Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بدن شما زماني که در يک خواب عميق شبانه هستيد کار‌هاي عجيب و غريب زيادي مي‌کند بنابراين نبايد تعجب کنيد که با علائمي هشدار بدهد که مشکلي در بدن‌تان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، بدن‌تان به خوبي مي‌تواند به شما بگويد چه زماني مشکلي در سلامتي‌تان وجود دارد و علائم را نشان بدهد، وقتي سرماخورده‌ايد بيني‌تان آبريزي مي‌کند، وقتي دندان‌تان مي‌پوسد دچار دندان درد مي‌شويد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... اما ممکن است با علائم زير و معناي آن‌ها چندان آشنا نباشيد. بدن شما زماني که در يک خواب عميق شبانه هستيد کار‌هاي عجيب و غريب زيادي مي‌کند، مثلا هورمون‌ها را تنظيم مي‌کند و عضلات را ترميم مي‌کند؛ بنابراين نبايد تعجب کنيد که با علائمي هشدار بدهد که مشکلي در بدن‌تان وجود دارد.
حتما مي‌دانيد که يک خواب خوب بايد از نظر کيفيت و کميت خوب باشد. به اندازه‌ي کافي نخوابيدن مي‌تواند موجب بيماري‌هاي مزمن شود و به طور کلي خواب خوب نداشتن علامتي از يک مشکل در سلامتي است، مانند اضطراب، افسردگي، آسم و بيماري قلبي. اگر هر کدام از علامت‌هاي زير را در خواب داريد بايد آن را جدي بگيريد و توجه کنيد بدن‌تان چه پيامي به شما مي‌رساند.
مدام خروپف مي‌کنيد
نترسيد! خيلي از آدم‌ها خروپف مي‌کنند و لزوما به معني زنگ خطر نيست. اما اگر صداي خروپف‌تان بيشتر شبيه خرناس کشيدن يا غرش کردن و يا نفس تنگي است، و در طول روز نيز خيلي احساس خواب آلودگي مي‌کنيد، احتمالا دچار مشکلي به نام آپنه خواب هستيد.
اساسا آپنه خواب به يک يا دو دليل روي مي‌دهد. زماني که سيستم تنفسي فوقاني حين خواب مکررا مسدود مي‌شود مي‌تواند جريان هوا را محدود يا متوقف کند. در ساير موارد، مغز ممکن است سيگنال‌هاي لازم براي تنفس را ارسال نکند. در نتيجه در طول خواب شبانه، مکررا دچار ايست تنفسي مي‌شويد.
اگر خروپف کردن‌تان تبديل به مشکل جدي شده که خواب‌تان را بهم مي‌زند و علائم ديگري از آپنه خواب را نيز داريد، مثلا بيدار شدن با سر درد و يا خشکي دهان، بايد به پزشک مراجعه کنيد. آپنه خوابي که درمان نشده رها شود مي‌تواند موجب افزايش فشار خون و وارد کردن فشار اضافي به قلب شود.
خيس عرق از خواب بيدار مي‌شويد
هر شب خيس عرق از خواب بيدار مي‌شويد؟ اول محيط تان را تغيير دهيد، مثلا دماي اتاق را کمتر کنيد و لباس خواب‌تان را سبُک‌تر کنيد. اگر فايده‌اي نداشت ممکن است پاي هورمون‌هاي‌تان در ميان باشد. اختلالات تيروئيد و پيامد‌هاي يائسگي مي‌توانند موجب تغييرات هورموني و بهم خوردن تعادل آن‌ها شده و باعث شوند تعريق شبانه داشته باشيد؛ بنابراين اگر فکر مي‌کنيد هورمون‌ها عامل عرق‌هاي‌تان هستند، حتما اين موضوع را با پزشک در ميان بگذاريد. دارو‌هايي وجود دارند که مي‌توانيد با کمک آنها، تيروئيدتان را تنظيم کنيد يا علائم يائسگي‌تان را تخفيف دهيد.
تمام وقت دندان قروچه مي‌کنيد
دندان قروچه زماني است که دندان‌هاي‌تان را بالا و پايين‌تان را به سمت عقب و جلو روي هم فشار مي‌دهيد. دندان قروچه در هر زماني از روز مي‌تواند باشد، اما معمولا شب‌ها که در خواب هستيد، دردسرسازتر است، زيرا نمي‌توان آن را کنترل کرد.
داندان قروچه مي‌تواند علت‌هاي زيادي داشته باشد: استرس و اضطراب، برخي از داروها، مصرف کافئين و الکل، و يا حتي آناتومي فک. هيچ کدام از اين علت‌ها جاي نگراني ندارند، اما اگر دندان قروچه تبديل به يک عادت هميشگي شده بايد آن را بررسي کنيد. دندان قروچه‌هاي مکرر به مرور زمان ميناي دندان را از بين مي‌برد و دندان‌ها را حساس مي‌کند، موجب آرواره درد و سر درد و ساير مشکلات مانند ترک خوردن دندان و اختلال مفصل گيجگاهي – فکي مي‌شود.
با گرفتگي عضلاني بدي از خواب بيدار مي‌شويد
در حال ديدن يک خواب شيرين هستيد که با اسپاسم بسيار بدي در ساق پاي‌تان ناگهان از خواب بيدار مي‌شويد. گرفتگي‌هاي عضلاني فوق العاده دردناک هستند و اگر به ندرت در خواب دچارش شويد نشاندهنده‌ي مشکلي جدي در سلامتي‌تان نيستند. اما اگر مکررا دچار اين اسپاسم‌ها مي‌شويد و با حالت بدي از خواب بيدارتان مي‌کنند ممکن است علامت دهيدراته شدن بدن، کم خوني، کمبود الکتروليت‌ها در بدن (مانند کلسيم يا منيزيم)، آتريت و يا عارضه‌اي ارتوپديک مانند صافي کف پا باشند. اين مشکلات راه حل دارند، اما بهتر است با مشورت پزشک راهکار مناسب را پيدا کنيد.
به شما مي‌گويند در خواب کار‌هاي عجيبي مي‌کنيد، اما شما يادتان به خاطر نمي‌آوريد
حرف زدن (و يا حتي راه رفتن) در خواب عموما «نرمال» تلقي مي‌شود، يعني در واقع زنگ خطر نيست. اين اتفاق‌هاي زماني مي‌افتند که شما در مرحله‌ي خواب عميق از خواب بيدار مي‌شويد و در وضعيتي بين خواب و هوشياري قرار مي‌گيريد.
هرچند بيشتر اين حالات بد و مضر نيستند، اما اگر مکررا روي بدهند کيفيت خواب را تحت تاثير قرار مي‌دهند. همچنين ممکن است دچار پاراسومنيا يا خواب پريشي باشيد. پاراسومنيا نوعي اختلال خواب است که باعث تجربيات ناخواسته طي خواب مي‌شود. مراجعه به پزشک متخصص خواب مي‌تواند در رفع اين مشکل به شما کمک کند. راه حل بيشتر موارد اينچنيني مي‌تواند راهي به سادگي عادت سالم خواب يا ترک کافئين و الکل باشد. گاهي نيز ممکن است فرد نياز به درمان آپنه خواب پيدا کند.
مکررا براي دستشويي رفتن بيدار مي‌شويد
پُرکاري مثانه يا ساير مشکلات مربوط به مثانه مي‌توانند باعث شوند طي شب بار‌ها از خواب بيدار شويد تا به دستشويي برويد. اما يک احتمال ديگر نيز وجود دارد: اين مثانه‌ي شما نيست که مکررا از خواب بيدارتان مي‌کند، بلکه در واقع چيزي مانند آپنه خواب است که باعث مي‌شود بيدار شويد و به محض بيدار شدن احساس کنيد نياز به دستشويي و تخليه‌ي مثانه داريد. پيش از مراجعه به پزشک، عادات پيش از خواب‌تان را بررسي کنيد، آيا پيش از خواب زياد آب مي‌نوشيد يا داروي مدر مصرف مي‌کنيد؟ اگر اين‌ها علت مشکل شما نبودند به پزشک مراجعه کنيد.
سرفه‌هاي‌تان شب‌ها شما را بيدار مي‌کنند
سرفه‌هاي زياد طي شب مي‌تواند علامت آسم يا بيماري قلبي باشد، بنابراين اگر سرماخوردگي نداريد، اما تمام طول شب با سرفه از خواب بيدار مي‌شويد، بايد به پزشک متخصص مراجعه نماييد. آسم معمولا شب‌ها بدتر مي‌شود و افرادي که بيماري قلبي دارند نيز ممکن است در اثر درازکشيدن براي ساعت‌هاي طولاني دچار سرفه شوند، زيرا سبب بازگشت مايعات به سمت ريه‌هاي‌شان مي‌شود.
البته اين سرفه‌ها مي‌توانند نشاندهنده‌ي ريفلاکس يا سوزش سر دل نيز باشند. هر دوي اين عارضه‌ها مي‌توانند سبب سرفه‌هاي شبانه شوند، زيرا دراز کشيدن و در حالت افقي قرار گرفتن فرصت مناسبي فراهم مي‌کند که اسيد‌هاي گوارشي از معده به سمت مري برگردند و آن را تحريک کنند.
به محض بيدار شدن از خواب در سرتان احساس سنگيني و درد مي‌کنيد
انگار که با صداي گوشخراش زنگ آلارم از خواب بيدار شده باشيد دچار سر درد مي‌شويد. سر درد‌هاي هيپنيک (مربوط به خواب) تنها طي خواب روي مي‌دهند و آنقدر دردناکند که شما را از خواب بيدار مي‌کنند. اين سر درد‌ها نسبتا نادرند، اما اگر هر شب سر ساعت مشخصي با اين درد از خواب بيدار مي‌شويد بايد به پزشک مراجعه کنيد.
شروع روز با سر درد مي‌تواند دلايل ديگري نيز داشته باشد مانند ميگرن (تقريبا نيمي از اين سر درد‌ها بين ساعت 4 تا 9 صبح بروز مي‌کنند)، دندان قروچه و البته باز هم آپنه خواب!
در واقع در طول شب اصلا نمي‌خوابيد!
اگر مکررا در طول شب از خواب بيدار مي‌شويد و دليلي نمي‌توانيد برايش پيدا کنيد و به سختي هم مي‌توانيد مجددا به خواب برويد يا اينکه صبح خيلي زود (حدود ساعت 4) از خواب بيدار مي‌شويد ممکن است دچار افسردگي يا اضطراب باشيد. خواب بي‌کيفيتي که مدام تکرار شود و هيچ دليل فيزيکي برايش وجود نداشته باشد، مي‌تواند شيوه‌ي بدن شما براي اعلام اين باشد که چيزي در سلامت روان‌تان دچار مشکل است. حتما به يک روان درمانگر مراجعه کنيد تا با راهکار‌هاي مناسب بتوانيد علائم‌تان را تسکين داده و چند ساعت راحت بخوابيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مقاومت تحسین برانگیز مردم غزه زیر همه تهاجماتی که از زمین و اسمان و دریا به آنها می‌شود، در جهان مثال زدنی شده و همین، نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرده است. - اخبار سیاسی -

محمدباقر خرمشاد استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بروز و ظهور حق طلبی دانشجویان آمریکا و اروپا پس از سال‌ها جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را متاثر از سه اتفاق دانست و گفت: اتفاق اول به نوع جنایتی که صهیونیست‌ها این بار پس از گذشت بیش از 75 سال مرتکب شدند بازمی‌گردد. این بار در منظر افکار عمومی جهان و در یک فاصله زمانی کوتاه، در یک قلمرو جغرافیایی کوچک بیش از 35 هزار نفر که اگر با مفقودین حساب کنیم چیزی حدود 50 هزار انسان می شود را قتل و عام شده اند.

نگرانی آمریکا از توسعه تفکر ضد استکباری در جوانانش است

بپاخواستن جهان از ترس تکرار جنایات صهیونیست‌ها در جاهای دیگر

وی با تاکید بر اینکه دو سوم کشته شدگان اخیر در فلسطین زنان و کودکان هستند، افزود: مثل همیشه سازمان‌‌های بین المللی با تاخیر واکنش نشان دادند، اما همین را هم رژیم صهیونیستی هیچ حساب می‌کند. این اتفاق آشکار که نشان داد رژیم صهیونیستی به هیچکدام از هنجارهای بین المللی پایبند نیست، موجب شد جهان از ترس اتفاقات بعدی و تکرار جنایات صهیونیست‌ها در جاهای دیگر، نه فقط به خاطر فلسطینیان که به خاطر خودشان نیز خواستار جلوگیری اقدامات این رژیم شوند. 

مقاومت فلسطینیان موجب بیداری نخبگان آمریکایی شد

این استاد دانشگاه دومین اتفاق موثر را نوع مقاومت فلسطینیان عنوان کرد و گفت: مقاومت این مردم مثال زدنی شده است، چرا که از آسمان و زمین و دریا مورد تهاجم قرار می‌گیرند‌ و توده‌های مردم گروه گروه در گورهای دسته جمعی دفن می‌شوند؛ اما همچنان مقاوم می‌مانند‌. این نوع مقاومت برای جهان تحسین برانگیز شده و فضایی را ایجاد کرده که عامل سوم سر باز کند و آن بیداری نخبگان آمریکایی است.

خرمشاد خاطرنشان کرد: نخبگان آمریکایی در دهه‌های گذشته از شدت غرور و تکبر صهیونیست‌هایی که در هیئت حاکمه آمریکا و در لایه‌های مختلف قدرت آمریکا حضور داشتند و اعمال نفوذ می‌کردند، توان و جربزه مقابله نداشتند و انباشت این حس نارضایتی و شدت جنایات صهیونیست‌ها آخر سر موجب جرات پیدا کردن این نخبگان برای مقابله و اظهار نظر شد.

وی یادآور شد: در تاریخ آمریکا و در جریان جنگ ویتنام نیز دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان پیشگام بودند. در جریان جنبش دانشجویی اواخر دهه 60 و خشم عمومی جهانی علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز همینگونه بود؛ اما امروز وجود فضا و شبکه‌های مجازی موجب پوشش و گسترش بیشتر این جریان شده است.

صهیونیست‌ها پلیس را وادار به برخوردهای خارج از عرف با دانشجویان می‌کنند

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی علت برخورد خارج از عرف پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویان گفت: برای فهم این علت باید به جایگاه خارج از عرف صهیونیست‌ها در هیئت حاکمه آمریکا بازگردیم. نوع قدرت و میزان نفوذ صهیونیست‌ها موجب شده حتی در برخورد با تجمعات آرام و مخالفت‌های اینچنینی، پلیس را وادار به برخورد‌های خارج از عرف کند.

چرا آمریکا حاضر است به خاطر اسرائیل سرمایه‌های اجتماعی خود را آتش بزند؟

خرمشاد در ادامه افزود: چیزی که برای منِ دانشجوی علم سیاست تعجب آور بوده این است که چرا آمریکایی‌ها و هیئت حاکمه آن حاضر هستند سرمایه‌های اجتماعی خود که ده‌ها سال برای آن‌ها وقت و هزینه صرف کرده‌اند را به پای صهیونیست‌ها آتش بزند؟ و حاضر هستند همه اندوخته‌های خود را فنا کنند تا رژیم صهیونیستی حفظ شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی بیشتر از دانشجویان در ایران نمود پیدا کرده است، گفت: در دو محور می‌توان به این سوال پاسخ داد‌. محور اول اینکه برخلاف غرب که فضا در طول ده‌ها سال با رژیم صهیونیستی همسو بود، حالا غزه شرایطی را فراهم آورده تا کسانی که طی این سال‌ها امکان بروز و ظهور آزادانه نظراتشان را نداشتند، امروز این کار را بکنند و به صورت انفجاری هم این اتفاق رخ داد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اما در جمهوری اسلامی ایران فضای رسمی و غیر رسمی همیشه در حمایت از فلسطین بوده و الان نیز به صورت متداول ادامه دارد و طبیعتا آن حالت انفجاری غرب را ندارد‌. اما محور دیگری که وجود دارد فضای دانشجویی ایران است. این فضا تابع یک فضای روشنفکری و نخبگانی است، اما بیش از دو دهه است که در آن یک جریان لیبرالیستی قوت پیدا کرده است.

لیبرال‌ها در ایران تکلیفشان با مساله فلسطین روشن نیست

خرمشاد تصریح کرد: لیبرال‌ها در ایران تا امروز نتوانستند تکلیفشان را با مساله فلسطین روشن کنند. همه جای دنیا روشنفکران از فلسطین حمایت می‌کنند و نه از طرف مقابل، منتهی در ایران جناح لیبرالِ روشنفکری این نگاه را ندارد. نظام جمهوری اسلامی نیز مخالفت صریح خود را با رژیم صهیونیستی همیشه داشته و فضای روشنفکری ایران در این قضیه با نظام زاویه دارد.

سایه جناح لیبرالِ روشنفکر در مساله فلسطین بر جریان دانشجویی کشور

وی در پایان گفت: این زاویه داشتن جناح لیبرال روشن فکر با نظام موجب شده تا آنها یا با مساله فلسطین همراهی نکنند یا سکوت اختیار کنند. در چنین شرایطی باید گفت در موضوع فلسطین، موضع جمهوری اسلامی ایران روشنفکرانه‌تر از این طیف از روشنفکران شده است‌. این تضاد در جریان دانشجویی ما نیز سایه افکنده و آن را در ماجرای غزه منفعل کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • کنعانی: آهِ کودکان و زنان غزه وجدان‌های بیدار را به حرکت درآورده است
  • درخواست کیهان برای حمایت از «طرح نور»: با ۱۱۰ تماس بگیرید!
  • وجدان بیدار دانشجویان آمریکایی آن‌ها را به صحنه آورده است
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد