Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@20:28:36 GMT

«معامله قرن» در توهم اجرا/طرحی که کوشنر برایش جان می دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۹۲۱

«معامله قرن» در توهم اجرا/طرحی که کوشنر برایش جان می دهد

طرح «معامله قرن» به منظور ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطین مطرح شده اما به نظر می رسد فقط رژیم صهیونیستی را به آرزوهایش خواهد رساند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، طرح «معامله قرن» قرار است که بهار امسال اجرایی شود اما به نظر می رسد که این طرح امکان اجرایی شدن نداشته باشد.

 

بنابراین گزارش، «معامله قرن» اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و دولت اسرائیل مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

 

جزئیات طرح معامله قرن، نشان می‌دهد که بخش قدیمی قدس تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند. طبق بخشی از گزارش هاآرتص، ترامپ در طرح خود پیشنهادهایی برای عقب نشینی اسرائیل از شهرک‌های موجود یا تخلیه شهرک‌هایی که پرت و جدا خوانده می‌شود هم ندارد و خبری از عقب نشینی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی نظیر آرئیل و جنوب نابلس و شهرک‌های غوش عتصیون در نزدیکی بیت لحم و شهرک‌های معالیه ادومیم هم نیست.

 

«واشنگتن پست» زمان اجرایی شدن این طرح را بهار امسال اعلام کرده و نوشته که «مقام‌ها جزئیات این طرح را محرمانه نگاه داشته‌اند اما اظهارات کوشنر و سایر مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد این طرح با تشکیل کشور فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده فاصله دارد. هدف از این طرح، نشان دادن رد دیپلماسی ترامپ بر یک درگیری به جای مانده از ۱۹۴۸ است و احتمالاً به شدت روی نگرانی‌های امنیتی اسرائیل متمرکز است.»

 

این رسانه دو روز گذشته نوشت: «کوشنر» داماد ترامپ بدین منظور راهی سفر خاورمیانه شده است. کارمندان رسمی کشورهای عربی که با جزئیات برنامه سفر کوشنر آشنا شده اند اعلام می کنند که این طرح حاوی هیچگونه نکته معین سیاسی نیست، اما حاوی انگیزه های اقتصادی برای فلسطینی ها در زمینه تحکیم  کنترل اسرائیل بر اراضی مورد اختلاف است. مهمترین نکته امتیازات اقتصادی برای فلسطینی ها خواهد بود که دریافت آن باید محرکی برای خودداری از مطالبات سیاسی باشد. «محمد بن سلمان» شرکت کنندگان این دیدار را انتخاب کرد. او روابط خوبی با کوشنر دارد. اما برای داماد ترامپ اینکه اکثر حاضران طرح او را موردانتقاد قرار دادند و یادآور شدند که بن سلمان از حق فلسطینی ها دفاع می کند، تعجب آور بود.

 

این در حالی است که سال گذشته «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به مصر رفته بود، ‌اعلام کرد پس از آنکه آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی معرفی کرده دیگر چیزی وجود ندارد که بتوان بر سر آن مذاکره کرد.

 

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، عباس در ادامه مدعی شد، پس از این اقدام آمریکا در سال 2018 ارتباط تشکیلات خودگردان با تمام مسئولان آمریکایی قطع شده است. معامله قرن از نظر او کنار زده شده است.

 

اما تحلیلگران ایرانی منطقه نیز «معامله قرن» را محکوم به شکست می دانند.

 

در این رابطه، «حسین شیخ الاسلام» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان طرح «معامله قرن» را یک طرح محکوم به شکست توصیف کرد و گفت: این طرح هیچگاه با موفق نخواهد شد زیرا دلایل زیادی برای شکست آن وجود دارد.

 

مشاور پیشین وزیر امور خارجه کشورمان علت شکست این طرح را یکجانبه بودن آن دانست و تاکید کرد: آمریکا این طرح را کاملا به نفع رژیم صهیونیستی نوشته و کاملا یک طرح یکجانبه محسوب می شود. در این طرح هیچ منفعتی برای مردم فلسطین و سرزمین های آن ها در نظر گرفته نشده به همین دلیل قطعا شکست خواهد خورد.

 

همچنین، «نصرت الله تاجیک» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص اجرای طرح «معامله قرن» گفت: تا متضررین اصلی یک مساله با یک راه حل یا پیشنهادی موافق نباشند هیچ طرحی موفق نمی شود.

 

دیپلمات سابق کشورمان با بیان این که خاورمیانه در 70 سال گذشته با ایجاد رژیم صهیونیستی مملو از این طرح ها بوده است، افزود: هیچکدام از این طرح ها به نتیجه نرسیده اند. مهم مردم فلسطین هستند که باید این طرح ها را در جهعت منافع خودشان ببینند.

 

وی با اظهار این که طرح «معامله قرن» از طرح هایی است که بُعد تبلیغاتی و رسانه ای آن بر جنبه های عملیاتی اش می چربد، عنوان کرد: بعد از بهار عربی و مشکلاتی که برای منطقه و اطراف منطقه ایجاد شده ترامپ به دنبال آن است که یک جو روانی برای مردم فلسطین ایجاد کند.

 

علاوه براین، «محمد حسن آصفری» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص اجرایی شدن طرح «معامله قرن» در بهار گفت: مطمئنا این طرح معامله قرن غیر از این که احساسات ملت های مسلمان را جریحه دار و جبهه مقاومت را نسبت به رفتارهای رژیم صهیونیستی متحدتر کند سود دیگری نخواهد داشت.

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که شعار «فلسطین از نهر تا بحر» قطعا باید برای مردم فلسطین اجرایی شود، افزود: هر تصمیمی که قرار است گرفته شود باید با نظر مردم این کشور باشد.

 

وی با یادآوری این نکته که مردم فلسطین باید در پای صندوق های رای تکلیف شان را روشن کنند، خاطرنشان کرد: هر گونه اقدام دیگران برای ملت فلسطین و معامله بدون نظر آن ها پذیرفته شدنی نیست و پایدار نخواهد بود.

 

آصفری با یادآوری این که درست است که آمریکا سفارت خود را در بیت المقدس راه اندازی کرده اما جرات فعال کردن آن را نداشته است، عنوان کرد: همچنین کشورهای هم پیمان آمریکا نیز جرات راه اندازی سفارتشان در بیت المقدس را نداشته اند.

 

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بایستی آمریکا و دیگران از این اتفاق درس بگیرند و مساله را به خود فلسطین واگذار کنند. دولت فلسطین هم نمی تواند بدون نظر مردم تصمیم بگیرد و معامله را داشته باشد./

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سیل کمک به سیل زدگان خبرگزاری خسارت سیل شبستان روز جوان سیل خوزستان ارتش نیمه شعبان طرح معامله قرن معامله قرن اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد

آفتاب‌‌نیوز :

در بیست و سومین جلسه حراج شمش طلا که امروز (۱۶ اردیبهشت) در مرکز مبادله ایران برگزار شد، ۱۹۰ کیلو گرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار معامله شد.

براساس این اطلاعیه، از مجموع ۲۷۰ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج‌های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۹۰ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد؛ در مجموع ۲۳ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، ۳۱۶۵ کیلو گرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت.

لازم به ذکر است، از این پس علاوه بر واردکنندگانی که جهت رفع تعهد ارزی خود شمش طلا وارد کرده بودند، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان که مشمول رفع تعهد صادراتی نبودند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • قیمت نفت صعودی شد
  • معاملات برق در بورس انرژی رکورد زد
  • فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد
  • خیابان فلسطین اراک ساماندهی می‌شود
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم