Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@04:30:38 GMT

چهار تمرین ذهنی برای خوردن غذا‌های سالم‌تر

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۳۵۵۷

می‌توانید مهار مغز‌تان را در دست بگیرید و خودتان را وادار کنید تا بهتر غذا بخورید؟ آفتاب‌‌نیوز : بر مبنای تحقیقی که اخیرا محققان دانشگاه ییل انجام دادند، یاد گرفتن چند توصیهٔ ساده به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید. روش‌های آموزش ذهنی به افراد کمک می‌کند که میل و هوس خود را به غذا‌های ناسالم مهار کنند و بیشتر به غذاٰهای سالم روی آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این توصیه‌های آسان و ساده می‌تواند هر زمان که می‌خواهید چیزی بخورید به شما کمک کند که انتخاب‌های سالم‌تری کنید.
پر‌خوری مشکلی خطرناک و رو به افزایش است، بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال اضافه وزن دارند و چاقی از سال ۱۹۷۵ تاکنون در سطح جهان سه برابر شده است.
محققان دانشگاه ییل در ایالات متحده می‌گویند که نحوه اندیشیدن ما دربارهٔ غذا می‌تواند رژیم غذایی ما را بهبود بخشد و به ما کمک کند تا با اضافه‌وزن مقابله کنیم.
در اینجا چهار روش آزمایش شده که تأثیر آنها اثبات شده است را آورده‌ایم.
۱. پیش از غذا خوردن در ذهن خود نسبت به غذاٰهای ناسالم منفی فکر کنید
در این تحقیق به افراد گفته شد که به نوع غذا فقط برای مدت شش ثانیه نگاه کنند اما در تمام این مدت به جنبه‌های منفی آن غذا فکر کنند.
این امر فقط شامل سالم بودن یا ناسالم بودن غذا نبود، بلکه طعم و شکل ظاهری غذا را هم دربرمی‌گرفت.
وقتی میل و هوس افراد پس از آن ارزیابی شد، دریافتند که حدود ۲۰ درصد نسبت به گروهی که این روش را انجام نداده بودند، کاهش نشان داده است.
کاهش میل و هوس بسیار مهم است چون تحقیقات نشان داده است که میل به خوردن غذای ناسالم مقدمه‌ای بر عادت‌های غذا‌خوردن و افزایش وزن است.
۲. پیش از غذاٰ خوردن در ذهن خود نسبت به غذاهای سالم، مثبت فکر کنید
در مرحلهٔ بعدی، محققان آزمایش را به صورت دیگری انجام دادند و از افراد خواستند تا زمانی را صرف مثبت اندیشیدن به غذا‌های سالم کنند.
این کار هم اثر بسیار مثبتی داشت، چون میل و هوس افراد ۱۴ درصد جا‌به‌جا شد.
پس تمرکز و چند ثانیه‌ فکر کردن می‌تواند شما را وادارد که غذا‌هایی بخورید که برای سلامتی‌ شما مفیدند.
۳. مغزتان را پیشاپیش آماده کنید تا از غذا‌های ناسالم پرهیز کند
محققان دانشگاه ییل هم‌چنین بررسی کردند که چگونه شما می‌توانید ذهن‌تان را پیشاپیش آماده کنید تا بتوانید انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشید.
افراد دربارهٔ اثرات منفی غذا‌های ناسالم مطالعه می‌کردند و سپس از آنها خواسته می‌شد تا ۱۵ دقیقه در مورد تأثیر مخرب این غذاٰهای ناسالم فکر کنند.
پس از این تمرین، وقتی از آنها خواسته شد که میان غذای سالم و ناسالم دست به انتخاب بزنند، آنها ۷.۶ درصد بیش از پیش غذاٰهای سالم را انتخاب کردند.
۴. مغز‌تان را پیشاپیش آماده کنید تا غذا‌های سالم را انتخاب کند
باز در مرحله‌ای دیگر، محققان تلاش کردند تا آزمایش را به صورت برعکس اجرا کنند تا دریابند آیا افراد می‌توانند بیشتر به غذا‌های سالم تمایل پیدا کنند.
افراد در مورد فواید غذاٰهای سالم مطالعه می‌کردند و به تصاویری از غذاٰهای سالم نگاه می‌کردند در حالی که به صورت مثبت دربارهٔ آنها فکر می‌کردند.
این کار هم مؤثر بود وپس از این تمرین هم افراد ۵.۴ درصد بیشتر تمایل به انتخاب غذاهای سالم داشتند.
تفاوت‌ها ممکن است به نظر کوچک و کم‌اهمیت باشند اما وقتی کسانی که در این تحقیقات شرکت کردند غذای خود را انتخاب کردند به طور متوسط هر کدام ۱۰۷ کالری کمتر خوردند.
یک فرد متوسط برای سوزاندن این مقدار کالری باید حدود ۱۰ دقیقه بدود.
هدی کوبر، سرپرست این تحقیق و استادیار روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه ییل گفت:"اثر آن برابر با بسیاری از درمان‌های چاقی مرسوم این روزهاست، اما این نتیجه فقط پس از روش‌های آموزشی کوتاهی حاصل می‌شود".
کوبر می‌افزاید:"حتی اگر هر روز فقط یک انتخاب سالم‌تر داشته باشید، در طولانی‌مدت به معنای کاهش چند کیلو از وزن شماست".
با استفاده از رژیم‌های غذایی مرسوم، حدود ۷۰ درصد افراد پس از حدود سه تا پنج سال تمام وزنی را که از دست داده‌‌اند دوباره به دست می‌آورند.
پس هر روش جدیدی مثل همین روش که کمک می‌کند افراد به طور معقول و ملایمی میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهند، بسیار ارزشمند است.
منبع: بی بی سی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تمرین ذهنی غذا های سالم رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در ششمین روز از اردیبهشت

به گزارش خبرآنلاین، کیفیت هوای شهر تهران در ششمین روز از اردیبهشت همچون پنج روز گذشته در وضعیت قابل قبول یا همان سالم قرار دارد.

ایرنا در گزارشی نوشت: با شروع سال جدید پایتخت نشینان از هوای کاملا سالم برخوردار بوده‌اند و حتی پنج روز نیز از فروردین هوای پاک داشتند و این وضعیت در اردیبهشت نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شهر تهران امروز/پنجشنبه/ بر روی عدد ۷۳ و در شرایط قابل قبول یا همان سالم قرار دارد البته در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن روی عدد ۸۴ در شرایط سالم بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران به غیر مناطق (۲ و ۱۱) که در وضعیت نارنجی (ناسالم برای گروه های حساس) است سایر مناطق در وضعیت سالم قرار دارد.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان پنچ روز هوای پاک و ۳۱ روز هم هوای سالم استنشاق کردند.

سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899371

دیگر خبرها

  • شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • ۸ رفتار ناسالم که می‌تواند دوران بازنشستگی شما را به چالش بکشد
  • کیفیت هوای تهران در ششمین روز از اردیبهشت
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • زاهدان رکوردار هوای ناسالم در کشور/ شاخص کیفی ۲۴ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • هوای تهران بارانی و سالم است
  • کیفیت هوای تهران امروز در چه وضعی است؟