Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@20:26:15 GMT

برنامه جامع در زمینه پیشگیری از اعتیاد در قم تدوین شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۹۵۳۰

برنامه جامع در زمینه پیشگیری از اعتیاد در قم تدوین شود

به گزارش ایرنا، مرتضی حیدری روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم در سالن اجتماعات فرمانداری، با تاکید بر توجه به مساله پیشگیری در موضوع اعتیاد و مواد مخدر گفت: باید در مساله پیشگیری؛ همه دستگاه های فرهنگی مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما فعالیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: نباید نسبت به مسائلی همچون اعتیاد که موجب آسیب به مردم می شود، بی تفاوت باشیم و لازم است نهادهای بخش خصوصی و دستگاه های دولتی در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی با بیان این که بیکاری تنها عامل اعتیاد نیست، مساله پیشگیری را عامل مهمی در کاهش این معضل دانست و
گفت: جلسه های این شورا، باید ماهانه برگزار شود و دستگاه های اجرایی باید در زمینه پیشگیری برنامه داشته باشند.
حیدری ادامه داد: بخش ها و روستاها نیز در مساله پیشگیری از اعتیاد فعال باشند و شوراهای اسلامی روستاها در کنار مسائل عمرانی و خدماتی ، در این زمینه نیز باید حساسیت و برنامه داشته باشند.
وی با بیان این که آموزش و پرورش نیز باید در زمینه پیشگیری و آموزش دانش آموز برنامه داشته باشد، بر استفاده از ظرفیت مساجد، شهرداری ها و اتحادیه های اصناف در این زمینه تاکید کرد.
فرماندار قم، به تغییر نوع مواد مخدر در عصر حاضر اشاره و بیان کرد: لازم است با توجه به انواع مواد مخدر، آموزش های لازم به قشرهای گوناگون جامعه در این زمینه داده شود.
حیدری از اعتیاد به عنوان یک بلای همگانی نام برد و تصریح کرد: در درمان معتادان، باید خانواده ها نیز در کنار دستگاه های دولتی مشارکت و همکاری های لازم را داشته باشند.
وی با بیان این که اعتیاد از سیل و زلزله نیز خطرناک تر است، اظهار کرد: مساله سیل را جدی گرفتیم و توانستیم از آسیب به مردم قم جلوگیری کنیم؛ لازم است در مساله اعتیاد نیز همه جدی وارد میدان شوند.
حیدری ، با اشاره به فعالیت 9 کَمپ در زمینه ترک اعتیاد در قم خاطرنشان کرد: باید در درمان معتادان، شرایط و استانداردهای لازم در این کمپ ها مهیا و رعایت شود.
وی با تاکید بر استفاده از آموزه های دینی در این زمینه خاطرنشان کرد: اعتیاد مربوط به باورهای غلط در افراد است که باید تلاش و کوشش کنیم، آنها را در مسیر درست قرار دهیم.
وی با بیان این که ایران در شاهراه انتقال مواد مخدر در جهان قرار دارد، تصریح کرد: این مساله موجب شده است تا در این زمینه صدمه به کشور وارد شود و برای مصون نگهداشتن جوانان از دام اعتیاد، شهیدان بسیاری در این راه تقدیم کرده ایم.
حیدری با اشاره به این که در مبارزه با مواد مخدر جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم، تاکید کرد: در زمینه پیشگیری، درمان و مبارزه باید کار کارشناسی و با برنامه ریزی مدون و منسجم انجام شود.

* از بازگشت معتادان بهبودیافته به چرخه اعتیاد جلوگیری کنیم
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز در این جلسه به فعالیت ها و کارهای انجام شده در زمینه پیشگیری، درمان و مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اشاره و خواستار همکاری همه نهادها و دستگاه ها در این مساله شد.
ابوالفضل شریفی خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری لازم است از همه توانمندی ها و ظرفیت های موجود استفاده و تلاش کنیم از بازگشت معتادان بهبودیافته به چرخه اعتیاد جلوگیری به عمل آوریم.
وی با بیان این که برای مقابله با مواد مخدر، خطر آن باید به جدی گرفته شود، افزود: در ایام نوروز امسال در بخش ‌ها و روستاهای قم، حدود یک هزار و 400 معتاد مُتِجاهِر جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد معرفی شدند.
وی با اشاره به اثرهای مثبت استفاده از آموزه ‌های اسلامی در مساله ترک اعتیاد گفت: خوشبختانه با ورود روانشناسان حوزوی در مساله اعتیاد، خروجی بسیار مثبتی در برخی مرکزهای ترک اعتیاد قم اتفاق افتاده است.
در این جلسه بخشداران بخش های قم از برنامه ها و فعالیت های خود گزارشی ارائه دادند و تعدادی از اعضای شورا نیز پیشنهادها، دیدگاه ها، نظرها و راهکارهای خود را در زمینه پیشگیری، درمان و مبارزه با مواد مخدر بیان کردند.
استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش؛ خلجستان، جعفریه، کهک، سلفچگان و مرکزی است.
7406/ 6133/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اعتیاد پیشگیری از اعتیاد خانواده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است