Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نسبت به مصرف بالای بنزین خودرو‌های داخلی هشدار داده و می‌گوید: ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودرو‌ها و مصرف خارج از استاندارد جهانی، اقدام لازم را انجام دهند.

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، محسن دلاویز با اشاره به مصرف حداکثری بنزین در تعطیلات نوروز می‌گوید: شرایط اقتصادی جامعه اقتضا می‌کند که امسال به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن دلاویز میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در اتحادیه اروپا و ایران را مقایسه کرده و می‌گوید: میانگین وزنی مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ را برابر ۶ /۵ لیتر در صد کیلومتر (معادل ۱۳۰ گرم بر کیلومتر انتشار co۲) بوده و این عدد در سال ۲۰۲۰ باید به ۱/ ۴ لیتر در صدکیلومتر (معادل ۹۵ گرم بر کیلومتر انتشار co۲) برسد.

وی می‌افزاید: مصرف نهایی انرژی در سال ۱۳۹۵، ۶۵ /۱۳۴۸ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که حدود ۲۴ درصد آن معادل ۳۲۰ میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش حمل و نقل مصرف شده‌است (۴۸ درصد بنزین، ۳۴ درصد نفت گاز و ۱۵ درصد گاز طبیعی می‌باشد) که از این میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، حدود ۲۷۳ میلیون بشکه معادل نفت خام آن در بخش فرآورده‌های نفتی بوده‌است.

وی متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۹۶ را حدود ۷/۸۰ میلیون لیتر و در سال ۹۷ حدود ۷/ ۸۷ میلیون لیتر اعلام کرده و می‌گوید: رشد مصرف بنزین در سال ۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۵/ ۴۶ درصد بوده‌است.

دلاویز تاکید می‌کند: در سال ۹۶ به طور متوسط روزانه ۷/ ۵۱ میلیون دلار یارانه (۱/ ۱۳ میلیون دلار یارانه بابت بنزین و ۶/ ۳۸ میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده‌است.

وی با اشاره به متوسط مصرف بنزین در فروردین ماه امسال اظهار می‌دارد: متوسط مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نوروز (۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸) ۴۴۷ / ۹۷ میلیون لیتر بوده‌است. بیشترین مصرف روزانه در تعطیلات نوروز ۸/ ۱۳۵ میلیون لیتر بوده‌است.

مدیر عامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از عملکرد خودروسازان درباره مصرف بالای سوخت در خودرو‌های داخلی می‌افزاید: ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودرو‌ها و مصرف خارج از استاندارد جهانی اقدام لازم را انجام دهد.

دلاویز به ویژگی‌های متفاوت حمل و نقل در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: سرانه مالکیت خودرو در کشور پایین است، اما شدت مصرف انرژی بسیار بالاست، به طوری که تعداد خودرو در ایران به ازای هر هزار نفر، ۲۴۰ دستگاه خودرو می‌باشد که این عدد برای کشور امریکا ۸۳۳ و برای ایتالیا ۶۹۵، ژاپن ۵۹۱ و آلمان ۵۸۹ می‌باشد.

وی وجود ناوگان فرسوده سبک و سنگین را دلیل دیگر مصرف بالای سوخت می‌داند و می‌افزاید: تا پایان سال ۹۷ حدود ۷ /۱۹‌میلیون خودرو سبک (سواری و وانت) در کشور وجود دارد که از این تعداد مطابق با آمار اخذ شده از ناجا نزدیک به ۳/ ۱ میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک در ناوگان موجود می‌باشد، نکته قابل توجه اینکه در پنج سال آینده بیش از ۹/ ۱‌میلیون خودرو به تعداد خودرو‌های فرسوده اضافه خواهد شد و از یک میلیون خودرو سنگین نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده می‌باشد.

دلاویز در پاسخ به اینکه این سازمان چه ابزار‌هایی برای جلوگیری از خودرو‌های پر مصرف دارد، می‌گوید: ابزار‌های قانونی جهت اعمال فشار به شرکت‌های خودرو‌سازی از جمله ماده ۲۶ جرایم وجود دارد،، اما به جهت حمایت از تولید ملی از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم، امیدوارم شرکت‌های خودرو‌سازی توجه جدی به بهبود کیفیت خودرو‌های ساخت داخل در امر بهینه‌سازی مصرف سوخت را انجام دهند، به‌هر حال معتقدیم با افزایش چشمگیر تولید بنزین گام بزرگ و راهبردی در تولید بنزین برداشته شده‌است، اما برای ساماندهی تقاضای مصرف سوخت باید نگاه‌ها به خودرو‌سازان معطوف شود.

وی فرهنگ‌سازی را یکی از راه‌حل‌های معضل مصرف بالای انرژی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگرچه موضوع فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت است که در سال گذشته شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تلاش وافری کرد که به‌رغم اعتبارات محدود با تعامل و همکاری با شرکت بهره‌برداری مترو و راه آهن جمهوری اسلامی و همچنین تمرکز بر گروه‌های مهم و اثر‌گذار جامعه مثل دانش‌آموزان و بانوان گام‌های خوبی در عرصه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه سوخت انجام داد و در سال جاری نیز این مهم با جدیت پیگیری خواهد شد.

دلاویز تاکید می‌کند: نکته پایانی بحث قیمت حامل‌های انرژی است که حقیقتا نیازمند تصمیمات منطقی و جسورانه است. یارانه هنگفت انرژی در این شرایط خطیر لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد و توسعه کشور وارد می‌کند و این قیمت گذاری و مصرف بی‌رویه پیامد‌های خطرناکی خواهد داشت و نیازمند یک عزم ملی و همکاری همه مردم و نهاد‌ها به‌خصوص مجلس و دولت برای برون‌رفت از این وضعیت هستیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین 

ناصر صبوری غیاثوند سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: ساعت ۷ صبح امروز گزارشی مبنی بر برخورد ۳ دستگاه خودروی پژو ۲۰۶، کامیون بنز و پراید در کیلومتر ۳۵ آزاد راه قزوین - تهران بعد از آمادگاه به مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان قزوین اعلام شد.

وی ادامه داد: بلافاصله تیم امداد و نجات پایگاه شهدا آبیک همراه با ست نجات و آمبولانس جمعیت هلال احمر شهرستان آبیک به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین افزود: در این حادثه راننده خودروی پراید بر اثر شدت جراحات فوت کرد.

علت حادثه در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین 
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان