Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@02:10:33 GMT

اقدام حقوقی در مقابل نشر اکاذیب

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۳۷۰۶

اقدام حقوقی در مقابل نشر اکاذیب

در روزهای اخیر سعید قاسمی، از چهره‌های سیاسی مخالف دولت که خود سابقه حضور در سپاه پاسداران را هم در کارنامه دارد، سخنان عجیبی درخصوص حضور در پوشش نیروهای هلال احمر در بوسنی ایراد کرده و صراحتاً مدعی است صرفنظر از اینکه در آنجا اقدامات نظامی انجام می‌داده‌اند با جنگجویان سلفی نیز همکاری داشته. علی مجتهدزاده وکیل دادگستری



 هرچند در شرایطی که امریکا و متحدانش بشدت دنبال منزوی کردن هر چه بیشتر ایران و حتی برخورد نظامی هستند می‌شود با نگاه امنیتی و سیاسی به قضیه نگریست و شاید حتی بتوان شائبه­ های فراوانی از جمله انجام مأموریت برای بیگانگان درخصوص نامبرده قائل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این بررسی ابعاد سخنان و ادعاهای اخیر وی در یک چارچوب حقوقی هم دارای نکته‌های زیادی است. خصوصاً با توجه به اینکه دو مجموعه هلال احمر و سپاه پاسداران که در این مصاحبه مستقیماً از آنها یاد شده و به نوعی اتهاماتی متوجه آنها شده است، سخنان و ادعاهای سعید قاسمی را تکذیب کرده و آنها را غیر واقعی خوانده‌اند.
از منظر حقوقی عمل نامبرده مصداق بارز نشر اکاذیب موضوع ماده 698 قانون مجازات اسلامی است. این ماده قانونی تأکید کرده است که «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله‌ نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74ضربه محکوم شود.» هم اکنون با توجه به موضع سپاه و هلال احمر، ارتکاب سعید قاسمی به نشر اکاذیب آن هم در یک موضوع مهم و مرتبط با امنیت ملی که می‌تواند مورد سوء استفاده دشمنان خارجی هم قرار بگیرد، کاملاً واضح است. همچنین با توجه به آثار زیانبار چنین سخنانی در سیاست خارجی کشور از سوی یک مقام سابق نظامی که علی‌الظاهر فرد مطلعی محسوب می‌شود مشمول ماده 500 همین قانون درخصوص تبلیغ علیه نظام و حتی مشمول مجازات اقدام علیه امنیت ملی موضوع ماده 505 قانون مجازات اسلامی است. با این توضیحات به نظر می‌رسد به دلیل سابقه طرح این دست مسائل توسط فرد نامبرده و حساسیت موضوع، صرفاً بسنده کردن به انتشار تکذیبیه نمی‌تواند متناسب با عمل انجام شده باشد. مضافاً اینکه با توجه به موارد یاد شده دست مدعی‌العموم محترم و دستگاه قضا برای اعلام جرم علیه این فرد هم کاملاً باز است.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

محمدعلی برزویی معاون خدمات شهری شهرداری کازرون اظهار کرد: پس از اخطار‌های ماموران اجرائیات شهرداری و بی توجهی ۲ واحد صنفی به اخطار‌های نیرو‌های سد معبر، طبق بند ٢ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی این واحد‌های صنفی متخلف در خیابان ابوذر و فلسطین که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند، پلمب شدند.

او گفت: سیر مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی جهت اقدامات بعدی در حال پیگیری است.

معاون خدمات شهری شهرداری کازرون از کسبه‌ها خواست جهت رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و ... برعهده شهرداری بوده و سد  معابر عمومی و اشغال و استفاده غیرمجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست