر منطقی دانسته شده است زیرا با وجود این همه شرکت کننده انجام مذاکرات هدفمند در نشست قطر امکان پذیر نخواهد شد.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید

به گزراش «تابناک»، محمد مهاجری در روزنامه اعتماد نوشت: آقای ذوالنور به افول جایگاه مجلس اشاره کرده و به عنوان نمونه، دخالت‌های بیرونی در قانونگذاری را برشمرده است. با اینکه طبق قانون اساسی، قانونگذاری منحصرا در اختیار مجلس قرار دارد، اما سال‌های زیادی است که نهاد‌هایی همچون شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... دستورالعمل‌هایی را ابلاغ می‌کنند که در حکم قوانین لازم‌الاجراست. آقای ذوالنور نخستین چهره سیاسی نیست که چنین انتقادی را بیان می‌کند. پیش از او نمایندگان دوره‌های قبل مجلس - به خصوص آقای علی مطهری - بار‌ها این موضوع را گفته‌اند، اما دوستان اصولگرا همچون جناب ذوالنور حاضر به پشتیبانی از این ایده نشدند.

جای این پرسش جدی وجود دارد که چرا چنین جراتی وجود دارد که جایگاه مجلس نادیده گرفته شود و شعار در راس امور بودن آن عملیاتی نشود؟ بگذارید از همین انتخابات اخیر مجلس در اسفند ۱۴۰۲ شروع کنیم. متاسفانه فرآیندی که از ماه‌ها قبل آغاز شد و مجلس یازدهم هم با اصلاح قانون انتخابات به آن کمک کرد، شرایطی را به وجود آورد که مجلس دوازدهم از هم‌اکنون با شائبه ناکارآمدی مواجه شود.

بخش بزرگی از نمایندگان مجلس یازدهم که شاید آقای ذوالنور هم جزو آن‌ها باشد مدتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از آقای رییسی دعوت کردند وارد میدان رقابت ریاست‌جمهوری شود. این اقدام اگر در قالب یک فعالیت تعریف شده حزبی صورت می‌گرفت کاملا قابل دفاع بود، زیرا وقتی یک حزب سیاسی از کاندیدایی حمایت می‌کند مسوولیت اقدام خود را هم می‌پذیرد. اما اقدام فردی نمایندگان مجلس یازدهم معنای اقدام حزبی نداشت، بلکه نمایندگان استقلال خود را به حراج گذاشتند و عملا چک سفید امضا به رییس دولت دادند و به همین دلیل همه نمایندگانی که آن نامه را امضا کردند، باید در برابر ناکارآمدی دولت سیزدهم پاسخگو باشند. انتخابات مجلس دوازدهم متاسفانه با مشارکت کم صورت گرفت و آرای نمایندگان نیز بسیار پایین بود و از جمله در تهران، نفر اول کمی بیش از ۵۰۰ هزار رای (معادل ۵ درصد رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات) کسب کرد. در اکثر حوزه‌های انتخابیه نیز افراد منتخب کمی بیش از ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

حتما آقای ذوالنور توجه دارند که هر چه پایگاه مردمی مجلس (و البته ریاست‌جمهوری) ضعیف‌تر باشد، نهاد‌های دیگر حاکمیت تلاش می‌کنند نقش آن را در مقدرات کشور کمرنگ کنند. مجلس دوازدهم علاوه بر ضعف پیش گفته، به مدد شورای محترم نگهبان از چهره‌های خاصی برخوردار شده که برخی از آن‌ها به تنهایی قادر به نابودی حیثیت کل مجلس هستند.

جای شکرش باقی است که یکی از این افراد با تذکر رهبر معظم انقلاب، دست‌کم تا اطلاع ثانوی از تنش‌زایی و پرخاشجویی فاصله گرفت، اما باید منتظر ماند و با آغاز مجلس جدید، فصل تازه‌ای از هنرنمایی این گروه را به تماشا نشست. دقیقا آنچه را آقای ذوالنور از بابت پایین آمدن شأن مجلس نگرانش است، همان چیزی است که خود او حتی اگر در ایجادش موثر نبوده، در برابر آن سکوت تاییدآمیز داشته است.

با این همه اگر بخواهیم خوشبینانه به آسیب‌شناسی نماینده محترم قم بنگریم و فرض کنیم که او با این نگاه به دنبال اصلاح مجلس است، گریزی نیست جز اینکه امیدوار باشیم همین مجلس ضعیف کم رای، نقایص خود را با عملکرد مثبت جبران کند. حساب‌کشی جدی و دقیق از دولت، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و برخورد بدون رودربایستی با وزرای ضعیف و شخص رییس‌جمهور و نیز آتش نزدن قرارداد‌های بین‌المللی (که حتما جناب ذوالنور آن را به یاد دارد!) می‌تواند کفاره‌ای برای جبران اشتباهات گذشته باشد. امید که آقای ذوالنور - که از الان در قامت کاندیدای ریاست مجلس- سخن می‌گوید، حتی اگر به چنین منصبی هم نرسید، در رفع آسیبی که آن را فهم کرده است، برآید.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم