Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:43:00 GMT

حماسه های دفاع مقدس؛ محوری‌ترین آموزه های انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۷۰۱

حماسه های دفاع مقدس؛ محوری‌ترین آموزه های انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- ارزش های نهادینه شده در دوران دفاع مقدس را باید محوری‌ترین آموزه های انقلاب اسلامی به شمار آورد که فرزندان برومند این مرزوبوم در حرکتی شگفتی ساز، آنها را برای همیشه تاریخ ماندگار ساختند و تضمین کننده، امنیت و اقتدار ایران شدند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند. در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

**شهیدان؛ راویان فرهنگ شهادت
شهیدان با پایدارمردی های خود در طول دفاع مقدس، فرهنگ شهادت را برای نسل های ایران به یادگار نهادند و در مسیر اهداف و آرمان‌های حق‌طلبانه‌ نظام جمهوری اسلامی گام برداشتند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «خطر مین در مناطق سیلابی تا چه حد جدی است؟» را منتشر کرد و نوشت: روز جهانی «آگاهی از مخاطرات مین» را در حالی پشت سرگذاشتیم که درمناطقی از استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی، براثر سیل بردگی دوباره سروکله مین‌های باقی مانده از آن دوران پیدا شده و چنگ و دندان نشان می‌دهند. این نشان از آن دارد که با وجود گذشت بیش از سی سال از جنگ و به رغم پاکسازی سرزمین‌های آلوده به مواد ناریه، هنوز مین‌های قاتل در دل زمین نفس می‌کشند و در کمین نشسته‌اند. مین اگرچه سلاحی جنگی است اما با اتمام جنگ مأموریتش پایان نمی‌یابد و بعد‌ از جنگ هم اغلب ازمیان غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

تخمین زده می‌شود هنوز صدها هزار مین عمل نکرده زیر خاک‌های مناطق غرب و جنوب کشورمان پنهان باشند. پیش از این رئیس مرکز مین‌زدایی کشور، گفته بود از 42 هزار کیلومترمربع سرزمین‌های آلوده به مین در پنج استان؛ آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان، مناطق محدودی هنوز آلوده به مین باقی مانده است که همه مین‌های آن یادگار دوران جنگ نیستند، بلکه تعدادی از آنها برای جلوگیری از ترددهای غیرقانونی از مرز و مبارزه با قاچاق در زمین کاشته شده‌اند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «جانبازی توقفگاه نیست»، آورد: محوری‌ترین زیربناهای تاریخی حوزه ایثار و‌ جانبازی، نهضت عظیم عاشورا و انقلاب حسینی(ع) است. این حادثه‌ جاودانه و تراژیک که تمامی شاکله‌ آن به تعبیر دقیق علامه‌ شهید مرتضی مطهری، حق‌خواهی و نیل به حقیقت است، آنچنان ظرفیتی را پدید آورد که هر انسان آزاده‌ خارج از شمول دایره‌ اسلام نیز می‌تواند در هر عصر و‌ نسلی با این استراکچر، در تحقق اهداف و آرمان‌های حق‌طلبانه‌ خویش در برابر جنود جُور و اصحاب ستم به دفاع و مقابله برخیزد.

اگر عاشورا تصویری روشن و تمام قامت از حماسه، ایثار و جانبازی را در برابر انسان‌ها برافراشته‌ است، خود بر سه پایه‌ اساسی عقلانیت، معنویت و عدالت استوار بوده و علت مبقیه و راز ماندگاری آن را نیز در همین نقطه باید جُست. در یک ارزیابی کلان و ژرف‌نگرانه می‌توان به این نتیجه رسید که ایثار، جانبازی و شهادت، هدف غایی انسان‌های حق‌طلب نیست، بلکه تحقق عدالت، عقلانیت و معنویت در قلمرو زندگی بشری، آرمان متعالی است و به‌همین اعتبار، آنجا که ثقل باطل و سیطره‌ ستم جلوه می‌کند و از محاسبات عقلی راه گریزی برنمی‌خیزد، جانبازی سربرمی‌آورد تا حق‌خواهان از بن‌بست‌های ذلت‌بار رهایی یابند و شهادت جامعه‌ای عاری از کفر و ظلم را به ارمغان آورد! حسین(ع) و یارانش از این‌رو شهادت و جانبازی را برگزیدند که عنصر جانبازی و شهادت را رفیع‌ترین قله برای رساندن پیام به بشر گرفتار در حلقه‌ ظلم و ستم و تفهیم اهداف حق‌طلبانه و نقطه‌ اثرگذار در پیگیری آرمان‌های عدالت‌جویانه تلقی کردند.

روزنامه «جوان» با درج عنوان «ماهی شب عید و زیباترین خاطره از یک شهید»، می نویسد: عید نوروز امسال که به خانه یکی از اقوام رفته بودم، با سیده‌اکرم موسوی دختردایی شهید قاسم لطفی از شهدای محله بهاران تهران آشنا شدم. حرف از ماهی سفره هفت‌سین شروع شد. خانم موسوی روزی را به یاد می‌آورد که شهید لطفی در محله‌شان ماهی شب عید می‌فروخت تا با سود کارش برای دوست مستمندش لباس نوی شب عید بخرد. جالب بود که داستان زندگی یک شهید از سفره هفت‌سین شروع شد و به همان ضیافت نوری رسید که شهدا نزد پروردگارشان از آن روزی می‌خورند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «از جان می‌گذرم از امانت نه!»، آورد: سر زدن به شهدا کار همیشگی‌اش بود. به گلزار شهدا می‌رفت و با خودش خلوت می‌کرد. یک‌بار که با برادرش از کنار گلزار می‌گذشتند، قبری خالی را نشان داد و گفت: «خدا می‌دونه اینجا قسمت کی می‌شه... چه جای باصفاییه اینجا!» بعد‌ها برادرش این را تعریف کرد.

شهید مهدی اسماعیلی در پنجم بهمن 1373 در شهر فسا به دنیا آمد و در 2 بهمن 1394 در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. مهدی اسماعیلی در یکی از عملیات‎های پلیس علیه اشرار، در شهرستان ایرانشهر پس از آزادسازی گروگان‌ها از چنگال آشوبگران در سن 21 سالگی به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

روزنامه «جوان» در مطلبی با انتشار عنوان «غرب نمی‌خواهد جانبازان شیمیایی ایران در جهان دیده شوند»، نوشت: مناطق نظامی و غیرنظامی کشورمان در طول هشت سال دفاع مقدس بار‌ها مورد بمباران شیمیایی ارتش بعث عراق قرار گرفت تا ایران به بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان تبدیل شود. حملات ارتش عراق در حالی صورت می‌گرفت که سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی چشم بر این جنایت بزرگ می‌بستند و کشور‌های غربی که سازنده سلاح‌ها بودند با چراغ سبز‌شان صدام را جهت به کار بردن بمب‌های شیمیایی جسور می‌کردند. سال‌های زیادی از دفاع مقدس گذشته، ولی هنوز هزاران جانباز شیمیایی با عوارض ناشی از این مجروحیت زندگی می‌کنند.

عوارضی سخت که زندگی جانبازان و حتی خانواده‌هایشان را تحت‌الشعاع قرار داده است. سیدکمال لوح‌موسوی از جانبازان شیمیایی 70 درصد با تأسیس جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی به دنبال اثبات حقانیت و مظلومیت جانبازان شیمیایی در مجامع بین‌المللی است. هنوز بسیاری از مردم دنیا از بمباران شیمیایی شهر‌های ایران خبر ندارند و باید این موضوع با حضور فعال در کنفرانس‌های بین‌المللی به اثبات برسد. لوح‌موسوی در گفت‌وگو با «جوان» با تشریح وضعیت جانبازی‌اش از تأثیر حضور جانبازان شیمیایی در مجامع بین‌المللی و تأثیر بر افکار عمومی دیگر کشور‌ها می‌گوید.

این روزنامه در گزارشی با انعکاس عنوان «مشوق اعزام همسرم به جبهه بودم»، آورد: محسن فرحزادی از پاسداران دوره اولی بود که با عشق و علاقه پیراهن سبز پاسداری را به تن کرد. او که جزو عناصر اولیه در آموزش پادگان امام حسین (ع) بود، مسئولیت ارزیابی این پادگان را برعهده داشت و گمان می‌رفت در آینده‌ای نزدیک، مسوولیت‌های خطیرتری را بر عهده گیرد، اما محسن حضور در میادین سخت را به ماندن در پادگان ترجیح داد و در اولین فرصت به جبهه رفت و در عملیات فتح‌المبین در 8 فروردین 1361 در جبهه شوش- رقابیه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پشت سر در 27 سالگی به شهادت رسید. در آن زمان پروین دربهانی‌ها همسر شهید تنها 9 ماه زندگی مشترک با همسرش را تجربه کرده بود.

روزنامه «جوان» در گفت وگویی با دبیر یادواره شهدای گردان قمربنی‌هاشم (ع)، عنوان «تکاورانی که از دفاع مقدس تا دفاع از حرم شهید داده‌اند» را منتشر کرد و آورد: نسل جدید به مراتب هوشیارتر و پا در رکاب‌تر از نسل‌های گذشته پای آرمان‌های انقلاب ایستاده است و در عرصه‌های مختلف محک خورده و سربلند و پیروز بیرون آمده است. آن‌ها در میادین مختلف جوانمردی و شجاعت خود را به ما ثابت کرده‌اند.

گردان قمربنی‌هاشم یکی از گردان‌های تیپ مردم پایه 71 روح‌الله استان مرکزی است که 55 شهید دوران دفاع مقدس، سه شهید مدافع وطن و 2 شهید مدافع حرم دارد. چند سالی می‌شود که رزمندگان این گردان یادواره خودجوشی را با هدف تجلیل از سردار شهید محمود جهان‌پناه و شهدای گردان قمربنی‌هاشم (ع) برگزار می‌کنند.

این روزنامه با بازتاب عنوان «عشق بازی ابراهیم در وادی شهادت زبانزد بود» نوشت: 25 بهمن 97 بود که خبر رسید اتوبوس حامل تعدادی از نیرو‌های سپاه پاسداران در مسیر خاش - زاهدان مورد حمله انتحاری یک دستگاه خودروی مملو از مواد منفجره قرار گرفته است و 27 تن از سرنشینانش به شهادت رسیده‌اند. خبر‌های تکمیلی نشان دادند که عمده شهدای این حادثه تروریستی از رزمندگان پاسدار اصفهانی بودند. همان استانی که در دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز شهدای بسیاری داد و در پاسداری از مرز‌ها ستارگان دیگری تقدیم کرد.

شهید ابراهیم صیادی نشلجی از شهدای این حادثه بود که سعی کردیم در گفت ‌وگو با فرزانه حُسنا رودی همسر و یکی از برادران شهید با سیره و منش وی بیشتر آشنا شویم. شهیدی که با وجود داشتن فرزندان کوچک به عشق بازی در وادی شهادت شهره بود.

روزنامه «جوان» در گزارشی دیگر با عنوان «یاران حاج‌حبیب عاشق ایستادگی و اخلاصش بودند» می نویسد: هنگامی که خبر شهادت حاج حسین کابلی فرمانده قدرتمند عملیات تیپ را به شهید کریمی دادند محکم و استوار با این خبر هولناک روبه‌رو شد و دیگران را از گریه و زاری منع کرد که این خود ناشی از صبر و استقامت آن شهید بزرگوار بود. سردار شهید حاج حبیب‌الله کریمی، فرمانده تیپ توپخانه 63 خاتم الانبیا (ص) بود که 23 فروردین 1366 در جریان عملیات کربلای 8 به شهادت رسید. چندی پیش یادواره این سردار شهید و شهدای گروه توپخانه خاتم الانبیا (ص) برگزار شد که مطلب مفصلی نیز در خصوص ایشان منتشر کردیم.

در ادامه این گزارش آمده است: صحبت کردن در خصوص شهیدی که از اولین روز جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و تا پای اهدای جان با به دوش کشیدن مسئولیت‌های مختلف در جبهه ماند بسیار سخت است. مطمئناً حق شهدا را نمی‌شود با چند کلام ادا کرد. ایشان فردی مسئولیت‌پذیر و کوشا در جهت اجرای فرامین حضرت امام و مسئولان نظامی بود. همیشه می‌گفت: باید طوری کارهایمان را انجام دهیم که حرف امام زمین نماند. خانواده شهید می‌گفتند که ایشان به سه چیز علاقه شدید داشت؛ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و شهادت در راه خدا.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «سقایی، عشق من است»، آورد: سید فضل‌الله محمدی، ملقب به «سید سقا» مرد مهربانی بود که عاشق رفع عطش مردم بود؛ محل زندگی‌اش، جبهه، راهپیمایی‌ها، نمایشگاه‌ها و خلاصه هرجا می‌تونست می‌رفت تا آبی را به دست تشنگان برساند. سید سقا پس از 81 سال زندگی، 13 فروردین امسال به یاران شهیدش پیوست. سیدسقا مهر 95 در گفت وگویی مفصل با کیهان، به بازگویی خاطرات خود از دوران دفاع مقدس و همچنین علاقه‌اش به سقایی پرداخته بود.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «شهر غریب» آورده است: با بسته شدن چشم‌هایم متوجه شدم در آن اتاق، دیگر 4 نفر نیستیم. صدای چندین نفر ایرانی دیگر را می‌شنیدم. یکی بازجویی می‌شد، یکی کتک می‌خورد، یکی از درد زخمش می‌نالید. هیچ کدام همدیگر را نمی‌دیدیم. مترجمِ بازجوی عراقی، فارسی‌اش خیلی خوب بود، آنقدری که حدس زدم ایرانی است. همین که نوبت بازجویی هر کس نزدیک می‌شد چند نفری با همان چشم‌های بسته شروع به زدنش می‌کردند.

خیلی بد است کشیده خوردن وقتی نمی‌دانی از کدام طرف می‌آید. یا خوردن شلاق به کمر وقتی منتظرش نیستی! نادر نفر جلویی من بود. صدای کتک خوردن نادر نمی‌گذاشت تمرکز کنم. می‌دانستم نادر بدن قوی‌ای دارد ولی نفس کشیدن‌های بلندش نشان می‌داد ضربه‌های محکمی می‌خورد و سعی می‌کند آخ نگوید... دیدن سختی کشیدن دوستِ آدم، همیشه خیلی سخت‌تر است، تا کتک خوردن خودِ آدم. من این را قبل از اسارت نمی‌دانستم! قرار گذاشته بودیم اسم‌هایمان را عوض کنیم. نادر اسمش شد «صادق»، من هم تصمیم گرفتم فامیلم را از «قمیشی به قمشه‌ای تغییر دهم. تا نیمه‌های شب آنجا بودیم. سالنی که فقط صدای کتک خوردن بچه‌های ایرانی می‌آمد و تهدیدهای عراقی‌ها. صدای وحشت و ترس. همان جا برای هر کدام پرونده‌ای درست شد.

این روزنامه در گزارشی با انتشار عنوان «کشور نیازمند افراد متخصص و متعهد است»، نوشت: حسام الدین ابوالمعالی از مهدیشهر یکی از شهدای دفاع مقدس در بخشی از وصیت نامه خود، خطاب به جوانان اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی برای پیشرفت و ترقی نیازمند افراد مبتکر، متخصص و متعهد است. شهید ابوالمعالی فرزند علی اکبر و شهربانو یکم مرداد 1344، در شهرستان مهدیشهر، در خانواده‌ای معتقد به احکام اسلامی چشم به جهان گشود.

این شهید بزرگوار از هوش سرشاری برخوردار بود و در دوران مدرسه نیز از شاگردان ممتاز محسوب می‌شد و همواره به همکلاسی‌های خود کمک می‌کرد. شهید ابوالمعالی پس از کسب مدرک دیپلم با تلاش موفق به قبولی در دانشگاه شد و دانشجوی ترم چهارم دانشگاه بود که برای دفاع از وطن، شوق تحصیل را رها کرد و رهسپار جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و پس از 9 ماه و28 روز دفاع از خاک وطن سرانجام در 30 اردیبهشت 1365 در عملیات مقابله با تک دشمن در منطقه مهران با اصابت ترکش به مقام بلند شهادت نایل شد.

روزنامه «جام جم» در مطلبی با عنوان «حرکت عظیم مردمی در امداد به سیل‌زدگان از آموزه‌های قرآن و شهداست» به نقل از آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری آورد: شهدا به‌عنوان انسان هایی که در مرتبه عالی تقوا قرار دارند، درس های زیادی را به ملت ایران دادند که نمونه بارز آن، پدیده کم نظیرِ حرکت عظیم مردمی برای کمک به مناطق سیل زده است. ایشان، امدادرسانی و کمک های مردمی به مناطق سیل زده گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان را شبیه حرکت جوانان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: این حرکت عجیب مردمی که این روزها شاهد هستیم، همانند روحیه فداکاری و شوق و ذوق جوانان در دهه شصت است.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی عنوان «عملیات کربلای 10؛ گشایش‌ جبهه‌ ای تازه‌ در غرب‌ کشور» را منتشر کرد و می نویسد: عملیات گسترده کربلای 10 در 30 فروردین 66 در جبهه شمالی ماووت و‌ با رمز یا صاحب‌‌الزمان(عج) آغاز شد و آزاد‌سازی 250 کیلومتر از خاک عراق و ارتفاعات نزدیک شهر ماووت از دستاوردهای عملیات کربلای 10 بود. این عملیات با همکاری نیروهای نامنظم قرارگاه رمضان و اتحادیه میهنی کردستان عراق، حدود 12 روز به طول انجامید تا اغلب اهداف مورد نظر به تصرف نیروهای رزمندگان اسلام درآمد.

حضور نسبتا گسترده‌ کردهای معارض‌ عراقی‌ در این‌ مناطق‌ سبب‌ شد تا در مرحله‌ نخست‌ گشایش‌ جبهه‌ تازه‌ در غرب‌ کشور، تلاش‌ها عمدتا به‌ اتصال‌ عقبه‌ مناطق‌ آزاد شده‌ به‌ ایران‌ و بازشدن‌ عقبه‌ نیروهای‌ معارض‌ معطوف‌ شود. منطقه‌ عمومی‌ این‌ عملیات‌ در محور بانه ‌- سردشت‌ از شمال‌ به‌ رودخانه‌ مرزی‌ «گلاس»، از جنوب‌ به‌ رودخانه‌ «آوسیویل»، از شرق‌ به‌ «سورکوه» و از غرب‌ به‌ ارتفاعات‌ «گرده‌رش» و سپس‌ ارتفاعات‌ عمومی‌ «آسوس» منتهی‌ می‌شد. این‌ منطقه‌ دارای‌ عوارض‌ حساس‌ و ارتفاعات‌ نسبتاً‌ بلند و صعب‌العبور است.

این روزنامه در گزارشی با انتشار عنوان با «افلاکیان خاکی؛ سردارشهید ولی الله چراغچی»، نوشت: سردار ولی الله چراغچی مسجدی قائم مقام فرمانده لشگر 5 نصر (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، اول شهریور سال 1337 در مشهد مقدس چشم به جهان گشود. در کودکی به مدرسه علمی – مذهبی مقویه رفت و مدت 3 سال در آنجا به تحصیل پرداخت. سپس برای گذراندن دوره ابتدایی پا به مدرسه نهاد و از پایه اول شروع به درس خواندن کرد. پس از پایان دوره ابتدایی، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دانش بزرگ نیا – فردوسی – در رشته ریاضیات آغاز کرد و دوران متوسطه را با بهترین نمره‌ها به پایان رساند. در سال 1357- 1356 پس از شرکت در کنکور، در رشته مهندسی علوم دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: با اوجگیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) فعالیت سیاسی مذهبی خود را قوت بخشید و در صحنه مبارزه با رژیم منفور پهلوی مشتاقانه گام نهاد. در سال 1358- 1357 با تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت خود را در ارتش آغاز کرد و در کلاس‌های نظامی به تعلیم افراد ‌پرداخت. در همین سال‌ها بود که با تشکیل سپاه، وارد این ارگان شد و درس و دانشگاه را رها کرد. با آغاز اولین خیانت‌های داخلی ضد انقلاب در گنبد، به این منطقه رفت و از خود در آنجا دلاوری‌ها به جا گذاشت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جبهه‌های نبرد شتافت.

** آثار دفاع مقدس؛ راهنمای مسیر سعادت و ذلت ناپذیری ملت ایران
میراث به یادگار مانده از جنگ تحمیلی، نقشه راه سعادت و ذلت ناپذیری ملت ایران را به تصویر می کشد و با انتقال مفاهیمی غنی و عمیق به جامعه، آینده این مرزوبوم را تضمین می کند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «مسأله‌کاوی، شکیب و شیدایی توأمان می‌خواهد»، نوشت: «سه نگاه...» دربرگیرنده برخی از گفت و نوشت‌های آقای کمری در سه حوزه فرهنگ و روایت و پژوهش جنگ/ دفاع مقدس است که قبل از گرد‌آمدن در این کتاب، سابقه چاپ و انتشار داشته‌اند اما بازچاپ آنها در شکل کنونی، حاصل دغدغه‌ای است که سال‌هاست ذهن مرا به خود مشغول کرده است: مهم‌ترین مسأله(های) کسانی که در حوزه جنگ یا دفاع مقدس می‌اندیشند و می‌نویسند، چیست و آن مسأله(ها) با کدام پرسش(های) مقدَّر صورت‌بندی شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظرم، این اهتمام به گویاسازی مسأله‌های متولیان و مشتغلان و دست‌اندرکارانِ حوزه‌هایی چون «ادبیات»، «تاریخ‌نگاری»، «تاریخ شفاهی» و «خاطرات» جنگ/ دفاع مقدس، نه فقط نیاز جدی امروز ما در عرصه پژوهش جنگ است، بلکه به گمانم در این زمینه خیلی دیر اقدام کرده باشیم؛ یعنی ما می‌بایست مدت‌ها پیش دنبال می‌کردیم که بدانیم موضوعات اساسی اصحاب اندیشه در حوزه جنگ چیست، پشت آن موضوعات چه مسأله‌هایی نهفته است و مسأله‌ها با کدام پرسش‌ها سامان یافته‌اند.

**مدافعان حرم؛ دانش آموختگان مکتب شهیدان دفاع مقدس
مدافعان حرم، دانش آموختگان مکتب شهیدان در سال های دفاع مقدس هستند که با تاسی از رشادت آنان، گام در مسیر حق نهادند و سرانجام نیز بر اندیشه های افراطی و باطل پیروز شدند.

روزنامه «جوان» با درج عنوان «شهیدی که پیکرش بعد از 4 سال سالم به خانه بازگشت» آورد: شهید «سیدعزیز حسینی» یکی از شهدای لشکر فاطمیون است که سال 1352 در مزارشریف افغانستان متولد شد و در ایام جوانی به ایران مهاجرت کرد. او که پدر سه فرزند بود، در مشهد کارگاه کفش دست‌دوز داشت و زندگی نسبتاً مرفهی برای خانواده‌اش فراهم کرده بود، اما وقتی خبر حملات وحشیانه تکفیری‌ها به مردم سوریه و حرم حضرت زینب (س) را شنید، تاب ماندن از کف داد و برای دفاع از حریم اهل بیت به سوریه رفت.

«سیده‌طاهره حسینی» همسر شهید مدافع حرم می گوید: ما اهل مزارشریف افغانستان هستیم. خیلی کوچک بودم که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به ایران مهاجرت کردیم. پدرم در مشهد مغازه خواروبارفروشی داشت. سال 1374 با سیدعزیز که از بستگانم بود ازدواج کردم. همسرم متولد سال 1352 بود و سال 1394 در سوریه به شهادت رسید.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «‌می‌گفت دفاع از حرم زمینه‌ساز ظهور منجی است» می نویسد: وقتی دلم تنگ می‌شود از او کمک می‌خواهم. سر مزارش می‌روم و آرام می‌گیرم. من اعتقاد دارم شهدا با کسانی که مرگ عادی دارند کاملاً فرق می‌کنند. شهید فراموش نمی‌شود. همیشه یاد و خاطراتش زنده است. وقتی شهید مدافع حرم رضا محمدی در دوم تیر 1396 در سوریه به شهادت رسید، خانواده‌اش هنوز در افغانستان حضور داشتند. او از جمله رزمندگانی بود که برای جهادش مرزی تعریف نکرد و غم غربت را دو بار تحمل کرد و عاقبت مزد خلوصش را با شهادت گرفت.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «تکاوران؛ از لبیک یا خمینی(ره) تا لبیک یا زینب(س)» نوشت: شهید مدافع حرم سرهنگ دوم مرتضی زرهرن نخستین شهید تکاور ارتش و چهارمین شهید مدافع حرم در استان خراسان‌ شمالی در 24 تیر 58 در روستای حسن آباد شهرستان شیروان خراسان شمالی در یک خانواده متدین به دنیا آمد. شهید زرهرن در سال 78 از طریق پذیرش در دانشکده افسری امام علی(ع) به خدمت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمد و پس از چهار سال تحصیل در رشته مهندسی و دانش استحکامات و گذراندن دوره تکاوری به عنوان یک نیروی زبده ارتشی در تیپ 258 تکاور ذوالفقار شاهرود با سمت فرماندهی پست مهندسی مشغول به خدمت شد.

این شهید بزرگوار در 28 اسفند 94، برای دفاع از حرمین شریفین راه دفاع از اسلام در سوریه را در پیش گرفت، جگر‌گوشه‌هایش علی و فاطمه چشم به راهش بودند؛ اما تکلیفی که بر دوشش احساس می‌کرد بالاتر از عشق او به خانواده و عزیزانش بود و سرانجام در 21 فروردین 95 روز ولادت امام محمد باقر(ع) و سالروز شهادت اسوه و الگویش شهید صیاد شیرازی با افتخار فدایی خانم زینب کبری (س) شد. مزار این شهید بزرگوار در خراسان شمالی، شهرستان شیروان همجوار برادر آقا امام رضا(ع) در گلزار شهدای زیارت واقع شده است.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بررسي مطبوعات حماسه هاي دفاع مقدس ما و شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری ) از شهدای ۸ سال دفاع مقدس در بوشهر تشییع شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام شامگاه جمعه و صبح امروز مراسم سوگواری و عزاداری در نقاط مختلف استان بوشهر برپا شده است.

در این روز مردم ولایت‌مدار استان بوشهر با نصب پرچم عزا و برگزاری مراسم‌ سوگواری ارادت خود را به خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام ابراز می‌کنند.

در مراسم سوگواری که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوشهر برگزار شد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی امام جمعه موقت بوشهر با تسلیت شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام ویژگی‌های این امام بزرگوار را برشمرد و اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف در بخش‌های مختلف است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با بیان اینکه امام صادق علیه‌السلام فرهنگ ناب محمدی (ص) و شیعه را در جامعه ترویج داد گفت: تعلیم و ترویج مکتب اهل بیت علیه‌السلام از مأموریت‌های مهم مسلمانان و مؤمنان است.

وی مکتب امام صادق علیه‌السلام را ترویج دهنده ارزش‌های انسانی و اسلامی دانست و بیان کرد: غیرت دینی یکی از ویژگی‌های مهم شیعیان پیرو مکتب امام صادق علیه‌السلام است.

تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی دشتی نظری

همچنین همزمان با مراسم سوگواری حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی دشتی نظری از میدان قدس تا حوزه علمیه بوشهر تشییع شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه این رزمنده دفاع مقدس در اسفند ماه سال 1363 در منطقه شرق دجله به شهادت رسیده است اظهار داشت: پیکر مطهر این شهید به‌عنوان رزمنده گمنام که در سال 1388 تفحص شد در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد.

نعمت اله غلامپور با بیان اینکه این شهید والامقام در آذر ماه سال 1400 تعیین هویت شد گفت: پیکر این شهید که همجوار مزار شهید محسن حُجَجی در نجف آباد دفن شده بود پس از تصمیم‌گیری خانواده شهید پیکر مطهر آن برای دفن در گناوه به استان بوشهر منتقل شد.

وی اضافه کرد: پیکر مطهر شهید والامقام مرتضی غلامی دشتی نظری امروز بر روی دستان مردم قدرشناس بوشهر تشییع شد گفت بعد از ظهر امروز پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم گناوه تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) و تشییع شهید دفاع مقدس در بوشهر
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر
  • بشرویه، میزبان شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس
  • تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در مسجد مقدس جمکران
  • برگزاری مراسم سالگرد پدر ۴ شهید دفاع مقدس در مبارکه
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند