Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با اشاره به هجوم ملخ هاي صحرايي به مزارع برخي استان هاي جنوبي کشور گفت: اين استان آمادگي کامل براي مقابله با آفت ملخ هاي مهاجر را دارد.

مهدي يوسفي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه ناظران در نقاط مختلف استان بررسي هاي لازم را در اين زمينه انجام داده اند، افزود: تاکنون هيچ موردي از هجوم ملخ در خراسان جنوبي مشاهده و گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: کانون يابي ملخ هاي مهاجم توسط اين ناظران در استان در حال انجام است و ناظران براي بررسي وضعيت به نقاطي از استان که سال هاي گذشته درگير اين آفت بوده اند اعزام شده اند.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با بيان اينکه از اسفندماه سال گذشته بررسي ها در حال انجام است اظهار داشت: همچنين براي مقابله با ملخ مهاجم يک دستگاه « يو ال وي» پاش و تعدادي ناظر از استان ما به سيستان و بلوچستان ارسال و اعزام شدند.
وي با بيان اينکه مبارزه با ملخ ها بر عهده جهاد کشاورزي است عنوان کرد: اين آفت عمومي است لذا همه ساله شبکه هاي مراقبت و پيش آگاهي که وظيفه رصد و پايش عوامل خسارت زاي گياهي را بر عهده دارند آفاتي از جمله ملخ را رصد و نسبت به افزايش آن جلوگيري مي کنند.
يوسفي يادآور شد: هر سال در استان با ملخ هاي بومي و مراکشي مي کنيم، هجوم ملخ ها وابسته به شرايط آب و هوايي است و سال هاي پرباران اين آفت بيشتر منتشر مي شود.
وي گفت: شبکه هاي مراقبت و پيش آگاهي دولتي و خصوصي در تمامي شهرستان هاي خراسان جنوبي فعال است و در شبکه هاي خصوصي نيز کلينيک هاي گياه پزشکي نيز وجود دارد.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي خراسان جنوبي افزود: در حال حاضر 16 کلينيک گياه پزشکي زير نظر جهاد کشاورزي با حضور 56 ناظر براي مبارزه با آفات در استان فعاليت دارند.
وي عنوان کرد: پايش و رصد انواع آفات کشاورزي با اولويت هاي کانون هاي مشخص سال هاي قبل انجام مي شود لذا نقشه پراکنش آفات در بخش هاي مختلف استان را داريم.
يوسفي اظهار داشت: ماه هاي بهمن و اسفند ناوگان و دستگاه هاي مبارزه با آفات را تجهيز مي کنيم و سموم مورد نياز خريداري مي شود و کانون هاي آفات نيز همه ساله از 15 اسفندماه مورد پايش قرار مي گيرد.
وي با بيان اينکه نگراني بابت هجوم ملخ هاي صحرايي به استان نداريم يادآور شد: به اين علت که شبکه هاي رصد استان کانون هاي آفات را شناسايي کرده اند و به محض شاهده دسته جات ملخ وارد عمل شده و نسبت به سم پاشي محيط اقدام مي شود.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي استان عنوان کرد: ملخ هايي که امسال وارد کشور شده اند صحرايي يا دريايي بوده و مهاجر هستند به اين معنا که شايد يکسال باشند و 10 سال نباشند اما ما آمادگي لازم را براي مقابله با اين آفت ها داريم.
وي تصريح کرد: با همکاران استان هاي درگير هجوم ملخ هاي مهاجر در ارتباط بوده و همکاري داريم و فعلا اين آفت با استان خراسان جنوبي فاصله زيادي دارد اما آمادگي کامل داريم تا در بدو ورود بتوانيم آن را مهار کنيم.
يوسفي گفت: در طرح هاي تملک استاني هر سال براي شهرستان ها جهت مقابله با آفات اعتبار خريد سم، سم پاش و ساير در نظر گرفته مي شود و مشکلي در خصوص تامين اعتبار نداريم.
وي اظهار داشت: ملخ هاي مهاجر آفتي کلي خوار هستند که هر محصول يا گياهي را خورده و نابود مي کنند لذا پيشگيري از ورود آنها به استان امري بسيار ضروري است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان عنوان کرد: هر سال اطلاعيه هايي براي مبارزه با آفات به ويژه ملخ در روستاها در اختيار مردم قرار مي گيرد و تاکيد مي شود اگر هر فردي در مزرعه يا بيابان دسته جات ملخ مشاهده کرد موضوع را سريع با کارشناسان جهاد کشاورزي در ميان بگذارد.
وي ادامه داد: امسال نيز از کشاورزان و مردم تقاضا داريم در صورت مشاهده دسته جات يا پوره هاي ملخ ها موضوع را به مديريت هاي جهاد کشاورزي، کلينيک هاي گياه پزشکي اعلام کنند تا مقدمات مبارزه و کانون کوبي آفات را انجام دهيم.
يوسفي با تاکيد بر اينکه کار کشاورز اطلاع رساني به ماست اظهار داشت: هر چند ناظران جهاد کشاورزي در حال رصد و پايش آفت هستند اما شايد نقاطي از چشم ما دور بماند و خسارت هاي زيادي به مزارع وارد کند.
وي افزود: بيش از هشت نوع ملخ وجود دارد اما خسارت ملخ هاي مهاجر که اکنون به برخي استان هاي جنوبي وارد شده اند بسيار زياد است و بايد نسبت به پيشگيري از هجوم اين آفت هر چه سريعتر اقدام شود.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایوان: آماده مقابله با تحرکات چین در زمان تحلیف رئیس‌جمهور هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، معاون وزیر دفاع تایوان امروز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش تایوان برای هر حرکتی که چین ممکن است در زمان مراسم تحلیف و روی‌کارآمدن «لای چینگ ته» رئیس جمهور منتخب انجام دهد، آماده است.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید تایوان اواخر این ماه (می) برگزار می‌شود.

کد خبر 6100002

دیگر خبرها

  • ساخت پهپادهای چندطیفی برای تشخیص آفات محصولات کشاورزی
  • تایوان: آماده مقابله با تحرکات چین در زمان تحلیف رئیس‌جمهور هستیم
  • بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • ۵ طرح صنعتی و معدنی خراسان جنوبی، آماده کلنگ‌زنی است
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی