Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:03:18 GMT

خدمت صادقانه همراه با دیانت وظیفه ارتش است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۸۵۵

خدمت صادقانه همراه با دیانت وظیفه ارتش است

تهران- ایرنا- «علی قمری» از فرماندهان ارتش در جنگ تحمیلی خدمت صادقانه همراه با دیانت را وظیفه ارتش دانست و گفت: ارتش در هر زمانی مسوول نگهداری و امنیت آب و خاک کشور است و کار این نیرو انسجام و وحدت محسوب می شود زیرا ارتش متعلق به ملت است و ملت هم در دل ارتش جای دارد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط خاص به وجود آمده عده ای از دشمنان درصدد توطئه علیه ارتش بودند اما امام خمینی(ره) مانند همیشه با رهبری هوشمندانه خویش در 1358 خورشیدی به منظور پایان بخشیدن به این توطئه ها مبنی بر انحلال ارتش، 29 فروردین را روز ارتش خواندند و در پیامی فرمودند: «29 فروردین روز ارتش اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان بنمایند. اکنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آنان اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اخلال مفسدین خاتمه دهیم». بنابراین از آن زمان هرساله این روز گرامی داشته می شود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت 29 فروردین روز ارتش و نیروی زمینی با سرهنگ «علی قمری» از فرماندهان جنگ تحمیلی به گفت وگو پرداخته است.

قمری که دوره های آموزشی نظامی ازجمله تکاوری کوهستان، رنجر، چترباز، چریک، گریلا، جنگ های نامنظم را در بالاترین سطح حرفه ای گذرانده و به عنوان استادی مجرب به هزاران تَن نیز این آموزش ها را ارایه داده است، دارای افتخارهایی همچون بیش از 50 سال خدمت صادقانه در ارتش، 98 ماه خدمت در جبهه، حضور در عملیات های مختلف و مجروحیت و جانبازی است.

-در ادامه متن گفت وگو را می خوانیم:
**ایرنا: ارتش در مخالفت با رژیم پهلوی و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی چه نقشی داشت؟
*** قمری: نقش ارتش در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم است. برای نمونه تعداد 60 تَن از افسران این نیروی نظامی فقط در تهران که بنده هم یکی از آنها بودم در این مبارزه ها شرکت داشتیم که اسامی این افسران در پرونده هایی که ساواک تهیه می کرد و امروز هم وجود دارد، آمده است. در آن زمان این افسران به صورت چند تَنی با هم در ارتباط بودند و برای اینکه شناسایی نشوند نمی توانستند به صورت گروهی عمل کنند.

از جمله همین افسران صیاد شیرازی بود که در اصفهان حضور داشت اما با افسران مخالف رژیم در تهران ارتباط داشت. ما افسران ارتش در خیابان خاوران در منزلی که حبیب الله عسکراولادی تهیه کرده بود، جمع می شدیم و علیه رژیم فعالیت داشتیم. در نتیجه بدنه ارتش از همان ابتدا با ملت بود و امام خمینی(ره) هم هنگامی که در تبعید بودند اعلام کردند که بدنه ارتش با ما هستند. بنابراین اگرچه مردم در خیابان ها تظاهرات کردند اما ارتش نقش اساسی در پیروزی نهایی داشت و باعث پیروزی انقلاب شد. از این رو اگر ارتش با ملت هماهنگ عمل نمی کرد انقلاب اسلامی چند سال بعد اتفاق می افتاد.

**ایرنا: با پیروزی انقلاب اسلامی ارتش دچار چه تغییر و تحولاتی شد؟
***قمری: با پیروزی انقلاب اسلامی در 1357خورشیدی در ارتش هم تغییر و تحولاتی اتفاق افتاد و تعدادی از افراد بازنشسته، بازخرید و اخراج شدند و عده ای از نیروهای تندرو و انقلابی با ارتش مخالفت بودند زیرا می گفتند ارتش با انقلاب مخالفت می کند اما امام(ره) و مصطفی چمران از ارتش حمایت کردند و ارتش نیز پشتیبان انقلاب ماند و از آن محافظت کرد.

**ایرنا: ارتش در روزهایی که نیروهای ضدانقلاب در مناطق مختلف علیه انقلاب فعالیت می کردند چه نقشی داشت؟
*** قمری: در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی در بعضی از شهرها مخالفت هایی با انقلاب شد و دست به سلاح بردند در چنین شرایطی که هنوز نیروی خاصی نبود و بسیج و سپاه پاسداران هم به صورت کمیته هایی بودند که از محله ها محافظت می کردند. بناراین نیروهای ارتشی که تا حدودی از هم پاشیده شده بود و دارای انظباط خاصی نبود در این شهرها به محافظت از انقلاب پرداخت. در آن شرایط ارتش به نحوی بود که سربازان و نیروهای زیردست ما فرماندهان خیلی سخت از دستورات تبعیت می کردند. به همین دلیل برای آزادکردن کردستان از دست ضدانقلاب ما در یک یگان نیروهای ارتش داوطلب شدیم و به سرپرستی سرهنگ «شریف اشراف» به منطقه رفتیم و توانستیم کردستان را آزاد کنیم و در هنگان بازگشت از آنجا در 10 آبان 1358خورشیدی و در عید قربان، توسط نیروهای ضدانقلاب مورد هجوم قرار گرفتیم و بسیاری از نیروهای ارتشی هنگام نماز ظهر عید قربان به شهادت رسیدند. اگر در چنین شرایطی ارتش کم کاری نشان می داد انقلاب هم از میان می رفت و مخالفان نظام نهایت استفاده را می کردند. بنابراین ارتش در هر زمانی زمانی مسوول نگهداری و امنیت آب و خاک کشور است.

**ایرنا: ارزیابی شما به عنوان یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی از حضور ارتش در این جنگ چیست؟
*** قمری: با شروع جنگ تحمیلی بسیاری از نیروهای ارتشی بودند که از خدمت اخراج شده بودند اما وظیفه خود را فراموش نکردند و مجدداً لباس نظامی به تن کردند و به فاع از کشور پرداختند. برای مثال یک تَن خلبان در بوشهر بود که در 31 شهریور 1359 خورشیدی از ارتش اخراج شده بود اما به محض اینکه متوجه شد رژیم بعث به ایران حمله کرده، مجدد به ارتش بازگشت و از کشور دفاع کرد و بعد چند ماه نیز به شهادت رسید یا اینکه خلبان هایی که در زندان حضور داشتند اما با کمک مصطفی چمران به ارتش ملحق شدند و از کشور دفاع کردند. بنابراین برای همگان روشن است که ارتش در طول دفاع مقدس چگونه از خاک کشور دفاع کرد.

**ایرنا: ارتش در حوادث طبیعی که در کشور اتفاق افتاده مانند زلزله کرمانشاه و سیل های اخیر چه نقشی داشته است؟
*** قمری: ارتش ایران همیشه مردمی بوده و هست که نمونه مشخص و بارز آن در حوادث طبیعی که در کشور اتفاق می افتد مشاهده می کنیم که نمونه آن در زلزله کرمانشاه و حوادث سیل روزهای اخیر به خوبی قابل مشاهده است که چگونه نیروهای ارتشی در کنار مردم و همراه با دیگر نیروها خدمت رسانی می کنند. برای مثال امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در سیل گلستان در آنجا خدمت می کرد و هم اکنون هم در مناطق لرستان حضور دارد.

**ایرنا: مهمترین پیام شما به عنوان فردی که سال ها در ارتش خدمت کرده به نیروهای ارتشی چیست؟
*** قمری: یک فرد ارتشی باید عادلانه، عاقلانه، با دیانت و با ایمان خدمت کنند و بداند لباسی که به تَن می کند کفن او است زیرا باید هر لحظه آماده باشد تا جان خود را فدای آب و خاک و ملتش می کند و همیشه به این فکر باشد و تلاش کند تا تجهیزات خود را چند برابر و به روز کند چرا که به مرور زمان تمام ارتش های دنیا نیز پیشرفت می کنند و ما نباید عقب بیافتیم. وقتی چنین اندیشه هایی تقویت شود امنیت کشور روز به روز بیشتر خواهد شد و مردم هم بهتر می توانند زندگی کنند.

**ایرنا: توقع شما به عنوان یک فرد ارتشی از رسانه ها چیست؟
*** قمری: من از رسانه ها گلایه دارم زیرا در 21 فرورین همزمان با شهادت امیرسپهبد علی صیاد شیرازی آنچنان که باید به این شهید پرداخته نشد. وقتی گفته می شود ارتش متعلق به ملت است یعنی ملت هم در دل ارتش جای دارند و ما شاهد حضور فعال نیروهای ارتشی در مناطق سیل زده هستیم در صورتی که رسانه ها آنچنان که باید به این حضور و از خودگذشتگی نیروهای ارتشی نمی پردازند.

**ایرنا: مهمترین مشکل نیروهای ارتشی را چه می دانید و چه توقعی از دولت دارد؟
*** قمری: نیروهای ارتشی توقع آنچنانی و زیادی از دولت ندارند بلکه همیشه مطالبه حق خود را دارند که مهمترین آن در حوزه مالی است. افرادی در ارتش هستند که از انقلاب محافظت کردند و در جنگ حضور داشتند و امروز بازنشسته شده اند اما از حقوق که حق آنهاست برخوردار نیستند. این افراد 40 درصد افراد دیگر حقوق می گیرند؛ یعنی از کمترین برخوردار هستند و هنوز هماهنگ سازی حقوق انجام نشده است. پس این چیزی نیست که بخواهند به این نیروها اضافه بدهند بلکه حق آنهاست که باید که توقع می رود دولت به ان رسیدگی کند. بنده وظیفه خودم می دانم که این شعر را تقدیم نیروهای ارتشی و مردم کنم:
یادی از صیاد شیرازی کنیم**درکنارش باز سربازی کنیم
خودشکن بود و دلاور مردم بود**شیر روز و زاهد شبگرد بود
چه گویم از نبرد هشت ساله**تمام لحظه هایش شور و حاله
شنیدم زیر لب همسنگری گفت**همه خاک وطن شد باغ لاله
ارتش ما ارتشی با غیرت است**نظمش ایمان و سلاحش همت است
ما که سربازیم و جانباز وطن**حاصل اعمالمان امنیت است
کار ارتش انسجام و وحدت است** رهبریت را قوت است
ارتشی هرچند باشد بی نشان**نام ارتش باعث امنیت است

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مناسبتها روز ارتش ارتش و وحدت ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سردار سلیمانی در آئین گرامیداشت واقعه صحرای طبس در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ گفت: آمریکا با هدف سلطه گری شکل گرفته و در خدمت صهیونیست هاست.
وی افزود: تمام مراکز قدرت در اختیار صهیونیست هاست و کارخانجات تجهیزات نظامی در دست صهیونیست هاست و رسانه‌های بزرگ هم مربوط به صهیونیست هاست.
سردار سلیمانی افزود: از ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ملت ایران تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته است و افتخارات بزرگی آفریده است.

وی با بیان اینکه در واقعه طبس شن‌ها مامور خدا گشتند گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران را آمریکایی‌ها پشتیبانی کردند و آمریکا جنایت کار بزرگی است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور افزود: عملیات وعده صادق یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم متجاوز صهیونیستی بود که با صلابت اجرا شد و جهان اسلام بعد از این عملیات مورد تکریم قرار گرفت.
سردار سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مفهومی برای تحول بود افزود: مردم مظلوم غزه بیش از ۶ ماه است بدون سلاح مقاومت می‌کنند و تمدن اسلامی بر خلاف تمدن غرب شکل خواهد گرفت و به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد.

وی گفت: خداوند متعال انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند تا زمینه نابودی رژیم پوشالی صهیونیستی را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • یگانی از ارتش در کهگیلویه و بویراحمد مستقر شود
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • فرمانده ارتش: پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید
  • ۲۰ هزار سرباز ماهر وام خوداشتغالی گرفته اند
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است