Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@13:46:37 GMT

مهار روان آب در کم آبي

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۷۶۵

مهار روان آب در کم آبي

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - کنترل روان آب و سيلاب ها نياز ضروري امروز و فرداي مناطق کم آب يا بي آب است که مي توان به عنوان ظرفيتي عظيم و با روش هاي سنتي و مدرن از آن بهره برد.

به گزارش ايرنا استان مرزي خراسان جنوبي بنا به موقعيت خاص جغرافيايي از مناطق خشک و کم آب ايران است اما مردمان اين تمدن کهن همواره تلاش کرده اند آب را به شيوه هاي متعدد تامين و مديريت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهار و استفاده از آب هاي سطحي و سيلاب ها يکي از شيوه هاي هوشمندانه در اين خصوص به شمار مي آيد که به طرق مختلف سنتي و مدرن از جمله بندسارهاي کشاورزي، طرح هاي آبخيزداري و سد سازي نسبت به کنترل روان آب ها و سيلاب ها از آن استفاده مي شود.
احداث بندسارهاي خاکي کوچک مقياس بر اساس دانش سنتي مردم تاثير بسزايي در تغذيه سفره هاي آب زيرزميني، ايجاد و نگهداري رطوبت در خاک، زراعت و تامين آب کشاورزي دارد و به عنوان يک فناوري بومي براي کشاورزان نيز داراي منافع اقتصادي است.
همچنين مهار روان آب هاي ناشي از بارندگي ها در دشت ها و مناطق بياباني مي تواند به حفظ خاک و بهبود وضعيت آن و نيز بهبود منابع و ذخاير زيرزميني دشت ها کمک کند.
در اين زمينه اداره منابع طبيعي و آبخيزداري با احداث سازه هاي آبخيزداري خاکي، سنگي، سنگي ملاتي، گابيوني و ساير روش ها سهم بسزايي در مهار روان آب ها و سيلاب ها ايفا مي کنند.
سد و سدسازي نيز از ديگر راهکارهاي راهبردي مهار روان آب ها و سيلاب هاست که نظرات و ايده ها در ارتباط با مزايا و معايب آن متفاوت است.
کارشناسان در هر حال تاکيد دارند که سرمايه گذاري در مورد جمع آوري روان آب ها با توجه به حجم زياد آن و شرايط کم آبي در کشور، مي تواند نه تنها سودآور بلکه اقتصادي باشد.
استان مرزي خراسان جنوبي دو دهه است که با خشکسالي هاي پياپي دست و پنجه نرم مي کند طي اين مدت شاهد بارندگي هاي کم اما رگباري بوديم که به صورت روان آب و سيلاب جاري و بخش عمده اي از آن نيز هدر رفت.
به گفته کارشناسان اداره منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان جنوبي سالانه حجم روان آب هاي استان 700 ميليون مترمکعب است اما تنها 80 ميليون مترمکعب آب مهار مي شود.
تاکنون يکهزار و 750 بند گابيوني( توري فلزي )، بند خاکي و سازه براي مهار روان آب ها به کمک مردم و مسئولان در سطح استان ساخته شده است که بارندگي هاي امسال سبب شد 100 درصد اين سازه ها آبگيري شود.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان جنوبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: سال آبي جاري بيش از 55 ميليون متر مکعب روان آب در سازه هاي آبخيزداري استان جمع آوري و مهار شد.
محسن يوسفي افزود: همچنين بارندگي هاي هفته جاري سبب شد بيش از 22 ميليون مترمکعب روان آب در 2 هزار و 300 سازه آبخيزداري منابع طبيعي اعم از سنگي، سنگي ملاتي و خاکي استان جمع ‌آوري شد.
وي اظهار داشت: تاکنون 100 درصد سازه هاي آبخيزداري استان پر و برخي دو يا سه مرتبه سرريز شده که نسبت به تخليه يا مهار آب ها اقدام شد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان جنوبي با بيان اينکه وضعيت آبگيري سدهاي استان کنترل شده است تصريح کرد: تاکنون هيچ موردي از تخريب يا خسارت سيلاب به سازه هاي آبخيزداري استان گزارش نشده است.
وي عنوان کرد: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملي 159 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي سازه هاي آبخيزداري به استان خراسان جنوبي اختصاص يافت.
يوسفي يادآور شد: بهمن سال گذشته 97 سازه آبخيزداري با حجم عمليات 452 هزار مترمکعب با استفاده از اين اعتبار در استان به بهره برداري رسيد که اکنون تمامي اين سازه ها آبگيري و پر شده است.
ساکنان خراسان جنوبي از ديرباز با لمس واقعيت خشکسالي با سخت کوشي خود را با طبيعت وفق داده و در بسياري موارد بر آن غلبه کرده اند که احداث 6 هزار و 252 رشته قنات و بندسارهاي کشاورزي نمونه اي از اين تلاش هاي خستگي ناپذير است.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي خراسان جنوبي نيز گفت: در بارندگي هاي هفته جاري 10 ميليون و 600 هزار متر مکعب روان آب و سيلاب در سدهاي مخزني استان مهار شده است.
سيد سعيد پورجعفر افزود: هم اکنون هفت سد مخزني با ظرفيت 58 ميليون متر مکعب در استان وجود دارد که تاکنون 28 ميليون متر مکعب از ظرفيت اين سدها آبگيري شده است.
وي با بيان اينکه 48 درصد ظرفيت سدهاي مخزني استان هنوز خالي است اظهار داشت: در بارندگي هاي اخير سدهاي نهرين و دره بيد طبس سرريز شد اما برخي سدها هنوز ظرفيت خالي زيادي دارد.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي خراسان جنوبي عنوان کرد: وضعيت سدهاي استان از نظر کنترل و پايداري مدام در حال بررسي هستند لذا با توجه به پيش بيني بارندگي ها در صورت نياز نسبت به تخليه سدها اقدام مي کنيم.
وي يادآور شد: سد نهرين طبس که در سال آبي جاري چندين مرتبه آبگيري و سرريز شد لذا شيرهاي تخليه تحتاني نيز باز است و در بارندگي اخير 6 ميليون متر مکعب بر ثانيه و حدود 40 متر مکعب ورودي سيلاب داشت.
پورجعفر گفت: ميزان ورودي و خروجي سدها استان کنترل شده و خوشبختانه هيچگونه خسارتي به سدهاي استان وارد نشد.
وي افزود: چون بايستي در طول تابستان آب پايدار شرب براي شهرستان طبس تامين کنيم اگر بارندگي ادامه داشته باشد مجدد آب سد را تخليه مي کنيم در غير اينصورت خير، تا براي تامين آب شرب طبس از نهرين استفاده کنيم.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي خراسان جنوبي اظهار داشت: تنها از ظرفيت سد نهرين براي تامين آب شرب استفاده مي شود مابقي سدها به دليل کيفيت پايين براي کشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت

فعالیت سامانه بارشی جدید از عصر سه شنبه در خراسان جنوبی آغاز شد و امروز در برخی مناطق استان شدت گرفت.

گزارش‌های دریافتی حاکی است بارش‌های رگباری باعث جاری شدن روان آب در معابر شهری و روستایی شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های امروز به بخش‌هایی از راه‌های روستایی در مناطق غرب استان خسارت زد.

محمدعلی آخوندی  افزود: اکنون در طبس، دیهوک و خوسف سیلاب جاری بوده و خسارت‌ها در حد معمول است.

وی با بیان اینکه برخی آبنماهای طبس از سیلاب آسیب دیده، عنوان کرد: در زمان حاضر مسیر اسفدن به حاجی آباد زیرکوه دچار سیلاب و صاعقه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: هشدار هواشناسی سطح نارنجی از دیروز در استان صادر شد و بارش‌ها تا اواخر وقت فردا ادامه دارد.

وی اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های امدادی با محوریت فرمانداری‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند.

سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی هم امروز گفت: ناپایداری‌ جوی تا روز جمعه در استان ادامه دارد و با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش بینی است.

جواد نخعی افزود: براساس الگوی نقشه‌های هواشناختی با تقویت و گسترش ناپایداری‌های جوی تا روز جمعه گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک، رگبار و رعد و برق، در مناطق مستعد بارش تگرگ و برخورد صاعقه پیش‌ بینی می‌شود.

فرماندهی پلیس راه طبس - یزد هم اعلام کرد: با توجه به بارش باران و جاری شدن روان آب در محورهای منطقه، رانندگان سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب را رعایت کنند و تا فردا از سفرهای غیر ضروری خودداری شود.

۲ جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ۲ محور اصلی استان در بخش غربی به علت بارش شدید باران و وقوع سیلاب مسدود شده است.

همچنین محورهای روستایی خرو طبس و غنی آباد به نیگنان بشرویه نیز مسدود است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم
  • بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت